Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot The New XC60

Tämä aihe sisältää 186 vastaukset, 24 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Mikko-L 09.11.2018 at 13:04.

Esillä 7 viestiä, 181 - 187 (kaikkiaan 187)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #862037 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    NHB voi siis ajaa hybridillään 60-105 km päivittäin. Oletettavasti tarkoittaa sähköajolla, eihän siinä muuten olisi mitään mainittavaa. Minäpä voin ajaa omalla hybridilläni pelkästään sähköllä yli 200km päivittäin. Pitää vaan ladata välillä.
    

    Itse en viitsi yön ja työajan lisäksi muina aikoina latailla. Noilla pärjään paremmin kuin hyvin normaalit päivittäiset ajoni, eikä minulla ole pidemmillä matkoilla kiinnostustakaan jäädä tunneiksi latailemaan autoa. Monistikko olet muuten ajanut edes puolet tuosta 200 kilometristä sähköllä saman päivän aikana?

    #862038 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Se 200km oli enempi hypoteettinen juttu, mutta kyllä se mahdollista on, niin kuin vielä pidempikin rupeama, jos sen välttämättä jostain syystä haluaisi tehdä. Pitää vain ladata välillä.

    No nyt kun kysyit, niin enpä käytännössä aja juurikaan yli 40km pelkällä sähköllä ilman polttomoottorin käyttöä sähkörupeamien välissä, koska yhteen putkeen ei pidemmälle pääse. Sitähän olen täällä useasti tuumaillut, että sähkösäde saisi olla pidempi.

    Toisaalta olen kyllä ajanut pidempäänkin kuin 200km pelkällä sähköllä ilman polttomoottorin käynnistystä välillä, mutta silloin en ole käynyt missään pidemmällä vaan ajellut alta 40km yön yli- ja työpaikkalatauksien voimalla. Akkuhan lataantuu tyhjästä täyteen n. 3,5 tunnin aikana (auton mukana tulleella latauspiuhalla), joten kyllä se pari kertaa päivässä joskus tulee ladattua, jos vaan esim. asiakkaan luona on pistorasia käytettävissä.

    Paljonko NHB:n hybridin ajosäde kertalatauksella on valmistajan ilmoituksen mukaan?

    #862163 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Paljonko NHB:n hybridin ajosäde kertalatauksella on valmistajan ilmoituksen mukaan?
    

    Ilmoitettu matka on 50 km, joka käytössä tarkoittanut 30-53 kilometrin matkoja.

    #864028 Ilmoita asiaton viesti

    HybridRules
    Osallistuja (Participant)

    Minua vähän harmittaa joskus, että lataushybrideille on tehty niin lyhyt pelkän sähkön ajosäde. Eihän tarvittaisi muuta kuin enemmän akkukapasiteettia sähkösäteen kasvattamiseksi. Luulisi kallispalkkaisten insinöörien pystyvän parempaan suunnitteluun akkujen kehityksessä ja autoon sijoittamisessa.

    Vähän epäilen, ettei akkukapasiteetin mitoituksessa ole ollut lähtökohtana, että autoilijoiden keskimääräinen päivittäinen ajomatka on väitetysti 40km vaan, että n. 30 – 50km sähköajoa riittää pudottamaan päästöt testeissä tarpeeksi alas.

    Mutta ehkäpä kehitys kehittyy tässäkin asiassa.

    #864030 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Akut tuovat painoa ja tarvitsevat tilaa jo nykyiselläänkin aika paljon. Ovatpa hybridit kalliitakin. Jos samalla teknologialla kaksinkertaitettaisiin akkukapasiteetti, niin käsissä olisi nykyistä kalliimpi ja raskaampi auto. Akut kehittyvät toki ja ajohäviöitä optimoidaan koko ajan. Kyllä se 100 kilometriä on tulossa.

    #878788 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja (Participant)

    Volvon hybridimallisto näyttäisi olevan aika ylivoimainen Suomessa (TM:n juttu). Etenkin XC60 T8 myy valtavia määriä hintaisekseen autoksi. Toivottavasti saksalaisetkin saavat ladattavat hybridinsä ja/tai sähköautonsa pian kilpailukykyisiksi. Ainakin Euroopassa hyvä ladattava hybridi on oikea vaihtoehto myös Teslalle.

    #919372 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja (Participant)

    Tällainen video pamahti auki youtubessa. Aika hyvin sillä sähköllä näköjään pääsee (50 km), kunhan rauhallisesti ajellaan. En ole jostain syystä itse tällaista yrittänyt, vaikka monta kertaa on pitänyt. Tosin se riittää itselleni, että pääsen töihin ja takaisin sähköllä ja sen jälkeen ehdin lataamaan sen verran, että muksut saa vietyä harrastuksiin sähköllä jos täytyy.

    Edelleen kaipaisin silti esimerkiksi jonkinlaista pykälää kaasupolkimeen, jonka ylittämällä moottori vasta käynnistyisi. Joissain uusimmissa hybrideissä tällainen taisi jo olla.

Esillä 7 viestiä, 181 - 187 (kaikkiaan 187)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.