Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Uusi auto

Tämä aihe sisältää 49 vastaukset, 16 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Linnankundi 18.09.2014 at 17:24.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 50)
  • Julkaisija

Jorma L
    Osallistuja (Participant)

Tarkennuksia:

Miksi toivot pitkää takuuta, jos vaihdat noin tiuhaan?

Kuinka iso auton pitäisi olla?

Oletko koskaan laskenut, miten käy pääomakulujen kanssa (arvonalenema yms.) jos ajaisit samalla autolla puoli miljoonaa vs vaihdat 1-2v välein?

#200487 Ilmoita asiaton viesti

vkk39
    Jäsen

Jorma L:

Tarkennuksia:

Miksi toivot pitkää takuuta, jos vaihdat noin tiuhaan?

Kuinka iso auton pitäisi olla?

Oletko koskaan laskenut, miten käy pääomakulujen kanssa (arvonalenema yms.) jos ajaisit samalla autolla puoli miljoonaa vs vaihdat 1-2v välein?

Auto jolla on 2 vuoden takuu pitää käytännössä vaihtaa 1,5 vuotiaana, hyvitys laskee jos ei takuuta. Mun kilsoilla optimi takuu olisi 3 vuotta ja pitäisi autoa n. 2 vuotta.

Ajan n. 50tkm vuodessa ja passat koko on ihan sopiva. Koska auto on mulle työväline, arvostan luotettavuutta ja huolettomia kilometrejä.

Itseasiassa olen laskenut mitä maksaisi pitää autoa pitkään. ero on yllättävän pieni. Auton huolto, peruskunnostus, katsastukset ym. on yllättävän kallista ja tarve lisääntyy ikääntymisen myötä. Vaihdan autoa ennen ensimmäistä isoa huolto. Kilometrikorvauksia tulee suht paljon vuodessa ja niillä pystyy helposti vaihtaman autoa.

Muutenkin kun istuu paljon autossa, arvostaa uudehkoa autoa ja matkustusmukavutta. Kilsoja voi tulla päivässä yli 700 km. Suhtaudun autoon kuin työkaluun.

#200489 Ilmoita asiaton viesti

Veikkaanpa, että noista vaihtoehdoista uusi Passat olisi se "järkevin" vaihtoehto. Ajokokemuksia kenelläkään ei tietenkään ole, mutta tuskinpa se maantiellä on huono ajaa. Hinta säilyy luultavasti hyvin ja 40 tonnilla saanee varustelunkin jo melko kohdilleen.

Toki BMW ja Mersukin kannattaa katsastaa. Bemarista taitaa vain tulla facelift piakkoin ja se vaikuttanee aina hieman jälleenmyyntiarvoon, jos myy sitä vanhempaa versiota. Suurempi ongelma on siinä, että noiden kahden hinnat taitavat mennä reippaasti yli 40 tonnin, jos alat niihin varusteita, kuten navigaattoria rustailemaan.

Jos ostat nyt Volvon (S60), niin parin vuoden kuluttua se alkaa olemaan jo elinkaarensa ehtoopuolella, en siis noista ostaisi sitäkään. Kaikkia tällainen asia ei tietenkään häiritse, mutta jälleenmyyntiarvo laskee reippaasti. Toisaalta ainakin moottorit ja vaihteistot ovat nyt asiallisia.

Subarusta ja Avensiksesta en osaa kommentoida.

#200492 Ilmoita asiaton viesti

jaakkon78
    Jäsen

3-sarjaan tulee uusia moottoreita ja facelift keväällä tai kesällä 2015.

S60 uusiutuu kokonaan 2015 tai 2016

Hyvä vaihtorvo 1-2v päästä ostosta. No sitten ei ainakaan BMW. Tiputtaa arvoaan reippaasti ovh-hintaan nähden (pitää myös varustella rankasti, että on oikeasti viihtyisä auto > varusteilla ei kuitenkaan lasketa juuri mitään arvoa sitä vaihtaessa) ja kun on tulossa vielä facelift-mallikin, niin hinta tippuu vielä reippaammin.

Hyvä ajettava ja ohjaus: no pienine puutteineen tähän ryhmään sopii Passat, 3-sarja, A4 ja S60. Ulkopuolelle jää Subaru ja Avensis.

#200497 Ilmoita asiaton viesti

green:

Varma valinta Toyota Auris 1,8 Hybrid Comfort

Mikä mielellä varma valinta?

Luultavasti noista autoista meluisin, ei pärjää maantieajossa ja mukavuudessa, eikä hybridikään tuo juurikaan etua maantiellä. Minun mielestäni todella omituinen ehdotus tuohon käyttöön

#200501 Ilmoita asiaton viesti

A Tapio
    Jäsen

Minulla oli diesel-Avensis, jolla ajoin 80tkm. Se on kyllä hyvä vaihtoehto, mutta kaikki kohdat ei ihan toteudu.

Uuden auton pitää olla:

1. Diesel – 2,0D4d on hyvä, vääntävä ja nättikäyntinen kone.

2. Pieni kulutus – keskikulutus oli reilua 5l/100km

3. Mielellään pitkä takuu – normi 3v. Ei takuuta tarvittu kertaakaan.

4. Hinta n. 40teur – 33teur oli ihan mukavilla varusteilla toimituskuluineen ja lisävarusteineen

5. Mielellään automaatti – ei saatavilla vielä kun 2,2-koneen yhteyteen, jolloin autosta tulee janoisa. Eli tämä vaatimus ei kyllä toteudu hyvin. Malliin on tulossa uudistus pian ja samalla luultavasti BMW:n diesel tarjolle, joten silloin kenties automaattikin tarjolla?

6. Navigaattori – vakiona

7. Vakionopeussäädin, automaattinen ilmastointi – vakiona

8. Mukavat istuimet – ei moittimista, mutta ei kyllä varmasti parhaimmatkaan. Jaksaa silti ajaa pitkiä matkoja putkeen.

9. Hiljainen – lienee yksi hiljaisimmista automalleista tässä vertailussa.

10. Hyvä vaihtoarvo 1-2 vuoden päästä ostosta. – parhaiten säilyttää arvonsa varmaan tässä vertailussa

11. Mukava ajaa. – tämä on se suurin vahvuus. Tarkka ohjaus ja todella mukava jousitus. Auto ei tunne tuulta ja uratkaan ei tunnu voimakkaasti. Alkuun ei tunnu erikoiselta, mutta vasta pitkien matkojen ajaminen vakuutti minut auton hyvyydestä. Auto ei ole missään nimessä sporttinen vaan mukava matka-auto. Jos urheilullisuutta haluaa niin tämä on silloin aivan väärä valinta.

Vaihdoin juuri autoa ja jos olisin ostanut dieselin, niin olisin ostanut tällaisen uudestaan. BMW ja Volvo olivat myös harkinnassa, mutta vastaavilla varusteilla ja vastaavassa kokoluokassa hintaa olisi tullut aivan liikaa omalle budjetille.

Mutta mites tosiaan Auris-farkku hybridi? Ei ole hurjan paljon pienempi ja premium-varusteilla kaikki tarpeellinen löytyy ja vähän vielä extraakin. Hybridi malli on hyvä ja vakaa ajettava ja automaatti toimii todella hienosti. Monet kohdat voisi toteutua aika hyvin – luultavasti arvo säilyy parhaiten jatkossa? Melua ei ole kaupungissa käytännössä lainkaan, mutta maantiellä häviää Avensikselle mukavuudessa ja melussa. Lienee kuitenkin esim. Passattia hiljaisempi.

Sitten listan ulkopuolelta ehdolle voisi ottaa mustanahevosena Mazda6:n. Tosin arvonsäilyminen on varmasti heikompi kuin esim. Toyotassa tai Audissa.

#200504 Ilmoita asiaton viesti

vkk39
    Jäsen

Musta on ihan ok kommentteja. Muutamassa tunnissa, 5min työllä, saanut jo karsittua volvon ja bmw:n pois.

Kiitos kommenteista.

#200506 Ilmoita asiaton viesti

Derrick
    Jäsen

Ajattelija2013:

green:

Luultavasti noista autoista meluisin, ei pärjää maantieajossa ja mukavuudessa, eikä hybridikään tuo juurikaan etua maantiellä. Minun mielestäni todella omituinen ehdotus tuohon käyttöön

Käykö Ford S-Max ?

Siinä voi vaikka yöpyä makuupussissa 700 km reissussa ja ajettavuus on etuvetoisista paras. Ulkonäkökin on premiumia.

#200508 Ilmoita asiaton viesti

vkk39
    Jäsen

Derrick:

Ajattelija2013:

green:

Käykö Ford S-Max ?

Siinä voi vaikka yöpyä makuupussissa 700 km reissussa ja ajettavuus on etuvetoisista paras. Ulkonäkökin on premiumia.

Miksei tilautokin. Miten fordit pitää hintansa? Niin kivaa auossa ei ole, että hotellimajoituksen vaihtaisi automajoitukseen kuitenkaan :)

#200510 Ilmoita asiaton viesti

Derrick
    Jäsen

vkk39:

Derrick:

Ajattelija2013:

green:

Käykö Ford S-Max ?

Miksei tilautokin. Miten fordit pitää hintansa? Niin kivaa auossa ei ole, että hotellimajoituksen vaihtaisi automajoitukseen kuitenkaan :)

Huonosti varmaan pitää hintansa . . . eipä ole kokemuksia toisaalta . . .

#200514 Ilmoita asiaton viesti

green:

Ajattelija2013:

green:

Tässä on taas yhtä tyhjänkassa riitelyn aihe niin kuin Volvoistakin. Itse kysymys on sinällään vitsi, mihin näillä sivuilla on turha odottaa yksimielisyyttä.

Minusta tämä on aivan normaalia keskustelua, eikä mitään riitelyä.

En ainakaan itse ymmärrä, miksi noilla kriteereillä joku päätyisi Aurikseen.

#200516 Ilmoita asiaton viesti

Peterstar

Ajattelija2013:

green:

Ajattelija2013:

green:

Tässä on taas yhtä tyhjänkassa riitelyn aihe niin kuin Volvoistakin. Itse kysymys on sinällään vitsi, mihin näillä sivuilla on turha odottaa yksimielisyyttä.

Minusta tämä on aivan normaalia keskustelua, eikä mitään riitelyä.

En ainakaan itse ymmärrä, miksi noilla kriteereillä joku päätyisi Aurikseen.

Onkos sinulla paljonkin kokemusta Auriksesta?

#200518 Ilmoita asiaton viesti

Kumppani

vkk39:

Taas alkanut auton vaihto pohdinta

Uuden auton pitää olla… (ja sitten listaa…)

Auton hinta siis ”n. 40t euroa”… Kysymys täytyy pilkkoa osiin, jotta asetelmasta saa paremmin selkoa: ostettavat asiat ja mutu-jutut.

Kertokaapas joku automerkki/malli josta ei löytyisi siihen hintaan automaattidieseliä ja jo oletusvarusteena, tai helposti haarukkaan mahtuen lisävarusteena nämä: navigaattori, cruise ja AA/C ja paljon muutakin?

Mitäs sitten jää jäljelle? Enempi vähempi mutuja: mukavat istuimet, hiljainen, hyvä vaihtoarvo ja ajamisen mukavuus Mitä on lisäksi ”pieni kulutus” mielestäsi, vkk39 ja kuinka pitkä on pitkä takuu?

Miten niin mutuja?

– Eikös istuimien ns. mukavuus riipu esimerkiksi takamuksen leveydestä ja selän tai jalkojen pituudesta?

– Hiljaisuus saattaa toki löytyä dB –arvonakin, mutta entäs äänimaailmaan oleellisesti liittyvä, silti makuasioihin laskettava sävy, tai talvirengasmelu (nastat/kitkat), tai ropinat huonoilla alustoilla? Hyvällä uudella asfaltilla kaikki kuulostavat hiljaisilta ja erot on marginaalisia oikeasti. ”Todennäköisesti se-tai-toi on jotakin” –kommentit korostavat mutujuttujen osuutta. Oma korva kertonee parhaiten erot ja tiputtaako se jonkun merkin tai mallin pois peräti. Epäilen!

– Hyvää vaihtoarvoa ei voi todellakaan ennustaa tai lyödä faktana pöytään. Viime kädessä välirahan suuruus (= paljonko pitää maksaa) määräytyy seuraavaan vaihdettaessa uuden lasketun kokonaishinnan mukaan. Se vaihtelee luonnollisesti sen mukaan, millaista autoa etsit sitten 1-3 vuoden päästä. Et tule saamaan uuteen vaihdettaessa mitään "vakiohintaa" vanhasta, se riippuu uuden auton merkistäkin, tai ainakin mallista, sen hetkisestä markkinatilanteesta, pärstäkertoimestasi, tinkaamistaidoistasi jne.

– Ajamisen mukavuus on niin henkilökohtainen makuasia kuin olla ja voi. Vain itse erilaisia autoja kokeilemalla saat oman totuutesi selville, et muilta kyselemällä

– Teknisesti useimmat dieselit tuossakin hintaluokassa vievät paljon vähemmän kuin vaikka 5 vuotta sitten. Jos siis asettaisit jonkun päästöarvon, tai keskikulutuksen (miksei maantielitratkin), niin olisi helpompi arvioida asteikkoasi ja sitten haarukoida tarjontaa

– Autojen takuu taitaa yleisimmin olla 2v, joten minä käsitän pyyntösi niin, että pidempikin olisi parempi? Olisiko tarjonta sitten 3-7v sen jälkeen. Joten jos tuosta haluat pitää tiukasti kiinni, niin merkkivalikoimaan ei taida kuulua mikään alussa listaamistasi merkeistä?

Siksipä heitän sokkona kehiin Kia Optiman Business-varustelulla, kun niin moni asia on tarkentumatta sen kummemmin. Tai tarvitseeko edes?

Viime kädessä asetit monta sellaista tekijää käpisteltäväksi, että vain omat painoarvosi kullekin kohdalle saattaa ratkaista asian. Haluatko kaiken, vai miltä osit tyydyt kompromisseihin?

Emme tiedä niitäkään, joten olet omillasi. Mikä on minusta ihan hyvä asia, koska itsellesihän sitä autoasi ostat, et meille.

#200522 Ilmoita asiaton viesti

Linnankundi

Vaikka aloittaja ei laittanut hyviä valoja valintakriteeriksi, niin itselleni ne ovat yksi tärkeä elementti.Hyvät valot ovat tärkeä turvallisuustekijä. Hyvät valot löytyy ainakin Skoda Suberbista ja Volvon V70. Edellä mainitut ovat hyviä autoja monellakin kriteerillä.Monella merkkiliikkeellä on omia takuita käytetyille autoille esim. BMW ja Volvo. Sellaisella takuulla kattaa kaikki isot rikkoontumiset. Mutta täydellistä autoa ei varmaan löydy.

#200527 Ilmoita asiaton viesti

green:

Ajattelija2013: En ainakaan itse ymmärrä, miksi noilla kriteereillä joku päätyisi Aurikseen.

Vastaa kysymykseen äläkä arvostele aina toisten mielipiteitä.

Auris on järkevä vaihtoehto dieselille, jos taas haluaa kalliimpaa sitten Toyota Prius PHEV.

En arvostele mielipidettä, vaan ihmettelen, että millä perusteella Auris täyttäisi aloittajan kriteerit paremmin, kuin jo mainitut autot. Itse jo laitoin perusteet, miksi Auris ei mielestäni vastaaa aloittajan kriteereitä. Jos joku on eri mieltä, niin siitä vain perusteluja rustaamaan. Eikö se ole keskustelun idea? Tuskin aloittajakaan hyötyy mitään siitä, että joku heittää listan ulkopuolelta jonkun aika eri tyylisenkin auton vailla mitään perusteita.

Millä perusteella hybridi Auris tai ylipäätään mikään hybridi on kauhean järkevä vaihtoehto dieselille, jos tarkoituksena on ajaa pitkiä pätkiä maantiellä? Eihän se käsittääkseni ole hybridin vahvuus.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 50)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.