Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Uudet Mercedes E-sarja ja BMW 5-sarja, premium kingit

Tämä aihe sisältää 1,091 vastaukset, 43 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  ▫️ 12.11.2018 at 08:45.

Esillä 15 viestiä, 961 - 975 (kaikkiaan 1,092)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #891413 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Sinun logiikalla Suomessa ei sitten ole äärimmäisen korkeaa autoilun verotusta, eikä Suomessa voi saada 100 tonnin sakkoa pienehköstä ylinopeudesta, koska ei muuallakaan tällaista ole. NHB:n faktatoimiston kannattaisi ehkä herätä mielikuvitusmaailmoista.
    

    Nyt yritit olla näppärämpi, kuin mihin lahjasi riittävät. Unohdit logiikasta kaikkein olennaisimman eli ehdon, joka tässä tapauksessa oli nastattomuus. Jos nyt on pakko tehdä kömpelö rinnastus sakkoihin, niin voisit kai väittää, että niissä maissa, joissa ei ole tuloihin sidottuja sakkoja, ei saa isoja sakkoja pienehköstä ylinopeudesta.

    Hienojakoinen pinnoite on kuluneenakin hiljaisempaa kuin karkea suomiasfaltti.

    Ei kai kukaan kuvittele, että teitä uusittaisiin nykyiseen tahtiin, jos tiet eivät kuluisi nykyiseen tahtiin? Tai että tiet tehtäisiin kalliimmalla, jos nastat eivät niitä kuluttaisi. Oikeasti teissä on pään mentäviä reikiä, eikä nastat niitä reikiä tee. 
    

    Tuossa on niin monta avointa muuttujaa, että on turha maalailla piruja seinille. Jos tiet eivät kuluisi nykyiseen tahtiin, niin tarve pinnan uusimiselle olisi vähäisempi, mutta tuon hienojakoisen asfaltin kanssa ohuen kerroksen uusiminen olisi taas taloudellista. Nastat ovat hyvin olennainen rekien synnyssä. Nastat piikkaavat tien täyteen pieniä kolojo, joihin suolaliuos menee. Liouksen kiteytyessä ja sulaessa koloista lähtee kasvamaan pieniä säröjä, jotka kasvaessaan irroittavat paloja pinnoitteesta. Nastojen kuluttamat urat myös keräävät tuota suolaliousta eroosiolle kaikkein eniten alttiille kohdille, joka omalta osaltaan nopeuttaa sen pään kokoisen reiän syntymistä.

    #891438 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja (Participant)

    Päinvastoin, enhän edes yrittänyt olla näppärä, enkä unohtanut mitään. Totesin vain, että jos maassa x jokin homma toimii, niin se ei tarkoita sitä, että Suomessa asia hoidettaisiin järkevästi. Esimerkkinä vaikka autoilun verotus ja sakotus.

    Ei tässä ole yhtään aukkoa. Teiden ylläpitoon laitetaan aivan minimimäärä rahaa, vaikka autoilusta kerätään hurjasti enemmän veroina. Saa olla aika naiivi, jos kuvittelee, että rahamäärä pidettäisiin samana, jos jostain syystä tiet kestäisivät pidempään. Sitten vain korjauksiakin lykätään ja tilanne on lopulta käytännössä sama.

    Sinänsä minulle on ihan sama jos nastat kielletään. Niin kauan kuin kieltoa ei ole, niin minä nastoja käytän. Nastat pamahtavat alle taas noin kuukauden kuluttua ja sillehän ei kukaan mitään mahda, vaikka netissä kuinka ulvoisi.

    #891444 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Ei tässä ole yhtään aukkoa. Teiden ylläpitoon laitetaan aivan minimimäärä rahaa, vaikka autoilusta kerätään hurjasti enemmän veroina. Saa olla aika naiivi, jos kuvittelee, että rahamäärä pidettäisiin samana, jos jostain syystä tiet kestäisivät pidempään. Sitten vain korjauksiakin lykätään ja tilanne on lopulta käytännössä sama.
    

    Ajatuksesi harhailee nyt. Asfaltin äänekkyys on yksi asia ja teiden yleinen kunnossapito toinen. Jos nastat kiellettäisiin, niin ensimmäinen ongelma olisi helppo korjata asfalttilaadun valinnalla. Samalla liikenteen CO2-päästötkin vähenesivät. Teiden kunnossapito olisi tuon muutoksen jälkeenkin edelleen poliittinen päätös, joka ei suoraan riipu tuosta muutoksesta. Vaikea kuitenkaan uskoa, että teiden parempi kestävyys ainakaan huonontaisi tilannetta.

    Sinänsä minulle on ihan sama jos nastat kielletään. Niin kauan kuin kieltoa ei ole, niin minä nastoja käytän. Nastat pamahtavat alle taas noin kuukauden kuluttua ja sillehän ei kukaan mitään mahda, vaikka netissä kuinka ulvoisi.
    

    Kerrotko vähän suhteestasi isääsi lapsena?

    #891445 Ilmoita asiaton viesti

    Mikko-L
    Osallistuja (Participant)

    En väittänutkään, että tilanne huonontuisi, mutta ei varmasti myöskään paranisi. Tiet tehtäisiin edelleen halvasta ja karkeasta materiaalista ja jos ne kestäisivät kauemmin, niin teitä korjattaisiin harvemmin. Nastakielto lisäisi aika varmasti myös suolausta.

    Kuten olen monta kertaa sanonut, autoilijoilta kerätään jo nyt veroina monta kertaa se mitä teihin laitetaan. Tämä indikoi aika hyvin sitä, että teiden hyvä kunto ei ole prioriteettilistalla kovin korkealla ja jos sieltä rahaa säästyy, se käytetään muihin kohteisiin. En todellakaan muuta rengasvalintaani sen vuoksi, että sosiaalietuuksia voidaan jakaa vielä avokätisemmin – jos nyt asiaa hieman kärjistän.

    Isäsuhteestani voin kertoa, jos avaat sille oman ketjun. Tämän ketjun pidän mielummin asiassa, vaikka sinulle asiassa pysyminen on usein vaikeaa. Jo nyt poiketaan pahasti otsikon aiheesta.

    #891447 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    ”Nastakielto lisäisi aika varmasti myös suolausta.”

    Tuo on aika usein esitetty peruste. Nyt jo ollaan tilanteessa missä tiet suolataan liiankin hyvin, joten suolasta märkää tietä olisi turha suolata vielä toistamiseen. Raskas liikenne ajaa ilman nastoja, joten olemme jo nyt tilanteessa missä nastattomuus huomioidaan.

    ”En todellakaan muuta rengasvalintaani sen vuoksi, että sosiaalietuuksia voidaan jakaa vielä avokätisemmin”

    Uraiset ja meluisat tiet ovat jo nyt nykypäivää, ja Suomi on elänyt viimeiset 10 vuotta velaksi. Onneksi korot ovat matalia, ja toivottavasti velkamäärä joskus laskisi. Ettei tuettaisi pankkiireja avokätisesti miljardikorkoja maksamalla.

    Liikennesakoista sen verran että vaaran aiheuttaminen on rangaistavaa myös ilman että siihen liittyy ajoneuvo. Päiväsakkoja voi saada esimerkiksi tappelustakin (pahoinpitely), ja isotuloinen johtaja saa myös silloin isommat sakot kuin pienipalkkainen rivityöntekijä – rangaistus on suhteessa tuloihin, ei hintalappu.

    Kun keskustelijoita on vähänlaisesti, voin kertoa perheestäni. Meillä mummo (+70 v.) ajaa talvet nastattomilla talvirenkailla. Kesät sitten kesärenkailla. Itse viivyttelin nastoista luopumista sillä perusteella että kitkarenkailla ajavia pidetään itsekkäinä, eli niiden valintaa perustellaan (virheellisesti) kuljettajan kokeman sisätilan melun hiljaisuudella. Vaikka auton ulkopuolinen ohiajomelu on asia mitä säädellään EU-direktiivillä, ja ulkomailla nastat ovat paikoin sakon uhalla kielletyt myös turisteilta.

    Jotta pysytään aiheessa, niin meillä oli E-Mercedes jonkin aikaa, ja parasta siinä oli se että se oli melko hiljainen. Mutta niin isommat autot yleensä ovat.

    #891448 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    NHB:n huuhaa-juttujen korjaamiseksi hieman faktaa miten reiät asfalttiin syntyvät.

    Maanteiltä löytyy keväisin reikiä. Reiät johtuvat roudasta, mutta miten ne syntyvät? Mihin asfaltti katoaa?

    https://yle.fi/uutiset/3-6609424

    #891470 Ilmoita asiaton viesti

    Inspektori
    Osallistuja (Participant)

    Menee kyllä otsikon ohi, mutta kun kerran aloititte. En ota kantaa valtiontalouden rahankäyttöön lähemmin, mutta jos jostain ”ylimääräistä” rahaa löytyisi, kuten teiden pintojen ylläpidosta säästöä, voisi veikata ettei se palautuisi liikenneväyliin ainakaan täysimääräisenä (vaikka elinkeinoelämän ja työssäkävijöiden tarpeet on viime vuosikymmenen aikana ohitettu aika kevyesti).

    Oletetaan, että nastat olisi kielletty ja teiden pinnoitteissa/asfaltissa voitaisiin käyttää vähemmän karkeita runkoaineita/ kiviaineita sekä enemmän bitumia. Mikä olisi suolauksen tarve ? Raskasliikenne tarvitsee sitä nytkin aika paljon ja tässäkin tapauksessa, mutta kevyempi liikenne kaipaisi sitä nykyiseen verrattuna aivan eri tavalla, eli kokonaisuutena tieverkon suolaustarve lisääntyisi. 1-luokiteltujen tapaan tulisi suolaustarvetta myös alemmille tieluokille, mikäli sitten ei suljettaisi silmiä lisääntyviltä onnettomuuksilta. Tämä kaikki ottaen huomioon myös kitkarenkaiden ”kiillotusvaikutuksen”, joka yhdessä raskaanliikenteen ja sileämmän tienpinnan kanssa aiheuttaisi keskimäärin kitkatasolla huomattavaa alenemista.

    #891482 Ilmoita asiaton viesti

    Karrette
    Osallistuja (Participant)

    https://www.vti.se/sv/Forskningsomraden/Vinterdack/

    Aihe on kiinnostava myös naapurimaissa Ruotsissa ja Norjassa. Ehkä Virossakin, etenkin kun siellä ei ole vuoristoa tai paljoakaan mäkisiä teitä. Sileä jää on se missä nastoista on etua, epätasaisella jäällä tulee toimeen paremmin ilmankin.

    Sikäli tieverkosto missä autoja käytetään liittyy aiheeseen, eli miten ohjaus vetelee urissa tai autot ovatkin meluisia vaikka etelämmissä maissa todettaisiin ne hiljaisiksi. Kotimaassa premiumauto kiinnostaa myös siksi että halvat autot voivat olla niin meluisia että takapenkiltä ei voi luontevasti osallistua etupenkeillä käytävään keskusteluun.

    #892447 Ilmoita asiaton viesti

    Peterstar
    Osallistuja (Participant)

    ”Onko sillä jotain merkitystä, että kyseessä on karvalakkimalli? ”
    Usein sillä on, nimittäin karvalakkimallin korkeampiprofiiliset ja kapeammat renkaat ovat yleensä paremmat Suomen teille myös melun osalta.

    #906624 Ilmoita asiaton viesti

    WhichCar
    Osallistuja (Participant)

    Nyt kun näistä oikeista premium-kingeistä puhutaan, What Car-lehti on tehnyt ison vertailun parhaiden premium-merkkien välillä. Eli marraskuun numerossa vertailussa:

    – Audi A6 40 TDI S-tronic
    – BMW 520d M Sport
    – Mercedes-Benz E220d 4Matic

    Erot eivät ole suuria. Lopputulos:

    1. BMW *****:
    + Paras ajettavuus
    + Hiljaisin

    [automaattinen_mainos]
    + Ajoasento
    + Paras Infotainment
    + Edullinen ylläpito
    – pienin tavaratila
    – ristiseläntuki lisävaruste

    2. Audi: ****:
    + Hiljainen
    + Moottorin ominaisuudet
    + Helppo käsiteltävuus

    [automaattinen_mainos]
    + Hyvä näkyväisyys
    + Tilavin
    + Isoin tavaratila
    – Jousituksen äänet
    – Ajettavuus
    – Vaihteisto
    – Kosketusnäytöt

    3. MB E ****:
    + Alusta ja ajettavuus

    [automaattinen_mainos]
    + Sisätilat
    + Vaihteisto
    + 4-vedon toimivuus
    – Ajo-asento
    – takatilat
    – rengasmelu

    Tähän vertailuun ei todellakaan kelpuutettu mitään ’wannabe’ premium-merkkejä ja loppukaneettina todettiin uuden 5-sarjan olevan parasta mitä tarjolla on premium-luokassa: ”Jos haluat luxus-auton, joka on mukava, hiljainen, tyylikäs, täynnä teknologiaa ja arjessa helppokäyttöinen, BMW on edelleen raskaansarjan mestari.”

    #906719 Ilmoita asiaton viesti

    ▫️
    Osallistuja (Participant)

    Audi A6 ja Mercedes E ovat vain neljän tähden autoja. Surkeata, koska kyseessä ovat melko tuoreet autot.

    Esimerkiksi oma Seat Ateca on viiden tähden auto, mutta eri luokassa tosin.

    #908286 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Peterstar: karvalakkimallin korkeampiprofiiliset ja kapeammat renkaat ovat yleensä paremmat Suomen teille myös melun osalta.
    Ikävää, että vielä näinkin kalliissa autoissa, tai ainakin tuossa Mersussa rengaskoko kuuluu ihan selvästi vaikkei sitä vedettäisi kuin 17″ saakka.

    Karvalakkimallin kuskilla on sentään valinnan vapaus, ja nelisylinterisiin takavetoisiin W213 Mersuihin sentään saa vielä Suomeen sopivat 16″ vanteetkin. Isompi moottori tai jo 4Matic vaatii isompien jarrujen vuoksi vähintään 225/55ZR17 rengaskoon, ja se kuuluu sisälle suomalaisella tiellä.

    Samoin mittaajasta riippuen E-sarjan takatilat joko paranivat tai heikkenivät edeltäjään verrattuna. Lisää jalkatilaa oli hyvä asia, mutta ei sitä ihan välttämättä olisi ollut pakko ottaa päätilasta pois.

    #908599 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    H-G: Audi A6 ja Mercedes E ovat vain neljän tähden autoja. Surkeata
    Onhan se surkeata. Sääliksi käy raukkoja, jotka joutuvat hampaat irvessä kärsimään noin kehnoista rakkineista, kun eivät ole saaneet aitoa viiden tähden ***** Seatia.

    #908980 Ilmoita asiaton viesti

    ▫️
    Osallistuja (Participant)

    Voisi olettaa että aloittaja-nimimerkin omien autoperversioiden tyydyttäminen on vaikeata vain neljän tähden autoilla.

    #909027 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Sinä sjat mieluimmin viiden tähden Seatilla, joku muu taas tyytyy vaatimattomuuttaan neljän tähden A6/500/E malliin. Joku on kuulemma ostanut tuollaisen jopa käytettynäkin. Saatte kumpikin valita itse mieleisenne.

    Eikös tässä kaikki kärsi omien valintojensa seuraukset ihan itse, joten mikä on ongelmasi?

Esillä 15 viestiä, 961 - 975 (kaikkiaan 1,092)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.