Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Uusi BMW 3-sarja – Parasta luokassaan?

Tämä aihe sisältää 105 vastaukset, 17 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  WhichCar 15.10.2018 at 14:55.

Esillä 15 viestiä, 91 - 105 (kaikkiaan 106)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #907541 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Uusien autojen merkkiuskollisuudessa eivät BMW tai MB yllä edes kympin sakkiin, käytetyissä tilanne on parempi.

    Näillä automerkeillä merkkiuskollisimmat kuljettajat

    #908060 Ilmoita asiaton viesti

    Inspektori
    Osallistuja (Participant)

    2018: BMW 530e, sija 2 takavetoisena
    2017: MB & BMW ei mukana
    2016: BMW X1, neljä tähteä
    2015: Mercedes-Benz C 220, sija 1. takavetoisena
    2014: BMW 318d GT A, sija 1 takavetoisena

    Tämä kertoo sen, että kotiläksyt on tehty noissa leireissä myös vetopidon osalta ja erityisesti avustimien osalta. Tuleviin vertailuihin kun eksyisi 2-vetoisia hybridiautoja, jolloin nähtäisiin eri vetotapojen ja tekniikoiden toimivuus tässä aiheessa. Sähkömoottorin avustus on ainakin parantanut huomattavasti esim. Toyotalla vetokykyä. Kuinka sitten kun auto on erilaisella vaihdelaatikolla tai kokonaan veto eri päässä? Ja akkujen sijainnilla saadaan vaikutettua edellä keskusteltuihinkin asioihin. Voi olla, että vetotapa ei selitä kaikkia eroja…

    #908076 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Vertailussa BMW X5 AWD, MB CLA FWD ja MB S550 RWD.

    Pitikö sen takavetoisen olla huippu-etenijä vaiko päinvastoin, ainakin videolla takavetoinen jää sutimaan mäkeen paikalleen mäen yläpäässäkin. Kovin hyvin ei myöskään MB FWD pärjää mutta sentään se ei sudi mäen yläpäässä.

    Neliveto on täysin ylivoimainen tässä jäisessä mäessä.

    RWD Chevy Pickup etenee myös hyvin kun sillä peruuttaa eli se on tällöin etuvetoinen.

    #908287 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Arvelinkin, että NHB hakee lisää vauhtia noilla Porscheillaan. Tuossa tyylilajissa onkin hyväksyttävää siirtää painopistettä auton keskeltä kohti vetävää akselia, koska sillä saavutetaan parempi ketteryys vetomiehen käsissä. Sivuvaikutuksena laite pyörähtää lähelle akselia vedetyn painopisteensä ympäri todella kevyesti kun vastapäisen akselin ote jostain syystä lipeää. Toisessa päässä taas massakeskipisteen lipsahdettua tarvitaan sivuttaisvoimaa enemmän sen palauttamiseksi ruotuun. Mutta vetomiehellehän nämä ovat vain ohjaamiseen käytettäviä työkaluja.

    Ja kuinkas tasapainoinen Cayman on nollakitkaa lähestyttäessä? Aika moni pitävällä tiellä hyvältä tuntunut alusta muuttaa liukkaalla käytöstään jollain tavoin – paitsi jos se oli jo lähtiessä tasapainossa.

    Palataan siihen, että tasapainon etujen oletuksena on tietty oletus siitä mikä on hyvä ajettavuus. Jos tavoite muuttuu, sitten muuttuvat keinotkin.

    #908288 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Heinz-Guido: Pitikö sen takavetoisen olla huippu-etenijä vaiko päinvastoin
    Renkaat ja kuljettaja vaikuttavat lumessa ja jäällä liikkeelle selviämiseen ainakin yhtä paljon kuin auton teoreettinen painojakauma ja vetovoima, eikä postaamasi väärillä renkailla hassutteluvideot sitä miksikään muuta.

    Olisi kiva kokeilla, pääsisinkö videosi X5 kuskilta karkuun ylämäkistartissa takavetoisella oikeilla talvirenkailla? Lähtö on kovin empivä, mutta mäen jyrkkyyttä on videolla vaikea arvioida?

    Oletko käydyn keskustelun nojalla täysin vakuuttunut, että S550 on optimaalisessa balanssissa?

    #908349 Ilmoita asiaton viesti

    Heinz-Guido
    Osallistuja (Participant)

    Kaikissa kolmessa autossa on ”All Season” renkaat mitkä renkaat eivät välttämättä edes kitkarenkaita vastaa ? Joka tapauksessa kaikissa autoissa on samat renkaat.

    #908560 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    All Season renkaat luokitellaan Pohjoismaissa kesärenkaiksi. Varsinaiseen talviajoon ja talvirengaspakon ollessa voimassa tulee käyttää talvirenkaita, kitkarenkaita tai nastarenkaita.

    #908607 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Oletusarvoisesti tehokkaiden autojen all-seasonit pitävät liukkailla huonommin kuin tehottomampien autojen vastaavat renkaat.

    #908663 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @H-G:lle: kevytperäisellä etuvetoisella autolla on painojakaumansa vuoksi yksi etu etenemiskyvyssään, mutta muuttujia on useita muitakin.

    Se, että asia pitää nostaa esille vajaavetoisten vertailussa kertonee jotain niistä syistä, miksi talvisin joutuu odottelemaan milloin etu- milloin takavetoisten *KULJETTAJIA*, joilla on eri syistä vaikeuksia päästä pois edestä.

    Itse ajattelin vaihtaa uudet kuluvan syksyn testivoittajarenkaat huomenna välttääkseni olemasta ketjun heikoin lenkki.

    #908841 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    ”Itse ajattelin vaihtaa uudet kuluvan syksyn testivoittajarenkaat huomenna välttääkseni olemasta ketjun heikoin lenkki.”

    Juuri näin tuo on etu josta ei kannata tinkiä.

    #909377 Ilmoita asiaton viesti

    WhichCar
    Osallistuja (Participant)

    Inspektori:”Tämä kertoo sen, että kotiläksyt on tehty noissa leireissä myös vetopidon osalta ja erityisesti avustimien osalta.”

    Juuri näin, BMW & MB ottavat kaikki näkökulmat huomioon. Tasapainoinen lopputulos, oli sitten vetopito, ohjattavuus, tasapaino, avustimet kyseessä.

    Tasapainoinen takaveto on niin nautittava ajettava, että itse laittaisin siitä perspektiivistä vetotavat noin ’yleisesti’ seuraavaan järjestykseen:

    1. Takaveto
    2. 4-veto
    3. Etuveto

    #909379 Ilmoita asiaton viesti

    Inspektori
    Osallistuja (Participant)

    ”Juuri näin, BMW & MB ottavat kaikki näkökulmat huomioon. Tasapainoinen lopputulos, oli sitten vetopito, ohjattavuus, tasapaino, avustimet kyseessä.”

    No jos kerran olet sitä mieltä, että vetopito, ohjattavuus ja tasapaino ovat autossa avustimia, niin mikäpäs siinä.

    En ole koskaan nauttinut arkiajoissa ongelmista, haasteita haetaan ihan muualta. Mutta aina näitä hiekkasäkkiautoilijoita löytyy.
    1. Takaveto
    2. 4-veto
    3. Etuveto

    #909417 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    TM:n talvitesteissä takavetoiset pääsevät jopa tasoihin puolta halvempien parhaimpien etuvetoisten kanssa noissa ajettavuuteen liittyvissä asioissa.

    #909455 Ilmoita asiaton viesti

    WhichCar
    Osallistuja (Participant)

    Keskimäärin ajettaessa melko tasaisilla alustoilla, takaveto antaa helppoa ohjattavuutta ja ketteryyttä käännyttäessä pienen yliohjautumisen kautta. Jos perä on karkaamassa, nykyiset ESP:eet kyllä tarraavat tilanteeseen.

    Näissä olosuhteissa aliohjaava etuveto puskee suoraan ja aiheuttaa sydämentykytyksiä kuljettajalle. ESP auttaa, mutta ajo ei ole jouhevaa.

    Jos taas olosuhteet ovat erityisen mäkiset, esim. asunto on jyrkän mäen päällä, on 4-veto ainoa oikea ratkaisu.

    #909488 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Milloinhan viimeksi esimerkiksi TM:n talvitestissä on nähty yliohjaava takaveto? Etuvetoisista noita löytyy useimpina vuosina. Siellä essonbaarissakin olisi syytä päivittää nämä faktat.

Esillä 15 viestiä, 91 - 105 (kaikkiaan 106)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.