Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Tekniikan Maailman Talviauto 2018

Tämä aihe sisältää 181 vastaukset, 25 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Jokeri 02.03.2018 at 17:13.

Esillä 15 viestiä, 91 - 105 (kaikkiaan 182)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #828937 Ilmoita asiaton viesti

    kello68
    Osallistuja (Participant)

    Ainakin itselle yksi kriteeri on vetokoukku. Näin omakotiasujana kärry on välillä kovastikin tarpeen. BMWn hybridillä ei saa vetää mitään.
    Sinänsä tämä ei tietysti ole talviauto kriteeri mutta estää auton hankinnan.

    Onkohan autojen välillä paljon eroa siinä kuinka paljon keräävät jäätä eturoiskeläppien taakse ja pyöräkoteloihin?

    #828941 Ilmoita asiaton viesti

    [ZeiMZei]
    Osallistuja (Participant)

    ”Ärsyttää ku tiettyjä merkkejä suositaan, lisävarusteita Bemussa 20 tuhannen ja Skodassa 8 tonnin edestä?, vaikuttaa paljon esim. valoista annettuihin arvosanoihin.”

    Ei tainut tässä tapauksessa ainakaan bemarin kohdalla valoihin vaikuttaa , kun ledit on vakiona. Päinvastoin – eikös haukkuja tullut lähivalojen uudelleensuuntausautomatiikan toimimattomuudesta, vaihdettaessa kaukovaloille ja takaisin. Jossain varmaan mainittu noi lisävarusteet, mutta ei tuo MSport paketti isompine vanteineen jne. (joka kuvien perusteella on bemarissa) ainakaan talviominaisuuksia paranna.
    Ja Skodankin Exclusive varustevaihtoehdossa taitaa olla ledi härpäkkeet vakoina, tietysti maahantuoja olisi voinut toimittaa Ambient varustellun perusmallin.

    #828950 Ilmoita asiaton viesti

    [ZeiMZei]
    Osallistuja (Participant)

    ”Tässä testissä yllätyin tuon BMW:n lämmityksen toteutuksesta sähköllä ajettaessa. Ei mikään kovin onnistuneen oloinen toteutus. Markkinoilla on parempaakin tarjolla.”

    Liekköhän saksalaiset olettaneet että jos haluaa ajella sähköllä, niin auto tulisi ladata, ja jos lataa, niin pakkaskeleillä haluaa kabiinin olevan lämmin liikkeelle lähdettäessä, jolloin nk. lähtövalmistelut ovat aktivoituna käyttäjän toimesta. Ainakin itse näin toimin, eli jos auto on latauksessa, ja olen lähdössä ennalta ajastettujen ajankohtien ulkopuolella pakkasella liikkeelle, niin kliksautan kännykästä lämmityksen päälle parikymmentä minsaa ennen lähtöä.

    Näissä ensimmäisen generaation lataushybrideissä ei taida kovin monessa olla sähköautoista tuttua ilmalämpöpumppua, prius phev:issä taitaa olla. Tuolla ratkaisulla päästäneen tehokkaampaan lämmöntuottoon per kWh kylmillä keleillä ilman erillisiä esivalmisteluja, jolloin sähköä jää paremmin ajamiseenkin…
    Japanissa ovatkin lähtökohtaisesti kylmemmissä olosuhteissa kun keskieuroopassa, joten jaappanilainen insinööri on ottanut paremmin huomioon ”pohjoiset olosuhteet”.

    #828977 Ilmoita asiaton viesti

    MINKÄ OSTAIS ?
    Osallistuja (Participant)

    Että oikein talvirenkaat kaupan päälle BMW:hen! Eipä silti, asennettunahan tuo wallbox näyttäisi olevan. Ilman sitähän e-autoa ei oikein voi kotona olla, joten tarpeeseen toki tulee.
    ———————————————————————-

    Pihalla on joka yö Golf GTE aivan tavallisen pistorasian + latausjohdon päässä ja joka aamu on akku täynnä. Voi sen siihen tietenkin päivälläkin laittaa, jos on kotona, niin aina on akku täynnä. Pakkaskeleillä olen laittanut latausjohdon ja pistorasian väliin ajastimen niin akku + matkustamo + bensamoottori on kaikki lämpimänä aamulla maksimoidakseni ajomatkan sähköllä. Golfissa ei ole erillistä akun lämmitystä kuten esim. Prius Plug-In mallissa niin täytyy ajastimella hoitaa niin, että akku on täynnä juuri ennenkun lähtee liikkeelle. Akku siis lämpenee kun sen lataa.

    #828996 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    NHB:
    Miksei ilman tuotakin (Wallbox) voisi pärjätä?

    Niin…. Olet kyllä oikeassa.

    #829067 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    
    Pakkaskeleillä olen laittanut latausjohdon ja pistorasian väliin ajastimen niin akku + matkustamo + bensamoottori on kaikki lämpimänä aamulla maksimoidakseni ajomatkan sähköllä.
    

    Eikö autostasi löydy latauksen ja lämmityksen ajatusta? Tuo kai on aika peruskauraa hybrideissä. Meinaan vaan, että kätevämpää olisi vain käyttää auton omaa ajastinta kuin laittaa johtojen väliin jotain ajastimia.

    #829068 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Liekköhän saksalaiset olettaneet että jos haluaa ajella sähköllä, niin auto tulisi ladata, ja jos lataa, niin pakkaskeleillä haluaa kabiinin olevan lämmin liikkeelle lähdettäessä, jolloin nk. lähtövalmistelut ovat aktivoituna käyttäjän toimesta. Ainakin itse näin toimin, eli jos auto on latauksessa, ja olen lähdössä ennalta ajastettujen ajankohtien ulkopuolella pakkasella liikkeelle, niin kliksautan kännykästä lämmityksen päälle parikymmentä minsaa ennen lähtöä.
    

    Itse tarkoitin lähinnä sitä, että lämmitys tapahtuu veden kautta. Ensin pitää hukata energiaa veden lämmittämiseen ja vasta sitten pienen odottelun jälkeen päästää lämmittämään kabiinia. Suoraan ilmaa lämmittämällä lämpöä alkaa tulemaan nopeammin ja energiaa säästyy, kun ei tarvitse nesteitä lämmitellä.

    #829091 Ilmoita asiaton viesti

    KN17
    Osallistuja (Participant)

    Milläköhän satunnaislukugeneraattorilla nuo talviautovertailun pisteet on jaettu. VW sai tekstissä vahvoja moitteita etenemiskyvystään, kuten myös mittaukset osoittivat. Se ei päässyt lähellekään parhaita mutta sai etenemiskyvystä 10 pistettä eli eniten kaikista. Oikea pistemäärä olisi ollut maksimissaan 7. Taulukossa on muutama muukin outo pistemäärä. Ei kovin vakuuttava suoritus TM:ltä. Vastuu on näköjään todellakin jätetty lukijalle.

    #829104 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    KN17:

    ”Milläköhän satunnaislukugeneraattorilla nuo talviautovertailun pisteet on jaettu.”

    Tulikos tuo jotenkin yllätyksenä?

    Samanlaista painotettua arvontaa tuo on aina ollut. Arvostelun takia TM:n toimittajat ihan suotta käyttävät metrimittaa, kelloa tai mitään muutakaan mittalaitetta, arvostelu perustuu fiilikseen.

    #829110 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Sitä jo muistelinkin, että Ardic päätyi Eberin haltuun, mutta yllättävää että vielä Eberspächerin alaisuudessa tehtiin sellaista tavaraa kuin nuo vuosituhannen alkupuolen Ardicit olivat?

    Käyttääkö Volvo nykyään Webastoa vai Eberiä?

    #829145 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Lämmitin 2008 alkaen Webasto, Eberit jäi pois 2007. Toimintavarmuus parani huomattavasti, ongelmahan oli Ardic/Eberissä automaattikäynnistyksessä.

    #829191 Ilmoita asiaton viesti

    [ZeiMZei]
    Osallistuja (Participant)

    ”Itse tarkoitin lähinnä sitä, että lämmitys tapahtuu veden kautta. Ensin pitää hukata energiaa veden lämmittämiseen ja vasta sitten pienen odottelun jälkeen päästää lämmittämään kabiinia.”

    Jeps, ymmärsin väärin. Tosiaan itseänikin hieman yllätti että ne PTC vastukset on poistettu tuossa PHEV mallissa ilmakanavista, kun ne kaikissa muissa siellä ovat. Eikä tuo nestekiertoinen lämmitys tosiaan yhtä nopeasti kabiinia lämmitä, se on ihan selvä.
    Olisivatko kuitenkin suunnittelijat ajatelleet että kun tuo nestekiertoinen lämmitys tarvitaan joka tapauksessa esilämmitystoimenpiteisiin, sekä polttomoottorin esilämmitykseen lähdettäessä liikkeelle pelkällä sähköllä, niin se olisi riittävä myös kabiinin lämmitykseen, mutta talviolosuhteissa näin ei näytä olevan.
    Lämpötehoja tuosta nestekiertoisesta luulisi saatavan hyvinkin nopeasti (5kW vastus ”lämpöpumpussa” jota syötetään korkeajänniteakuston kautta), mutta liekkö tuossa tehty sitten kompromissi, ettei ajoakustoa revitä kuivaksi lämmittämällä autoa vaan säästetään kapasiteettia itse ajotapahtumaan.
    (Ei ihan simppelit ole nuo nestekierrot tuossa lataushybridissä. muutaman illan tutkaillut realoem:n kuvia, ja näyttäisi sisältävän 4 erillistä vesipumppua, ja kourallisen sähköohjattuja venttiilejä, joilla kiertoa ohjataan milloin minnekin – saattaa hiukka maksaa kun tuolta jotain rupeaa porsimaan…).

    #829212 Ilmoita asiaton viesti

    Autoinsinööri7
    Osallistuja (Participant)

    Kylmäpäästöt, hiukkaspäästöt ym. mielestäni täysin turhia, koska autot alittavat raja-arvot?, ois tosin mielenkiintoista miten arvot muuttuvat kun ajettu esim. 100 tkm.
    Järkyttää että liikenteessä saa ajaa autoilla jotka päästävät mustia pilviä (diesel), autot jotka syö litratolkulla öljyä 1000 km matkalla? Lisäksi on käsittämätöntä että lisälämmittimissä, webasto ym. ei ole minkäänlaisia puhdistimia?
    Miksi näihin ei puututa auton katsastuksessa?

    #829246 Ilmoita asiaton viesti

    [ZeiMZei]
    Osallistuja (Participant)

    Samaa päästöjuttua mietiskelin juuri eilen kun lainvastaisesti jouto/tyhjäkäytin polttis autoani odotellessa jälkikasvua treeneistä. Viereisessä ruudussa oli myös odottaja, mutta auto ei ollut käynnissä joskin webasto pöhisi kyllä…pakkasta oli rapea -20.

    Lämpimän moottorin joutokäynti tuskin paljoa enemmän päästöjä tupruttelee kataloysaattoreilla/hiukkausloukuilla varustetuissa autoissa verrattuna webastoon (tai muuhun polttoainekäyttöiseen lisälämmittimeen jossa ei ole minkäänlaista katalysaattoria/pakokaasujen puhdistuslaitteistoa). Kylmällä moottorilla toki päästöjä tulee huomattavsti enemmän.

    #829247 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    Viime katsastuksessa yli 150 tkm ajetun BMW:n 2,0 dieselin K-arvo oli 0,02 (sallittu 0,5), joten ei mustia pilviä ainakaan täällä. Moottori saa kunnon kierroksia katsastuksen lisäksi kesäisin moottoriradoilla ja toisinaan talvellakin jääradoilla, liikenteessä pääosin alle 1600 rpm.

Esillä 15 viestiä, 91 - 105 (kaikkiaan 182)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.