Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Uudet Mercedes E-sarja ja BMW 5-sarja, premium kingit

Tämä aihe sisältää 934 vastaukset, 37 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 20.06.2018 at 19:46.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 935)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #664041 Ilmoita asiaton viesti

    WhatCar
    Osallistuja (Participant)

    Kirjoitin jo tuonne artikkeli-kommentointiin, mutta laitetaan nyt tännekin keskustelu auki. Eli piakkoin meillä on uudet isot premiumit, Mercedes E ja BMW 5 kaupoissa. Avataan tähän keskustelu näistä uutuuksista.

    Näin kirjoitin tuonne E-sarjan artikkeliin:

    Ei voi muuta sanoa kuin että tyylikäs on sisältä. Keskinäyttö on todella korkealla ja se on ilman muuta turvallisuustekijä + helppo käyttö tuosta istuimien välisestä ohjaimesta. Ja varmasti tuohon saa HUDinkin jolloin information saa lukea tuulilasista, katse kun pitäisi pysyä tiessä. Kokeilin Teslaa hiljakkoin ja hieno autohan se on. Vain kosketusnäytön käyttö keskellä oli pettymys, vaatii aivan liian paljon kuljettajan huomiota jolloin turvallisuus vaarantuu.

    Odotellaan vielä kuvia ulkoasusta tuosta E-sarjalaisesta, jos on niin kuin mainittiin artikkelissa S-muotoa, niin hyvältä kuulostaa 🙂

    Ja pian esitellään myös toinen uusi iso premium, BMW 5-sarja. Siinä sitten selvitelköön paremmuutta nämä mailman huiput.

    #664042 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Lisäisin kyllä joukkoon jo esitellyn Volvo S90:en. Mielenkiintoisia autoja kaikki, kunhan kauppoihin asti pääsevät.

    Mersun ulkonäöstä on ollut ainakin ulkomaisissa lehdissä jo varsin paljastavia kuvia. Ja kyllähän se S:ltä ja C:ltä näyttää.

    #664076 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Mersun ulkonäöstä löytyy jo niin paljastavia kuvia, ettei enää paljon jää mielikuvituksellekaan varaa.

    http://www.motorauthority.com/news/1029682_2017-mercedes-benz-e-class-spy-shots-and-video#image=100537256

    Tyylikäshän tuo uusi E-sarja tulee olemaan ja muistuttaa paljon C-sarjaa ulkomuodoltaan, mutta tulee isomman kokonsa takia olemaan sitä selvästi tyylikkäämpi. Taistelee ulkomuodoltaan tasapäisesti S90:n kanssa tyylikkyydessä. Uusi 5-sarja ei taida paljon muuttua ulkoisesti nykyisestä linjoiltaan, varmaan jotain etumaskin ja etu- takavalojen muutoksia tulee, mutta ei mitään kovin radikaalia niihinkään. Edustavan näköinen sekin varmasti tulee olemaan isona autona.

    E-sarjan sisätiloissa ei ole samanlaista rauhallista ja tyylikästä harmoniaa kuin uudessa S90:ssä. Varmaankin osittain johtuen pyöreistä tuulettimen suuttimista ja runsaista napeista siellä sun täällä. Tulee vähän sellainen tekniikkaa korostava, rauhaton vaikutelma ohjaamossa. Ovissa olevat kaiuttimetkin korostaa samaa vaikutelmaa, S90:n rauhallisen tyylin sijasta. Itse asiassa mustana tuo E-sarjan ohjaamo on minusta parempi ja sellainen kuvakin löytyy tuosta em. linkistä.

    Kovaa tulee kilpailu tuossa luokassa jatkossakin olemaan. Selvää on, että saksalaisia myydään selvästi eniten tuossa luokassa, muta Volvo tulee nostamaan osakkeitaan ja on paljon entistä varteenotettavampi vaihtoehto. Volvon heikkouksia on moottorivalikoiman rajoittuminen 4-sylinterisiin turboihin. Itselleni tuolla asialla ei ole merkitystä, mutta onhan noita 6- tai 8-sylinterisen moottorin haluavia vielä paljon tuon luokan auton ostajissa.

    #664125 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Näytön sijainnilla ei mielestäni ole paljoa merkitystä, jos COMAND toimii edes edeltäjänsä tavoin. Kaiken olennaisen voi kertoa puhekomentoina. Menuvetoisena ”mulpurasta” käytettynä tuo nykyinen onkin vähän vanhanaikaisemman oloinen kuin parhaiden kilpailijoiden. Eikä www bookmarkeja näytetä ajon aikana, joten kohteen säätiedotus on haettava Daimlerin omalla applikaatiolla.

    Olettavasti COMANDin näyttönä on S-sarjasta tuttu kahden katselukulman näyttö, joka mahdollistaa DVD-elokuvien näyttämisen lapsille myös ajon aikana?

    Vaikka itse tiedän mahtuvani (leveyssuunnassa) ihan jokaiseen istuimeen, mitä ala tarjoaa, on mielenkiintoista kuulla aikamiesten kokoisten arviot istuimista, jotka näyttävät aiempaa voimakkaammin muotoilluilta?

    Toivottavasti ratin hipaisunäppäimiksi mainitut namiskat eivät ole kosketusnäyttöjä, vaan oikeita mekaanisia myös käsineet kädessä ja katkaisimia katsomatta käytettäviä näppäimiä?

    Manuaalivaihteiston vaihdetanko taitaa syödä keskikonsolin puhelin- ja silmälasikotelon? Vaihteistot lienevät vanha tuttu 6-vaihteinen manuaali ja 9G-Tronic? Monitoimiviiksen ja Tempomaatin viiksen järjestys vaihdettiin ilmeisesti Mersulla ajamattomien kritiikin vuoksi jo ennen tätä mallia, vaikka vaihto ei taida herättääkään riemastusta useamman eri ikäisen Mersun perheissä?

    Uuden muodon toistaiseksi arvailuun jäävä kysymys on sedanin tavaratila. C- ja S-sarjoissa tavaratila ei ole kynnyskysymys, mutta perinteen mukaisesti E-sedanin tavaratilan pitää niellä samat kamat kuin C-farkku lähes kattoa myöden lastattuna. Toivottavasti tätä E-sarjan perinnettä ei ole uhrattu muotoilulle?

    Uusi modulimoottori kiinnostaa, OM651 jäi Mersun mittakaavassa lyhytikäiseksi. Ilmeisesti ainakin alussa toimitaan vain kahdella diesellohkolla, siis 200d ja 250d tehdään nykyiseen tapaan saman nelikon softavariantteina ja vain 300d on kuutonen? Perinteiseen suoraan kuutoseen paluuta varmaan moni jo kaipaa, enkä pane modulimoottorin etuja pahakseni, vaikka nuukapihinä en kuitenkaan taaskaan kuutosta raski ostaa.

    Tulen tutustumaan W213 malliin lähemminkin, vaikka vaihto ei (toivottavasti) olekaan ajankohtainen vielä vuosiin.

    P.S. Daimlerille sellainen toivomus, että ne parkkitutkan anturit saisi viimein vaihtaa toimiviin. Ja jos tulee mieleen laittaa enää yhteenkään penkkiin Artico tekonahkaa, niin harkitkaas vielä uudestaan. Mitä järkeä on laittaa kalleimman varustelluversion sisustukseen huonointa alalta löytyvää materiaalia? Kova, hiostava, epämukava. Ainoa hyvä puoli on surkea kestävyys, joten aika pian ne Artico repaleet saa viedä suutarille aidolla nahalla korvattavaksi.

    #666160 Ilmoita asiaton viesti

    WhatCar
    Osallistuja (Participant)

    Tässä nyt virallisia kuvia uudesta E-sarjasta. Mielestäni erittäin onnistunut niin ulkoa kuin sisältä. Tuo jo C- ja S-sarjoissa nähty mutoilu on tyylikäs ja saahan siitä varsin urheilullisen paketin jos AMG-varusteita valitsee. Sisustukseen myös tulee varmasti melkoinen määrä vaihtoehtoja materiaalien ja värityksen suhteen. Todennäköisesti aiheuttaa BMW:lle pientä mietiskelyä tulevan 5-sarjan suhteen, riittääkö eväät?

    http://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-detroit-motor-show/2016-mercedes-benz-e-class-revealed-official-images-leak

    #666192 Ilmoita asiaton viesti

    WhatCar
    Osallistuja (Participant)

    Huomasin juuri, että myös Tuulilasi oli ottanut jo tyypit sisätiloista viime perjantaina. Nuo 2 isoa 12,3″ näyttöä varmaasti riittävät kaiken infon ilmaisuun, navigointiin, ym. Mielenkiintoista on nuo ohjauspyörän touch-padit näyttöjä varten. Vasemmanpuoleinen päänäytölle ja oikeanpuoleinen keskinäytölle. Padit toimivat myös hanskat kädessä . Siinä on Bemarille ja muillekin haastetta käyttöliittymän toteutukseen.

    Hauska tuo Connect Me -toiminto, joka mm. näyttää lähialueen polttoainehinnat ja vain oman auton käyttämän polttoaineen litrahinnan :). Panostus ohjaamoon ja näyttöjen toimivuuteen vakuuttaa kuin myös se että värimaailmoja ohjaamoon on 64!

    http://www.tuulilasi.fi/ensikoeajot/tuulilasi-korkkasi-uudistuvan-e-sarjan-ohjaamon-etupenkki-houkuttelee

    #666239 Ilmoita asiaton viesti

    Juha
    Osallistuja (Participant)

    Taitanee olla Suomen autolehdet Saksalaislehtien kanssa tiiviissä yhteistyössä, kun eivät ole maininneen vieläkään uudesta E:stä….
    Sama juttu myös autobild, auto motor und sport ja auto Zeitung saksassa. Ovat kait sopineet Daimlerin kanssa?

    #666271 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Hieno autohan tuo uusi E-sarja on, mutta kasvaa pituutta noin 5 senttiä entisestä tuokin eli lyö taas vuorostaan 5-sarjan pituudessa. Jää vielä muutaman sentin uudesta S90:stä. Itse jo näkisin mielelläni, että kilpajuoksi koossa tässä luokassa saisi loppua. 5-metrin raja lähestyy jo uhkaavasti ja mennään jo epäkäytännöllisen suureen kokoon ahtaita kaupungin parkkipaikkoja ja katuja ajatellen. Kokoero pienempiin malleihin kasvaa entisestään, kunnes niitäkin tietenkin aikanaan taas kasvatetaan.

    Tästä luokasta ollaan selvästi tekemässä jo viittä vaille edustusluokan kulkupelejä ja sen mukana hintakin tietenkin kasvaa tavalliselle suomalaiselle autoilijalle entistäkin kaukaisemmaksi unelmaksi. Uuden E-sarjan osalta toki etukäteen on markkinoitu ettei hinta kohoaisi kovin merkittävästi, mutta kohoaa joka tapauksessa.

    #666272 Ilmoita asiaton viesti

    Manual
    Osallistuja (Participant)

    Muuten ihan hyvännäköinen, mutta perä on ruma. Makuasioita luonnollisesti.

    #666273 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Toivoa sopii ettei BMW 5-sarja kasva koskaan pituuden osalta yli 5 -metriseksi leveyttäkin tulee aina hieman lisää eikä sekään tarvitse kasvaa enää koska BMW 7-sarja on niille joille 5-sarja ei riitä. Kokemusta on 7-sarjasta sen verran, että tilaa on reippaasti yli tarpeen. Autohan on tien päällä upea kokemus ajettavuus aivan fantastinen ja hiljainen mutta parkkipaikalla hankala kokonsa puolesta, kun ruudut on kansanautoille mitoitettu. Jos oikein ymmärsin niin uuden Volvo S90:n pituus on 40 mm vaille 5-metriä. Uuden BMW 5-sarjan (Esittely syksy 2016) pituus asettunee noihin lukemiin tuskin ainakaan ylitää 5-metriä ja toivottavasti ei koskaan ylitäkkään. Kasvavaan kokoon tottuu kun on ajanut 30 vuotta 5-sarjalla, BMW F10 mittoihin ei tarvitsisi koon puolesta yhtään lisää mikään sisätiloissa ei sitä edellytä. Toisaalta kun MB kasvaa niin tekee tietenkin BMW perässä tässä tapauksessa, mutta toisaalta on niin että se joka kasvun lopettaa tekee viisaan päätöksen tuossa kokoluokassa.

    BMW 5-sarjan kehitys pituuden osalta.

    BMW E28 4260 mm
    BMW E34 4720
    BMW E39 4775
    BMW E60 4841
    BMW F10 4899

    BMW 5-sarja kehitys leveyden osalta.

    BMW E28 1700 mm
    BMW E34 1751
    BMW E39 1800
    BMW E60 1846
    BMW F10 1860

    #666275 Ilmoita asiaton viesti

    WhatCar
    Osallistuja (Participant)

    Kaupunkiajoon ja parkkeeraukseen vaikuttaa moni muu asiakin kuin pelkkä auton pituus, se nähtiin jo tuossa TM:n maasturivertailussa jossa Audi Q7 todettiin olevan älyttömän ketterä ja parhaista parhain. Osin tämä tulee 4-pyöräohjauksesta mutta myös BMW 5 jakoi saman arvosanan kaupunkiajosta. Audin pituus on 5,05m, leveys 1,97m ja paino 2135kg.

    Myös BMW 5:een saa 4-pyöräohjauksen. Tämä jos jokin on premium-ominaisuuksia.

    TM arvostelee kaupunkiajon seuraavien seikkojen perusteella: kääntyvyys, ohjaus, jousitus, näkyvyys, kulmien arvioitavuus, hallintalaitteiden käyttö ja moottorin/vaihteiston ominaisuudet.

    #666284 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Ajaessa ei auton koko ole koskaan tuottanut hankaluutta. Jo nuorena miehenä isolla jenkillä ajellessa oppi auton ulkomitat nopeasti ja tuo kokemus on vaan karttunut vuosien mittaan. Toki uusi auto vaatii hieman totuttelua jos auton koko kasvaa. Tarkoitin lähinnä sitä kun BMW 7-sarjaisen ajaa parkkiin mikä on mitoitettu kansanautoille niin kahden auton väliin mahtuu mutta ei pääse ovista ulos. Uuden BMW-7 sarjan ominaisuuksiin kuuluu se kun koko on taas kasvanut ja laveyttä piisaa niin auto ajaa itsensä talliin avaimesta ohjaten kun renkaat on suorassa ja talli edessä.

    #666344 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @A-utoilija: E-sarjasta tulee kansanauto muutamassa vuodessa, kun 2 – 3 vuotiaita myydään tehtaan Junge Sterne takuulla hintaan, jolla sen saa Suomen kilpiin varustelusta riippuen joko uuden Avensiksen hinnalla tai sen alle.

    @tracktest: koko ei määrää ketteryyttä, mutta tässä kokoluokassa olisi tosiaan syytä kiinnittää huomiota koon kasvattamisen sijasta tilankäyttöön.

    #666372 Ilmoita asiaton viesti

    WhatCar
    Osallistuja (Participant)

    Tuohon Juhan kommenttiin: Tosiaan näyttää että virallinen press-riliisi-materiaali on jaettu autolehdille mutta vain harva lehti ’vuotaa’ tiedot julkisuuteen. En tiedä mikä on AMS saksan ja ruotsin suhde toisiinsa mutta saksan versiosta ei löydy mitään tietoa kun taas ruotsin versiossa on hyvinkin kattavasti kuvia ja infoa.

    http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20160105/mercedes-e-klass-lacker-ut-en-vecka-i-forvag-bilder-och-fakta

    #666461 Ilmoita asiaton viesti

    PiiJei
    Osallistuja (Participant)

    Ei kai auton suuri koko ajamista haittaa, mutta pysäköintiä kapeiden ruutujen vuoksi se kyllä vaikeuttaa. Tai no, jos ihan tarkkoja ollaan, niin mahtuuhan auto ruutuun, mutta sieltä ei pääse ulos.

    Vakavasti puhuen perinteisen henkilöauton mallisissa kulkineissa sisätiloja voisi alkaa innovoimaan johonkin uuteen suuntaan. Näissä on paljon tilaa, mutta esimerkiksi lasten kanssa mennään edelleen sieltä missä aita on matalin. Miksi sadantonnin saksalaisihmeeseen ei Daimlerin tai BMW:n insinöörin anneta suunnitella valmista lastenistuinta? Enkä tarkoita niitä lisävarusteisia korokkeita. Asiakkaat pakotetaan asentamaan näitä hankalia kuuppia, joiden kanssa saa korkeintaan välilevynsä rikki ja tenavan kengistä kurat penkille.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 935)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.