Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Tehokkaat dieselfarmarit – lopetin lehden tilauksen

Tämä aihe sisältää 28 vastaukset, 12 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Sokea-Reetta 26.08.2016 at 14:31.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #471884 Ilmoita asiaton viesti

    Autotohtori-71
    Osallistuja (Participant)

    Tuo uusimman TM numeron, eli 20/2015 artikkeli sai minussa aikaan ratkaisun – lopetan välittömästi jo reilut 20 vuotta jatkuneen Tekniikan Maailman kestotilauksen. On päivänselvää, että TM saa VW-konsernilta huomattavia mainostuloja ja kenties jotain muutakin ”voitelua”, koska vielä viitsii päällä olevan VW-Gate’n aikana sijoittaa kaksi konsernin automallia testin kärkeen! Vertailussa tuli kuitenkin esille, että Peugeot’ssa on paras jousitus, hienoin vaihteisto, pienimmät päästöt ja tyylikkäin muotoilu. TM:n arvostelun painottuminen ohjaukseen ja takapenkin tilavuuteen ovat toissijaisia asioita. Suomen teillä ajetaan niin hitaasti, että ohjauksen tunnokkuuden merkitys on pienehkö ja toisaalta tässä kokoluokassa takapenkin koko ei ratkaise mitään. Peugeot merkkisten autojen ohjaus kun on aina ollut riittävällä tasolla. Ja jos takapenkille tarvitsee sijoittaa aikuisia, silloin hankitaan 4,9-metrinen henkilöauto tai iso tila-auto. Sen sijaan esim. jousitusmukavuus on hyvinkin oleellinen asia, koska tiestömme kunto heikkenee koko ajan. Myös ihanan pehmeästi toimiva perinteinen automaattivaihteisto on yksi mukavuuden kannalta tärkeimpiä seikkoja. Kaiken kaikkiaan tämän teknisen aikakauslehden taso on tippunut vuoden 2010 jälkeen kuin ”lehmän häntä”! tai VW osakekurssi. Minä en myöskään ole ainoa, joka on nauttinut täysillä tästä VW konsernia kohdanneesta asiasta:-)

    #471885 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Voi hyvänen aika, autohan valitaan omien tarpeiden mukaan TM antaa hyvän pohjan omalle valinnalle.

    #471886 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Ei hyvänen aika, mikä itkupotkuraivari aikuiselta ihmiseltä, kun oma automerkki ei pärjää testissä.

    Ensinnäkin, miksi ihmeessä VW:n dieselskandaalin tulisi vaikuttaa testitulokseen?

    Toiseksi, jos epäilet, että TM on puolueellinen, niin ala kaivelemaan mitä tahansa autotestejä minkä tahansa maan lehdistä, joissa Golf ja Ocu ovat Pösöä ym. kilpailijoita vastassa. Mitäs luulet, kuinka hyvin kilpailijat ovat pärjänneet Ocua ja Golfia vastaan? En muista lukeneeni yhtään testiä, jota Ocu tai Golf ei olisi voittanut ja seuraan eri maiden lehtiä sentään aika paljon. Voihan toki olla, että VW on lahjonut maailman kaikki autolehdet, mutta en nyt tuotakaan teoriaa aivan heti niele.

    Jos testin arvostelu ei ollut mieleistäsi, niin siitä vain muuttamaan painotuksia, kuten jokainen järki-ihminen tekee itkupotkuraivarin sijaan. Itsekään en juurikaan tarvitse takatiloja, mutta en minä itkuun purskahda, jos hyvät takatilat ratkaisevat jonkun autotestin voiton. Jätän itse asian huomioimatta.

    Jos testiä yleisesti arvostellaan, niin on huomioitavaa, että farkkumalleja testatessa takatiloilla lienee melko suurehko merkitys ja jousitukset on näissä ”gti-malleissa” säädetty melko kovaksi, koska sehän on näiden autojen pointti. Suorastaan naurettavaa väittää, että tässä luokassa takatiloilla ei olisi mitään merkitystä. Suomessahan nämä ovat nimenomaan perheautoja. Miksiköhän Skoda Octavia RS on tämän luokan ylivoimaisesti myydyin malli Suomessa, jos takatiloilla ei ole mitään merkitystä? Jos testissä olisivat olleet kolmioviset sportit, niin ymmärtäisinkin jo kritiikin takatilojen arvostelua kohtaan.

    Pösössä oli huonoimmat jarrut, selkeästi heikoin suorituskyky, huonoin ajettavuus ääritilanteissa, suurin kulutus…. Aika täkeitä asioita tässä luokassa.

    #473478 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija20606
    Osallistuja (Participant)

    ..hehe..jostain kummansyystä en ole koskaan tykännyt pösöstä..edes harkinnut vaihtoehdoksi.
    ja kyllä ihan varmaan auto hankitaan myös aikuisten matkustamiseen takapenkillä.

    #473485 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Ajoin edellisellä autolla 50 000 km eikä kertaakaan takapenkillä istunut kukaan.

    #473491 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Monien nykyautojen takapenkillä huomaa, että valmistajat uskovat löytävänsä ostajia, joille takatilat eivät ole tärkeitä.

    Olisi silti älytöntä lähteä ojentamaan muita ostajia heidän mukamas väärien prioriteettiensa vuoksi. Riittää kun omassa valinnassaan jättää itselle sopimattomat mallit vertailustaan pois, ja valitsee omat vaatimukset täyttävien mallien kesken.

    #473493 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    En minäkään kovin usein takapenkkejä tarvitse, mutta kyllä takatilat silti ovat varsin oleellinen asia testissä. Aika moni niitä tarvitsee.

    #473494 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Eipä tilaa ole koskaan liikaa mutta BMW 5-sarja on tähän asti riittänyt mainiosti. Te jotka pääsette 50 000 km:iä niin ettei takapenkillä istu kukaan voi olla niinkin ettei sinne kukaan halusta edes istuisi.

    #473499 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Minun käytössä takapenkillä ei ollut käyttöä henkilökuljetukseen, mutta kyseisen automallin takapenkille pääsystä hyvin yleisesti maksetaan.

    #473502 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Turha siitä nyt on jauhaa, tarvitseeko yksittäinen henkilö takatiloja vai ei. Oleellista on, että testeissä se on ilmiselvästi yksi tärkeä osa arvioinnista ja näin pitääkin olla (poislukien urheiluautojen testit), sillä moni takatiloja tarvitsee. Jos et takatilaa tarvitse, niin sitten se kannattaa jättää omissa papereissa huomioimatta.

    #473540 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    Tämä on keskustelupalsta, jos aihe ei kiinosta voi siiryä varikolle. Kyllä minun mielestä kaipaa selitystä jos vihjataan takapenkin olevan niin huono ettei sillä kukaan halua istua, tai onhan mahdollista että tässä tarkoitetaan kuskin taidoissa ajaa autoa on puutteita.

    #473546 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Tämä on onneksi keskustelupalsta. Hämmennetään nyt vielä vähän, siis kyseisen automallin takapenkille pääsystä hyvin yleisesti maksetaan takapenkillä istujille vai kuljettajalle. Ensimmäisen vaihtoehdon ollessa kyseessä tuo 50 000 km:n ajelu ilman ettei takapenkillä istu kukaan on hyvin ymmärrettävää. Kun piru lukee raamatun, ei oikein mikään täsmää eikä mikään ole oikein. Tämä keskustelu kaipaa tuuletusta joten älkää helvetissä olko noin tosikoita.

    #473548 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    En minä noista vihjailuista välitä, enkä oikein edes ymmärtänyt mistä puhutte. Jauhakaa rauhassa. Tarkoitin vain, että ei se mitään todista, mikä on jonkun yksittäisen henkilön tilantarve tai yleisesti mikä on yksittäisen henkilön mielestä tärkeä ominaisuus. Testit ja arvostelut tehdään kaikille. Monet sitä takatilaa kaipaavat ja sen vuoksi se on testissä oleellinen arviontikriteeri, toisin kuin aloittaja väittää.

    #473549 Ilmoita asiaton viesti

    Quu2018
    Osallistuja (Participant)

    mutta kyseisen automallin (TAKSI) takapenkille pääsystä hyvin yleisesti maksetaan.

    #473550 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Maksettava se on kyseisen automallin (TAKSI) kyyti perille päästyä oli takapenkillä tilaa tai ei.

    Aloittajan pultit TM:n testin jälkeen on absurdi ei kai noin kirjaimellisesti kannata mitään testiä lukea että siitä saa raivariin verrattavan olotilan. Olisihan tuo testi ollut miellyttävä lukea jos kaksi BMW:tä olisi ollut testin kärjessä mutta mitä väliä. Testi kuin testi on sen näköinen mitä painotetaan. Tasapistein ulkonäkö ratkaisee pelin jos näin halutaan jonkun voitoksi eikä siinä mitään. En koskaan ole testien perusteella ostanut ainuttakaan autoa kyllä omat tarpeet on sanellut valinnan ja kun valinnat on tehty alun alkaen Audin, MB:n jälkeen siihen parhaaseen päätyen eli BMW:hen siinä se lyhykäisyydessää reilun 30 vuoden ajokokemukset on paketissa. Ja niistä muutamaa kuukautta vaille 30 vuotta BMW:llä voi sanoa, että tunnen merkin aika hyvin. Tarkemmin ajatellen turvallisuus, ajettavuus ja riittävän tehokkaat moottorit turvallisiin ohituksiin joka näytteli nuorempana merkittävää osaa. Näin vanhemmiten suurta voimaa ei niin ajattele mutta ei siitä mitään haittaa ole jos auto lähtee reippaasti jos tarve vaatii. Polttoaineen kulutus ei ole oikein koskaan näytellyt mitän osaa mutta kyllä sekin testien perusteella on ollut BMW:llä aina hyvissä lukemissa. Kulutus on järkevällä ajolla mennyt tehtaan ilmoittamiin lukemiin kevyesti. Ajotavalla on suuri merkitys kulutuslukemissa joka muuta väittää valehtelee. Rajoitusten mukaan on menty aika hyvin viimeinen ylinopeusakko tuli vuonna 1988. Se olikin sen suuruinen, että jäi mieleen kortin sain pitää kiitos ymmärtäväisten poliisien. Iso auto on ollut minun juttu ja BMW 5-sarja on ollut riittävä. Tosin 7-sarjan BMW:llä on tullut ajettua, mutta tarvetta niin isolle autolle ei ole ollut ja tuskin tulee.

    Kyllä auto pitää ostaa omiin tarpeisiin ja testit on aina ”testejä” ei niille pidä antaa liikaa painoarvoa lehtiä myydään isolle joukolle ja kun testin voittaa eniten myyty merkki niin onhan siinä tyytyväisiä lukijoita paljon. Se että testi on maksettu etukäteen ja voittajat on selvillä jo ennen ensimmäistäkään testikilometriä on periaatteessa täysin mahdollista. Tästä lukijat tekevät päätelmiä jokaisen testin jälkeen, maksettu testi olihan siellä BMW:n mainoksia lehti täynnä. Ja VW-konsernin autojen mainoksia varmasti eniten vuodesta toiseen niin miksei sen monet voitot voi saada ihmetystä aikaan. Maksetuista testeistä saisi aikaan mielenkiintoisen tutkimuksen se vain vaatisi entisten testaajien avautumista miten asioita painotetaan että saadaan tietty merkki ykköseksi. Mutta kuten sanoin mitä väliä tärkeintä on että lehti myy ja pulinat pois.

    Tekniikan Maailman julkaisulle toivon pitkää ikää tässä netin kurimuksessa nimittäin moni paperilehti katoaa, mutta näköislehti netissä on fine juttu ja näin se kehitys menee tahtoi sitä sitten tai ei. Kehittäkää lehteä entisestään ja keskustelufoorumikin on heräilemässä taas henkiin alun ongelmien jälkeen, tosin läheskään kaikki eivät ole vieläkään mukana mikä on sääli sinänsä. On mielenkiintoista lukea erinäisiä mielipiteitä ja asiaa ja täällä on paljon erilaisia kirjoittajia ja skeidaa ei juuri kukaan jauha vaan pääsääntöisesti pelkkää asiaa mikä on hieno juttu.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 29)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.