Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot The New XC60

Tämä aihe sisältää 184 vastaukset, 24 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 29.06.2018 at 22:11.

Esillä 15 viestiä, 151 - 165 (kaikkiaan 185)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #861047 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Palstan kaiken tietävät lataushybridi-epäjumalat ovat (oman autonsa loputtoman kehumisen ohessa) pitäneet Volvon T8-hybridiä ”janoisena”.

    Kuitenkin Tuulilasi mittasi maantiekulutukseksi täysillä akuilla 4,2 litraa satasella ja kaupunkikulutukseksi täysillä akuilla 2,9 litraa satasella. Maantiekulutus oli 7,6 litraa satasella kun akkujen varaustaso oli minimissä.

    Tietenkin siis jos akkuja ei ladata, niin kulutus nousee. Mutta tämä kai koskee kaikkia lataushybridejä. Ja toisaalta miksi ostaa lataushybridi jos on taipumista pinnata latauksesta.

    Tuulilasi (Volvo V90 T8):

    ”Vähällä kulkee

    Ladattavien hybridien taloudellisuus perustuu siihen, että niiden akusto on koko ajan ladattuna. Täyteen ladatulla akustolla Volvo kulki 65 km/h keskinopeudella hieman alle 40 kilometrin matkan pelkällä sähköllä.

    Kun maantiekulutuslenkillemme lähdettiin täysillä akuilla, oli lopputulos hyvin maltillinen, 4,2 l/100 km. Seuraava lenkki ajettiin akkujen varaus minimissä ja kulutus oli 7,6 l/100 km. Kolmannella lenkillä polttomoottori pakotettiin lataamaan akustoa jolloin kulutus nousi lukemaan 9,9 l/100 km. Kaupunkilenkillämme kulutus oli täysillä akuilla 2,9 l/100 km ja minimivarauksella 9,7 l/100 km.

    Lopputulosta voi katsoa oikeastaan kahdelta kantilta. Ilman täyteen ladattuja akkuja auto ei ole erityisen taloudellinen. Jos pitää ajaa muutama sata kilometriä putkeen, taittuu matka pienemmällä kulutuksella melkein millä tahansa dieselillä ja useilla bensiinikoneillakin. Homman voi kuitenkin kääntää ihan päälaelleen. Tämän suorituskyvyn omaavalle, yli 400-hevosvoimaiselle ja kaksitonniselle farkulle kulutuslukemat eivät ole erityisen huonoja edes akut tyhjänä.”

    #861132 Ilmoita asiaton viesti

    kello68
    Osallistuja (Participant)

    Voisi kai kuvitella että XC60 kuluttaisi kaupungissa saman verran kuin V90 ja sitten maantielä enemmän. V60 kulutukset kai voisi kuvitella olevan 5% vähemmän kuin V90.

    Tätä V90 kulutusta voisi kai luonnehtia auton todelliseksi kulutukseksi jos osan voisi sitten siirtää sähkölle mikä sekin tietysti maksaa.
    Kaupunki bensalla 9.7
    Maantie bensalla 7.6

    Volvo lupaa USAssa XC60 T8:lle
    Kaupunki 9L/100km
    maantie 8.8L/100km
    MPGe 4L/100km (equivalent)

    Ilmeisesti USAssa on pakko ilmoittaa bensakulutus ilman latausta.
    Nämähän olisi sikäli linjassa TL:n mittaamien V90 arvojen kanssa että XC60 varmasti vie maantiellä enemmän kuin V90.

    Vaan kuinka paljon oikesti V90, X60 ja V60 hybridit kuluttaa säköllä ajaessa (kWh) ?
    Voisi kai kuvitella että liikutaan enintään jossain 30kWh/100km tuntumassa eli kustantaisi sitten vajaa 3e/100km (jos Sähkö siirtoinen 10c/kWh). Kustannus bensaksi muutettuna noin 2L/100km. V90 vähän vähemmän tietysti.

    Jos ajatellaan XC60 oikeaksi bensan kulutukseksi noin 10L/100km siis kun ei latailla ja sähköllä 2L/100km (kustannusmielessä) niin tästähän helposti laskee näennäiskulutuksen haluamallaan sähkön osuudella.

    Jos oikeasti mennään 100km matka josta sähköllä 40km ja 60km bensalla niin saadaan 10 x 0.6 + 2 x 0.4 = 6.8L siis aidosti 100km matkalla.

    Oma työmatka on edestakaisin 50km joten sille kokonaiskulutus olis 3.6L/100km bensaksi muutettuna kustannusmielessä. Siis suurin piirtein. Sähkön ja bensan hintahan seilaa jonkin verran.

    #861157 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Olen ajanut XC90T8:lla n. puolen vuoden aikana 15875km ja keskikulutus tankkauksista laskettuna talviajan webastoineen tuolta ajalta on 6,3L/100km.

    Paras keskikulutus osamatkalle on ollut 4,7L/100km 3719km matkalta. Tankkausten perusteella sekin. Pidän exceliä, joka laskee kulutuksen aikojen alusta ja erikseen viiden tankkauksen jaksolta.

    Ajan aika paljon pitkiä matkoja ja jonkin verran peräkärryä vetäen ja pari kertaa on koukussa ollut vene+traileri.

    Akuston kapasiteetti saisi olla suurempi, mutta kyllä olen tyytyväinen nykyiseenkin polttoainekulutukseen. Edellinen auto oli tiloiltaan yhtä suuri 3 litran dieselillä liikkuva ja kulutus oli rapiat 9L/100km.

    XC60T8:n voimalinja on sama kuin XC90T8:n, mutta auto kevyempi eli se varmaan menee pienemmällä kulutuksella.

    #861158 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Se jäi sanomatta, että lataan akun aina kun mahdollista eli yleensä yön yli max 8kWh ja työpaikalla taas täyteen eli vuorokaudessa yhteensä n. 14kWh. Harvemmin olen ollut montaa päivää putkeen reissussa eli ilman latausmahdollisuutta.

    Sähkön kulutusta on vaikea arvioida, koska akku ei tietenkään läheskään aina ole tyhjä. Pitkän matkan jäljiltä on, mutta kaupunkipyörittelyn ja työmatkan jälkeen yleensä ei.

    Vaan eipä ole sähkölaskussa pystynyt huomaamaan eroa aikaan ennen hybridin hankkimista.

    Kännykkäsovellus kyllä näyttää jokaiselta ajorupeamalta kulutetun ja ”itseladatun” eli regeneroidun sähkön, mutta ei pidemmän ajan yhteenvetoa.

    #861160 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Edellä mainittu 14kWh ei ole mikään päivittäinen latausenergia, oli ajatusvirhe tuossa arviossa.

    Akun käyttöenergia on 8kWh ja akun kokkonaiskapasiteetti 10,4kWh. Akkua ei ajeta koskaan tyhjäksi ”akkutankin” mittarin asteikko täydestä tyhjäksi tarkoittaa tuon ladatun 8kWh:n kulumista.

    Jokaiseen yli 40km matkaan menee ensin tuo 8kWh ladattua energiaa, jos ei aseta akkua Holdiin eli säästä akkua myöhempään kyttöön, ja ladatun virran loputtua ajetaan regeneroidun sähkön avustukseslla. Kaupunkiliikenteessä auto menee suht.paljon sähköllä vaikka ladattu sähkö olisikn käytetty pois.

    Tarkemmin ajateltuna en käytä edes tuota 8kWh:ia päivittäin, ellei ole jotain pidempiä matkoja.

    En pysy omista ajomatkoista muuntamaan sähköenergian osuutta vastaavaksi bensakulutukseksi kuten kello68 omassa tekstissään pohdiskeli. Ei ole tullut mitattua sähkön käytön määrää, se kun on niin olematon kustannus kuitenkin.

    #861163 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja (Participant)

    Mielenkiintoinen testi, jossa on mukana tärkeimmät keskikokoiset maasturit. Ehkä Jaguar voisi olla mukana. Volvo nappasi voiton varmasti pitkälti samoista syistä, miksi se pärjää Suomessakin. Volvo on tasavahva kaikilla alueilla, se on varusteltu hyvin, sisältä tyylikäs ja varustelu huomioiden hinta on kilpailukykyinen.

    #861178 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Tätä V90 kulutusta voisi kai luonnehtia auton todelliseksi kulutukseksi jos osan voisi sitten siirtää sähkölle mikä sekin tietysti maksaa.
    Kaupunki bensalla 9.7
    Maantie bensalla 7.6
    

    Nuo Tuulilasin mittaamat kulutukset ovat kyllä varsin korkeita. Tulee mieleen, että onkohan auto ladannut ajon aikana tyhjiä akkujaan, sillä hybridin pitäisi pystyä varsinkin kaupungissa paljon parempaan.

    Voisi kai kuvitella että liikutaan enintään jossain 30kWh/100km tuntumassa eli kustantaisi sitten vajaa 3e/100km (jos Sähkö siirtoinen 10c/kWh).
    

    No varmasti jäädään tuon alle. Itse ajelen suurin piirtein saman kokoisella hybridillä pelkällä sähköllä 12-20 kWh/100km kulutuksilla.

    Jos oikeasti mennään 100km matka josta sähköllä 40km ja 60km bensalla niin saadaan 10 x 0.6 + 2 x 0.4 = 6.8L siis aidosti 100km matkalla.
    

    Itse pääsen tuollaisiin lukemiin ainoastaan ajaen moottoritiellä ylinopeuksia ilman ulkopuolista sähköä.

    #861214 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Onko Tuulilasin jutun ymmärtämisessä mahdollisesti vaikeuksia ? Näin siis kirjoittaa Tuulilasi loppuarviossaan.

    ”Tämän suorituskyvyn omaavalle, yli 400-hevosvoimaiselle ja kaksitonniselle farkulle kulutuslukemat eivät ole erityisen huonoja edes akut tyhjänä.”

    VW Passatin omapaino 1.722 kg, Volvon T8 – farmarin omapaino 2.038 kg. Eroa 316 kg.

    VW Passatin tehot 218 hp, Volvon T8-farmarin tehot 407 hp.

    #861215 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Muuten niin Volvo V60 T8 (390 hp) maksaa kaikkein korkeimmalla Inscription-varustelutasolla 61.510 euroa, mikä ei ole kovin paljon suorituskykyyyn ja varustelutasoon nähden. Luonnollisesti auto on nelivetoinen niin kuin tässä hintaluokassa pitääkin olla.

    Auto on sentilleen yhtä pitkä kuin VW Passat Variant, eli kyse ei ole mistään pikkuautosta ulkomitoiltaan. Painoa lienee taas runsaasti kuten isommassa farmarissakin.

    #861216 Ilmoita asiaton viesti

    kello68
    Osallistuja (Participant)

    Kannattaa huomata että nuo laskelmani normalisoi sähkön kustannukset bensakustannuksiksi. Mistään tarkasta laskennasta ei ollut kyse eikä tästä kannata yrittää saada aikaan kinaamista 🙂
    Lähinnä ajatus oli pohtia kokonaiskustannuksia koska sähkökään ei ole ilmaista ja muulloin kuin kesällä sitä menee rutkasti enemmän kun kabiinia pitää myös lämmittää. Muuttaminen bensaksi helpottaa vertailua, onko ladattava hybridi kannattava vai ei. Jossain vaiheessa tällaiseen vertailuun kuitenkin ajaudutaan.

    Ladattavalla ajavat, olletteko huomanneet onko ajamisenne yhtään muuttunut? Itselle tulisi mieleen että sähkön käyttöä saattaisi hyvinkin alkaa optimoimaan (ettei bensaone hörähdä) ja sitäkautta muuttaa ajamista ennakoivammaksi ja rauhallisemmaksi.

    #861290 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Lähinnä ajatus oli pohtia kokonaiskustannuksia koska sähkökään ei ole ilmaista ja muulloin kuin kesällä sitä menee rutkasti enemmän kun kabiinia pitää myös lämmittää. Muuttaminen bensaksi helpottaa vertailua, onko ladattava hybridi kannattava vai ei. Jossain vaiheessa tällaiseen vertailuun kuitenkin ajaudutaan.
    
    Ladattavalla ajavat, olletteko huomanneet onko ajamisenne yhtään muuttunut? Itselle tulisi mieleen että sähkön käyttöä saattaisi hyvinkin alkaa optimoimaan (ettei bensaone hörähdä) ja sitäkautta muuttaa ajamista ennakoivammaksi ja rauhallisemmaksi.

    Itse sanoisin, että talvella on toki mahdollista polttaa paljon akkujen sähköä lämmitykseen, mutta fiksusti toimien melko vähäinenkin lisä riittää. Latauksen ja esilämmityksen kun ajastaa sopivasti, niin sillä pääsee jo pitkälle.

    Itse olen selkeästi muuttanut ajotyyliäni. Polttomoottorin käynnistymistä ei nyt niin tarvitse varoa, vaan 130:n nopeuteen asti sähkömoottorin voimavarat riittävät melkein missä tilanteessa vain. Ajotyylin optimoiminen kulutuksen suhteen on sen sijaan on sähköllä ajaen mielenkiintoista. Näin kesäkaudella ei ole mitenkään harvinaista, että ylitän tehtaan ilmoittaman sähköisen rangen.

    #861291 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Paras keskikulutus osamatkalle on ollut 4,7L/100km 3719km matkalta. Tankkausten perusteella sekin. 
    

    Itse olen ajanut yhdelläkin takillisella tuollaisia matkoja.

    #861292 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.2018
    Osallistuja (Participant)

    NHB on tämänkin lehden keskustelujen Topelius.

    #861295 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    100 matkaa x 37,19 km niin ei varmaan bensaa kulu yhtään jos muistaa latailla joka reissun jälkeen. Jos taas joutuu ajamaan vaikka 300 km yhtä soittoa niin kyllä alkaa bensaa kulua.

    #861296 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Sitä yritin sanoakin, että ajan yleensä viikoittain pitkiä matkoja. Esim. aikavälillä 16.06. tankatessa – 23.06. tankilla käydessä oli sillä välin kertynyt mittariin 1530km (siis tankkasin toki siinä välilläkin kyllä, mutta esimerkki kilometrien kertymistahdista).

    Minä en vertaa oman autoni bensan kulutuslukemia NHB:n maalailuihin vaan ensinnäkin minun edellisten autojen kulutukseen ja toisekseen XC90:n ilman hybridiä olevan bensavehkeen valmistajan ilmoittamaan (8,1) kulutukseen. Entisten autojeni (dieseleitä) kulutus oli reilusti enemmän kuin XC90T8:lla ja pelkän bensakoneen varassa liikkuvan XC90:n käytännön kulutus ei varmaankaan jää tuohon 8,1. Olen asiaa vähän vakoillut spritmonitoristakin vai mikä sen saitin nimi olikaan.

    Hybridi on todella muuttanut minun ajotapaani, koska hybridin kanssa voi oikeasti vaikuttaa kulutukseen merkittävästi. Ainakin minua se motivoi.

    En pääse keskikulutuksessa parin litran lukemiin, koska ajan niitä pitkiä matkoja usein. Mutta kun koko XC90T8-historiani ajalta auton kaikkinainen bensan kulutus on keskimäärin 6,3L/100, niin se on minusta ihan hyvä lukema tuolla autolle siinä käytössä, mitä se minulla on.

    Sitä paitsi minusta kaikissa sähköisen tai sähkö-polttomoottori-voimalinjan autoissa täällä pohjolassa pitäisi olla polttoainetoiminen lämmitin eikä hukata sähkövoimaa lämmitykseen.

    Suomalaisten päästötalkoot ei maailman ilmastoa pelasta missään tapauksessa, joten meidän pitää kyllä säästää ympäristöä ja minimoida päästöt, mutta ei sentään ruoskia itseä selkään tai raahata ristiä pitkin katuja (noin kuvaannollisesti). Eikä hurskastella muka viheriänä.

Esillä 15 viestiä, 151 - 165 (kaikkiaan 185)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.