Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Tekniikan Maailman Talviauto 2018

Tämä aihe sisältää 34 vastaukset, 9 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 15.02.2018 at 00:11.

Esillä 5 viestiä, 31 - 35 (kaikkiaan 35)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #826660 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja

    Ok. Onnistuuko se akkujen esilämmitys sähköllä latauksen yhteydessä?

    Joskus taannoin opastivat, että Webastoa/Eberiä olisi käytettävä vähintään 15 min kerrallaan, kerran kuukaudessa ympäri vuoden ko.kapistuksen pitemmän eliniän takaamiseksi. En sitten tiedä oliko tuo ihan ohjekirjojen mukainen, hyväksi havaittu vai ihan hevosmiesten tietotoimiston aikaansaama ohjeistus.

    #826663 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja

    NHB muistatko missä autossa oli ensimmäinen sähköinen kaasupoljin ja mikä oli vuosi?

    #826676 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Ok. Onnistuuko se akkujen esilämmitys sähköllä latauksen yhteydessä?
    
    Joskus taannoin opastivat, että Webastoa/Eberiä olisi käytettävä vähintään 15 min kerrallaan, kerran kuukaudessa ympäri vuoden ko.kapistuksen pitemmän eliniän takaamiseksi. En sitten tiedä oliko tuo ihan ohjekirjojen mukainen, hyväksi havaittu vai ihan hevosmiesten tietotoimiston aikaansaama ohjeistus.

    Akut lämpenevät aina ladattaessa ja pysyvät lämpiminä pitkään latauksen päätyttyäkin. Epäilen, ettei sitä akkua edes erikseen tarvitse lämmittää, vaan se lämpenee ihan vain latauksen häviöistä. Ainakin kaikki kuvaukset kertovat vain akun jäähdytyspiiristä ja lämmityksestä en ole kuullut mitään.

    Joo noita webastoja kannattaa aina silloin tällöin pyöritellä tiivisteiden kunnon vuoksi ja silloin kun käyttää, niin kannattaa lämmittää kuumaksi asti. Bensa kuitenkin palanee sen verran puhtaammin ja lämpimämmin, ettei poltin karstoitu lyhyilläkään käytöillä. Ongelmat muutenkin taitavat olla dieseleissäkin pahimpia niissä toteutuksissa, jotka käynnistelevät ajossa webastoa automaattisesti moottorin lämpötilan mukaan. Niin ja Volvon oma lämmitin oli joskus melkoinen susi ja vaati säännöllistä huolenpitos.

    NHB muistatko missä autossa oli ensimmäinen sähköinen kaasupoljin ja mikä oli vuosi?
    

    Muistan.

    #826684 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja

    Akkujen lämmitys onnistuu latauksen yhteydessä, jos autossa on akkujen lämmitys. Minun tietääkseni sellainen on vain tässä yhdessä autossa. Tässä tekstiä akun lämmittimestä:

    Outstanding ‘firsts’ of the 2017 Toyota Prius Plug-in

    #826687 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Akkujen lämmitys onnistuu latauksen yhteydessä, jos autossa on akkujen lämmitys. 
    

    Höpöhöpö. Jokainen akku lämpenee ladattaessa (ja purettaessa).

    Battery output decreases in cold weather, so Toyota has introduced a heating element under each of the five stacks of 19 cells within the new lithium-ion traction battery. This minimises the impact of cold weather on the EV driving range, ensuring full power is available from the start while reducing the need of assistance from the petrol engine.
    

    Omassani on aina latauksen jälkeen ollut tämän talven kovimmillakin pakkasilla täysi sähköinen suorituskyky käytettävissä startista lähtien, eikä polttomoottori käynnistynyt tuolloinkaan. Ja tuo täysi sulrityskyky tarkoittaa parempaa suorituskykyä kuin Prius poltto- ja sähkömoottorin voimalla. Itselleni ei kyllä käy selväksi se, mikä tuon lämmityksen etu tai tarve on, jos omassani sitä ei ole, mutta siitä huolimatta akku näkyy kyllä lämpenevän aina latauksessa.

Esillä 5 viestiä, 31 - 35 (kaikkiaan 35)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.