Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Tilanteita liikenteessä

Tämä aihe sisältää 86 vastaukset, 13 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Vital 27.08.2018 at 13:12.

Esillä 12 viestiä, 76 - 87 (kaikkiaan 87)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #777561 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    +1.

    #804030 Ilmoita asiaton viesti

    SO2001
    Osallistuja (Participant)

    ”Taas kerran”, tekisi mieli otsikoida tämä juttu.

    Ajelin nelostietä pohjoiseen jossakin Joutsan eteläpuolella ja tavoitin punaruskean farmariauton, joka ajoin alle 80 kilometrin tuntinopeudella. Seurasin sitä jokin aikaa, ohituskaistalla päätin ohittaa sen. Olin varautunut siihen, että se jonkin verran kiihdyttää nopeuttaan, koska onhan ohituskaistalla sadan kilometrin tuntinopeusrajoitus. Olin siis varautunut ajamaan jonkin verran ylinopeudella ohitusta tehdessäni.

    Mutta en ollut varautunut siihen, että auto kiihdyttää niin paljon, että en pääse sen ohitse lainkaan. Valkoisten nuolten kohdalla asti yritin, mutta en onnistunut ohituksessani. Asiaan vaikutti hieman se, että autoni kytkin luistaa kovissa kiihdytyksissä, enkä viitsinyt rasittaa autoa liikaa. Toisella autollani ohitus olisi voinut onnistua, koska farmariauto ei näyttänyt miltään uudelta raketilta. En viitsi kertoa, miten paljon nopeusmittari ohituskaistan lopussa näytti. Joka tapauksessa enemmän kuin mihin olin varautunut. Paljon enemmän.

    Kun ohituskaista oli ohi, farmariauto pudotti nopeutensa taas alle kahdeksaan kymmppiin. Pari kilometriä myöhemmin onnistuin ohittamaan sen. Olin varautunut siihen, että se taas kiihdyttää nopeuttaan, mutta tällä kerralla se ei tehnyt niin. Vilkaisin ohituksen aikana, minkä näköinen kuljettaja autoa ajoi. Ratin takana oli valkopartainen vanha mies pipo päässä kasvot ilmeettöminä sikäli kun sivulta näin. Miehen ulkonäöstä mieleeni tuli lähinnä joulupukki.

    #804034 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Näit siis joulupukin taas kerran?

    #843424 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Ajan motarilla vasenta kaistaa, kun ohitan hitaampaa jonoa. Jossain vaiheessa minut saavuttaa ohittaja, jolle ei rajoitus ole riittävä, vaan tämän ajonopeus määräytyy minun nopeuteni perusteella suurimmaksi sallituksi. Tämä kuitenkin suht asiallisesti jää odottamaan tien vapautumista.

    Rajoitus putoaa 20 km/h, pääsen jonosta ohi, kun pudotan nopeutta hiukan rajoituksen vaihtumisen jälkeen. Jonon ensimmäinen ei kuitenkaan nopeuttaan pudota, vaan liimautuu puskuriini, kun hetken ehdin oikealla kaistalla olla. Nopeusrajoituksen lisäksi tämä rikkoi ajoneuvokohtaista rajoitusta. Ajatteli varmaan, että taas yksi tyypillinen ohittaja, joka jää ohituksen jälkeen eteen roikkumaan.

    Tilanne kärjistyi siinä määrin, että takana tullut poistui seuraavalta rampilta, kiihdytti rampilla viereeni ja soitti torvea.

    Itse ajattelen niin, että vaikka toinen toimiikin huonosti, myös minulla on mahdollisuus vaikuttaa asiaan. Tässä loppui eväät, joten miten olisi pitänyt toimia, jotta olisin välttänyt tilanteen?

    #843644 Ilmoita asiaton viesti

    Inspektori
    Osallistuja (Participant)

    Eihän tämän kaltaisilta tilanteilta voi oikein välttyäkään, jos tuolla liikenteessä vähänkään enemmän ajaa. Joku voi tietysti spekuloida, ajoitko millaista ylinopeutta siellä vasemmalla kaistalla? Mutta usein noita tilanteita voi tulla vakkarilla ajettaessa (muut ajaa hiukan alle), vaikka minkäänlainen ylinopeus ei oikein olisi kyseessäkään. Tuo torvensoittaja voisi ajaa vähemmän kuin ravihevosen laput silmillä ja koettaa ennakoida myös takaa tulevia tilanteita. Toisaalta turha syyttää, kun eihän kaikkea näe tai voi havaita, joten toivotetaan hänelle (ja meille kaikille) rauhallisempaa suhtautumista muihin ja pidetään verenpaine kurissa.

    #844003 Ilmoita asiaton viesti

    touhoankka
    Osallistuja (Participant)

    Eihän noita tilanteita koskaan tulisi, jos kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä. Siis ensinnäkin ajaisivat nopeusrajoituksen mukaan, ei ylinopeutta mutta ei myöskään alle sen ohituskaistalla, ja oikealla kaistalla ajavilla taas olisi turvavälit kunnossa. Eli tilanteet tässä syntyivät takaa tulevan ylinopeudesta, oikean kaistan liian lyhyistä turvaväleistä ja ohitettavan ylinopeudesta sekä ilmeisestä halusta estää kaistanvaihto. Jälkimmäisen motiivista tosin emme tiedä, miten paljon oli tilaa ja miten lähellä ohitettavaa ohittaja vaihtoi kaistan oikealle. Tieliikennelaissa kyllä sanotaan, että muuta liikennettä hitaammin ajavien on pidettävä sellaiset välit, että ohittava mahtuu vaaratta väliin. Koskee taatusti myös pakettiautoja moottoritiellä.

    Kyllähän fakta on se, että jos nelikaistaisella tiellä ajaa tasan suurinta sallittua, niin aina on joku ohi menossa. Siis ylinopeudella. Ja jos olet vasemmalla kaistalla ohittamassa hitaampia, niin takapuskuria lähennellään ja joskus valojakin vilkutellaan. Millä oikeudella, en tiedä. Ylinopeus on kielletty vasemmalla kaistalla samalla tavalla kuin kaikkialla muuallakin.

    Ja vaikka itselläni on aina vähintään 2 sekuntia tilaa edessä, moni vaihtaa kaistan eteeni lähes kulmaa hipoen.

    #844004 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Takaa tullut ei varsinaisesti ollut syyllinen mihinkään sen jälkeen, kun sai minut kiinni. Minä ajoin vakionopeudella suurinta sallittua ja pääsin oikealle kaistalle mielestäni riittävän etäällä ohitettavasta. Tämä kuitenkin jatkoi samaa nopeuttaan kuin ennen rajoituksen laskua ja siksi sai minut pian kiinni. Ohitettava ei myöskään yrittänyt estää kaistanvaihtoa. Tämän mielestä minun olisi pitänyt jatkaa samalla nopeudella kuin ennen rajoituksen laskua, jotta hänkin olisi saanut jatkaa, enkä olisi hidastanut hänen vauhtiaan.

    Jos itse olisin toiminut pilkulleen sääntöjen mukaan, olisin hidastanut jo rajoituksen muuttuessa, jolloin ohitettava olisi ehkä mennyt menojaan. Tällöin minun takana tullut olisi varmaan ollut seuraava potilas.

    Tuollaisessa paikassa on monesti viisaampaa jättää ohittaminen väliin ja jäädä hyvissä ajoin hitaampien perään, jos vain tuntee paikan. Tuo tieosuus on minulle tuttu ja ennenkin eräänlaisen tasanopeusilmiön olen siellä huomannut. Kirjoitinkohan tähän viestiketjuun ilmiöstä, jossa toiseen suuntaan ajavat ennakoivat rajoituksen nousun. Kuitenkin kun 120 lopulta alkaa, läheskään kaikki ei sitä haluakaan ajaa, vaan siinä alan ohitella niitä, jotka ovat minut hetkeä aiemmin alemmalla rajoituksella ylinopeutta käyttäen ohittanut.

    #873078 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Ajan pyörällä Nokialta Sastamalaan vt 12 pitkin. Stormintien vierustaa tuleva yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie (klv) liittyy vt 12 viereen ajosuunnassani vasemmalle puolelle. Pyöräilijän velvollisuus on käyttää pyörätietä.

    Kysymyksiä: Jos tuo merkki on paikassa, jossa sitä ei vt 12 käyttäjä voi nähdä, onko se silloin klv, jolle pyöräilijän pitäisi siirtyä ajoradalta?

    Entä jos taulu on ajoradan suuntainen, voiko se olla tarkoitettu ajorataa käyttävän havaittavaksi?

    Kun väylä on ajoradan vasemmalla puolella ojan takana, pitääkö ajoradan oikeassa reunassa ajavan havaita tuolla olevat merkit vai riittääkö, että klv on siellä, jolloin sen käyttävelvoite on voimassa riippumatta merkinnöistä?

    Jos jatkan Sastamalaan Varilan (seuraavasta risteyksestä oikealle, Tampereentie, mt 2522) kautta, klv:tä käyttäen ylitän ajoradan kolme kertaa n. 500 m matkalla. Yksi noista on vt 12, jossa nopeusrajoitus on 80 km/h. Ajorataa käyttäen ainoa ylitys tulee, kun ko. Tampereentiellä käännyn kerran ajoradalla vasemmalle, jolloin alkaa yhtenäinen klv-osuus Sastamalan keskustaan.

    Paikka on tämä:
    https://goo.gl/maps/zDJnkQtwBf52

    #881683 Ilmoita asiaton viesti

    SO20O1
    Osallistuja (Participant)

    Poikkeuksellisia tilanteita, jotka herättävät huomiota, tapahtuu maantiellä silloin tällöin. Ei esimerkiksi ole kuin muutama päivä siitä, kun musta henkilöauto ohitteli poikkeuksellisen uhmakkaasti aivan kuin maantien keltaisilla viivoilla ei olisi mitään merkitystä. Se mm. teki ohituksia vastaan tulevien ohituskaistan kohdalla. Hetkessä auto oli ohittanut useiden autojen jonon enimmäkseen paikoissa, joissa minä en olisi edes harkinnut ohitusta.

    Muutama päivä aikaisemmin kaksi Venäjän rekisterissä ollutta autoa ohitteli suunilleen samalla tavalla, mutta ei ehkä aivan niin röyhkeästi keltaisten viivojen kohdalla. Nekin hävisivät kumpikin horisonttiin pitkän autojonon hetkessä ohitettuaan. Liikennettä oli aika paljon, mutta jostakin ne aina löysivät kolon, jossa onnistui ohittamaan.

    Akuutteja vaaratilanteita edellä mainitut autot eivät havaintojeni mukaan aiheuttaneet, mutta meininki oli muuten aika reipasta. Minulle ei tulisi mieleenkään ajaa tuolla tavalla edes silloin, jos minulla olisi poikkeuksellinen kiire. Nopeusrajoituksista en niin välitä, mutta ohituksissa olen arka. Enkä muutenkaan halua tehdä kovin ”härskejä” temppuja, joista joku voisi protestoida.

    Kammottavimman tilanteen näin noin viikko sitten nelostiellä. Edelläni ajanut hopeanharmaa Mercedes-Benz kääntyi yhtäkkiä melko jyrkästi vastaantulijoiden kaistalle hetkellä, jolloin vastaan oli tulossa pitkä jono autoja. Ajattelin, että kuljettaja on hulluuskohtauksen saanut itsemurhan yrittäjä, ja nokkakolari on väistämätön. Vastaan tuleva auto oli jo hyvin lähellä. Jotenkin ihmeellisesti törmäys kuitenkin vältettiin. Luulin jo, että autojen kyljet osuivat toisiinsa, kun ne näyttivät hypähtävän sivulle aivan kuin iskun voimasta. Ilmeisesti oli kyse kuitenkin kuljettajien tekemistä voimakkaista ohjausliikkeistä, jotka saivat aikaan heilahduksen.

    Tapahtuman jälkeen Mercedes ajoi normaalisti ja kääntyi vähän ajan päästä risteyksestä mahdollisesti huoltoasemalla. En huomannut autossa merkkejä törmäyksestä.

    Tapahtuman nähtyäni oli jonkin aikaa epämukava olo, kun mietin, että noin lähellä vakava kolari on ketä tahansa tiellä liikkujaa. Vastaan tuleva auto vain yhtäkkiä kääntyy kohti, eikä mitään ole tehtävissä. Kaikki tapahtuu parissa sekunnissa.

    Syy väärälle kaistalle kääntymiseen (en käytä sanaa ”ajautuminen”, koska todellakin näytti siltä, että auto aktiivisesti kääntyi ja ajoi yli keskiviivan) jäi arvailujen varaan. Jos oletetaan, että kuljettaja ei tehnyt sitä tahallaan, katseliko hän mahdollisesti kännykkää tai teki jotain muuta, jolloin ohjausvirhe pääsi tapahtumaan. Kännykän käyttämisen panisin epäiltynä syynä ensimmäiseksi. Tietysti myös jonkinlainen tahallisuus on mahdollista. Kuljettajan vieressä istui toinen henkilö. Näiden kahden ihmisen – esimerkiksi pariskunnan – kesken on saattanut olla käynnissä eksistentiaalinen riitely ja väittely, jolloin hermostunut kuski on ajatellut, että tämä on nyt loppu sitten ja yrittänyt laajennettua itsemurhaa tullen kuitenkin viime hetkellä järkiinsä. Tämä on tietenkin pelkkää arvalua, enkä oikeastaan usko, että syy olisi tällainen. Auton kulku ennen ja jälkeen vaaratilanteen oli normaalia.

    Nukahtaminen kesken ajon on tietysti myös yksi mahdollisuus, mutta auton nopea ja yllättävä kääntyminen keskiviivan yli ei välttämättä ole merkki siitä. Yleensähän silloin auto ajautuu hiljalleen johonkin suuntaan.

    Tuossa nyt ei tapahtunut onnettomuutta, joten syy olkoon mikä tahansa. Mutta Kuopion bussiturman selvittäjillä on vähän saman tyyppinen haaste, kun pitää keksiä selitys kolarille, joka vaikuttaa täysin järjettömältä ja käsittämättömältä. Moottoritienopeudella luiskaa pitkin risteyksen yli ja autojen päälle ja lopulta kaiteesta läpi. Vaikuttaa jonkinlaiselta poissaolokohtaukselta olipa syy väsymys tai mikä tahansa.

    #881831 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Herbert aloitti aina ajakohtaisen ongelman. Itse pohdin asiaa myös, johon useasti olen joutunut. Itse teen näin.

    1. Tiputan nopeuttani ja vaihdan oikealle kaistalle. Mikä on se paras ja oikea tapa.

    2. Oikea kaistalla ajetaan turvavälistä välittämättä, eikä sinne mahdu, painan kaasun pohjaan hetkeksi ja olen rikollinen.

    3. Takanani tuleva auto ajaa reilua ylinopeutta, tai sallittua maksimia, mutta kuitenkin perässäni.
    Jos pudotan nopeutta alle oikean kaistan nopeuden, en ole enää ohittaja, vaan olen rikollinen.

    Tämä on joskus noidan kehä.

    Jos valitsen 2. tai 3. Perustelen asian viime kädessä oikeudessa vetomalla kohtuuteen, sekä ymmärrettävistä syistä.
    Lakia on hyvin vaikeaa tehdä aukottomaksi.

    #881855 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”Minun perässäni on toinen ohittaja, joten hidastaminen vasemmalla kaistalla tuntuu huonolta ajatukselta.”

    Tuollaisessa tapauksessa minun ratkaisuni on laittaa suuntamerkki oikealle, nostan jalan kaasupolkimelta ja jättäydyn oikella kaistalla ajavan taakse.

    Paitsi oikeassa elämässä lisään vauhtia, teen ohituksen (kuten maantiellä tekisin), ja sitten hidastan kun etäisyyttä on tarpeeksi kaistanvaihtoon. Se on liikenneturvallisuuden kannalta paras, eli uskon että useimmille se on ennalta arvattava tapa. Kolaririskin aiheuttaminen on typerämpi juttu kuin niin jokapäiväinen rikesakkoylinopeus, tai puuttumiskynnyksen alittava ylinopeus.

    – Joskus olen ajanut moottoritien suurinta sallittua nopeutta kun joku ohittaja on jostakin syystä jäänyt vierelle ajamaan aivan samaa nopeutta. Omituinen tilanne on lauennut kuvaamallani tavalla, eli vasenta kaistaa ajava lisäsi nopeuttaan.

    #881860 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    SO2001, Kun Neuvostoliitto romahti ja vielä pitkään sen jälkeen, he toivat ”oman” ajokulttuurinsa Suomeen. Siellä oli miesten keski-ikä reilusti alle 50 vuotta.

    Meillä oli silloin vielä liikkuvapoliisi ja asiat kyllä huomattiin, tosin sakkoja heidän ei vielä silloin tarvinnut maksaa.

    Ajelin minäkin siellä Kotkan seuduilla. Perääni liimautui kiinni auto venäläisin kilvin. Ensimmäistä kertaa elämässäni pelkäsin ajoneuvon kuljettajaa. Peilistä katsoessani näin pedon, ilme kuin kauhuleffasta.

    Työkaverini oli koulutuslautakunnassa ja kävi usein Venäjällä vierailulla. Joka päivä hän näki Pietarissa kolarin.

    Koulun vierailijoille tarjottiin ateria. Tämä työkaverini oli ainoa, joka pyysi ruokajuomaksi votkan sijasta vettä. Sitä ihmeteltiin enemmän kuin vähän, eikä tahtonut edes löytyä.

Esillä 12 viestiä, 76 - 87 (kaikkiaan 87)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.