Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot BMW 5-sarjan (F10/F11) ohjauksen keskittämistä

Tämä aihe sisältää 38 vastaukset, 13 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  jaakkon78 17.09.2014 at 19:07.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 39)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #200346 Ilmoita asiaton viesti

    jaakkon78
    Jäsen

    No ensinnäkin kaikkien uusien bemarien ohjaustuntuma ja ohjauksen keskialue sekä keskitys on paljon huonompi kuin aiempien johtuen siitä, että kokonaan hydrayliset ja osittain hydrauliset ohjaukset on korvattu täysin sähköisellä tehostuksella.

    Toinen syy on todellakin nuo Run flat-renkaat. Sinulla ei ole siis ilmeisesti mitään käsitystä millaiset ne ovat???

    Ne ovat sellaiset renkaat, että niillä voi ajaa rengasrikon sattuaessa ns. tyhjänä max 100km:a max 80km/h vauhtia. Run flat- renkaan kylki on todellakin oikeasti kovempi ja jäykempi kuin tavallisen renkaan, eikä jousta esim. urissa ja poikittaisaumoissa kuten tavallinen rengas. Rengas tuntuu huonolla tiellä kovemmalta kuin tavallinen rengas.

    Kun kokeilet nostaa rengasliikkeessä ensin tavallista rengasta ja sitten Run Flat-rengasta, niin huomaat, että se on painavampi ja jäykempi kuin tavallinen rengas. Jos kyseinen rengas täytyy joskus uusia, niin se Run Flat-rengas on paljon kalliimpi kuin tavallinen, eikä niitä edes välttämättä myydä kaikkialla ja jokaisessa rengasliikkeessä tai ne on tilaustavaraa.

    Joissakin Passateissa, esim CC:ssä on ollut myös vakiona Run Flat renkaita. Mersuihin niitä on saanut maksusta lisävarusteena.

    Bemareissa ei ole takakontin lattian alla minkäänlaista renkaalle muotoiltua poteroa, joten tavallinen tai pienikään vararengas ei sinne mahdu. Edes bemarin tehdas ei tarjoa sellaisia vararenkaita kuin uuteen etuvetoiseen Active Toureriin ja siihenkin lisämaksusta.

    Miksi sitten BMW käyttää kyseisiä renkaita, kun ne on niin huonot?

    No siksi kun tehdas sitä haluaa ja myös Suomen BMW-maahantuonti. BMW on todennut, että Saksassa ne toimivat lähes moitteetta kun on paremmat tiet ja valmistaja on myös tutkinut, että erilaiset onnettomuuden yms. vaaratilanteet Saksassa vähenevät kun käyttää tuollaisia renkaita, jotka ei hajoa samalla tapaa kuin tavalliset ja joita ei tarvitse ryhtyä vaihtamaan moottoritien pientareelle.

    BMW:n tehdas ja Suomen maahantuonti tarjoaa tuollaisen uuden F10/F11:sta ja monen muunkin uuden bemarin ostajalle mahdollisuuden tilata tuo uusi auto tavallisin kesärenkain ja paikkapullolla. Mutta tavalliset renkaat 0 euroa on siis maksuton lisävaruste, mikä asiakkaan pitää itse älytä pyytää tilausvaiheessa myyjää ruksimaan. Se koskee vain pienimpiä rengas- ja vannekokoja sekä tiettyjä vannemalleja.

    Eli jos tilaat F10/F11:sta ilman Modern-, Sport-, Luxury- tai M-Sport-pakettia, niin saat 17-tuuman vakiorengastuksen tavallisin kumein, kun pyydät myyjää tilaamaan auton tavallisin kumein.

    Muutoin auto tulee automaattisesti Run Flat-renkain. Toki niitä voi aina yrittää myydä yksityiselle kuluttajalle eteenpäin, mutta juuri kukaan ei niitä osta, koska etupäässä kaikki haluaa niistä eroon. Rengasliikkeet ostaa niitä käytettyinä vielä nihkeämmin. Jos joku yksityinen sellaiset käytettynä ostaa, niin ei yleensä suostu niistä juuri mitään myyjälle maksamaan, koska tietävät myyjän ahdingon ja syyn miksi on niitä myymässä.

    #200350 Ilmoita asiaton viesti

    jaakkon78
    Jäsen

    Niin ja mitä mä olen ajanut tai omistanut bemareita (nyt kolmas oma alla ja ajettu muuten useita muita yksilöitä), niin Run Flat-renkain varustettu bemari on minusta paljon huonompi ajaa kuin tavallisin renkain varustettu BMW. Siksi olen aina vaihdattanut tavalliset renkaat autooni Run Flattien sijaan ja ollut ajettavuuteen paljon tyytyväisempi.

    Netti on täynnä juttua Run Flat-renkaiden huonoista puolista ja jengi valittaa niiden huonoutta sekä myy niitä pois vaihdellen tavallisiin.

    Tosin netissä on myös paljon juttua siitä, että tuollaisen facelift-ikäisen A4 B8:n joka sullakin on, niin sen ohjaus on aivan hirveä. Laita googleen hakuun: A4+mutteriohjaus, A6+mutteriohjaus tai A7+mutteriohjaus, niin johan tulee tarinaa kuinka ohjaus ei keskitä, muljahtelee tai tahmaa ja kuinka Audi ei osaa asiaa korjata tai ainakaan niiden huoltopisteet. Kaikilla ei ole tuota ongelmaa autoissaan, eli vain osalla ja tuo ongelma ilmenee ilmeisesti vain tietynlaisella lämpötiloilla.

    #200354 Ilmoita asiaton viesti

    Tosin netissä on myös paljon juttua siitä, että tuollaisen facelift-ikäisen A4 B8:n joka sullakin on, niin sen ohjaus on aivan hirveä. Laita googleen hakuun: A4+mutteriohjaus, A6+mutteriohjaus tai A7+mutteriohjaus, niin johan tulee tarinaa kuinka ohjaus ei keskitä, muljahtelee tai tahmaa ja kuinka Audi ei osaa asiaa korjata tai ainakaan niiden huoltopisteet. Kaikilla ei ole tuota ongelmaa autoissaan, eli vain osalla ja tuo ongelma ilmenee ilmeisesti vain tietynlaisella lämpötiloilla.

    En ole enää asiaa juurikaan seurannut, mutta ainakin oman autoni (A5 facelift) ohjaus korjattiin kuntoon. Tosin vika ei koskaan ollutkaan niin paha, kuin mitä joissain videoissa olen nähnyt. Joka tapauksessa autoni ohjaus ei ole takellellut enää vuoteen.

    #200357 Ilmoita asiaton viesti

    A.Antsa
    Jäsen

    Ajattelija2013:

    En ole enää asiaa juurikaan seurannut, mutta ainakin oman autoni (A5 facelift) ohjaus korjattiin kuntoon. Tosin vika ei koskaan ollutkaan niin paha, kuin mitä joissain videoissa olen nähnyt. Joka tapauksessa autoni ohjaus ei ole takellellut enää vuoteen.

    Kyllä ongelmaa on esiintynyt edelleen VAGin MQB-pohjaisissa autoissa ja sähköisesti tehostetuissa Audeissa, tosin pienemmässä mittakaavassa. Käsittämättömäksi tosta episoodista ei tehnyt niinkään alihankkijan ongelmat vaan tehtaan suhtautuminen.

    Ja omasta mielestä eritoten F10 ei ole lainkaan niin uraherkkä edes RF-renkailla kuin aiemmat Bemarit, toisaalta eipä ole samalla tavalla ajajan autokaan. Mukava matka-auto, kuten muutkin luokkansa edustajat.

    #200362 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Jäsen

    miika73:

    Nyt xDrive -kamppiksen aikana olisi erittäin houkutteleva vaihtoehto Bemarista, mutta noin surkealla ohjaustuntumalla pysyn Audissa.

    Avauksesi vaikuttaa trollaukselta mutta vastaan tähän kuitenkin näin. BMW 5-sarja F10/11 on kyllä kaikkea muuta kuin mitä annat ymmärtää. Minun seuraava autoni ehkä nelivetoisena mutta isoimalla koneella ei kuitenkaan M5 sitähän ei saa nelivetoisena. Päätökseen vaihtaa takaveto nelivetoon on pelkkä uteliaisuus nelivedon ylivertaisuudesta. Saapahan tuohonkin vastauksen ihan omakohtaisesti. Sehän se paras on ei tarvitse olla pelkästään muiden arvioiden varassa kun on omaa näkemystä mitä vertailla.

    http://auto.fi.msn.com/koeajot/autotoday-koeajo-bmw-520d-xdrive-3

    #200365 Ilmoita asiaton viesti

    jaakkon78
    Jäsen

    tracktest…Sama linkittämäsi taho on koeajanut myös facelift F11 520dA xDrive-farkun, eikä tuo nyt pelkästään ihan huippuhyvältä vaikuta…

    Muutama asia "sattui" bemarimiehen silmiini:

    BMW on tunnettu hyvästä ajettavuudesta. Sitä ei voi kiistää ja ajo Bemarilla on aina helppoa, mutkatonta ja sujuvaa. Koeajoautossa lisäpontta tuo neliveto, joka nykyään Bemareissa on jo melkein vakio. Ajamisen iloa? Mukavaa kyllä, mutta urheilulliseksi autoa ei voi sanoa. Tuskin on tarkoituskaan, riippumatta siitä, mitä markkinointimiehet sanovat.

    Suuri osaa BMW-autoista myydään yritysmarkkinoille joten on loogista että polttoainetaloudellisuus ja mukavuus menevät urheilullisen ajettavuuden edelle. Harmittavaa, mutta sille tuskin voi mitään.

    Sinänsä ajettavuudessa ei ole moitittavaa, mutta erityisen hauskaa elämystä on turha odottaa. Tehoa on riittävästi mutta painavassa autossa kaipaisi silti lisää. Nelivedon tuoma lisäpaino ja vastus eivät auta asiaa.

    Automaatti toimii hienosti, joskin monen muun uuden vaihteiston tapaan välitykset ovat niin tiheät että vaihteisto tuntuu lähes portaattomalta. Ohjaus on riittävän tarkka, mutta tuntoa ei juurikaan ole.

    Auto on myös uraherkkä, ehkä osittain nykymittapuulla varsin korkeaprofiilisten renkaiden takia. Nekin tosin tukevat auton mukavuuspainoitteista luonnetta.

    Nelivedosta saattaa olla hyötyä, mikäli asuu laskettelurinteen päällä, mutta takavedolla pärjää normaalissa ajossa varsin mainiosti. Myös talvella.

    Urheilullisuus kannattaa ihan suosiolla unohtaa, ajotuntuma on kaikilta osin varsin etäinen.Tien pintaan ei saa kunnon tuntumaa, joten parhaiten 520d toimii comfort-tilassa rauhallisessa ajossa. Silloin auto toimiikin varsin mainiosti.

    Manuaalina ja takavetona 520d tarjoaisi varmasti enemmän “ajamisen iloa”. Ei sillä nytkään jalkoihin jää, mutta se sopii kuitenkin parhaiten mukavuudenhaluiselle paljon pitkää matkaa ajavalle. Todellista ajamisen iloa haluaville BMW:llä on tarjota muita malleja.

    Tämä ei ole mikään sporttibemari. Bemarin 5-sarjalaisen farkku on tarkoitettu henkilölle, jolle rauhallinen ajettavuus on ehkä kaikkein tärkeintä.

    Eli muuten hyvä, mutta:

    – tylsä

    – hauskuus ja urheilullisuus uupuu

    – uraherkkä ainakin vakiorenkain

    – hieman tehoton auton neliveto ja paino huomioiden

    – etäinen ajotuntuma ja ohjauksen tunnottomuus

    – nelivedon tarpeellisuus suuri kysymysmerkki ja kirjoittajan mielestä se jopa pilaa kyseistä autoa

    Täällä koko juttu+kuvat

    http://auto.fi.msn.com/koeajot/autotoday-koeajo-bmw-520d-xdrive-touring-1

    #200370 Ilmoita asiaton viesti

    ritsa
    Jäsen

    tracktest:

    miika73:

    Nyt xDrive -kamppiksen aikana olisi erittäin houkutteleva vaihtoehto Bemarista, mutta noin surkealla ohjaustuntumalla pysyn Audissa.

    Avauksesi vaikuttaa trollaukselta…

    Yllätys.

    #200372 Ilmoita asiaton viesti

    jaakkon78
    Jäsen

    ritsa:

    tracktest:

    miika73:

    Nyt xDrive -kamppiksen aikana olisi erittäin houkutteleva vaihtoehto Bemarista, mutta noin surkealla ohjaustuntumalla pysyn Audissa.

    Avauksesi vaikuttaa trollaukselta…

    Yllätys.

    Joo mäkin oon tosi kova BMW-fani, mutta tracktest on ihan ykkönen! Siis heti, kun joku löytää bemarista jotain negatiivista, täytyy tuon kirjoituksen tai sen kirjoittajan olla täysi trolli ja maailmassa on pelkkää vääryyttä. Tuo jos mikä on todellista merkkisuskollisuutta ja fanaattisuutta. Eräs Audikuski on kanssa yhtä kiihkouskollinen muttei ihan noin paha…

    #200376 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Jäsen

    jaakkon78:

    ritsa:

    tracktest:

    miika73:

    Nyt xDrive -kamppiksen aikana olisi erittäin houkutteleva vaihtoehto Bemarista, mutta noin surkealla ohjaustuntumalla pysyn Audissa.

    Avauksesi vaikuttaa trollaukselta…

    Yllätys.

    Joo mäkin oon tosi kova BMW-fani, mutta tracktest on ihan ykkönen! Siis heti, kun joku löytää bemarista jotain negatiivista, täytyy tuon kirjoituksen tai sen kirjoittajan olla täysi trolli ja maailmassa on pelkkää vääryyttä. Tuo jos mikä on todellista merkkisuskollisuutta ja fanaattisuutta. Eräs Audikuski on kanssa yhtä kiihkouskollinen muttei ihan noin paha…

    Niin mistäs helvetistä tämän anonyymi-porukan motiiveista tietää mikä mikin on mutta se siitä. En ihan ajatellut niin kuin sanoin pienellä koneella vaan suurin mitä bensiini versioita löytyy siis vähintään 306hp:tä eikohan se mene nelivetona riittävän maukkaasti. Rengastus ollut BMW:n suhteen hallussa jo kymmeniä vuosia kokemuksen tuomaa etua ei kai kukaan lähde kiistämän. Mikä helvetin tarve sulla on minua solvata joka saatanan viestissä kun täällä kirjoittelet häh?

    #200379 Ilmoita asiaton viesti

    jaakkon78
    Jäsen

    tracktest:

    jaakkon78:

    ritsa:

    tracktest:

    miika73:

    Nyt xDrive -kamppiksen aikana olisi erittäin houkutteleva vaihtoehto Bemarista, mutta noin surkealla ohjaustuntumalla pysyn Audissa.

    Avauksesi vaikuttaa trollaukselta…

    Yllätys.

    Joo mäkin oon tosi kova BMW-fani, mutta tracktest on ihan ykkönen! Siis heti, kun joku löytää bemarista jotain negatiivista, täytyy tuon kirjoituksen tai sen kirjoittajan olla täysi trolli ja maailmassa on pelkkää vääryyttä. Tuo jos mikä on todellista merkkisuskollisuutta ja fanaattisuutta. Eräs Audikuski on kanssa yhtä kiihkouskollinen muttei ihan noin paha…

    Niin mistäs helvetistä tämän anonyymi-porukan motiiveista tietää mikä mikin on mutta se siitä. En ihan ajatellut niin kuin sanoin pienellä koneella vaan suurin mitä bensiini versioita löytyy siis vähintään 306hp:tä eikohan se mene nelivetona riittävän maukkaasti. Rengastus ollut BMW:n suhteen hallussa jo kymmeniä vuosia kokemuksen tuomaa etua ei kai kukaan lähde kiistämän. Mikä helvetin tarve sulla on minua solvata joka saatanan viestissä kun täällä kirjoittelet häh?

    Olet todella herkkähipiänen, jopa herkempi kuin minä. Miten niin solvata. Kovasti olet BMW-fanaattinen kaveri se on tullut viesteistäsi huomattua ja nyt sitten ekaa kertaa toin sen tällä saitilla julki, minkä olen minäkin muiden ohella huomannut, kun olen tätä sivustoa lukenut. Ilmeisesti se on sinusta jatkuvaa, kun yhden kerran ilmaisin asian julki ja vielä melko siivosti.

    Rengastus ei ole bemarilla hallussa, eikai, jos kerta Run Flat ei tänne meidän paskateille sovelle. Eikä siitä tykkää kaikki sakutkaan, myös siellä on tavalliset renkaat optiona, tosin samoin rajatusti kuin Suomenkin tehdastilauksissa.

    #200381 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick
    Jäsen

    1. Mikähän on todennäköisyys sille että auton rengas puhkeaa esimerkiksi satasen vauhdissa, ei varmaan kovin suuri, josta päästään siihen että koko run-flat rengastus vakiona vaikuttaa sinänsä vähän semmoiselta ylivarovaisuudelta ?

    Varmaan aiheuttaa myös autoliikkeelle kuluja jos pitää erikseen olla koeajettavana auto tavallisilla renkailla.

    2. Lainaus Autotodayn jutusta:

    "Auto on myös uraherkkä, ehkä osittain nykymittapuulla varsin korkeaprofiilisten renkaiden takia. Nekin tosin tukevat auton mukavuuspainoitteista luonnetta."

    Pieneneekö siis uraherkkyys matalaprofiilirenkaiden avulla ?

    3. Oli niin tai näin, niin kyse taitaa olla kaiken kaikkiaan niin sanotusta "autohifistelystä". Eli asioista joilla ei ole käytännössä suurta merkitystä.

    #200384 Ilmoita asiaton viesti

    PropJock
    Jäsen

    @jaakkon78: Kuinka "korkeaprofiilinen" rengas lisää auton uraherkkyyttä, eli vetelyä?

    #200387 Ilmoita asiaton viesti

    jaakkon78
    Jäsen

    Derrick:

    1. Mikähän on todennäköisyys sille että auton rengas puhkeaa esimerkiksi satasen vauhdissa, ei varmaan kovin suuri, josta päästään siihen että koko run-flat rengastus vakiona vaikuttaa vähän semmoiselta ylivarovaisuudelta ?

    Varmaan aiheuttaa myös autoliikkeelle kuluja jos pitää erikseen olla koeajettavana auto tavallisilla renkailla.

    2. Lainaus Autotodayn jutusta:

    "Auto on myös uraherkkä, ehkä osittain nykymittapuulla varsin korkeaprofiilisten renkaiden takia. Nekin tosin tukevat auton mukavuuspainoitteista luonnetta."

    Pieneneekö siis uraherkkyys matalaprofiilirenkaiden avulla ?

    Joo se oli todella erikoinen kommentti autotoimittajalta. Yleensä asia on päinvastoin. Eli tilanne pahenee mitä leveämpi läski tulee alle ja jos se on vielä jäykkäkylinen Run Flat, niin ajettavuus on vielä heikompi.

    #200390 Ilmoita asiaton viesti

    jaakkon78
    Jäsen

    PropJock:

    @jaakkon78: Kuinka "korkeaprofiilinen" rengas lisää auton uraherkkyyttä, eli vetelyä?

    Asia ei oo minun mielipide vaan jutun kirjoittaneen toimittajan. Hän arvosteli autoa uraherkäksi ja väitti, että se johtuu ehkäpä renkaan nykymittapuun mukaan korkeasta profiilista (muistaakseni 225/50R17 tai 225/55R17). Hänen mielestä matalaprofiilirengas ei ole niin uraherkkä. Erikoinen väite ja melkoinen aivopieru.

    #200394 Ilmoita asiaton viesti

    jaakkon78
    Jäsen

    Derrick:

    1. Mikähän on todennäköisyys sille että auton rengas puhkeaa esimerkiksi satasen vauhdissa, ei varmaan kovin suuri, josta päästään siihen että koko run-flat rengastus vakiona vaikuttaa sinänsä vähän semmoiselta ylivarovaisuudelta ?

    Varmaan aiheuttaa myös autoliikkeelle kuluja jos pitää erikseen olla koeajettavana auto tavallisilla renkailla.

    2. Lainaus Autotodayn jutusta:

    "Auto on myös uraherkkä, ehkä osittain nykymittapuulla varsin korkeaprofiilisten renkaiden takia. Nekin tosin tukevat auton mukavuuspainoitteista luonnetta."

    Pieneneekö siis uraherkkyys matalaprofiilirenkaiden avulla ?

    3. Oli niin tai näin, niin kyse taitaa olla kaiken kaikkiaan niin sanotusta "autohifistelystä". Eli asioista joilla ei ole käytännössä suurta merkitystä.

    Niinkuin jo sanottua, niin bemarin tietyt mallit ja niiden mallien sisällä tietyt rengas- ja vanneyhdistelmät saa tilattua lisävarusteena ilmaiseksi tavallisilla renkailla. Harva liike sitä kuitekaan tuleviin eskareihinsa tekee ja silloin, joka ikinen auto tulee Run Flat renkailla, jos ei niitä erikseen tilata muilla. Mitään kulujahan se ei aiheuta autoliikkeelle, kun kerta tietyt automallit ja niiden moottoriversiot voi tilata tehtaalta tavallisilla renkailla.

    Jos auto ei ole M-sport, Modern line, Luxury- tai Sport-paketilla varusteltu ja siinä on pienin vannekoko joko 16- tai 17-tuumaa, on mahdollista tilata auto tehtaalta normaaleilla kumeilla+paikkapullolla.

    Minun auto on 320iA xDrive F30 ja siihen pystyi tilamaan tehtaalta ilman lisähintaa tavalliset kumit 16-tuuman aluvanteilla.

    BMW käyttää ko. Run Flat- rengasta siksi, että se perustelee sen sillä, että se on turvallisempi kuin tavallinen rengas ja sillä, että sen valmistamissa autoissa ei ole edes virallista paikkaa minne vararenkaan voisi sijoittaa. Bemari on käyttänyt autoissaan Run Flat-renkaita ainakin vuodesta 2006 alkaen.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 39)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.