Etusivu Keskustelu Muu tekniikka Tekniikan Maailman uudet nettisivut

Tämä aihe sisältää 317 vastaukset, 120 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Sami Rainisto 25.05.2017 at 10:52.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 318)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #371427 Ilmoita asiaton viesti

    TM
    Avainmestari (Keymaster)

    Keskustele uudistuneen TM digipalvelun hyvistä ja huonoista ominaisuuksista.

    #371462 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Testi.

    Pari päivää sitten yritin kaksi kertaa lähettää kommenttia Liikenne-osioon, mutta molemmat viestit hävisivät. Liekö uudistuksessa otettu käyttöön jonkinlainen suodatin vai onko syy keskeneräisessä sivustossa. Saa nähdä, miten tällä kertaa käy.

    Jee! Toimiikohan muokkauskin? Toimii, hienoa. Kyllä tämä tästä. Valitettavasti jatkossa emme enää saa lukea kuluttajan asialla olevasta lehdestä, kuinka teollisuus lykkää markkinoille tuotteet keskeneräisinä ja ulkoistaa lopputestauksen asiakkaan hoidettavaksi.

    #371464 Ilmoita asiaton viesti

    juono
    Osallistuja (Participant)

    Ei perkele tästä tule kyllä mitään. On kyllä tehty sivusto aivan mahdottomaksi käyttää. Kun ei toimi niin ei vaan toimi. >(

    #371465 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Voisiko yksittäisten artikkelien hakemisen arkistosta pdf-muodossa palauttaa sivustolle? Siis niin kuin ennen eli että kuka tahansa voi hakea vanhojen numeroiden yksittäisiä artikkeleja ja saa ne luettavaksi kännykkä tms. maksua vastaan. Hinta per artikkeli oli aiemmin 3 €, joka oli kätevää maksaa kännykällä ja artikkelin pystyi tallettamaan sen maksettuaan omalle tietokoneelle.

    Nyt vain tilaajat voivat katsella vanhoja artikkeleja digilehdistä ja olen ymmärtänyt ettei niitäkään pysty edes tallettamaan pdf-muodossa omalle koneelle. Ketä tämä arkiston uudistus oikein palvelee? Ei-tilaajat pystyy sentään hakemaan jotain nettipalstan lyhennelmäjuttuja, mutta siinäkin käyttöliittymä sekoilee ja välillä tulee pelkästään edellinen ja seuraava -napit näkyviin, vaikka tuloksia on numerolaskurin mukaan.

    Keskustelupalstan ongelmat on sitten oma lukunsa. Siellä on edelleen monanlaista ongelmaa. Viimeiseksi kirjoitetun viestin valinta luettelosta vie edelleen ties minne. Välillä se vie viimeiseksi kirjoitettuun viestiin ja välillä jonnekin satunnaiseen viestiin vailla mitään selvää logiikkaa. Tehkää nyt myös jotain tuolle HTML-tagien käytölle, enpä ole näin hankalakäyttöistä keskustelupalstaa ennen nähnyt.

    Vaikuttaa, että uudistus on kiireessä hutaisten tehty ja käyttäjistä on tehty beta-testaajia, kun oma testaus on jäänyt lähes tekemättä. Nyt sitten vikoja korjaillaan yksitellen ja kun edellisiä saadaan korjattua, niin uusia ilmaantuu.

    #371478 Ilmoita asiaton viesti

    JPN
    Osallistuja (Participant)

    Kun Velimattikin ’henkilökohtaisesti’ mainosti näitä sivuja jokunen päivä sitten, niin annetaan tämän päivän tuntemuksista palautetta.

    Hienoa, että Toimitus uskaltautuu tälle palstalle, vanhassa keskustelu oli lähinnä jäsenten välistä.

    Serveripuolta on selväsi parannettu, vieläkin tosin tahmaa ärsyttävästi. Ei vieläkään täytä maksusullisen palvelun tasoa. esim. Autot-sivun latautuminen vie n.11s, tutkitusti 3s on missä käyttäjä pitkästyy.

    Näköislehdestä on poistettu silmiä ärsyttävä sivunvaihto animaatio. Hyvä, nopeasti toimittu!

    Lehtiarkisto kaipaa edelleenkin perusteellista remppaa. Esim. hakusanalla ’porakone’ tulee 107 osumaa, joista lähes kaikki ovat ’Terävät’ tms pikkuilmoituksia, eikä Osumatarkkuus painota artikkeleja yhtään!! Laittakaa edes sisällösluetteloille painotus, mikäli olette metadatasta hukanneet, mikä on mainos- ja mikä artikkelitekstiä.

    HTML5 konversion takia pdf-tiedostot taitaa olla menetetty : -( hymiö tekee näköjään pakoitetun rivinvaihdon 🙁
    joku off-line lukukeino matkakäyttöön ja hitaille mobiiliyhteyksille pitäisi olla.

    Sivujen lay-out on kovin pitkä. Uutta tavaraa tulee sivun ylä- keski- ja alaosaan, jolloin käyttäjä joutuu ruuvaamaan sivuja ylös alas. Artikkelin luvussa toimii, muttei päivitysten katselemisessa.

    Sinällään kyllä jännä juttu, että ko. käytettyvyys yms. seikat ovat (tai ainakin pitäisi olla) aivan perusköyttöliittymäkehitykseen liittyviä asioita, edes käytettävyyssuunnittelijoita ei pitäisi tarvita vaivata näin simppelissä sivustossa. Miksiköhän tämä on jätetty käyttäjien testattavaksi ja julkaistu suoraa tuotantoon – olisi mukava jossain välissä kuulla LessonsLearned-kooste, kuinka tässä näin kävi.

    Mikäli palautteet huomioidaan, näin nopsaan, kuten viimeisen viikon aikana on tapahtunut, niin kyllä tästä vielä hyvä tulee – tsemmpiä.

    #371492 Ilmoita asiaton viesti

    Quu
    Osallistuja (Participant)

    Omien keskustelujen muokkaus ja poisto pitää tehdä mahdolliseksi.
    Lehden hinta 180€ vuosi on niin korkea että pistää harkitsemaan onko tämä enää järkevää osallistua tilaajana koko hommaan.

    #371493 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    7) Uusien autojen hinnasto loistaa myös poissaolollaan. Tosin vanhassakin oli puutteita, esim. tavaratilan koko oli ilmoitettu hyvin harvoin.

    Positiivisena puolena:

    I: Sivusto toimii pelkällä IPv6-yhteydellä, vanha ei.

    #371499 Ilmoita asiaton viesti

    825jha
    Osallistuja (Participant)

    Jostakin syystä arkistosta ei enää kykene juttuja hakemaan. Ei kuulemma ole käyttöoikeutta. Olen ollut tilaaja kohta 25 vuotta, pienin katkoin tosin, mutta kuitenkin. En ole kaikkia lehtiä säästänyt siksi, että jutut on löytänyt täältä tarvittaessa. Olen kaikki lehdet lukenut kannesta kanteen vuodesta 1989, mutta tallessa ovat enää 2004 jälkee julkaistut. Tämä on ollut hyvä tietopankki juuri siksi, että koska aikoinni olen artikkelit lukenut, niin on helppo oikea tarvittaessa etsiä pitkänkin ajan takaa.

    Onko nyt niin, että olen luottanut olemassaolevaan tilanteeseen ja tekniikan kehittymiseen liikaa, ja että nyt menetin lähes koko sen tietopankin joka minulla tähän saakka käytössä oli. Juuri nimenomaan tältä lehdeltä en olisi tätä odottanut.

    #371500 Ilmoita asiaton viesti

    Quu
    Osallistuja (Participant)

    Käytä sähköpostiosoitetta ja tilausnumeroa kirjautumiseen

    #371501 Ilmoita asiaton viesti

    Ism70
    Osallistuja (Participant)

    Enkö enää voi lukea kestotilaajana vanhoja testejä pdf:nä? Aion lopettaa 15 vuoden TM kestotilauksen, jos näin on…Vanha sivusto oli erinomainen.

    #371502 Ilmoita asiaton viesti

    juono
    Osallistuja (Participant)

    PDF -arkistot pitäisi ehdottomasti saada takaisin.
    Kyllä meikäläisellä ainakin menee nyt harkintaan 80-luvulta jatkunut asiakkuus. Onpahan taas hyvä esimerkki siitä kuinka totaalisesti asiat voidaan sössiä. 🙁

    #371503 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Voiko tosiaan kirjautua sähköpostilla + tilausnumerolla? Ei ole nyt lehteä käsillä, joten en voi koittaa. Ennen neuvottiin olemaan säilyttämättä salasanoja liian helpoissa paikoissa ja vaihtamaan niitä säännöllisesti, mutta nyt sekin on muuttunut.

    #371504 Ilmoita asiaton viesti

    mikahe
    Osallistuja (Participant)

    Parannus
    II: Keskusteluosio on mobiiliystävällinen. Vanhassa kun valitsi mobiiliversion, niin keskustelut hävisivät.

    #371505 Ilmoita asiaton viesti

    TM
    Avainmestari (Keymaster)

    Kiitos palautteesta kaikille! Olemme ilahtuneet rakentavasta hengestä, jolla tätä keskustelua on käyty. Jatkakaa ihmeessä samaan malliin, koska tätä keskustelua lukevat toimituksen lisäksi koko ajan myös sivuston tekniikan kehittäjät. Ja vaikka emme ehdi jatkuvasti mukaan kommentoimaan, muistakaa, että kehitystä tehdään myös teidän toiveidenne pohjalta.

    Ensin tietysti vielä kerran pahoittelut palvelinpuolen hitaudesta – uuden sivuston suosio on yllättänyt meidät kaikki. Kapasiteettia on alkukankeuden jälkeen lisätty huomattavasti, ja toivottavasti sivulatauksen tahmaisuus tästä katoaa.

    Suurin osa palautteesta koskee arkisto-ominaisuuksia, joten muutama sana niistä. Tekijänoikeussyistä olemme luopuneet omalle koneelle ladattavista pdf-tiedostoista. Sen ansiosta voimme jatkossa tuoda entistä laajemman TM:n arkiston digipalvelussa tilaajien käytettäväksi. Se sisältää myös paljon sellaisia sisältöjä, joista tilaajat ovat aiemmin joutuneet maksamaan sen kolmen euron kappalehinnan.

    Pdf-tiedostoissa on ollut toki myös muutamia hyviä puolia, ja niistä offline-käyttö lienee keskeisin. Offlinen kehityksessä on tulossa panostusta sovelluspuoleen, jotta juttuja ja lehtiä voi lukea myös esimerkiksi lentokoneessa. Luettavuuden osalta myös sivustolta luettavaa digilehteä ja näköislehteä kehitetään.

    Autohinnasto on tulossa myös tälle uudelle TM:n sivustolle, entistä ehompana. Odotamme vain, että kehittäjät saavat viimeiset ruuvit väännettyä kiinni, sen jälkeen tietokanta on valmis julkaistavaksi. Lisäksi sivustohakua kehitetään entistä paremmaksi, nyt kahden vuorokauden sisällä sinne on saatu jo mahdollisuus hakea näköislehdistä ja sivustolta erikseen sekä tehdä aikarajauksia. Sinnekin on tulossa vielä lisää tarkkuutta lähipäivinä.

    Kiitos tähänastisesta palautteesta, jatkakaa samaan malliin. Arvostamme sitä.

    Tekniikan Maailman toimitus

    #371514 Ilmoita asiaton viesti

    juono
    Osallistuja (Participant)

    Kun jätätte pois pdf:t ja siirrytte pelkästään sovelluksiin offlinekäyttöä ajatellen, teette palvelustanne samalla hyvin laitteistoriippuvaisen ja tuhlaatte rahaa ja resursseja siihen. Asiakas maksaa, vaikka välttämättä mikään ei edes todellisuudessa parane. Pdf:issä on ollut se hyvä puoli, että jokainen on voinut lukea ne haluamallaan tavalla ja ohjelmalla ja/tai voinut tulostaa tarvitsemansa sivut ja lähteä ne mukanaan vaikkapa paikkaan jossa netti ei toimi, tai jossa ei ole kätevää näperrellä elektronisten lukuhärpäkkeitten kanssa.

    Kannattaa varmaankin huomioida markkinoinnissa jatkossa tosiasia että ette tarjoa enää pdf:iä kestotilaajille. Tai ihan miten vain, kivahan ihmisiä on johtaa harhaan ja kerätä rahat pois. Siihen hintaan sitten kuuluu ottaa vastaan myös palautteet pettyneiltä asiakkailta.

    Toivottavasti edes osa tämän uuden sivuston käsittämättömästä käyttäytymisestä selittyy palvelinpuolen alimitoitetulla kapasiteetilla. Toisaalta resurssien riittämättömyys voi johtua myös siitä että käytettävyyden ja toimivuuden suunnittelussa on mennyt jotain pahasti vikaan. Aiheutuuko palvelinpuolen kyykkäys tosiaan siitä että sivusto on suositumpi kuin arveltiin, vai siitä että se toimii huonommin ja puutteellisesti ja käyttäjät yrittävät epätoivoisesti käyttää sitä klikkaillen ja refreshiä painellen? Toivottavasti itse tiedätte syyn.

    Me asiakkaat tämän lystin joka tapauksessa maksamme.

    PS. Miksi tämä tekstinsyöttöosa käyttää kursivoitua pikkuista fonttia?

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 318)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.