Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot TESLA Model 3 – Sähköauto joka taloon

Tämä aihe sisältää 87 vastaukset, 12 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 12.09.2017 at 18:01.

Esillä 13 viestiä, 76 - 88 (kaikkiaan 88)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #775431 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:

    ”mikä nykypäivän voimasiirroista pääsee kaikkein lähimmäs manuaalivaihteiston ja kovan kytkimen täysin lineaarista yhdistelmää kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksella?”

    Tuo kiihdytyshän manuaalivaihteisella autolla on täynnä epäjatkuvuuskohtia, ei siis kovin lineaarista.

    ”Kiinteiden välitysten rasite on tosiaankin siinä, että moottorin hyötysuhteen sweet spot on erittäin kapea. Nyt ei siis puhuta turbodieselin softalla tasalakiseksi leikatusta vääntökäyrästä, vaan paljon sitä kapeammasta käyntinopeusalueesta, tai ihan tarkalleen kuormituspisteestä, johon liittyy muutakin.”

    En tiedä mistä sinä puhut tai et puhu, mutta minä kirjoitin Kia Niron/Hyundai Ioniqin hienon termisen hyötysuhteen omaavan polttomoottorin jatkoksi valitusta DSG-voimansiirtoratkaisusta, jossa välitykset sattuu tai ei satu sen hetkisen polttomoottorin kuormitustilanteen parhaalle termisen hyötysuhteen käyrälle.

    ”Muistetaan silti, että Toyotan vapaastihengittävän bensakäyttöisen perinnemoottorin sweet spot on eri käyntinopeus- ja kuormituspisteessä kuin kaksiturboisen suoraruiskudieselin, joten tavoitteena oleva käyntinopeus on sen mukaisesti merkittävästi erilainen.”

    En ymmärtänyt tuon kappaleen ajatusta, joten en kirjoittanut sitä muistiin. Hetken päästä en muista sitä ja ehkä hyvä niin.

    ”Nyt varmaan arvaatkin, miksi optimaalisesti kuljettajaa tottelevasta suosikkivaihteistostani manuaalista (taas hetkeksi) luopuessani jouduin runkonumeron 10 ensimmäistä merkkiä valitessani rajaamaan nykyisen autoni hyväksyttyjä tuotantoviikkoja?”

    Jotenkin fingerporilainen tapahtuma ollut tuo sinun manuaalivaihteisesta autosta luopuminenkin.

    #775436 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    NHB:
    Nerokkaasti jo ymmärsit aivan oikein, kuinka kuminauha on tässä nimenomaan voimansiirron pääkompentti, mistä kirjoitetaan.

    Minusta enemmänkin joidenkin kirjoittajien fiiliksien pääkomponentti…

    Mitenkäs ne kalsarit tähän liittyivätkään? Niissähän oli sinun teknologisen tietämyksesi mukaan samanlaiset. Allekirjoitatko asian? (Näinhän se kuuluu tapasi mukaan kysyä, eikö vaan)

    #775442 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    En tiedä mistä sinä puhut tai et puhu, mutta minä kirjoitin Kia Niron/Hyundai Ioniqin hienon termisen hyötysuhteen omaavan polttomoottorin jatkoksi valitusta DSG-voimansiirtoratkaisusta, jossa välitykset sattuu tai ei satu sen hetkisen polttomoottorin kuormitustilanteen parhaalle termisen hyötysuhteen käyrälle.

    Eri ratkaisuissa on puolensa, mutta ehkä tuskaasi Hyundain ratin takana helpottaisi se tieto, että tuo Hyundain voimalinja tarjoaa kuitenkin Priusta paljon paremman suorituskyvyn samalla kulutuksella. Kai tuo tarkoittaa sitä, että aika hyvällä hyötysuhteella kyseisen voimalinjan täytynee toimia sekä tehon tuoton että kulutuksen suhteen.

    #775443 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    NHB:

    ”…Hyundain voimalinja tarjoaa kuitenkin Priusta paljon paremman suorituskyvyn samalla kulutuksella.”

    Paljon parempi suorituskyky?

    #775447 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Lueskelin TM:n mittaukset. 0-100 km/h 10,6 vs. 12,1 sekuntia ja 60-120 km/h 279 vs. 348 metriä. Ainakin TM:n mittauksissa ero oli selvä.

    #775448 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Lueskelin Autobildin mittaukset.

    0-50 km/h Ioniq 3,5 s, Prius 3,8 s
    0-100 km/h Ioniq 10,4 s, Prius 10,8s
    0-130 km/h Ioniq 17,4 s, Prius 17,7 s
    60-100 km/h Ioniq 5,6 s, Prius 6,0 s
    80-120 km/h Ioniq 7,4 s, Prius 7,5 s

    Kulutukset kolmessa erilaisessa ajossa:
    Sporttiajo Ioniq 7,5 l/100 km, Prius 6,5l /100 km
    Testiajo Ioniq 5,2 l/100 km, Prius 4,7 l/100 km
    Säästöajo Ioniq 4,0 l/100 km, Prius 3,5 l/100 km

    #775454 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    NHB:

    Ja Autobildin mittauksien mukaan johtopäätöksesi varmaan kuuluisi seuraavasti:

    ”Priuksen voimalinja tarjoaa kuitenkin Hyundaita vastaavan suorituskyvyn paljon pienemmällä kulutuksella.”

    Huoli pois, en usko edes itsekään, että tuollaista menisit kirjoittamaan.

    #777175 Ilmoita asiaton viesti

    PiiJei
    Osallistuja (Participant)

    Palataanpa asiaan. VW aikoo kilpailla Teslan kanssa hinnalla:

    https://m.kauppalehti.fi/uutiset/volkswagen-aikoo-kisata-teslaa-vastaan-hinnoilla/HLMAtjwH

    #777236 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Jos nämä kaavailut toteutuvat, niin hinta ei ole enää juurikaan polttomoottorista korkeampi. Akkujen kapasiteetti varmaankin täytyy olla jonkinlainen kompromissi, mutta silti tuo on yksi merkittävä välietappi. Tuohon hintaan hyvillä tiloilla varustettuna ominaisuuksien pitäisi olla varsin hyvät kaupunkiin.

    VW tuo valikoiman sähköautoja eri markkinoille. Lieköhän tuo AEROe euroopan perusmallia vastaava vai joku aggressiivisesti ilmanvastuksen ehdoilla muotoiltu malli?

    VW confirms two new upcoming electric cars for US market: I.D. Lounge and I.D. AEROe

    #777238 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä Korealaiset vie sähköautopotin, Saksalaisilla valmistajana ei ole mitään jakoa.

    #787434 Ilmoita asiaton viesti

    PiiJei
    Osallistuja (Participant)

    No niin. Frankfurtissa on nyt lanseerattu Volkkarin I.D Crozz, BMW:n i Vision Dynamics ja Mersun EQA seuraa parin päivän sisällä. Nämä kaikki ovat parin-kolmen vuoden päässä tuotannosta.

    Lienee aika alkaa shorttaamaan Teslaa. Model 3 muuten ei ole vieläkään tuotannossa. Omalle henkilökunnalle tehtyjä raakileita ei lasketa.

    #787478 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Kilpailutilanne tulee muuttumaan rajusti Teslan kannalta. Kysymys kuuluu, että onko Tesla saanut luotua sellaisen brändin ja teknologisen etumatkan, jolla selviydytään voittajana tuosta kilpailusta. Mielenkiintoinen on myös Zetschen näkemys, jonka mukaan sähköautojen katteet ovat vielä pitkään heikkoja. Pahin tilanne Teslan kannalta olisi se, että Tesla polttaisi valtavasti rahaa ladun auraamiseen ja sitten reitin avautuessa kilpailijat sivakoisivat ohi vasemmalta ja oikealta.

    #787524 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Näyttelyiden muotoilutkielmilla ja visioilla ei ole markkinoiden kannalta merkitystä. Ihan lähiaikoina olisi syytä ryhtyä pukkaamaan tuotantomallia ulos linjalta, jos meinaa sen ehtiä tekemään ennen kuin Kiina Inc. tulee kiihdyttämään hintaeroosiota.

    Teslan ongelma on tosiaan siinä, että se kuluttaa pääomiaan tappiollisena startuppina muiden tehdessä metamorfoosiaan voitollisina.

    Sama tosin uhkaa niitä perinteisiä valmistajia, jotka eivät pysty uusiutumaan markkinoidensa kannalta oikeaan aikaan. Daimlerin arvio sähköautojen ainakin alkuun pienemmistä katteista kuulosti negarilta.

Esillä 13 viestiä, 76 - 88 (kaikkiaan 88)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.