Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Taitaa Seat Ateca olla paras auto-ostos tällä hetkellä

Tämä aihe sisältää 94 vastaukset, 22 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Jokeri 21.11.2017 at 19:07.

Esillä 5 viestiä, 91 - 95 (kaikkiaan 95)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #805280 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Lähtökohtaisesti sinänsä tuosta ”Front Assistista” ei ole mitään valtavaa hyötyä edes silloin kun se toimii, koska jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa autoa, niin järjestelmä ei edes hälytä äänimerkin muodossa, vaan mittariston infotainmentiin tulee ainoastaan pikkuriikkinen varoituskuvio. Myöskään kyse ei ole automaattijarrutuksesta.

    Ei se lähellä ajaminen vaan nopea välimatkan vähentyminen. Ensivaiheessahan se Front Assist juurikin vain varoittaa kuljettajaa valolla ja valmistelee jarrut mahdolliseen jarrutukseen. Jos kuljettaja ei reagoi ja välimatka kutistuu, niin sitten vasta seuraa lisää toimenpiteitä. Siinä on taas 6xL:lle taas pureskeltavaa.

    #805315 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Ensinnäkin, niin olen vain kerran saanut näyttööni tuon isomman varoituskuvion, joka alla olevassa mainosvideossa esiintyy punaisena. Tuolloin auto muistaakseni piippasi äänimerkillä ja näyttöön tuli tuo suurempi varoituskuvio. Kyseessä oli tilanne jossa lähestyin liian nopeasti autoa joka jo oli pysähdyksissä liikennevaloissa.

    Videon perusteella ”Front Assist” siis ainoastaan säätelee jarruja nopeata jarrutusta varten. Eli jos Seat on liian lähellä edellä ajavaa ajoneuvoa eikä kuljettaja jarruta lainkaan, niin jarrut säädetään nopeata jarrutusta varten (jarrutusvoimaa lisätään).

    Itselleni jäi vähän epäselväksi se, että tekeekö auto itsenäisesti tuon lopullisen automaattijarrutuksen jos kuljettaja ei jarruta omin toimenpitein. Ilmeisesti lopullinen automaattijarrutus puuttuu, näin ainakin oletan. Eli kyseessä on ilmeisesti vain jarrutus-avustin. EU muistaakseni haluaa tuon automaattijarrutuksen pakolliseksi kaikkiin autoihin.

    Kai tuosta systeemistä sittenkin on hyötyä. Ensimmäisen asteen varoituskuvio tosin on melko pieni tilanteessa jossa ollaan lähestymässä edellä ajavaa autoa.

    Lumisateessa Front Assist ei toiminut, onko niin että tutka on poissa pelistä lumi- ja räntäsateessa ? Toki jos on huono keli, niin silloin tuota autojen välistä turvaväliä on lisättävä muutenkin.

    #805330 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Tuolloin auto muistaakseni piippasi äänimerkillä ja näyttöön tuli tuo suurempi varoituskuvio. Kyseessä oli tilanne jossa lähestyin liian nopeasti autoa joka jo oli pysähdyksissä liikennevaloissa.

    Ja edellisessä viestissä vielä väitit, ettei järjestelmä hälytä äänimerkin muodossa…

    Videon perusteella ”Front Assist” siis ainoastaan säätelee jarruja nopeata jarrutusta varten. Eli jos Seat on liian lähellä edellä ajavaa ajoneuvoa eikä kuljettaja jarruta lainkaan, niin jarrut säädetään nopeata jarrutusta varten (jarrutusvoimaa lisätään).

    Itselleni jäi vähän epäselväksi se, että tekeekö auto itsenäisesti tuon lopullisen automaattijarrutuksen jos kuljettaja ei jarruta omin toimenpitein. Ilmeisesti lopullinen automaattijarrutus puuttuu, näin ainakin oletan. Eli kyseessä on ilmeisesti vain jarrutus-avustin.

    Huh. Auttaisiko esimerkiksi pätkä Seatin nettisivuilta?

    Lisäapu on aina tervetullutta, etenkin arjen kiireissä. Siksi Atecan mukautuva vakionopeussäädin varoittaa sinua, jos autosi ja edessä ajavan ajoneuvon välinen etäisyys pienenee. Jos kuljettaja ei reagoi tähän, Front Assist -järjestelmä hidastaa ajoneuvoa. Jalankulkijoiden suojajärjestelmä Pedestrian Protection havaitsee auton edessä liikkuvat jalankulkijat ja jarruttaa automaattisesti.
    http://www.seat.fi/carworlds/suv-ateca/safety.html

    #805333 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    ”Front Assist with city emergency braking.”

    Automaattijarrutus tulee näköjään kyseeseen kaupunkioloissa, alle kolmenkympin nopeuksissa. Ymmärrettävistä syistä en ole vielä tätä automaattijarrutusta päässyt testaamaan tosioloissa.

    Ainakin Seat Atecassa ”Front Assist” kuuluu jo halvimpaan varustelutasoon, joka on tuo Reference-varustelu.

    #805335 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    Hätäjarrutustehostus (bas) on kuulunut käsittääkseni pakollisiin härveleihin Euroopan markkinoilla jo jonkin aikaa. Ja on siis eri asia kuin automaattinen hätäjarrutus.
    Eri merkkien törmäysvaroittimet äänimerkein tai ilman eivät vaikuta bas:in toimintaan
    Tehostus aktivoituu jos kaasun noston jälkeen jarrutus alkaa nopeasti.
    Tähän ei vaikuta tutkan/kameran huurteisuus tai lumisuus.
    Törmäysvaroittimen herkkyyttä on monessa merkissä mahdollista itse säätää omaan ajoon sopivaksi. Mutta jos se tuntuu aina olevan liian herkällä, ehkä ajoa kannattaa rauhoittaa.

Esillä 5 viestiä, 91 - 95 (kaikkiaan 95)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.