Etusivu Keskustelu Autot Moottoripyörät ja muut ajoneuvot Toisenlainen polkupyörävertailu

Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 5 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Herbert 22.03.2017 at 06:15.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #679378 Ilmoita asiaton viesti

    Arto
    Osallistuja (Participant)

    Taas oli uudessa lehdessä vertailtu sellaisia polkupyöriä jotka on tarkoitettu enemmän asianharrastajille kuin arkipyöräilijöille. Voisi tehdä useammin juttuja aivan tavallisista arkikulkineista, joissa on kunnon lokasuojat, tarakat ja valot. Käyttöominaisuuksien lisäksi voitaisiin tutkia kestävyyttä. Pidempi sessio suolasumukaapissa antaisi osviittaa miltä pyörä näyttää kun on ajettu muutama vuosi myös talvella. Erilaisten renkaiden kestävyyttä piikkien ja lasinsirujen suhteen voisi myös vertailla. Eiköhän noille pitkien reissujen urheilupyörille ole omat lehtensä!

    #680193 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Asiat voi nähdä kovin monella tavalla. En pidä itseäni varsinaisena asianharrastaja sen enempää kuin keskiverto autokuumeinen keski-ikäinen mies uutta autoa ostaessaan pitää itseään autoharrastajana. Arvostan kyllä pyörän toimivuutta ja siksi sivuutan kaupassa nyt testattuja pyöriä halvemmat viritykset.

    Koska pyöriäni käytän liikuntaharrastuksen lisäksi myös arjessa, Arton mainitsemat varusteet ovat tärkeitä. Olennaisempaa kuin vakiovarusteena olevat lokarit ja muut varusteet on mahdollisuus asentaa ne jälkikäteen. Tällöin saa sellaiset kuin haluaa. Ja valot siihen pyörään, jolla kulloinkin ajaa.

    Kestävyyteen on otettu kantaa testeissä, kun siihen on ollut mahdollisuuksia. Esim. 1500 euron maasturitestissä todettiin, että ne pysyivät pääsääntöisesti kunnossa testin ajan, kun taas 600 euron maasturit kaipasivat jatkuvasti säätöä. 300 euron peruspyörätestissä lueteltiin pitkä lista osia, jotka pyöristä testissä särkyi. Linjaus on siis aika selkeä, nyt testattuja halvemmissa ongelmien määrä kasvaa jyrkästi, vaikka tekniikka yksinkertaistuisikin.

    Testataan sitten minkä tason pyöriä tahansa, TM.n tekemänä testit ovat olleet poikkeuksellisen kiinnostavia ja siksi toivon testeissä jatkossakin olevan myös laadukkaita pyöriä. Etenkin ajettavuuden erot on tuotu hienosti esiin ilman, että niitä yksiselitteisesti on asetettu paremmuusjärjestykseen. Toiset käyttäjät kaipaavat erilaisia ominaisuuksia kuin toiset ja siksi yksi pyörä ei ole paras kaikille.

    Lisäksi toivon pyörien huoltotestejä, koska kokemuksni mukaan taso vaihtelee suuresti. Ehkä tällainen testi loisi edes vähän painetta huollon moraaliin.

    Schwalben sivuilla on ilmoitettu eri renkaiden ominaisuuksia mm. kestävyyden ja vierintävastuksen mukaan. Toki muiden valmistajien tuotteita ei tähän vertailuun saa ja onhan valmistajan ilmoittamiin tietoihinkin suhtauduttava varovasti. Uskon kuitenkin noiden tietojen olevan hyödyllisiä kuluttajalle. Suomityresin nastarenkaisiin verrattuna ainakin painot on ilmoitettu suht oikein. Kotimaisessa renkaassa ilmoitetut arvot ovat kilpailukykyisiä, mutta todellisuus ihan jotain muuta. Sen kyllä huomaa ajettavuudessakin, joten ryhtiä kaipaan myös kotimaiseen tuotantoon. Positiivista on ollut se, että kestävyyden suhteen meno on olut ongelmatonta. Maasturin renkaasta (Gazza 300) kyllä nastoja irtoaa, mutta ehkä se on hyväksyttävää käyttö huomioiden.

    Schwalben hinnoittelu on kuitenkin pielessä suomalaisissa liikkeissä ja usein ne kannattaa tilata Saksasta. Tällöin hinnat ovat kilpailukykyisiä Suomityresin kanssa.

    #695881 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Polkupyörään kannattaa kyllä satsata, niin että pyörä koostuisi mahdollisimman korkealuokkaisista osista ja olisi mahdollisimman kevyt. Tietysti oman budjetin rajoissa.

    #695884 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Tuossa muuten hyvä pyörä talveksi, renkaat on 2,8 tuumaiset joten nastarenkaille ei ole tarvetta. Taitaa olla suurin piirtein tuhannen euron hintainen pyörä tämä.

    #696864 Ilmoita asiaton viesti

    markoe
    Osallistuja (Participant)

    Joku oikea vertailu myös lasten fillareista olis kyllä kiva. Itseäni mietityttää erot esimerkiksi Puky, Strider ja Nopsa pyörien välillä.

    #698157 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Lasten polkupyörien kohdalla tosiaan olisi TM:lle huutava tarve kuluttajien palvelemiseksi. Jostain käsittämättömästä syystä meillä hyvissäkin liikkeissä myydään lähes pelkästään tolkuttoman painavia pyöriä, vaikka lasten kohdalla muutaman kilon painoerolla on huomattava merkitys. Ajatelkaa nyt, miltä tuntuu 4-5 kilon ylimääräinen taakka liikuteltavaksi 20-25 kiloiselle lapselle. Sen voi suhteuttaa esim. aikuisen painoon ja ihmetellä, miksei oma pyörä 10-25 kilon ylimääräisellä kuormalla kulje yhtä herkästi kuin kaverin pyörä ilman kuormaa.

    Toinen omituisuus on meillä vallitseva tapa suosia lasten pyörissä jalkajarruja turvallisuuteen vedoten. Todellisuudessa jalkajarrullinen pyörä on siltä osin huomattavasti käsijarrullista vaarallisempi. Jalkajarru vaikuttaa vain takapyörään, eikä se siksi ota vauhtia pois tehokkaasti. Sen sijaan takarengas lukkiutuu herkästi ja samalla menettää sivuttaispidon. Onhan jalkajarrullisissa pyörissä käsijarru edessä, mutta noiden yhteiskäyttö on niin vaikeaa, että äkkitilanteessa tuskin kukaan niitä osaa hallitusti käyttää. Paljon helpompaa on käyttää käsijarruja molemmilla käsillä, jolloin jarrut puree tasaisesti sekä etu-, että takarenkaaseen. Pysähtyminen on hallittua, eikä ennen jarrutuksen aloitusta hukata aikaa polkimien oikeaan asentoon kääntämiseen.

    Lasten pyörissä on usein 3- tai 7-vaihteinen napavaihde. Sellaista pidetään helppona käyttää ja se sitä onkin. Rakenne on kuitenkin kallis, painava ja huonosti rullaava. Samalla hinnalla saa hyvän ketjuvaihteen, jota myös on helppo käyttää. Lisäksi napavaihteen korjaaminen on niin kallista, että se jää tekemättä. Ketjuvaihtaja on muutaman kympin varaosa, aikuisten pyöriinkin yleensä riittävän laadukkaana vaihtoehtona alle satasen osa.

    Usein 20-24″ lastenpyörissä on joustokeula. Ilmeisesti se on ainakin poikien mielestä tarpeen. Todellisuudessa kohtuullisen hintaisista pyöristä puhuttaessa joustokeulojen laatu on lähes kelvotonta. Ne kuitenkin painavat puolitoista kiloa enemmän kuin jousittamaton alumiinikeula ja se vaikuttaa myös käsiteltävyyteen sekä etenkin ylämäessä ajonopeuteen. 24″ maastureissa on myös etuvaihtaja, mikä on useimmille lapsille turha, koska etuvaihtajan käyttö tekee ajamisesta turhan vaikeaa. Selkeä harrastuneisuus maastoajoon on eri asia. Sekalaiseen käyttöön täysin riittävän välitysalueen saa 1×7 tai 1×8-vaihteen järjestelmällä.

    Kaikesta huolimatta meillä suositut Crescentit, Helkamat ja Tunturit ovat vähintään yhtä kalliita kuin lähes kaikilta osin paremmat pyörät. Suosittelen tutustumaan ainakin seuraaviin lasten pyöriin keskittyneiden valmistajien mallistoihin: Frog bikes, Islabikes, KUbikes, Kania bikes. Yksittäisiä hyviä malleja voi myös löytää Trekin, Stevensin ja Feltin mallistosta. Ehkä muillakin laadukkailla pyörämerkeillä on yksittäisiä hyviä malleja, joten eri valmistajien sivuja kannattaa selata. XXL:n talon merkki White on myös tehnyt kevyitä ja varsin edullisia malleja. Vaikka mitään erityistä syytä ei ole terveen varovaisuuden lisäksi, itse suhtaudun tuohon merkkiin varovasti. Hyvää selitystä halvalle hinnalle ei ole.

    Potkupyöristä tai 12″ polkupyöristä en tiedä, mutta 16″ pyörän sopiva paino on n. 6 kiloa, 20″ pyörä n. 8 kiloa ja 24″ pyörä n- 8-10 kiloa. Varustelu voi tarpeesta riippuen kasvattaa painoa 1-2 kiloa, mutta se täytyy hyväksyä ja valita lähtökohdaksi mahdollisimman kevyt malli. Liikkeessä ei pidä uskoa myyjän puheita, vaan pyytää tätä punnitsemaan kiinnostava pyörä. Jos vaakaa ei löydy, kannattaa vaihtaa liikettä. Ja jos myyjä vähättelee painon merkitystä, tällä ei ole tarjolla kohtuullisen kevyttä vaihtoehtoa.

    Noiden speksien lisäksi valitaan 20″ ja 24″ pyörään ketjuvaihteet ja käsijarrut, 16″ pyörään pelkät käsijarrut. Valinnanvara kutistuu ja hankinta tehdään todennäköisesti netistä, mutta samalla luodaan edellytykset onnistuneelle hankinnalle. Kun vielä pyöräily aloitetaan unohtamalla apupyörät ja opettelemalla tasapaino potkupyörällä tai 12″ polkupyörällä, josta on poistettu polkimet, oppii lapsi nopeasti ja luonnollisella tavalla tuon upean liikkumismuodon.

    #698159 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Mrse:n linkittämä Marin on sikäli kiinnostava pyörä, että jousittamaton ja maasturin geometrialla sekä riittävällä rengastilalla oleva pyörä on melkoinen harvinaisuus. Hybrideistä löytyy muuten hyviä, mutta niihin mahtuu yleensä enintään n. 40 mm renkaat, mikä on talviajoon mielestäni sentin liian kapea. Hyvä vaihtoehto voisi olla tämä:
    http://2016.konaworld.com/big_rove_st.cfm

    Plussakoon renkaita (leveys n. 2,8…3″) en osaa kaivata, kun maasturissa 2,2″ nastat toimii talvella loistavasti huonommallakin tiellä. Mutta ehkä plussasta tulee hitti, kun porukka alkaa kyllästyä mönkkärimäiseen fatbikeen.

    #748709 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Millos tulee lisää juttuja, testejä tai esittelyitä pyöristä? Olisin kovasti kiinnostunut sähköpyöristä, sellaisista kaupunki- eli olisko citymalleista, keskimoottorilla tietenkin. Etunapaiseen olen pettynyt pahemman kerran. Ja takanapaista ’painokonetta’ en havittele.
    Ja millaisia eroja on esim Shimanon, Boschin ja Yamahan moottoreiden toiminnassa käyttäjän kokemana?
    Avustaako joku paremmin tai peräti liikaa ja onko mäennousukyvyissä eroja?

    #750962 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Numeroon 7/2017 on tulossa cyclokrossarien vertailu.

    Muutaman viime vuoden aikana on sähköpyöriä testattu muutamaan otteeseen, löytyy varmaan arkistosta.

    #751172 Ilmoita asiaton viesti

    Jaakko17
    Osallistuja (Participant)

    Olette testanneet juu, muttku nuo sähköavusteisetkin kehittyy aikas paljon jopa vuosittain ja nyt vasta pitkällä viipeellä, massat alkavat kiinnostua niistä ja ovat yhtä haparoivalla lähtötasolla kuin minäkin vuosi-kaksi sitten, kun 1400 € virhevalintani tein, hankkimalla etunapamoottorilla varustetun Madisonin.
    No nyt on tilattuna toisen valmistajan Boschin keskimoottorilla ja NuVincin automaattivaihteistolla varustettu city- eli tavallinen kaupunkipyörä.
    Taisi joku GoExpo-pyörämessujen kauppiaskin muuten mainita kaupunkipyörien olleen kiinnostavin laji siellä… Mutt toki cyclotkin aktiivisempia harrastajia kiinnostavat.

    #751175 Ilmoita asiaton viesti

    Herbert
    Osallistuja (Participant)

    Minä en muuten ole TM:n edustaja, vaan palstalle kirjoitteleva ulkopuolinen.

    Sähköpyöristä en mitään tiedä, kun en sellaista ole hankkimassa, enkä sellaisella ole koskan ajanut. Kiinnostavaa olisi kyllä kokeilla, vaikka riskinä onkin tavallisen pyörän polkemisen alkaminen tuntua raskaalta. Pyörien luokituksia kuitenkin ihmettelen. Jos ei sähköpyöristä puhuta, kaupunkipyörinä pidetään yleensä yksinkertaisia, napavaihteisia kenties jalkajarruilla varustettuja malleja. Minusta nuo eivät tarjoa mitään etua kaupunkiajossa esim. maasturiin, hybridiin tai krossariin verrattuna. Maasturissa oikeastaan ainoa ongelma on pitkien lokasuojien asentamisen vaikeus.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.