Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot The New XC60

Tämä aihe sisältää 149 vastaukset, 24 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Quu.2018 06.06.2018 at 16:36.

Esillä 15 viestiä, 91 - 105 (kaikkiaan 150)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #834126 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja

    Car and Driverin mittausten mukaan XC90 T8 kiihtyy välin 50-70 mph (noin 80-112 km/h) samaa tahtia sata hevosvoimaa vähempitehoisten pelkällä benskoneella kulkevien kilpailijoidensa kanssa XC90 T6 mukaan lukien.

    https://www.caranddriver.com/reviews/2017-volvo-xc90-in-depth-model-review-2017-volvo-xc90-engine-and-transmission-review-car-and-driver-page-2

    Tulee väkisinkin mieleen, ettei se vauhtipyörämoottori nyt niin kovin huono kompromissi ole. Mitä sen vuoksi oikein menettää?

    #834127 Ilmoita asiaton viesti

    Hiilipäästö
    Osallistuja
    Tulee väkisinkin mieleen, ettei se vauhtipyörämoottori nyt niin kovin huono kompromissi ole. Mitä sen vuoksi oikein menettää?

    En lähtisi tekemään teknologioiden vertailua siltä pohjalta, että teknologialla A on onnistuttu tekemään kohtuullisen toimiva ratkaisu ja teknologialla B ilmeisesti vähän huono ratkaisu. Volvon ratkaisussa on jotain hämärää ja toisaalta VW:n GTE on oman alansa eliittiä.

    Mutta kun kysyt, mitä siinä häviää, vastauksia on kaksi:

    1. reaktioaikaa (vaihteisto miettii)
    2. hyötysuhdetta

    Ykkönen on onneksi nykyisillä vaihteistoilla teknologisesti aika pieni murhe, vaikka käytännössä tuo GTE onnistuu joskus rytkäyttämään sähkömoottorilla kulkiessaan. Silloin aina muistaa, että laatikkona on DSG…

    Hyötysuhdetta häviää kuitenkin ihan reaalimaailmassa. Sitähän VW ei kerro, mihin se energia katoaa, mutta GTE vie enemmän sähköä vastaavassa ajossa kuin oikeat sähköautot. Tämä on sikäli erityisen hankalaa, kun se toimintamatka on joka tapauksessa aika niukka.

    Tässä vähän kulutuslukemia:

    Golf GTE: 11,4 kWh + 1,4 L /100 km (15,6 kWh/100 km)
    eGolf: 12,7 kWh/100 km

    Ioniq PHEV: 11,5 kWh + 1,1 L /100 km (14,8 kWh/100 km), US: 28 kWh/100 mi.
    Ioniq EV: 11,5 kWh/100 km, US: 25 kWh/100 mi.

    Olen siis yllä laskenut bensiinin sähköksi arvolla 3 kWh/L, mikä lienee aika lähellä totuutta. Desimaaleihin siitä kuitenkin saa virheitä. Ioniqin ja Golfin perusratkaisu on samanlainen kummassakin tapauksessa, joten ne ovat hyvin vertailukelpoisia. Numeroista Ioniq PHEV:n eurooppalainen kulutus on sähkön osalta hiukan epäilyttävä, joten se voi olla väärin. Joka tapauksessa pluginit vievät selvästi enemmän sähköä kuin vastaavat sähköautot.

    Yhden vertailun voisi vielä tehdä Ioniq PHEV:n ja Prius Primen (Prius PHEV) välillä. Nyt EPAn numeroilla, koska ne ovat vertailukelpoisia keskenään:

    Ioniq PHEV: 52 mpg, 28 kWh/100 mi.
    Prius Prime: 54 mpg, 25 kWh/100 mi.

    Autot ovat mitoiltaan ja aerodynamiikaltaan hyvin samanlaisia. Niillä on myös lähellä toisiaan oleva polttoaineenkulutus, pelkkänä hybridinä Ioniq on jopa pihimpi kuin Prius, mutta ero on pieni. Sen sijaan sähköautona Ioniq on kuluttavampi, ja teknologisena erona on nimenomaan voimalinja.

    Massa ei tätä selitä, koska siinä suhteessa pluginit ja sähköautot ovat suunnilleen samalla viivalla.

    Myönnän kuitenkin, että nyt minäkin käytän yksittäisiä esimerkkejä, koska juuri muutakaan ei ole. En osaa ihan suoraan sormella osoittaa yksittäistä kohtaa, joka nämä erot selittää. Tuntuma on kuitenkin se, että hävikki tulee monessa kohdassa; välissä oleva vaihteisto hukkaa jotain, moottorille tulee sijainnistaan johtuvia vaatimuksia koolle ja kierrosluvulle, ym.

    Loppuun pitää vielä korostaa sitä, että hinnasta en ole puhunut mitään. Polttomoottorin ja vaihteiston väliin rinnakkaiskonfiguraatiossa laitettava sähkömoottori on todennäköisesti halvin ratkaisu plug-inin tekemiseen, ja se on tietenkin vahva peruste itsessään käyttää niitä.

    #834142 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja

    Ehkä se sitten NHB on sinulle relevanttia, kuinka hyvin Volvo XC60 T8 kiihtyy vielä 160 km/h jälkeen. Minulle kyseisen auton omistajana se ei ole relevanttia, enkä usko, että kovin monelle muullekaan ajokortistaan pitävälle kyseisen auton omistajalle – ainakaan Suomessa. Tuohon 160 km/h asti Volvo kuitenkin kiihtyy jokseenkin rinta rinnan n. 340 hv Audi SQ5:n kanssa, joten suorituskykyä voi pitää vähintään riittävänä ja odotuksia vastaavana noinkin suuriin nopeuksiin asti.

    Jäi muuten edelleen hieman ihmetyttämään, että miten sait T8:n 15 tonnia dieseliä kalliimmaksi? Ainakin XC60:n tapauksessa T8 Inscription on D5 dieseliä halvempi, jos hybridin vakiovarustelu huomioidaan. Hybridi on siis noin 5 tonnia kalliimpi, mutta vakiovarustelu hybridissä on tuota erotusta arvokkaampi. Ja mitä enemmän autoa varustelee, sitä halvemmaksi hybridi muodostuu suhteessa dieseliin. Suuremmassa XC90:ssä hintaero saattoi olla suurempi, mutta siinä taisi olla vielä kattavampi varustelu ja kuusikymppisestä kai puhuimme. Huomioiden hybridin hinta, ei olekaan ihme, että T8 menee Suomessa kaupaksi todella hyvin.

    #834148 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    Laitetaanpas tähän lista siitä mitä tämä NHB on tästä XC 60 T8:sta kirjoittanut niin tuleepahan tämän omaa peilikuvaansa rakastavan narsistin motiivit kaikille selviksi.

    a. Ensinnäkin hän on väittänyt että neliveto on pelkkä mukavuusvaruste. Kellään ei ilmeisesti ole tarvetta nelivetoon NHB:n mukaan edes talvisessa Suomessa. Ilmeisesti NHB pitää itseään jonkinlaisena jumalana kun tällaista esittää.

    b. Eräässä aiemmassa keskustelussa hän ei hyväksynyt Volvon hybridin akkujen sijoitusratkaisua, ne mukamas syövät sisätiloja vaikka näin ei ole asianlaita.

    c. Volvon toimintamatka sähköllä on NHB:n mukaan lyhyt, vaikka AMS mittasi farmarin käyttösäteeksi 40,4 km joka on enemmän kuin Teknikens Världin mittaama toimintamatka Passat GTE Sportscombille (39,1 km).

    d. Volvo XC 60 T8 kuluttaa 9,8 litraa/100km (Autozeitung). Mercedes GLE 350d Coupe kuluttaa 10,9 litraa/100 km. Näitä autoja ei mukamas saisi NHB:n mielestä verrata keskenään kulutuksen osalta koska painoeroa on 85 kg (mikä on vähän mutta paljon NHB:n mielestä). Lisäksi NHB väittää että GLE Coupe on 193 cm korkea vaikka korkeus on 171,50 cm. Molemmat kulutuslukemat siis on saatu Autozeitungin testistä.

    e. Automotorsportin testissä Volvo V90 T8 löi Teslan sekä Mersun ja BMW:n hybridit. Tästä testistä NHB nosti esiin vain Volvon kulutuksen. Vaikka rauhallisessa ajossa 152,50 kilomeriin asti V90 T8 kulutti 5,8 litraa satasella ja kovassa ajossa 152,50 km – 272 km 9,1 litraa satasella. Vertailun vuoksi niin Mersun hybridi kulutti kovassa ajossa 8,3 litraa/100 km vaikka oli heikkotehoisempi.

    f. Viitaten kohtaan e, niin eri testeissä Mersun E-sarjan lataushybridin on katsottu kuluttavan paljon. Minkähän takia NHB ei mainitse tästä mitään ?

    g. NHB mainostaa jatkuvasti sitä kuinka alhaisiin kulutuslukemiin hän pääsee Passatillaan. Kun kulutuskeskustelussa Volvon omistaja vetoaa samaan mahdollisuuteen pihistellä, niin NHB itsekkäästi torppaa tämän väitteen ja määrää omavaltaisesti kulutuskeskustelun lähteet.

    h. Omasta mielestäni tämä nimimerkki NHB vaikuttaa henkilöltä jolla on narsistinen persoonallisuushäiriö.

    Mukamas toivoo ”uutta verta” keskusteluun mutta heti kun uusia keskustelijoita tulee palstalle, niin NHB aloittaa näiden kiusaamisen koska vihaa näiden automerkkiä.

    #834276 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Ehkä se sitten NHB on sinulle relevanttia, kuinka hyvin Volvo XC60 T8 kiihtyy vielä 160 km/h jälkeen. Minulle kyseisen auton omistajana se ei ole relevanttia, enkä usko, että kovin monelle muullekaan ajokortistaan pitävälle kyseisen auton omistajalle – ainakaan Suomessa. Tuohon 160 km/h asti Volvo kuitenkin kiihtyy jokseenkin rinta rinnan n. 340 hv Audi SQ5:n kanssa, joten suorituskykyä voi pitää vähintään riittävänä ja odotuksia vastaavana noinkin suuriin nopeuksiin asti.
    

    Kovin relevanttia ei tuo kiihtyvyys suurissa nopeuksissa ole, mutta sitä sentään joskus käytän, mutta paukkulähtöjä paikaltaan en käytä koskaan. Sinänsä jännä, kuinka esimerkiksi 252 hv Q5 2.0 TSI kiihtyy välin 100-180 tasatahtia XC60 T8:n kanssa ja 280 hv Stelvio kiihtyykin Volvon kanssa yhtä nopeasti ensimmäiseen sataseen ja toinen satanen meneekin Stelviolla jo paljon nopeammin. Kaikilla toki ehtii, mutta kun täällä on alettu jo vertaamaan T8:a jo Porsche 911:een ja Tesla MS:ään suorituskyvyssä, niin nuo verrokit omaavat kyllä paljon kovemman suorituskyvyn.

    Jäi muuten edelleen hieman ihmetyttämään, että miten sait T8:n 15 tonnia dieseliä kalliimmaksi? 
    

    Vertasin saksalaisen listan kalleimman dieselin hintaa T8:iin.
    http://vcc.volvocars-kampagnen.de/easyredirects/VCG_Infomaterial_der_neue_xc60_pricelist.html

    #834335 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    a. AMS:in viimeisimmän testin mukaan Volvo XC 60 T8:n kulutus on 8,7 litraa/100 km. Vastassa olivat dieselit eli 300 hevosvoimainen Range Rover Velar, 300 hevosvoimainen Jaguar F-Pace sekä 258 hp Porsche Macan.

    Dieselit kuluttivat seuraavasti, vertailukohtana Volvon 8,7 litraa satasella. Autoja ajettiin 282,50 kilometrin matkalla kulutuksen selvittämiseksi. Etappeja oli 7 kpl.

    Range Rover Velar: 9,1 litraa/100 km

    Porsche Macan: 9,0 litraa/100 km

    Jaguar F-Pace: 9,0 litraa/100 km

    Miten on NHB, pidätkö Volvon hybridiä edelleen suuriruokaisena ?

    Väitit myös ettei Volvon lataushybridi ole yhtä taloudellinen kuin dieselit, miten on tämän väitteen laita ?

    b. Testissä Volvon suorituskyky oli selvästi paras, tässä nollasta sataan kiihdytykset.

    Volvo: 5,6 s

    Porsche: 6,1 s

    Jaguar: 6,9 s

    Range Rover: 7,3 s

    #834345 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja

    Vielä kerran, XC60 T8 kiihtyy 0-160 km/h asti rinta rinnan Audi SQ5:n kanssa. Sen kovempaa kiihtyvyyttä raskaalta hybridiltä tuskin voi odottaa.Tämän jälkeen sähkömoottori sammuu ja on selvää, että Volvon kiihtyvyys ei enää ole niin erityistä. Ehkäpä aina niin ekologinen NHB ajelee sitten useinkin hybridi-Passatillaan talla tiskissä yli 160 km/h, mutta itse pyrin jättämään nämä törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset muille. Hyvä kuitenkin, että jokainen saa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen auton hankinnassa ja jos kiihtyvyys 160 km/h jälkeen on oleellista, niin vaihtoehtoja löytyy myös sinulle.

    En muuten verrannut XC60:en suorituskykyä Teslaan tai Porscheen, vaan uuden V60:en suorituskykyä. Kyseinen auto kiihtyy 0-100 km/h tehtaan ilmoituksen mukaan noin 4,5 s, joka kyllä vastaa perus 911 Porschen tai Teslan lukemia. Oletettavasti sinne noin 160 km/h asti mennään aika reippaasti, mutta sähkömoottorin sammuttua kiihtyvyys luonnollisesti hyytyy.

    Miksi ihmeessä Saksan hintoja tänne laitat? Voisi olettaa, että enemmistö tämän sivuston keskustelijoista asuu Suomessa ja ostaa uudet autonsa Suomesta. Volvon T8 on siis Suomessa halvempi kuin D5, kunhan varustelu huomioidaan. Hieman harhaanjohtavaa kirjoittaa Saksan hinnoista, jos asiaa ei erikseen mainitse.

    #834346 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    ”Vielä kerran, XC60 T8 kiihtyy 0-160 km/h asti rinta rinnan Audi SQ5:n kanssa. Sen kovempaa kiihtyvyyttä raskaalta hybridiltä tuskin voi odottaa.”

    XC 60 T8 painaa 2.115 kg, esimerkiksi tuo NHB:n viittaama Audi Q5 252 hp painaa vain 1.720 kg, painoero tässä on 395 kg.

    #834347 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    AMS:in testissä Volvo XC 60 T8 on täysin ylivoimainen kiihdytyksessä nollasta sataankuuteenkymppiin (0 – 160 km/h)

    Volvo: 13,9 s

    Porsche: 16,2 s

    Jaguar: 17,5 s

    Range Rover: 17,9 s

    #834348 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja

    Intelligentsia, painoerolla tässä ei nyt siinä mielessä voi asioita selittää, jos vain suorituskyvystä puhutaan. Hybridi painaa paljon ja siinä on tietenkin haittansa. Ei minua hybridin omistajana se kiinnosta, mikä mahdollisen ”huonon” suorituskyvyn selittää. Oleellisempi asia tässä minun kannaltani on se, että XC60 T8 suorituskyky vastaa 340 hv Audi SQ5:n suorituskykyä ainakin sellaisilla nopeuksilla, joita vähänkään uskallan Suomessa ajaa. Sitten kun katson autojen hintoja varusteluineen Suomessa, niin on aika selvä juttu kumpaan päädyin. Jos nämä kaksi maksaisivat yhtä paljon, niin voisin jo hiukan pohtia kumman ostaisin.

    V60 suorituskyky 160 km/h asti alkaa olla jo urheiluauton tasolla. Joitain vuosia sitten noihin lukemiin päästäkseen (tässä autoluokassa) olisi pitänyt ostaa noin 150 tonnia maksava AMG Mersu tai jotain muuta vastaavaa. Nyt tuollainen suorituskyky on 60 tonnin perhe-Volvossa.

    #834351 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    a. Laitan vielä noiden autojen testihinnat Ruotsissa, Volvo on selvästi halvin.

    Jaguar: 637.500 SEK

    Porsche: 660.900 SEK

    Range Rover Velar: 725.900 SEK

    Volvo: 571.900 SEK

    b. Mielestäni olen nyt ampunut alas NHB:n väitteen jonka mukaan Volvon hybridi on suuriruokainen, väitteen jonka mukaan Volvon suorituskyky ei ole riittävä sekä väitteen jonka mukaan Volvon hybridi mukamas olisi dieseliä kalliimpi ostaa.

    Myös on ammuttu alas väite jonka mukaan Volvon hybridi ei ole dieseliä taloudellisempi.

    #834353 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    Autozeitungin mukaan Audi SQ5 kiihtyy 0 – 200 km/h 20,5 sekunnissa ja Volvo XC 60 T6 23,3 sekunnissa. Audin tehot ovat 354 hp ja Volvon XC 60 T6:n tehot ovat 320 hp.

    Autobildin mukaan XC 60 T8 menisi 0 – 200 km/h 26,6 sekunnissa. Mutta tosiaan aika harvoin ajellaan Suomessa nopeusalueella 160 – 200 km/h.

    #834357 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    Kun kukaan tällä palstalla ei koskaan usko mitään, niin copypastean AMS:ista kappaleen jossa todetaan että Volvon lataushybridi on testin taloudellisin. Ajomatkahan oli kulutustestissä tuo 282,50 km.

    ”BENSINLADDHYBRIDEN SNÅLAST AV ALLA!

    Med en laddhybrid i form av Volvo XC60 T8 AWD i sällskapet gjordes även denna gång en utökad förbrukningsmätning där vi loggar medelförbrukningen vid varje mil. Ni som läst våra tidigare laddhybridtester känner igen er. Hur långt skulle den elstöttade bensinaren Volvo hålla undan för dieselkonkurrenterna?

    Bilarna startar samtidigt från det 20-gradiga garaget och ger sig ut på en identisk runda med början i tät stadstrafik. Det är några grader svalare utomhus men värmepumpen i Volvo gör att även den når inställd innertemperatur på klimatanläggningen utan att starta bensinmotorn ”i onödan”. En prognostiserad elräckvidd på 35 km ska visa sig vara i blygsammaste laget.

    Det är en mysig känsla att tackla stadsmyllret på elbilens vis i den nyladdade T8:an. Men vi lider knappast i de andra tre heller. Dieseldrift i form av en V6:a under huven låter bra mycket trevligare än med bara fyra burkar. I både Jaguar, Porsche och Range Rover är det avspänt bakom ratten och motorerna passar biltypen. Men tyst från motorrummet är det förstås bara när stopp/start-systemen jobbar vid rödljusen. Efter 2,1 mils stadskörning visar Volvos batteri 50 procent. Mycket riktigt kommer vi också dubbelt så långt innan batteriet är tömt – och då har vi ändå hunnit ut på lite snabbare vägar.

    Vilken bensinförbrukning du får med en laddhybrid beror helt på körsträckan och i tabellen nedan ser du sju exempel mellan 1,7 och 28 mil. Intressant nog lyckades dieslarna aldrig komma ikapp bensinladdhybridens förbrukning ens på denna ganska långa sträcka!

    Mikael Johnsson”

    #834361 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja

    Volvo voitti tuon testin melko selvästi.

    Volvo: 48 pistettä/60

    Porsche: 41,5 pistettä/60

    Range Rover: 39,5 pistettä/60

    Jaguar: 39 pistettä/60

    #834388 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja
    Ehkäpä aina niin ekologinen NHB ajelee sitten useinkin hybridi-Passatillaan talla tiskissä yli 160 km/h, mutta itse pyrin jättämään nämä törkeät liikenneturvallisuuden vaarantamiset muille. Hyvä kuitenkin, että jokainen saa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen auton hankinnassa ja jos kiihtyvyys 160 km/h jälkeen on oleellista, niin vaihtoehtoja löytyy myös sinulle.
    

    Toivottavasti tuo henkilöön kohdistuva hyökkäyksesi on tahaton aivopieru ja kuvastaa vain kokemuksesi ja mielikuvituksesi rajoja. 160 km/h ylittävät nopeudet eivät ole baanalla missään suhteessa liikenteen vaarantamista, vaan normaali matkanopeus. Noissa nopeuksissa tehollakin on jo käyttöä. Mikähän mahtaa olla se tilanne, jossa sinä käytät sen 400 hevosvoimaa, kun vain harvoi kiihdytät edes sataseen ja rampitkin ovat reiteilläsi alamäkeen?

    Ja vielä kerran… Ei sinun kannata vetää defenssejä joka hemmetin välissä kehiin. Hybritekniikoissa on paljon eroja ja niistä keskusteleminen olisi paljon mielenkiintoisempaa, kun joka ei ala joka välissä puolustelemaan omaa valintaansa ja haukkumaam toista kirjoittajaa. Kaikissa vaihtoehdoissa on hyviä ja huonoja puolia ja erot ovat selkeitä.

    En muuten verrannut XC60:en suorituskykyä Teslaan tai Porscheen, vaan uuden V60:en suorituskykyä. Kyseinen auto kiihtyy 0-100 km/h tehtaan ilmoituksen mukaan noin 4,5 s, joka kyllä vastaa perus 911 Porschen tai Teslan lukemia. Oletettavasti sinne noin 160 km/h asti mennään aika reippaasti, mutta sähkömoottorin sammuttua kiihtyvyys luonnollisesti hyytyy.
    

    Minusta näyttää kyllä siltä, että T8:n kiihtyvyys hyyty jo paljon ennemmin kuin 160 km/h. Veikkaan, että sähkömoottori ei jaksa enää 130:n jälkeen tuottaa maksimitehoja tai joku muu syy rajoittaa systeemin tehoja.

    Miksi ihmeessä Saksan hintoja tänne laitat? Voisi olettaa, että enemmistö tämän sivuston keskustelijoista asuu Suomessa ja ostaa uudet autonsa Suomesta. Volvon T8 on siis Suomessa halvempi kuin D5, kunhan varustelu huomioidaan. Hieman harhaanjohtavaa kirjoittaa Saksan hinnoista, jos asiaa ei erikseen mainitse.
    

    Koko keskustelu lähti liikkeelle saksalaisessa liikenteessä mitatuista kulutuksista ja pyöri siinä aiheessa pitkän aikaa. Kai nyt sitten Saksan kulutuksiin liittyvät myös Saksa hinnat.

Esillä 15 viestiä, 91 - 105 (kaikkiaan 150)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.