Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Tekniikan Maailman Talviauto 2018

Tämä aihe sisältää 181 vastaukset, 25 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Jokeri 02.03.2018 at 17:13.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 182)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #826305 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja

    WhatCar muutamassa viimeisissä tuontiautoissani on ruksittu ihan kaikki mitä listalta voi ruksia. Jos joku jättää varusteita ruksimatta uudesta autostaan jostain syystä se ei minua liikauta.

    NHB huomioi hyvin etenemiskyvyn akkujen paino taka-akselilla auttaa takavetoisen etenemistä talvella lumellla ja jäällä. Painosta taas on haittaa jarrutuksessa, käsittelyssä ei niinkään kun painojakauma on 50/50.

    #826330 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja

    tracktest:

    ”Painosta taas on haittaa jarrutuksessa, käsittelyssä ei niinkään kun painojakauma on 50/50.”

    Ajoneuvon massalla ei ole vaikutusta jarrutusmatkaan.

    Aika useasti TM:n talviautotestin kovimpia kierrosaikoja on tahkottu pienimmillä/keveimmillä autoilla. Hyvä kierrosaika lumi- ja jääradalla on harvoin taannut hyvää arvosanaa käsittelystä, koska ko. osa-alue arvostellaan fiilis-pohjalta.

    Hyvän kierrosajan pienemmällä/keveämmällä autolla ajanut voi sitten fiilistellä kierroksen päätteeksi maalissa, kun isompi/raskaampi auto tahkoaa vielä kierrostaan täyteen. Seuraavalla kierroksella pienemmän/keveämmän auton kuljettaja voikin sitten rennosti fiilistellen edetä takeaway kahvikuppi kourassa suorituskykynsä äärirajoilla etenevän, lumipenkoista pitoa hakevan isomman/raskaamman auton tahtiin.

    #826362 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja

    Niinpä, saattaa BMW:ltä löytyä hankiralliin sopivampia autoja ihan takavetoisistakin nelivedoista puhumattakaan.

    #826363 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja

    Nimenomaan jarrutuksissa massa ei haittaa ja 50/50 painojaukamalla ylpeilevät ovat perinteisesti olleet häntäpäässä käsittelyradalla TM:n talvitesteissä. BMW:llä on monta kertaa ajettu koko porukan huonoimmat ajat radalla, mutta samaa tasoa ovat Lexuksen ja Mersunkin 50/50 jakautumat.

    #826364 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja

    Kuten totesin hankiralliin löytyy sinne paremmin sopivammat menopelit. Neliveto on nopein ja muistan jonkun testin mikä voitettiin BMW E46 touringilla ja vastassa oli joukko muita merkkkejä. Tästä oli joskus juttua tällä palstalla vuosia sitten. Löytyy varmaan keskustelun historiikista jos joku viitsii etsiä. Eikös se mene niin että kun paino kaksinkertaistuu niin kitkavoima tekee saman. Tässä tietenkin jarrujen koko vaikuttaa tulokseen, tehokkaamassa autossa on tehokkaammat jarrut, mitoitus ratkaisee.

    Lumisella käsittelyradalla neliveto on lyömätön taka ja etuvetoon verrattuna.

    Täytyy kuitenkin todeta että takaveto on omassa DNA:ssa niin pysyvästi, että en osaa enää viedä etuvetoa kuten kuuluu joten jätän sen suosiolla muille. Takaveto painotteinen neliveto 60/40 taka-akselin hyväksi on minulle sopivin kun puhutaan nelivedosta.

    Olisi mukavaa kisata NHB:n kanssa takavetoisella BMW M3:lla lumisella pätkällä, olet kuitenkin tutustunut aikoinaan Taunukseen kuten allekirjoittanut silloin joskus. Kokemuksena se oli aika puistattava auto mutta kokemus sekin.

    #826375 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja

    Auto, jossa on levät/matalat renkaat, jäykkä joustovaroiltaan pieni alusta ja alhainen maavara ei olisi kyllä oma valintani lumella kisailuun. Huono pito ja ”ylivahva” moottorikin on lumella nihkeä yhdistelmä.

    #826384 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja

    Tarkoitin sellaista mikä on oikeaoppisesti rakennetttu tuonne lumiränniin, kapeat nastarenkaat (rallirenkaat), siis oikea ralliauto.

    Kauden avausosakilpailu.

    Kaavi F-Rallisarja 2018 Tv-ohjelma

    #826387 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja

    Sellaista ”oikeaa ralliautoa” ei ole mukana TM:n talviautotestissä millään merkillä…

    #826623 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja

    intelligentsia
    Ohjauspyörän lämmitin lienee kuitenkin aika harvinainen varuste Suomessa, esimerkiksi Nettiautossa sitä ei ilmene erillisenä hakukohtana.

    Autotalli.com hakukoneesta ratinlämmitin näyttää löytyvän. Opelissa tiesinkin ratinlämmittimen olleen jo useamman vuoden monessa mallissa Enjoy-tasoisesta lähtien, mutta Huyndai ja Kia yllättivät.

    #826641 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja

    Miksi nuo kaksi yllättäisivät lämmitettävällä ratilla? Olisiko ihan ennakkoluulolla tekemistä asiassa?

    Löytyy valittavaksi myös Fiestasta comfort packilla ja vakiona CX-5:n ylimmässä varusteluversiossa nyt mainittujen lisäksi. Citikkaan ja Relluun en löytänyt esim.

    #826642 Ilmoita asiaton viesti

    KN17
    Osallistuja

    Kiassa ja Hyundaissa ratin lämmitin on ollut vakiovarusteena jo vuosikausia. Erittäin mukava varuste pakkaskelissä.

    #826645 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja

    Ohjauspyörän ja tuulilasin lämmittimet ovat aika turhia, jos autosta löytyy kaukosäädetty mahdollisuus lämmittää koko sisätila. Itsellä ei tahdo olla edes syytä käynnistää webastoa, kun sähkö hoitaa esilämmityksenkin latauksen yhteydessä.

    #826649 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja

    kumppani
    Miksi nuo kaksi yllättäisivät lämmitettävällä ratilla? Olisiko ihan ennakkoluulolla tekemistä asiassa?

    Todellakin siksi, vitsivitsi. Kuitekin tsekkailen automainokset yms. mutta korealaismerkeiltä on jäänyt huomaamatta tämä.
    KN17
    Erittäin mukava varuste pakkaskelissä

    Olen samaa mieltä. Jos tulee lähdettyä kylmällä autolla liikkeelle käsineiden tarve on erittäin hetkellinen. Varuste mitä pidin ennen omia kokemuksia aika turhana on muuttunut ihan OK varusteeksi.

    #826653 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja

    Taitaapa joissakin Kioissa ja Hynysissä olla takapenkin laitapaikoillakin penkinlämmittimet.

    NHB:

    Saako autosi polttomoottorin ja akut esilämmitettyä sähköllä latauksen yhteydessä? Onnistuuko em. kohteiden esilämmitys webastolla?

    #826658 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja

    Webastoa olen käyttänyt vain pari kertaa, joten en varmaksi en osaa sanoa, mutta uskon, että akut eivät lämpene samalla vesikierrolla moottorin tai sisätilojen kanssa. Turhapa sitä polttomoottoria lämmittää olisikaan, jos sähköllä ajaa ja sama toisin päin akkujen kanssa.

    Sähköllä ladattaessa akut ja sisätilat lämpenevät.

Esillä 15 viestiä, 16 - 30 (kaikkiaan 182)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.