Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Uudet Mercedes E-sarja ja BMW 5-sarja, premium kingit

Tämä aihe sisältää 968 vastaukset, 42 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Peterstar 17.09.2018 at 19:35.

Esillä 15 viestiä, 946 - 960 (kaikkiaan 969)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #881447 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    ”Oliko rengastus oikeasti vertailukelpoinen?”

    Ei ollut. Volkkarissa oli 245/35 R20 Pirellin P Zero Seal Inside ”muusirenkaat”, muissa sekarengastus 225/40, 255/35 R19; Bemarissa kovat RFT Potenzat ja Kiassa Contin SportContact 5 normaalirenkaat.

    ”Jos oli, Kian puolella on osattu (lue opittu) suunnittelemaan auton akustiikkaa aika paljon.”

    Melko paljon on vielä matkaa esim. otsikon autojen – siis luokkaa suurempien, mutta suunnilleen saman hintaluokan – BMW 530e:n ja Mersun E 350 e:n parivertailussa mitattuihin lukemiin:

    Nopeus 60 km/h 80 km/h 100 km/h 120 km/h
    B M W: 56/55 59/59 61/62 65/66 dB(A)
    Mersu: 56/57 59/59 61/62 64/65 dB(A)

    #881459 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Joo Kiassa on löysin alusta ja korvalle armelian rengastus. Yhtä kireillä alustoissa ja samoilla renkailla järjestys melupisteissä olisi todennäköisesti toinen.

    #881468 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    VW Arteonin osalta todetaan että ”rengasmelua saa hillittyä konservatiivisemmalla rengastuksella. Tällä muutoksella myös kaupunkiajo on mukavampaa, joskin ajoittaiset vaihteiston tekemät nykäykset silti jäävät jäljelle.”

    #882708 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    En osaa arvioida tämän tyylilajin autoja, mutta kun kerran TM erikseen mainostaa Arteonin tavaratilan ”saavan monen farmarin kalpenemaan”ja ”tavaratilan vetoisuus pistää kampoihin suurimmillekin farmareille”, niin pistää miettimään, että mitähän ne vertailukohteena olleet kalpenevat lähes 5-metriset farkut ovat?

    Arteonin tavaratila on varsin hyvä, 500 litraa, ja hyvän muotoinen. Enkä tosiaan edes osaa arvioida tämän mitan merkitystä näissä autoissa? Mutta lähtikö tavaratilavertailussa mopo keulimaan, kun ei tuo 500 litraa minusta mitenkään poikkeukselliselta kuulosta suurimmille farmareille, etenkin kun Arteonin tavaratila kattoa (tai takalasia) myöden lastattuna on edelleen suunnilleen samat 500 litraa.

    #890817 Ilmoita asiaton viesti

    Peterstar
    Osallistuja (Participant)

    Ovatkohän nämä GT:t melutasoltaan parempia vai huonompia kuin nykyinen E-sarja? 17 tuumaisilla vanteilla Eemelin karvalakkimallissa on järjetön rengasmelu takapenkillä.

    #890930 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja (Participant)

    Onko sillä jotain merkitystä, että kyseessä on karvalakkimalli? En usko, että melutaso automaattisesti pienenee kalliimmissa versioissa. Usein niiden matalammat renkaat vain koventavat melua. Mersuun saa kyllä ilmajousituksen, joka ehkä vaikuttaa asiaan. Oman kokemukseni mukaan autoon kannattaa ottaa laminoidut lasit jos mahdollista. Vaikuttaa ainakin oman kokemukseni mukaan yllättävän paljon rengasmeluun, eikä varuste yleensä maksa paljoa.

    Minusta tuntuu, että Suomen teillä ei oikein todella hiljaista autoa olekaan, ainakaan jos puhutaan vähänkään tavallisista eli noin 100 tonnin autoista.

    #891025 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”Minusta tuntuu, että Suomen teillä ei oikein todella hiljaista autoa olekaan”

    Alkaa olla pimeitä iltoja ja viileitä aamuja, joten parin viikon kuluttua saadaan taas ensimmäiset tienpintojen karkeuttajat liikenteeseen. Vuonna 2013 Poliisi kehotti 26. syyskuuta vaihtamaan nastat alle.

    https://yle.fi/uutiset/3-6850830

    Ulkomailla ajaessa huomaa eron melutasossa, Suomen tiet ovat meluisia. Ei tietty tuoreet asfaltit, mutta yleinen melutaso tulee kovaksi.

    Auton koeajossa melutaso on yksi ominaisuus mihin kannattaa kiinnittää huomiota, vaikka silloin voi päätyä tylsempään autoon kuin mitä alun perin ajatteli.

    #891115 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Nykyautojen melutasoon vaikuttavat merkittävästi renkaat, koska nopeudet ovat niin alhaisia, ettei säästövälityksillä pyörivää tekniikkaa kuule matkustamoon.

    Välillä ulkomaillakin ajavana pitäisin nastakieltoa harkitsemisen arvoisena, jos sillä todella saavutettaisiin sileämmät tiet kesäksi. Tehokkaan vaikutuksen aikaansaamiseksi pitäisi vaan tehdä samalla jotain tietä rapauttavalle kosteuseroosiollekin.

    #891117 Ilmoita asiaton viesti

    Juhamatti2
    Osallistuja (Participant)

    Ei Suomen teistä tule koskaan yhtä hiljaisia kuin elelämmässä, täällä käytetääm kovempaa ja karkeampaa kiveä tienrakennuksessa.

    #891141 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Jos nastojen käyttö lopetettaisiin, niin Suomessakin voitaisiin käyttää hienojakeisempaa asfalttilaatua.

    #891143 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    Täällä käytetään kovempaa ja karkeampaa kiveä siksi että se kestäisi nastoja paremmin. Niitä kun käytetään usein lokakuusta huhtikuun loppuun, eli 7/12 kuukautta vuodesta, eli yli puolet vuodesta.

    Hiljainen asfaltti on kalliimpaa ja se kuluu nopeammin, mutta siihen ei oteta kantaa mikä sitä kuluttaa. Todetaan lähinnä että se kuluu.

    https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/rakennus/2004-04-08/Hiljainen-asfaltti-sopii-taajamiin-3282603.html

    #891340 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja (Participant)

    Jos nastojen käyttö lopetettaisiin, niin tiet tehtäisiin edelleen halvimmasta kivisestä paskasta ja mahdollisesti vähemmän kuluvat tiet vain uudistettaisiin vielä harvemmin. Näin siis oikeassa maailmassa. Unelmat ovat asia erikseet.

    Terveisin,
    Nastakuski

    #891360 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Jos nastojen käyttö lopetettaisiin, niin tiet tehtäisiin edelleen halvimmasta kivisestä paskasta ja mahdollisesti vähemmän kuluvat tiet vain uudistettaisiin vielä harvemmin. Näin siis oikeassa maailmassa. Unelmat ovat asia erikseet.
    

    Joo tämän faktanhan voi tarkastaa niistä maista, missä nastoja ei käytetä. Samaa meluasfalttia sielläkin ihan jokaisessa maassa käytetään. Näin siis oikeassa maailmassa. Mikään ei voi muuttua on aina toimivin vastaus kaikkeen.

    #891369 Ilmoita asiaton viesti

    Vital
    Osallistuja (Participant)

    Lukekaa (vanhojakin) TM lehteä niin tiedätte.

    Tienpinnoitteemme on äänekäs juuri nastojen käyttöjen vuoksi.

    #891370 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja (Participant)

    Sinun logiikalla Suomessa ei sitten ole äärimmäisen korkeaa autoilun verotusta, eikä Suomessa voi saada 100 tonnin sakkoa pienehköstä ylinopeudesta, koska ei muuallakaan tällaista ole. NHB:n faktatoimiston kannattaisi ehkä herätä mielikuvitusmaailmoista.

    Ei kai kukaan kuvittele, että teitä uusittaisiin nykyiseen tahtiin, jos tiet eivät kuluisi nykyiseen tahtiin? Tai että tiet tehtäisiin kalliimmalla, jos nastat eivät niitä kuluttaisi. Oikeasti teissä on pään mentäviä reikiä, eikä nastat niitä reikiä tee. Korjauksia tehdään sitten joskus, jos tehdään. Turha siis haaveilla, että nastoista luopuminen parantaisi teiden kuntoa. Aivan yhtä loppuun ne joka tapauksessa ajettaisiin.

    Autoilijoilta kerätään nyt monta kertaa niin paljon rahaa kuin tiestöön laitetaan. Jos muutama roponen säästetään nastakiellolla, niin sitä summaa ei takuulla autoilun hyväksi laiteta.

    No oli miten oli, mutta niin kauan kuin nastoilla saa ajaa, niin itse niillä ajan. Sen verran usein autoa vaihdan uuteen, että olen kyllä tarpeeksi ajeluistani maksanut.

Esillä 15 viestiä, 946 - 960 (kaikkiaan 969)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.