Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Tekniikan Maailman Talviauto 2018

Tämä aihe sisältää 181 vastaukset, 25 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Jokeri 02.03.2018 at 17:13.

Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 182)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #829408 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Näillä kerrotuilla kokemuksilla mitä täällä saa lukea sen enempää hybridi kuin sähköauto ei ole minun juttu. Autossa pitää olla kunnon moottori joka lähtee tulille pakkasessa kuin pakkasessa, kun siihen on itsensä totuttanut ei oikein mikään välimalli kelpaa. Voimaa pitää olla kun tykkään ajaa isolla autolla joka on mukavuuspainotteinen kaiken kattavasti varusteltu menopeli.
    

    Kannattaa kokeilla sähkömoottoria, ennen kuin sitä vertaa polttomoottoreihin. Sähkömoottorin välitön momentin tuotto pyörintänopeudesta nolla alkaen on jotain sellaista, joka tuo juuri tuota mukavuutta ja vaivattomuutta liikkumiseen. Vaikka oman hybridinikään sähkömoottori ei ole mikään valtavan tehokas, niin normaalissa ajossa pidän siitä enemmän kuin yhdestäkään kokeilemastani polttomoottorista, joita on tullut koettua 2-12 sylinterisinä. Tehokkaat täyssähköautojen moottorit ovat sitten aivan omassa luokassaan.

    Sekin on tietty mukavaa, kun moottori ei tärise tai melua ja sitä ei tarvitse erikseen käynnistellä tai sammutella risteyksissä.

    Mitä polttomoottorin käynnistykseen tulee, niin hybrideissä polttomoottorin kampuran jatkona on kymmenien kilowattien sähköstartti ja akku, jossa mehua riittää ylimäärin. Tuossa yhdistelmässä riittää voimaa niin paljon, ettei pakkasen kangistama polttomoottori edes ehdi tajuamaan kankeuttaan käynnistettäessä.

    #829410 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja

    Tulevaisuudessa sanotaan nyt kymmenen vuoden kuluttua BMW valmistaa tai on jo valmistanut sellaisen hybridin jossa on riittävästi tilaa ja tehoa. Tällä hetkellä uusi BMW 530e ei itselle tehojen puolesta riitä se on tehoiltaan niin kesy peli omaan makuuni. BMW i8:n kulkupuoli riittää, mutta tilat ovat puutteelliset ominn tarpeisiini. 400 hevosvoimainen 5-sarjan nelivetoinen hybridi tullessaan alkaa olemaan minulle tehty paketti, sitä ennen ajellaan pelkällä polttomoottorilla.

    #829413 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    a. ”Derrickin selitykset nyt ovat mitä ovat. Tuon trollin lähes kaikki viestit perustuvat tietämättömyyteen, väärinymmärrykseen, vihaan saksalaisia autoja kohtaan ja homoseksifantasioihin. Aika omituinen paketti, jota lienee turha yrittää logiikalla selittää.”

    En ymmärrä tätä viestiä. NHB katsoo oikeudekseen arvostella niitä automerkkejä, joista hän ei pidä, mutta jos arvostellaan Volkswagenia edes yhdessä viestissä ja luotettaviin lähteisiin nojautuen, niin heti alkaa nimittely.

    Ruotsalainen VW-omistaja oli siis ottanut yhteyttä Automotorsportiin koska ei ollut täysin tyytyväinen autoonsa. Lehden juttu rakentui tämän varaan ja lisäksi AMS oli yhteydessä Volkswagenin maahantuojaan Ruotsissa. Maahantuoja myönsi ettei kaikkia GTE:n ostajia oltu alkuvaiheessa informoitu siitä että autossa on nämä kaksi rajoitusta joista puhuin. Maahantuoja sitoutuu ostamaan ne autot takaisin joihin ostaja ei ole tyytyväinen, mikäli jälleenmyyjä ei ole informoinut ostajaa mainitsemistani toimintarajoitteista.

    ”Jag vill gärna vara tydlig med att misstaget att inte informera de första kunderna om temperaturbegränsningarna i våra laddhybrider helt och hållet är något vi tar på oss. Som tidigare skrivet hade vi helt enkelt inte tillgång till den informationen från början, men så fort det kom till vår kännedom så förtydligade vi detta i olika sammanhang.”

    ”Om det är någon kund som upplever att man inte fått information om temperaturgränserna, och på grund av detta är missnöjd med sitt val av bil, är vi beredda att ta ansvar för ett återköp enligt gällande branschvillkor. Det vill säga med avdrag för körsträcka etc. I så fall ska man ta denna första kontakt med aktuell återförsäljare.”

    b. Kun kerran VW:n ruotsalainen maahantuoja käyttää sanoja ”temperaturbegränsningarna i våra laddhybrider”, niin kyllä kai se on melko selvää että nämä rajoitteet ovat olemassa. Eli asia on myönnetty maahantuojan puolelta.

    c. Muissakin lataushybrideissä lienee vastaavia rajoituksia (kovin kylmässä ei voi ajaa pelkällä sähköllä + auto ei käynnisty lainkaan erittäin kovalla pakkasella).

    Tämän takia olisi hyvä jos Tekniikan Maailma tekisi lataushybrideistä talviauto-testin, jossa kunkin auton rajoitteita tutkittaisiin.

    d. Muutoin tuo VW Passat GTE on pärjännyt hyvin testeissä.

    #829414 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Tulevaisuudessa sanotaan nyt kymmenen vuoden kuluttua BMW valmistaa tai on jo valmistanut sellaisen hybridin jossa on riittävästi tilaa ja tehoa. Tällä hetkellä uusi BMW 530e ei itselle tehojen puolesta riitä se on tehoiltaan niin kesy peli omaan makuuni.
    

    Missä tilanteissa tuon 530e:n tehot loppuvat kesken käytössäsi?

    #829417 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja

    NHB:

    ”Tänä talvena ei vielä pakkasen takia ole vielä polttomoottori käynnistynyt ja onpa 25 astettakin tainnut mennä rikki.”

    Oliko akkujen lataus ajoitettu tuolloin siten, että lataustapahtuma päättyy justiinsa ennen ajosuoritusta?

    Oliko auto latautumassa Pohjola-tallissa vai jossain muualla? Jos muualla, niin mikä oli ko. paikan lämpötila?

    ”27 pakkasastetta on raja, jonka alla jäädään pelkän polttomoottorin varaan eli jarrutusenergian talteenotto ja sähköllä liikkeelle lähtö tipahtavat pois, paitsi tietenkin jos viitsii ladata akun lämpimäksi.”

    Lämpeneekö akut pitemmän päälle ko. lämpötilassa, jotta mainitsemasi toiminnot ns. heräävät henkiin uudestaan? Jos kyllä, niin oletko mitannut matkaa/aikaa kuinka kauan menee?

    ”Noin kylmässä toki kylmällä lämmittämättömällä autolla pelkällä sähköllä ajamisessa ei oikein muutenkaan ole ajatusta.”

    Olikos tässä autossasi mahdollista kuvatunlainen tapahtumasarja:
    1. Akut ajoitetaan latautumaan täyteen just ennen ajosuoritusta
    2. Sähköllä liikkeelle ja Eberi vast. päälle lämmittämään sisätiloja (pa-toimisten lisälämmittimien sähkönkulutus pientä, jolloin ajoakut eivät kuivu lämmittämisen takia)
    3. Sähköajolla ajoakut tyhjäksi
    4. Polttomoottorin herättyä henkiin Eberi pois päältä ja kapiinin lämmitysvastuu polttomoottorin hukkalämmölle

    Ja kyllä, pelkkien lataushybridien kattavalle talvitestaamiselle on tarvetta. Mahdollisimman monen ajo-, säilytys- ja latausprofiilin olisi ilman muuta sisällyttävä moiseen testiin.

    Säilytysprofiileja esim. lämmin talli, ulkoilma ja vallitsevaa ulkoilmaa lämpimämpi lämmittämätön tila (parkkihalli vast.).

    Ajoprofiileista valmistajan lupaaman sähköajolla suoritettavan matkan testaus ja selkeä pitkän matkan (300-1150 km) maantieajo.

    Latausprofiileista akku täyttymään justiinsa ennen ajosuoritusta, akku latautumaan heti edellisen ajosuorituksen päätteeksi ja ajoakku kuivaksi ja ei mitään latausta.

    Ja jos aika ja palstatila ei meinaa moiseen riittää, niin kaikenlaisten tuntumien testaamisen, muodostelma-ajot, jää/lumiratojen kiertämisen yms. ja mitattujen tulosten arvostelun voi jättää pois.

    #829419 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja

    NHB: ”Missä tilanteissa tuon 530e:n tehot loppuvat kesken käytössäsi?”

    Päälle kuuden sekunnin kiihtyvyys nollasta saataan ei ole tätä päivää.

    Tämä riittää. Auto motor und sport (9/2017) mittasi BMW 540i xDriven ( 3.0 l, Bensiini) kiihtyvyydeksi 0–80 km/h 3,4 sekuntia, 0–100 km/h 4,9 sekuntia, 0–120 km/h 6,6 sekuntia, 0–140 km/h 8,7 sekuntia, 0–160 km/h 11,3 sekuntia, 0–180 km/h 14,4 sekuntia ja 0–200 km/h 18,2 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu 250 km/h.

    #829420 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Oliko akkujen lataus ajoitettu tuolloin siten, että lataustapahtuma päättyy justiinsa ennen ajosuoritusta?
    
    Oliko auto latautumassa Pohjola-tallissa vai jossain muualla? Jos muualla, niin mikä oli ko. paikan lämpötila?
    

    Autoni lähtee liikkeelle kotoa lämmittämättömästä hallista ja työpaikalla pihalta. Latauksen päättymisen ajoitus ei ole kovin kriittinen. Joskus olen lähtenyt liikkeelle parikin tuntia latauksen päätyttyä ja akut ovat olleet tuolloinkin lämpimät.

    Lämpeneekö akut pitemmän päälle ko. lämpötilassa, jotta mainitsemasi toiminnot ns. heräävät henkiin uudestaan? Jos kyllä, niin oletko mitannut matkaa/aikaa kuinka kauan menee?
    

    En ole mittaillut tuollaisia, kun ajan pelkällä sähköllä normaalit liikkumiset ja bensalla pidemmät matkat.

    Olikos tässä autossasi mahdollista kuvatunlainen tapahtumasarja:
    1. Akut ajoitetaan latautumaan täyteen just ennen ajosuoritusta
    2. Sähköllä liikkeelle ja Eberi vast. päälle lämmittämään sisätiloja (pa-toimisten lisälämmittimien sähkönkulutus pientä, jolloin ajoakut eivät kuivu lämmittämisen takia)
    3. Sähköajolla ajoakut tyhjäksi
    4. Polttomoottorin herättyä henkiin Eberi pois päältä ja kapiinin lämmitysvastuu polttomoottorin hukkalämmölle
    

    Webastoa ei voi ajon aikana käyttää, mutta muilta osin tuo onnistuu. Akkujen kapasiteetin hukkaamista lämmittämiseen voi melko pitkälle välttää lämmittämällä auto lämpimäksi joko sähköllä latauksen yhteydessä tai sitten Webastolla latauksen aikana. Kun lämmittää auton kunnolla lämpimäksi, niin ajon aikana ei niin kovin suurella teholla tarvitse enää lämmittää varsinkaan, jos ei halua lämmittää auton sisätiloja hellelukemiin.

    #829421 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    NHB: ”Missä tilanteissa tuon 530e:n tehot loppuvat kesken käytössäsi?”
    
    Päälle kuuden sekunnin kiihtyvyys nollasta saataan ei ole tätä päivää.
    

    Teslamiehen mielestä mikään yli kolmen sekunnin ei ole tätä päivää, mutta kysyin siitä, että missä tilanteissa tehot loppuvat? Missä tilanteessa reilun 6 sekunnin kiihtyvyys 0-100 ei riitä?

    #829422 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja

    ”Vi som beställde våra VW Golf/Passat GTE före årsskiftet 2015/16, fick ingen information om att:
    – bilen inte startar under -27C.
    – eldriften inte fungerar under -10C
    – bilen inte ska ladda vid minusgrader!”

    VW:s "Minusgate"

    1.kohta: Ko. yksilössä vika vai koko malliston ominaisuus?
    2.kohta: Latauksen ajoituksella (ja latauspaikan lämpötilalla) käsittääkseni ohitettavissa oleva ongelma?
    3.kohta: Jos oikein olen ymmärtänyt, niin valittuun akkuteknologiaan (Li-Io?) liittyvä juttu. Ainakin jääkylmiä akkuporakoneen Li-Io -akkuja ladatessa laturi hurisee pitkään pelkästään, kunnes akku on lämmennyt huoneen sisälämpötilan vaikutuksesta ja vasta sitten lataus alkaa. Eipä nuo lyijy-/nikkelijohdannaisetkaan jääkylmällä kovin hanakasti virtaa ota vastaan.

    #829423 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja

    NHB:

    ”Autoni lähtee liikkeelle kotoa lämmittämättömästä hallista ja työpaikalla pihalta.”

    Vallitseeko siellä hallissa sama lämpötila kuin ulkona vai onko se huomattavasti lämpimämpi?

    Ne parkkihallit vast. mitä minä tiedän ovat aina huomattavasti lämpimämpiä talvella kuin vallitseva ulkolämpötila (routarajan alapuolella osittain/kokonaan, hallitut/hallitsemattomat lämpövuodot yms.).

    ”Latauksen päättymisen ajoitus on ei ole kovin kriittinen.”

    Ok, hieno ”sivupersoona” tuossa lauseessa, mutta ymmärsin.

    #829425 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja

    Puhun omalta kohdaltani polttomoottoriautosta, koska sopivaa hybridiä ei ole BMW:llä vielä tarjolla joka täyttää omat tarpeeni. Kun kysyt niin vaikka radalla ajettaessa, valoissa ja muutenkin riittää vallan hyvin tuo 6 sekunnin kiihtyvyys, eihän tuolla kiihtyvyydellä ole ongelmaa missään tilanteessa normaalissa liikenteessä. Suurimmalle osalle riittää varmasti oman autosikin kiihtyvyys (0—100 km/h 7,6s) vallan hyvin.

    #829426 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Vallitseeko siellä hallissa sama lämpötila kuin ulkona vai onko se huomattavasti lämpimämpi?
    
    ”Latauksen päättymisen ajoitus on ei ole kovin kriittinen.”
    Ok, hieno ”sivupersoona” tuossa lauseessa, mutta ymmärsin.
     

    Kai siellä hallissa vähän lämpimämpää on kuin pihalla, mutta jos samalla tavalla asiat menevät duunipaikan pihallakin. No hallissa ei kuitenkaan tarvitse lumia auton päältä harjata.

    Kun kysyt niin vaikka radalla ajettaessa, valoissa ja muutenkin riittää vallan hyvin tuo 6 sekunnin kiihtyvyys, eihän tuolla kiihtyvyydellä ole ongelmaa missään tilanteessa normaalissa liikenteessä. 
    

    Radalle itse valitsisin jonkin aivan toisen auton kuin hemmetin raskaan mukavuuspainotteisen matka-auton. Rata-ajo on hommaa, jossa alustakin pitää olla tyysin toisenlainen kuin mikä on miellyttävä kaduilla ja maanteillä, eivätkä katurenkaatkaan kestä rata-ajoa.

    #829427 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    Ihan selvästihän tässä VW:n vastauksessa on todettu, että auto siirtyy hybriditilaan jos pakkanen laskee alle kymmenen miinusasteen. Koska autoa lämmitetään pelkästään sähköllä ajon aikana, niin lämpötilan laskiessa auton sähköinen toimintamatka lyhenisi koska lämmitykseen tarvittaisiin yhä enemmän sähköä. Tämän takia auto menee hybridimoodiin lämpötilan laskiessa alle kymmeneen pakkasasteeseen.

    10 astetta pakkasta on jossakin Pohjois-Ruotsissa varmaankin ihan normaali talvilämpötila.

    ”När det gäller frågan om eldrift vid temperaturer under -10 grader, är det helt enkelt en fråga om en avvägning mellan effektivitets- och komfortskäl, för att säkerställa att bilen hålls varm. I annat fall skulle allt för stor del av batterikapaciteten användas för uppvärmning och det hade lett till minskad räckvidd på el. Våra laddbara bilar värms enbart elektriskt under färd, även om de är utrustade med parkeringsvärmare. Är det kallare än -10 grader går bilen in i hybridläge.”

    #829429 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja

    NHB: ”Radalle itse valitsisin jonkin aivan toisen auton kuin hemmetin raskaan mukavuuspainotteisen matka-auton. Rata-ajo on hommaa, jossa alustakin pitää olla tyysin toisenlainen kuin mikä on miellyttävä kaduilla ja maanteillä, eivätkä katurenkaatkaan kestä rata-ajoa.”

    Kun kysyit niin vaikka radalla vastasin. Totta itsekkin valitsen radalle sinne tehdyn (rakennetun) auton.

    Kyllä tästä (BMW 540i) löytyy asetukset myös radalle.

    #829431 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja

    Asetukset eivät paljoa pelasta. Itse antaisin tuosta autosta radalla milloin vain puolet tehosta pois, jos tilalle saisin puolet painosta pois, rata-alustan ja radalle soveltuvat renkaat. Radalla olennaisinta en se, miten mutkista mennään läpi eikä se, kuinka paljon ehtii keräämään nopeutta pääsuoralla.

Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 182)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.