Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Toyota on hybridien markkinajohtaja suomessa 71,5 % osuudella

Tämä aihe sisältää 106 vastaukset, 10 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Kumppani 31.03.2017 at 16:57.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 107)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #750902 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    ”Palaa sinä vain, vaikka keskustellaan Kiasta ja Auriksesta. Minä olen kommentoinut 740GLE:n kommentteja Kiasta/Hyundaista vs. Toyota eCVT koko ajan.

    Ei varmaan kuulu Teslasta yhtään polttomoottorin vaihtamisääniä (kierrosten tippumiset ja nousemiset josta ”vaihtamisäänet tulevat”), mitä sitten?”

    Ja nyt jos ylität itsesi, niin ymmärrät, että Tesla on vain ääriesimerkki. Erot ovat saman suuntaisia Nirossakin, mutta Teslasta niiden pitäisi tulla selvimmin esille. Joudun tarjoilemaan erot tarjottomilla ja suurennuslasilla sen vuoksi, koska 2016:n kanssa ette näytä millään pääsevän jyvälle. Lefa sen sijaan pystyy kokemuksestaan nikottelematta myöntämään ilmeisen eli hitaan reagoimisen kaasuun.

    ”Missä vaiheessa portaattomuus muuttuu ”epätäsmälliseksi” ja ”tunteettomuudeksi”, tai ”kuminauhavedoksi”? Minusta portaattomassa vaihteistossa ei pitäisi olla nykimistä, ei kuulua moottorin kiihdytysäänien vaihtelua tms.”

    Koeta nyt jo viimein tajuta, ettei ole kysymys mistään nykimisestä. Kaikki nuo sekoilunne nykimisen ja kiihdytypörinöiden kanssa ovat vain Chewbacca-puolustustusta puhtaimmillaan. Portaattomuus vaihtuu kuminauhavedoksi siinä vaiheessa, kun survot kaasun pohjaan ja välittömän kiihtyvyyden sijaan kuulet vain moottorin keräävän kierroksia, joiden nousemista seuraa viiveellä autoa kiihdyttävä voima. Sama efekti siis kuin suttaavissa heikosti lukitsevissa momentinmuuntimillisissa automaateissa.

    #750915 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Koita nyt NHB viimein tajuta, ettei minua kiinnosta pennin vertaa sinun teslahöpinäsi, tai muutkaan ingenjööriselityksesi! Juuri siksi, että se on ääriesimerkki. Got it?

    Missä vaiheessa eCVT:n portaattomuus muuttuu ”epätäsmälliseksi” ja ”tunteettomuudeksi”, tai ”kuminauhavedoksi”, jos sitä vertaa Kian/Hyundain kaksoiskytkinvaihteistoon? Vai onko kyse siitä, että 740GLE:n pitää jotenkin havainnoida (kuulostella) että vaihteisto ”tekee jotakin” sen sijaan, että auto vain kiihtyy? Siitäkö tulee tunne ja täsmällisyys? Ja kun ääni vain nousee, niin tulee kuminauhamaisuus?

    Paperillahan ”erot” on nämä:
    Niro: Kiihtyvyys 0—100 km/h: 11,5s
    Auris Hybrid: Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,2 s

    Eikös käytännössä ole ihan sama mitä kukin mukamas fiilistelee tuossa ajassa, kun lopputulos on ihan sama.

    #750916 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    #750918 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    ”Vielä kerran Toyotan ja Lexuksen veto ei veny eikä luista mistään vetävä sähkömoottori on kiinteässä yhteydessä vetäviin pyörii. Polttomoottorin kierrosluku ei ole suhteessa vetoon.”

    Samassa yhteydessä kiellä ja myönnät kuminauhavedon. Polttomoottorin kierrokset tosiaan eivät tosiaan ole suhteessa vetoon ja siitä se viive ja kuminauha syntyy. Jostain syystä kovasti mainostat tuon toissijaisen voimanlähteen eli sähkömoottorin suoraa yhteyttä vetäviin pyöriin. Ethän vain kuvittele, että kaikki veto menee sähkömoottorin kautta?

    #750919 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    ”Missä vaiheessa eCVT:n portaattomuus muuttuu ”epätäsmälliseksi” ja ”tunteettomuudeksi”, tai ”kuminauhavedoksi”, jos sitä vertaa Kian/Hyundain kaksoiskytkinvaihteistoon? ”

    Portaattomuus vaihtuu kuminauhavedoksi siinä vaiheessa, kun survot kaasun pohjaan ja välittömän kiihtyvyyden sijaan kuulet vain moottorin keräävän kierroksia, joiden nousemista seuraa viiveellä autoa kiihdyttävä voima.

    Mitä et tuosta ymmärrä kumppani?

    Nollasta sataan kiihdytykseen kuluva aika kertoo eniten tehopainosuhteesta, eikä se kerro tuosta kuminauhamaisuudesta.

    ”Eikös käytännössä ole ihan sama mitä kukin mukamas fiilistelee tuossa ajassa, kun lopputulos on ihan sama.”

    Vielä hetki sitten se ei sitä ollut, vaan olemattomat nykäyset tuntuivat olevan sinulle hyvinkin tärkeitä.

    #750921 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani: ” Minusta tuossa on siis ristiriitaa. Mikä huomaamattomuudessa muuttuu epätäsmällisyydeksi?”

    Sinulla on ristiriitaa niin monessa asiassa, että minulla on rautalanka lopussa.

    #750922 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    2016 kirjoitti: ”Polttomoottorin kierrosluku ei ole suhteessa vetoon.”

    10 pistettä. Siinä se on, kuminauhan piirustukset. Hyvä tai huono on mielipidekysymys, mutta minä en pidä kuminauhavedosta.

    Tai kuten Lefa sanoi jo sinua ennen: ”moottorin voimakas ääntely melko maltillisissakin kiihdytyksissä häiritsee yhä. Samoin moitteen ansaitsee hidas reagoiminen kaasun painallukseen suuremmilla nopeuksilla, jolloin sähkömoottorista ei ole enää mitään käytännön apua.”

    Juuri tätä tarkoitin jo ensimmäisellä kuminauhakommentillani. Eteneminen on pehmeää ja tasaista, mutta ei noudata kaasun painalluksen määrää lineaarisesti, ei kaasua lisätessä eikä vähentäessä.

    Lefan jälkimmäinen kommentti on suora seuraus Toyotan suunnitteluvalinnasta. Sähköajolla ei ylletä kovin paljon yli 60 km/h nopeuden, koska planeettavaihteen lukitsimena toimivan pienemmän moottori-generaattorin suojelemiseksi ylikierroksilta on bensamoottori pakko käynistää vaikkei sitä voimantuoton vuoksi tarvittaisikaan. Tämän perustelu löytyy 2016:n aiemmin linkittämästä videosta.

    Juuri siksi tuo muiden valmistajien kevythybridin tavoin kytkinkopan sisään rakennettu hybridi antaa enemmän vapauksia, mm. Hyundain ja Kian ajamisen maantienopeuksilla sähköisesti. Korealaisten valitsemalla rakenteella saavutetaan vapaus valita myös maantienopeuksilla täysin vapaasti pelkkä sähköajo, bensa-ajo tai molempien yhdistelmä, kun sähköveto ei kiljuta itseään kuoliaaksi yli kuudenkympin nopeuksilla, koska se on asennettu ennen vaihteistoa, eikä sen sekaan:

    https://www.hyundai.fi/mallisto/ioniq-hybrid/

    Samasta syystä BMW pystyy lisäämään hybridiinsä normaalin xDrive nelivedon, niillä markkinoilla, joilla sen haluavat tehdä.

    Ja koska Toyotasta tämä puuttuu, on Toyota RAVin neliveto sellainen kuin on, ja Toyota Hybridin kaasuvaste sellainen kuin on.

    #750923 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    2016:”Planeettavaihde on lähimpänä sähköauton portaattoman vedon ajonautintoa.

    Minusta näyttää, että luettelet mainosmiehen sinulle antamaa liturgiaa joko miettimättä tai ymmärtämättä, mitä yrität perustella? No, saamasi pitää, kas tässä pyytämäsi vastapallo. Varo, nyt lähtee aika kovaa, mutta itsepä tilasit:

    Jos planeettavaihde on ajonautinnon huipentuma, sitten minulla on asiat melko hyvällä mallilla. Voimansiirrossa on kaksin kappalein Ravigneaux pyörästöjä, eli siis planeettapyörästöt tandemiksi tuplattuna ja niiden yhdistelmissä on planeettavaihteistoja neljän Toyotan edestä.

    Tämän ylivertaisen planeettapyörästömäärän lisänä on vielä silkinpehmeän vaihdon varmistava momentinmuuntimen turbiini. Ällistyttävän pehmeän ja CVT kuskille täysin huomaamattoman vaihtotapahtuman viimeistelee se, että (Toyota Hybridikuskin mielestä) ripeässä kiihdytyksessä moottorin ääni ei kuulu, koska kieppikello ei ylitä 2000 lukemaa ja momentinmuunnin yhdessä neljän planeettavaihteiston yhdistelmän kanssa mahdollistaa pehmeät vaihdot veto päällä. Taloudellisuuden takaa momentinmuuntimen lukitus luistamattomaksi heti vaihdon jälkeen, jolloin kuminauhan pingotus lakkaa uuden vaihteen (pehmeän) kytkeytymisen jälkeen ja voimansiirto on jälleen ”kova” laatikko, jonka läpi lineaarisesti kaasupolkimen asentoa seuraava voima virtaa ajonautinnon ja polttoainetalouden maksimoiden.

    Vajaasylinterisen neloskoneen voimalinjan pehmeyden viimeistelee Toyotasta puuttuva värinänvaimennin, joka tappaa neloskoneen värinät:

    Tämän usean planeettapyörästön yhdistelmän eteen voidaan asentaa sähkömoottori hybridistä pitävälle kuljettajalle. Jos taas kuljettaja ajaa mielellään nelivetoa, sellainen voidaan asentaa planeettapyörästöjen jälkeen. Tai vaikka molemmat, ihan miten vain asiakas parhaaksi näkee. Ja olipa hybridi nelivetoinen tai ei, sen sähköajon rajat asettaa akun varaustila ja sähkömoottorin maksimiteho. Näin siksi, että sähkömoottori on voimansiirron edessä eikä sen seassa, joten planeettavaihteisiin perustuvan automaatin vaihto-ohjelma voidaan rakentaa vaikka erikseen kaikille voimanlähteiden kombinaatioille.

    Ammattilaisen hyvin konfiguroiman 7G-Tronicin vaihtoja ei Priuskuski silmät kiinni kyydissä istuessaan huomaa mistään, koska auto liikkuu vaivatta sekä käyntinopeuden että ajonopeuden noustessa synkronissa juuri sen verran kuin kaasupolkimella pyydetään.

    Ja tämä 7G-Tronic on silti muinaisjäänne yli vuosikymmenen takaa. Nykyajan mittapuu voisi olla vaikkapa sitä nopeammin vaihtava ZF-8 automaatti, jota käyttävät ainakin BMW, Range Rover ja Jaguar.

    Eikä pingotu kuminauha, eikä kontrollifriikin kuskin hermo. Olenkin ihmetellyt mistä tämä ääretön mielenrauhani kumpuaa. Kiitos 2016, nyt tiedän että syy on portaattoman vedon ajonautinnossa, jonka tarjoaa planeettavaihteisto.

    Muistinkos muuten sanoa, että ihan perinteiset automaatit on jo yli 60 vuotta rakennettu planeettavaihteistolla?

    😀

    #750945 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    NHB:
    Nollasta sataan kiihdytykseen kuluva aika kertoo eniten tehopainosuhteesta, eikä se kerro tuosta kuminauhamaisuudesta.

    Miten tuo kiihdytys mahdetaan tehdä? Olisiko ihan ”kaasu pohjaan” -perusteinen. Se mikä minua kiinnostaa tässä kiihtyvyyskeskustelussa on se, että jos Niro ja Auris pääsee erilaisilla vaihteistoratkaisuilla samaan lopputulokseen, niin paljonko jää pelkästään fiilistelyn pohjalle? Minä en mieti planeettoja, enkä raketteja. Mitä sinä et siitä tajua, NHB?

    Eikös käytännössä ole ihan sama mitä kukin mukamas fiilistelee tuossa ajassa, kun lopputulos on ihan sama.

    Vielä hetki sitten se ei sitä ollut, vaan olemattomat nykäyset tuntuivat olevan sinulle hyvinkin tärkeitä.

    Öhh…. Vai niin. Pieleen meni joku nokkeluus…

    #750948 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:
    Sinulla on ristiriitaa niin monessa asiassa, että minulla on rautalanka lopussa.

    Älähän sie nyt hättäile! Sinä itse asiassa jo vastasit seuraavassa:

    740GLE:
    Eikä pingotu kuminauha, eikä kontrollifriikin kuskin hermo. Olenkin ihmetellyt mistä tämä ääretön mielenrauhani kumpuaa. Kiitos 2016, nyt tiedän että syy on portaattoman vedon ajonautinnossa (jonka tarjoaa planeettavaihteisto.)

    Eli kaikesta tekniikkajargonistasi huolimatta (NHB-versioon verrattuna oikein hyvä, kiitos vaan) kyse on on ihan fiilisjutuista ja kontrollifriikkailusta! Niron ja Auriksen suhteen lopputulos esim. kiihdytyksen suhteen on sinänsä sama ja se heijastunee oletettavasti myös käytännön liikenteessäkin samalla lailla. Sillä niitähän sinä vertailit alunperin.

    #750989 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    #751020 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @Kumppani: kyllä, oma kommenttini pohjautui siihen, että haluan ajaessani tuntea ja tietää mitä on tekeillä, joten en pidä moottorin ja vetoakselin välillä olevasta lottokoneesta.

    Helppokäyttöisen moottorin ja vetokselien yhteyden lisäksi mahdollisuus lisätä neliveto ja nopea sähköajo ovat myös minusta selkeitä etuja, joten en voi allekirjoittaa 2016:n väitettä eCVT:n ylivoimasta kevythybridiin verrattuna.

    #751051 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @2016: Ahaa, kun planeettavaihde osoittautuikin 1950-luvun commodity itemiksi, unohdetaan aiempi mantra ja vaihdetaan aihetta.

    Seuraavan kerran kun näet teidän piirimyyjien kouluttajan, niin kerro terveiset, ettei tämä jarruteho riitä Toyotan hybridien teholuokissa alkuunkaan:

    ”Auton kiihdyttämiseen kuluu energiaa paljon
    Entä hidastus ja jarrutus? Lähes yhtä paljon!”

    Jos Prius tai Auris tosiaan tarvitsee yli 11 sekuntia pysähtykseen satasen lähtönopeudesta, silloin nykyaikaisen auton jarruille riittävä turvaväli pitää Toyotan tapauksessa kertoa ykköstä suuremmalla kokonaislukukertoimella.

    Kannattaisiko välillä miettiä mitä tarjoamasi viitteet oikeasti sanovat, eikä vaan toistaa punavalkoista mantraa?

    #751140 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    #751154 Ilmoita asiaton viesti

    Lefa
    Osallistuja (Participant)

    ”Lopputulos on ettei Toyotan hybridin ajo poikkea sähköautolla ajosta.
    Napista käyntiin ajosuunnan valinta ja sähköllä lähdetään, tarvittaessa polttomoottori tulee mukaan.”

    Eikös se tuolla tavalla tapahdu kaikilla automaattivaihteisilla ajaminen? Toki kannattaa painaa kaasuakin, muuten eteneminen valittuun ajosuuntaan on aika hidasta.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 107)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.