Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Tilanteita liikenteessä

Tämä aihe sisältää 86 vastaukset, 13 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Vital 27.08.2018 at 13:12.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 87)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #742001 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Avaan ketjun, jossa voidaan tarkastella yksittäisiä tilanteita liikenteessä ja miten niissä kuuluisi toimia. Myös erikoisia liikennejärjestelyjä voidaan otta käsittelyyn tässä viestiketjussa.

    Ensimmäinen tapaus tulee moottoritieltä. Ohitan esim. rekkaa ajaen suurinta sallittua nopeutta. Ohituksen lopussa tullaan rampin kohdalle ja rampista liittyy auto moottoritielle. Tämä nostaa nopeutensa suurimpaan sallittuun, jolloin päädytään ajamaan samaa vauhtia rinnakkain. Vaihtoehoja on kaksi, toinen meistä muuttaa nopeuttaan niin, että voin vaihtaa oikealle kaistalle. Kumpikaan ei voi nopeuttaan nostaa, koska se johtaisi ylinopeuden käyttöön. Minun perässäni on toinen ohittaja, joten hidastaminen vasemmalla kaistalla tuntuu huonolta ajatukselta. Itse en ohittajan päätöksiin voi vaikuttaa. Miten toimitte a. ohittajana b. rampilta tulijana?

    #742012 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    a. oikeanpuoleinen poljin lattiaan b. oikeanpuoleinen poljin lattiaan

    Oikea vastaus on että rampilta tulija vähentää nopeutta.

    #742294 Ilmoita asiaton viesti

    TeeCee
    Osallistuja (Participant)

    Pistän ensin vilkun oikealle ja alan hetken kuluttua hyvin hitaasti pudottamaan nopeutta.

    #742330 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Polkimen painaminen lattiaan ei minustakaan ole oikea tapa toimia. Hitaalla liikkeen muutoksella johonkin suuntaan noista tilanteista olen hankkiutunut eroon. Jos takana ei ole ketään, tilanne on helppo. Jos takana on joku, jolla on halu ajaa lujempaa kuin laki sallii, silloin kieltämättä tilanne saa tiettyjä piirteitä, joita siinä ei tarvittaisi.

    Pyrkimys noudattaa sääntöjä on kieltämättä tehnyt elämän sikäli hankalaksi, että 2016:n menetelmä on jäänyt pois valikoimista. Toisaalta se on myös saanut aikaan sen, että entistä harvemmin tarvitsee miettiä, miten jostain tilanteesta pääsee pois.

    #742332 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Eilen moottoritietä ajaessani minut ohitti rajavartioston pakettiauto. Ajoin suurinta sallittua, kun rajoituksen noustessa 80 > 100 km/h tuo otti hiukan ennakkoa ja ohitti minut. Kun itsekin sain nostettua nopeuteni sataseen, etäisyytemme säilyi ennallaan, muutamassa sadassa metrissä. Se tarjosikin muutaman kymmenen kilsan ajan varsin suurta hupia. Vasenta kaistaa ajavat menivät heittämällä minusta ohi, mutta hetken perästä alkoi omituinen näytelmä. Yllättäen tarve ajaa tuollaista nopeutta hävisi ja jarruvalot alkoivat palaa. Vähitellen eteeni alkoi kerääntyä jonoa, kovimmat rattimiehet hivuttautuivat rajavartioston auton ohi pienellä nopeuserolla. Tilanne purkaantui, kun pakettiauto lopulta kääntyi pois moottoritieltä.

    Mitä mahtoi tuon porukan päässä liikkua? Olisiko myös nimim. 2016 suosinut tilanteessa samaa menetelmää, jota tässä yhteydessä suositteli? Vai olisiko häntä koipien välissä liittynyt tuohon jonoon? Palstan virtuaaliautoilussa tilanne on tietysti helppo, koska rajavartiosto tuskin ylinopeussakkoja jakelee. Käytännössä kuitenkin voi olla vaikea riittävällä varmuudella tunnistaa kuraista autoa, joten pohtiessaan kiinnijäämisriskiä ja rajoituksen mukaisella nopeudeudella ajamista valinta kallistuu näköjään herkästi jälkimmäiseen tuollaisessakin tapauksessa. Yksikään ohittajista ei samalla vauhdilla ohittanut, millä minut ohitti.

    #742426 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Minä ajan tilanteeseen sopivaa nopeutta ja ilmeisesti nopeudet on sattuneet kohdalleen kun viranomaisilla ei ole ollut tarvetta huomauttaa.
    Liittymäesimerkissä paras tilannenopeus on häipyä ”horisonttiin”.

    #742516 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    2016: ”a. oikeanpuoleinen poljin lattiaan b. oikeanpuoleinen poljin lattiaan

    Liittymäesimerkissä paras tilannenopeus on häipyä horisonttiin.”

    Eli 250-300 km/h on sopiva nopeus horisonttiin häipymiseen Suomen moottoriteillä?

    #742517 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Mahdollisesti. Mikä nyt sitten on max. nopeus hänen autossaan? Hänhän vastasi tuossa edellä näin:
    2016:
    ilmeisesti nopeudet on sattuneet kohdalleen kun viranomaisilla ei ole ollut tarvetta huomauttaa

    Tai sitten viranomaiset eivät vain ole sattuneet kohdalle…

    #742572 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Hyvä aiheen avaus sinulta Herbert,

    mutta pitäisikö valintakysymyksissä huomioida tosiaan myös se, että miten toimit kun ”viranomaisen valvova silmä on läsnä” ja ”ei tiettävästi ole lähimaillakaan viranomaisia”, heh?

    #742633 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Viranomaisen valvova silmä on ollut hyvin usein paikalla, etenkin vielä lpeen aikana ajettiin usein ”siviili poliisiauton” kanssa päivittäin Lahti-Helsinki väliä peräkkäin siihen tilanteeseen sopivaa nopeutta.

    #742678 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Arvaanko oikein, että silloin ei painuttu kaasu pohjassa horisonttiin?

    #742691 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Arvaanko minä oikein, että sinä ”siviili poliisiauton” perässä aina.

    2016:
    a. oikeanpuoleinen poljin lattiaan b. oikeanpuoleinen poljin lattiaan

    (Jos sattuukin kaksin kappalein 2016-tyylisiä kuskeja nimittäin ja mikäs mahottomuus se olisi.) Eikös siinä mennä edelleen yhtä kovaa, tai ainakin kilvanajoa vierekkäin pitkät pätkät? Kunnes toinen joutuu kuitenkin luopumaan…

    #742700 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani arvasi väärin nopeus pysyy vakiona on edellä tai perässä mitä välii.

    Kysymyksessä oli maininta että liittymästä tulija ajaa sallittua nopeutta ja moottoritiellä ajavan sallitulla nopeudella suoritetun ohituksen jälkeen tulee rinta rinnan tilanne.

    Vastasin kysymyksen miten toimitte jos joutuisi kyseiseen liittymätilanteeseen.
    No en ole vielä joutunut.

    #742703 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    En kysynyt nopeudesta, ja oliko vakiona vai ei. Vaan mikä oli yleisin käyttämäsi ajojärjestys, kun olitte kerran peräkkäin LP-auton kanssa.

    Yritä vastata nyt sitten suoraan Herberin kysymykseen, eikä senkin vierestä.

    #742708 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Nyt en ymmärrä mikä aukko jäi vastauksiin.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 87)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.