Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Tekniikan Maailman Talviauto 2018

Tämä aihe sisältää 181 vastaukset, 25 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Jokeri 02.03.2018 at 17:13.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 182)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #826660 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Ok. Onnistuuko se akkujen esilämmitys sähköllä latauksen yhteydessä?

    Joskus taannoin opastivat, että Webastoa/Eberiä olisi käytettävä vähintään 15 min kerrallaan, kerran kuukaudessa ympäri vuoden ko.kapistuksen pitemmän eliniän takaamiseksi. En sitten tiedä oliko tuo ihan ohjekirjojen mukainen, hyväksi havaittu vai ihan hevosmiesten tietotoimiston aikaansaama ohjeistus.

    #826663 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    NHB muistatko missä autossa oli ensimmäinen sähköinen kaasupoljin ja mikä oli vuosi?

    #826676 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Ok. Onnistuuko se akkujen esilämmitys sähköllä latauksen yhteydessä?
    
    Joskus taannoin opastivat, että Webastoa/Eberiä olisi käytettävä vähintään 15 min kerrallaan, kerran kuukaudessa ympäri vuoden ko.kapistuksen pitemmän eliniän takaamiseksi. En sitten tiedä oliko tuo ihan ohjekirjojen mukainen, hyväksi havaittu vai ihan hevosmiesten tietotoimiston aikaansaama ohjeistus.

    Akut lämpenevät aina ladattaessa ja pysyvät lämpiminä pitkään latauksen päätyttyäkin. Epäilen, ettei sitä akkua edes erikseen tarvitse lämmittää, vaan se lämpenee ihan vain latauksen häviöistä. Ainakin kaikki kuvaukset kertovat vain akun jäähdytyspiiristä ja lämmityksestä en ole kuullut mitään.

    Joo noita webastoja kannattaa aina silloin tällöin pyöritellä tiivisteiden kunnon vuoksi ja silloin kun käyttää, niin kannattaa lämmittää kuumaksi asti. Bensa kuitenkin palanee sen verran puhtaammin ja lämpimämmin, ettei poltin karstoitu lyhyilläkään käytöillä. Ongelmat muutenkin taitavat olla dieseleissäkin pahimpia niissä toteutuksissa, jotka käynnistelevät ajossa webastoa automaattisesti moottorin lämpötilan mukaan. Niin ja Volvon oma lämmitin oli joskus melkoinen susi ja vaati säännöllistä huolenpitos.

    NHB muistatko missä autossa oli ensimmäinen sähköinen kaasupoljin ja mikä oli vuosi?
    

    Muistan.

    #826684 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    Akkujen lämmitys onnistuu latauksen yhteydessä, jos autossa on akkujen lämmitys. Minun tietääkseni sellainen on vain tässä yhdessä autossa. Tässä tekstiä akun lämmittimestä:

    Outstanding ‘firsts’ of the 2017 Toyota Prius Plug-in

    #826687 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Akkujen lämmitys onnistuu latauksen yhteydessä, jos autossa on akkujen lämmitys. 
    

    Höpöhöpö. Jokainen akku lämpenee ladattaessa (ja purettaessa).

    Battery output decreases in cold weather, so Toyota has introduced a heating element under each of the five stacks of 19 cells within the new lithium-ion traction battery. This minimises the impact of cold weather on the EV driving range, ensuring full power is available from the start while reducing the need of assistance from the petrol engine.
    

    Omassani on aina latauksen jälkeen ollut tämän talven kovimmillakin pakkasilla täysi sähköinen suorituskyky käytettävissä startista lähtien, eikä polttomoottori käynnistynyt tuolloinkaan. Ja tuo täysi sulrityskyky tarkoittaa parempaa suorituskykyä kuin Prius poltto- ja sähkömoottorin voimalla. Itselleni ei kyllä käy selväksi se, mikä tuon lämmityksen etu tai tarve on, jos omassani sitä ei ole, mutta siitä huolimatta akku näkyy kyllä lämpenevän aina latauksessa.

    #828070 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Ennakkoarvailuja tämän vuoden talviauto-testistä:

    1. Aikaisempina vuosina NOx-päästöt arvosteltiin siten, että testin parhaimpaan nähden 99 x päästöillä sai vielä osa-alueen arvosanaksi kiitettävän ja 150 x päästöillä heltisi vielä arvosana hyvä. Tänä vuonna tuota leväperäistä arvostelua on tiukennettu huomattavasti ja täksi vuodeksi valittu linja ei ole voimassa, kun samassa testissä on mukana taas diesel-autoja.

    2. Arvosteluperusteet muuten säilyttävät leväperäisyytensä, esimerkiksi jossakin osakokeessa 0,5 min erottaa edelleen kiitettävän erinomaisesta, mutta kaksinkertainen ajan saanut on arvosanaltaan tyydyttävä. Arvosteluperusteita ei kaikkinensa julkaista, 10- ja 9-rajat selvinnevät joka osa-alueelta, muiden arvosanojen rajat jäävät hämärän peittoon.

    3. Ajovalo-vatustelu jatkuu entisellään ja kaikkien osallistujien kaikkia ajovalovaihtoehtoja ei mitata saati julkaista. Leipätekstissä saatetaan mainita mitattujen ajovalojen heikoista valokeiloista, mutta arvostelun perusteella tyydyttävät ja hyvät arvosanat jaetaan melkein kaikille.

    4. Lämmityslaitekokeesta ei yksikään auto saa kahta mittaustulosta, eikä kolmea arvosanaa tänä vuonna.

    5. Jälleen kerran lumi- ja jääpintaista rataa on kierretty kelloa vastaan sekä ajonvakautus päällä, että pois päältä. Kellotetuilla ajoilla ei ole mitään merkitystä annettaviin arvosanoihin, vain fiilis arvostellaan.

    6. Mitattuja jarrutusmatkoja voidaan kompensoida hyvällä/huonolla jarrupoljintuntumalla yhden tai kahden arvosanan verran.

    7. Ko. testistä menee 5 lumihiutaletta jakoon, vaikka mitatut tulokset eivät sitä puoltaisikaan.

    Parin päivän päästä näkee tuliko veikatuksi 7 oikein…

    #828073 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Ja vielä ne lisänumerot:

    8. Kulutusta lämpimällä moottorilla talvikeleissä ei arvostella. Jälleen kerran osa ylittää valmistajan arvot lämpimällä moottorilla reilusti talvikelissä, mutta arvosteluun sillä ei ole mitään merkitystä.

    9. Ajovalopesureiden puuttumisesta saatetaan rokottaa jollakin arvosanalla, mutta ajovalopesureiden pesutulosta ei mitata mitenkään. (Joskus taannoin lapsille lyötiin joku mauton, sininen nappi suuhun sulateltavaksi. Tämän jälkeen lapsi harjasi hampaita kunnes oli sitä mieltä, että hampaat olivat puhtaat. Loppujen lopuksi terveyshoitaja vast. arvioitsi hampaisiin jäljelle jääneen väriaineen perusteella, kuinka hyvin lapsi osasi harjata hampaansa.)

    #828602 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    NHB: Niin ja Volvon oma lämmitin oli joskus melkoinen susi ja vaati säännöllistä huolenpitoa

    Niinhän se oli. Italialainen tuote ja toimii kuin Pendolino pakkasella. Eli illalla ajastettu auto mittaa ulkolämpötilaa ja kelistä riippuen varmistaa, että auto on pyydetyllä hetkellä lähtövalmis. Eli siis hanki noettuna 5 metrin säteellä, vikailmoitus taulussa ja hytti kylmä kuin Ryssän Helvetti.

    Tämä on ollut menneen talven lumia jo aikoja sitten. Jos oikein muistan, Volvo siirtyi käyttämään luotettavampia lämmittimiä pattikylkisten korimallien toiseen generaatioon siirryttäessä jossain 2006 – 2007 tienoilla?

    #828606 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:

    ””NHB: Niin ja Volvon oma lämmitin oli joskus melkoinen susi ja vaati säännöllistä huolenpitoa”

    Niinhän se oli. Italialainen tuote ja toimii kuin Pendolino pakkasella.”

    Oliko tällä Volvoissa käytetyllä italialaisella tuotteella jokin nimi millä sitä markkinoitiin?

    #828614 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Tekniikan Maailman tämänvuotisen talvivertailun voiton vei viiden lumihiutaleen (tähden) arvoisella suorituksellaan Opel Insignia. Seuraavalle sijalle ylsivät tasavahvoilla neljän lumihiutaleen suorituksillaan BMW 530e ja Škoda Karoq.

    Opel Insignia kiilasi voittajaksi Tekniikan Maailman talvivertailussa

    #828639 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kuinka tulokseen pitää suhtautua, onko se BMW:n kannalta voitto vai tappio? Kun saa Skodan ja Seatin kanssa saman hiutalemäärän.

    Onhan talviautovertailussa kardaaniautolla pärjääminen hyvä saavutus.

    #828644 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Ja sitten vain valitusta väärästä testauksesta ja solvauksia odotellessa.

    #828647 Ilmoita asiaton viesti

    Pihistelijä
    Osallistuja (Participant)

    1.0 TSI (85 kW) pärjäsi hyvin. Porukan paras hyötysuhde ei-hybrideistä. Pienin kylmäkulutuksen kasvu sekä litroina että prosenteissa. Hiukkaspäästöt minimaaliset. Se ei tule tarvitsemaan hiukkassuodatinta tulevaisuudessa.

    Moottorilla pystytään tekemään vähän kuluttavia autoja huomattavasti hybriditekniikkaa edullisemmin.

    #828650 Ilmoita asiaton viesti

    mhj
    Osallistuja (Participant)

    Onnittelut saksalaisvalmisteiselle Opelille. 🙂

    #828661 Ilmoita asiaton viesti

    Inspektori
    Osallistuja (Participant)

    Kuin myös. Ja onhan Opelilla voittohistoriaa TM:n talviautovalinnoista menneiltä vuosiltakin. Mielenkiintoisinta tosiaan on, että saman merkin eri valmistustaustan autot kuitenkin eroavat noin paljon.

    Joskus kun Väli-Suomessakin oli kunnon pakkasia (80-luvulla) kaikkein lämpimimpien autojen joukossa oli Opel Ascona C. Ja kyllä vuoden talviauto Astra G oli ja on lämmin, vaikka muutoin taisi monen omistajan lämmittää muillakin tavoin…

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 182)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.