Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Taitaa Seat Ateca olla paras auto-ostos tällä hetkellä

Tämä aihe sisältää 94 vastaukset, 22 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Jokeri 21.11.2017 at 19:07.

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 95)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #757962 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Tilasin siis auton lokakuussa 2016, ja tuo vuoden arvioitu toimitusaika lasketaan tuosta ajankohdasta. Sinänsähän ei tuo toimituksen lykkääntyminen haittaa, jos vaihto-autolla saa ajaa niin paljon niin kuin huvittaa ilman mitään kilometrirajoituksia ja vaihto-arvo pysyy samana.

    #775810 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Ajotietokoneen mukaan litrainen bensa-Ateca (115 hp ja manuaali) on kuuden ja puolen tunnin ajon aikana (koko ajohistoria tähän mennessä) kuluttanut keskimäärin 6,2 litraa per 100 km.

    #787323 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    En löytänyt tätä pihistely-ketjua, mutta jos pihistelystä on välttämättä jotakin kirjoitettava, niin totean että kaksivetoisella 115 hp Seat Atecalla ei pääse alle 5,9 litran kulutuksen sekalaisessa ajossa. Tuo 5,9 litran tulos tuli viimeisimmältä noin 400 km pätkältä.

    Kaiken kaikkiaan olen ajanut autolla runsaat 2.000 km ja ajotietokone ilmoittaa koko omistusajan kulutukseksi 6,1 litraa satasella.

    Pitääkö auton kierrokset aina rajoittaa 2.000:een jos haluaa alentaa kulutusta ? Ei oikein huvittaisi koko ajan junnata kutosvaihteella eteenpäin.

    #787338 Ilmoita asiaton viesti

    Pihistelijä
    Osallistuja (Participant)

    Minulla on Seat Leon ST manuaali samalla 1.0 TSI moottorilla. 11 tkm keskikulutus on 4,1 l/100 km. Kun ajat auton vaihto-opastimien mukaan, ajat riittävän matalilla kierroksilla. Opastin toimii ainakin Leonissa juuri oikein. Kiihdytykset ripeitä 80% kaasulla maksimimomentin kohdalla. Tasaista vauhtia mahdollisimman isolla vaihteella kevyellä pintakaasulla. Vaihto-opastin pyytää vaihtamaan pienemmällä jos menee liian isolla. Kuutosella voi ajaa vallan mainiosti 60 km/h 1200 r/min. Vapaalla rullausta kannattaa suosia moottorijarrutuksen sijaan. Jos pitää hidastaa nopeammin, sitten vaihde päällä. Pidä mittarinäytössä hetkellisen kulutuksen näyttö päällä, niin näet milloin ajat oikein.

    #787375 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    On se mahtava saavutus muutama desi/100km säästö rasittavasta mittarituijotusajosta.
    Onko Pihistelijä nyt valinnut oikean merkin arvoaleneman huomioiden. Epäilen että on kalliita desilitroja loppupelissä.

    #787389 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Taloudellisesta ajotavasta tulee luontaista jo muutamassa vuodessa, joten sen rasitus on välillistä ja aiheutuu yleensä muista pumppujalkana ajavista. Tämän häiriön kokee pumppujalan kyydissä istuessaan tai toikkaroidessa liikenneympyröissä vilkuttomina muiden polttoainetta kuluttamassa tai kun hieman lähellä takana seuraavan jo ennestään niukkaa turvaväliä kohteliaasti varjellen tavallista myöhempään rullauksen ulosmenorampille aloitettuaan huomaa vilkuttoman takana tulevan poistuvan samasta rampista.

    Jos tähän lähtee mukaan, aiempi normaali alkaa jossain vaiheessa tuntua omituiselta.

    Kokonaiskustannuksissa tietenkin pääomakustannukset pelaavat isoa roolia.

    #787396 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Automaatti ja vakionopeussäädin hoitaa ”pumppuajon” vuosien kokemuksella.
    ps. Toyota hybridi valitsee valitusta nopeudesta taloudellisimman ajotavan, sitä on vaikea kuskin mennä hämmentämään.

    #787401 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Ajamisen helppouden osalta kyllä.

    Valitettavasti taloudellisuusajon osalta ei, koska muut ympärillä pumppaavat. En ole kokeillut kuin paria adaptiivista vakionopeussäädintä (Mersun ja Volvon). Tällä pienellä kokemuksella säädän vakionopeussäätimeni mieluummin itse pidemmällä ennakoinnilla kuin mihin automatiikka yltäisi.

    Automatiikka ei myöskään säästä minua turhalta pysähdykseltä vasemmalta vilkuitta minun tulosuuntaani kääntyvän pakottamalta pysähdykseltä eikä väistämisvelvollisena päälleajoa yrittävän pakottamalta pysähdykseltä tai hidastukselta.

    #787473 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Seatissa on myös jonkinlainen monen kohdan Ecodrive-ajo-opastus, jossa annetaan vinkkejä taloudelliseen ajoon. Täytynee tähänkin perehtyä. Auton tietokone antaa myös pisteitä sen osalta kuinka taloudellisesti kuski on ajanut.

    Mitä vaihtamisen opastukseen tulee, niin olen huomannut että kutosvaihdetta tosiaan tarjotaan melko alhaisissa nopeuksissa. Neloselta voi useimmiten vaihtaa suoraan kutoselle.

    Katumaasturin ilmanvastus ja paino ehkä vaikuttavat siihen ettei samoihin lukemiin päästä kuin muilla korimalleilla.

    En ole Start/Stopia käyttänyt, tuokin varmaankin auttaisi kulutuksen osalta.

    Seatin sivuilta ei näköjään löydy tämän Atecan ”virallista” yhdistetyn ajon kulutuslukemaa, mutta yhdestä lähteestä luin että ”virallinen” lukema olisi 5,2 litraa satasella.

    #787495 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Seat Ateca 1,0 TSI 115
    Kaupunki 6,2 Litraa/100 km
    Maantie 4,6 Litraa/100 km
    Yhdistetty 5,2 Litraa/100 km

    #787511 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Se kesän kulutuskisa löytyy Käytettyjen Autojen puolelta.

    #787534 Ilmoita asiaton viesti

    Pihistelijä
    Osallistuja (Participant)

    Ei taloudellinen ajo ole yhtään rasittavaa. Tavat menevät pian selkäytimeen eikä niitä tule mietittyä sen enempää.

    #787587 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    ”Seat Ateca 1,0 TSI 115
    Kaupunki 6,2 Litraa/100 km
    Maantie 4,6 Litraa/100 km
    Yhdistetty 5,2 Litraa/100 km”

    Ok. Ajotietokone antaa vain yhden arvon eli kyseessä lienee tuo yhdistetty kulutus johon omalta osaltani sisältyy paitsi maantieajoa niin jonkin verran myös ajamista lähiössä, jossa ajossa joutuu jatkuvasti pysäyttelemään ja kiihdyttämään.

    #787649 Ilmoita asiaton viesti

    Pihistelijä
    Osallistuja (Participant)

    Quu:
    ”Onko Pihistelijä nyt valinnut oikean merkin arvoaleneman huomioiden. Epäilen että on kalliita desilitroja loppupelissä.”

    Turha epäillä. Lasken arvonaleneman euroissa – en prosenteissa.

    #787708 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Euroissa se vaihtoarvo yleensä lasketaan.
    Paljonko Pihistelijä on laskenut säästävänsä euroja vuodessa muutama desin/100 km polttoainekuluissa.
    Onko autossasi vapaakytkin kun ajat rullaamalla? Ja sammuuko moottori aina rullatessa.
    Olen ilmeisesti ajanut muutamia kertoja tällaisen pihistelijän perässä kun nopeus vaihtelee huomattavasti.

Esillä 15 viestiä, 46 - 60 (kaikkiaan 95)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.