Uusi BMW 5-sarja G30

Etusivu Foorumit Autot Uudet autot Uusi BMW 5-sarja G30

Tämä aihe sisältää 301 vastaukset, 19 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  NHB 20.01.2017 at 19:30.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 302)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #703580 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)
    #703632 Ilmoita asiaton viesti

    トヨタ
    Osallistuja (Participant)

    BMW mies voi huoletta vaihtaa 2017 malliin, kun ottaa samanvärisen ei kukaan huomaa mitään.

    Ja sanon tämän hyvällä, käytin samaa taktiikkaa Audin kanssa.

    #703637 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Tällainen on BMW:n uusi 5-sarja

    Muutos edeltäjään on ulkoisesti pikemminkin hillitty kuin vallankumouksellinen, mutta pinnan alla on tapahtunut paljon.

    BMW siirtyy 5-sarjassaan jo seitsemänteen sukupolveen ja mallia on valmistettu yhteensä yli 7,5 miljoonaa kappaletta. Ulkonäöltään uutuus on hyvin paljon 7-sarjan kaltainen, mutta linjat ovat vähän aggressiivisemmat. Nykyiseen 5-sarjaan verrattuna kori on matalamman näköinen. Muotoilussa on ollut tärkeää ilmanvastus, sillä uusi 5-sarja halkoo ilmaa erittäin tehokkaasti (cd 0,22). Kooltaan uusi 5-sarja on hivenen nykyistä suurempi.

    Vaikka ulkokuori on siis tutun näköinen, perusrakenne on täysin uusi. Vaikka 5-sarjassa ei käytetä suuremman 7-sarjan tapaan hiilikuitua, on painoa pudotettu sadalla kilolla. Siitä 70 kilon pudotus tulee perusrakenteesta.

    Vaihtoehtoja riittää

    Edessä on nykymallin tapaan kaksoistukivarret ja takana monilinkkinen pyörien tuenta. Geometriaa on muutettu ja osissa käytetään enemmän alumiinia. Lopputuloksena on valmistajan mukaan parantunut hallittavuus ja mukavuus. Vaihtoehtoja jousitukseen on neljä, perustaso, urheilullisempi alusta, säädettävillä iskunvaimentimilla varustettu alusta ja huippuvaihtoehdossa on aktiiviset kallistuksenvaimentimet.

    Myyntiin uusi 5-sarja tulee neli- ja kuusisylinterisillä bensiini- ja dieselmoottoreilla varustettuna. Nelisylinterinen kaksilitrainen dieselmoottori (520d) kehittää 140 kilowattia ja samanlainen bensiinimoottori (530i) 185 kilowattia. Kolmelitraisten kuusisylinteristen moottorien tehot ovat vastaavasti 195 kW (530d) ja 250 kW (540i). Kaikki muut mallit saa taka- tai nelivetoisina paitsi 540i:n, joka on aina xDrive eli neliveto. Kaikissa muissa on 8-vaihteinen automaatti vakiona paitsi 520d:ssä, jonka saa myös käsivalintaisella vaihteistolla.

    Lataushybridi tulossa

    Mallisarja kasvaa myöhemmin 530e lataushybridillä, jossa on kaksilitraisen bensiiniturbon rinnalla sähkömoottori. Sen yhdistetty kulutus on kaksi litraa sadalla. Mallisarjan huipulle tulee M550i xDrive, jonka 4,4-litrainen V8-moottori kehittää 335 kW. Auto kiihtyy nollasta sataan tasan neljässä sekunnissa eli se on nopeampi kuin nykyinen M5.

    Uusi 5-sarja osaa kulkea osin jo automaattisesti, eikä se vain seuraa muita autoja, vaan osaa myös ohittaa niitä. Ääniohjauksessa auto osaa pelkkien käskyjen lisäksi myös ymmärtää tavallista puhetta. Uusi järjestelmä lisätään 7-sarjaan ensi vuoden aikana. BMW osaa pysäköidä itsensä ja etsiä uuden sovelluksen avulla tyhjiä pysäköintipaikkoja.

    Uuden BMW 5-sarjan myynti käynnistyy helmikuussa 2017 ja hinnat alkavat 520d:n 49 397 eurosta.

    13.10.2016
    TM: Teksti Toni Jalovaara

    #703749 Ilmoita asiaton viesti

    AntiWhatCar
    Osallistuja (Participant)

    Tuossa olisi sitä livekuvaa.

    #704065 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Taas kerran on vaikea ymmärtää näitä jotka haukkuivat uuden BMW 5-sarjan ulkonäön ennen ainuttakaan virallista valokuvaa. Paremmalta näyttää mitä useammin auton näkee kuvissa. Ja livenä Audit ja BMW:t ovat tunnetusti paremman näköisiä kuin kuvissa. Kaikki näyttää hyvältä auto on parantunut kaikilta osin kuten olettaa sopi. On siinä kilpailijoilla kirimistä kerrakseen jos meinaa pysyä mukana kilpailussa, kun BMW F10 pärjäsi tähän asti testeissä uusille kilpailijoilleen vallan mainiosti.

    Uusi BMW M5 tulee nelivetoisena 2018. BMW M5 F10 Competition Package 575 hp alitti tuon neljän sekunnin, joten uuden nelivetoisen pitäisi suoriutua tuosta maagiseta rajasta 0-100 km/h kevyesti. Onhan siihen luvattu yli 600 hp:n teholukemat ja vääntöä riittävästi. Hiilikuitua tuskin M5:ssa säästellään joten perusrakenteen keventäminen joka tuotti alumiinin lisäyksen kanssa 70 kg kevennyksen edeltäjään auttaa varmasti asiaa.

    #704066 Ilmoita asiaton viesti

    Auto-m
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä se ulkonäkö on haukuttu toooooodella tylsäksi myös virallisten valokuvien jälkeen – eikä ihme, sillä tylsähän se on. Ja sisustus on laadukas, mutta vanhanaikaisen näköinen jo syntyessään. Entä muutaman vuoden kuluttua?

    Eikä tämä tosiaankaan ole vain minun mielipiteeni, sillä nopeasti arvioituna 90 % kaikista kirjoittajista on kanssani samaa mieltä ulkomaistenkin lehtien palstoilla. Yhteenvetona kommenttien sanoma on tyyliä: ”BMW on jopa tylsempi kuin Audi ja se on jo saavutus”. Tämä on muotoilullisesti täysi floppi, vaikka varmasti muuten onkin luokkansa parhaimmistoa. Tällaisessa autossa auton koko sentään antaa paljon anteeksi, sillä tämän kokoluokan auto on aina jollain tavalla näyttävä ilmestys ja myös mittasuhteiltaan useimmiten tyylikkäämpi, kuin vastaavan näköinen pienempi malli.

    #704067 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Kuten totesin livenä nähtynä mielet tulevat muuttumaan, ne jotka nyt kovin sanoin kritisoivat ulkonäköä tulevat vielä toisiin aatoksiin. Mielestäni uusi BMW 5-sarja on perinteisen konservatiivinen kuten olettaa sopi. Jotkut haikailevat Chris Banglen perään uusien BMW autojen muotoilussa, mutta aikansa kutakin sanoi pässi kun päätä leikattiin. Konservatiivisuus muotoilussa on parempi ratkaisu kuin radikaalit muutokset näin on asia laskettu johdossa ja oikein meni. BMW:ltä löytyy malleja moneen makuun ja 7-sarja kuten 5-sarja on näin muotoiltuna arvokkaan näköinen auto kuten tämän luokan premium auton kuuluukin olla. Tämä on tietyn tahon jatkuvaa narinaa ulkonäöstä ja muusta kuin muuta ei elämässä olisi kuin jatkuva haukkuminen johon ei ole edes mitään aihetta.

    #704068 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Olihan noita jo ainakin 3 virallista kuvaa nähtävillä eilenkin, kun WhatCar niitä linkitteli eli 2 ulkoa ja 1 sisältä. Toki parempia kuvia on sitten tänään ollut auton virallisen julkaisun jälkeen nähtävillä. Onhan tuo uusi pykälän verran tyylikkäämpi vanhaa, mutta eihän siitä mihinkään pääse, että aika vähäisiä on muutokset ulkoisesti.

    5-sarjassakin on hinnat alkaen bensamalli n. 250 hv 4-sylinterinen bensaturbo, aivan kuten S90:ssä. Tähänkö ollaan menty, että bensakoneisen aloitusmallinkin pitää olla 250 hv? Saadaan tietysti näin kiskottua vähän enemmän rahaa jo aloitusmallista. Itselleni riittäisi jo n. 200 hv bensaturbo aivan hyvin ja varmasti monille muillekin.

    Tämä kuulostaa jo holhoukselta:

    Uusi BMW 5-sarja: isoveljen äly ja pikkuveljen moottorit


    ”Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa nyt mukautua muuttuviin nopeusrajoituksiin ja kuljettaja voi antaa järjestelmälle maksimissaan 15 km/t korjauksen rajoitukseen nähden.”

    Ei uskoisi, että juuri BMW on se joka aloittaa vakionopeussäätimellä holhoamisen eli ilmeisesti vakkari päällä ei enää voi ajaa yli 15 km/h yli nopeusrajoituksen.

    Hyvää on, ettei koko ole kasvanut kuin 36 mm pituutta, 6 mm leveyttä ja 2 mm korkeutta. Muutenkin tämän luokan autot alkaa olla kokonsa puolesta jo äärirajoilla.

    #704070 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Mp-autoilija: ”Hyvää on, ettei koko ole kasvanut kuin 36 mm pituutta, 6 mm leveyttä ja 2 mm korkeutta. Muutenkin tämän luokan autot alkaa olla kokonsa puolesta jo äärirajoilla.”

    Tässä kohtaa täysin samaa mieltä, kokonsa puolesta ollaan ääripäässä. BMW F10 oli jo kooltaan sopivuuden rajoissa omaan makuuni. Isoa autoa tarvitsevat valitsevat BMW 7-sarjan.

    #704073 Ilmoita asiaton viesti

    PiiJei
    Osallistuja (Participant)

    Uusi 5-sarja on varmasti teknisesti etevä. Muotoilupuolella lienee kysymys pahemmanlaatuisesta virhearviosta. BMW:n omien sanojen mukaan muotoiluprojekti vei 4 vuotta aikaa, ja tässä yhteydessä jokainen osa käytiin läpi. Varmasti näin, mutta tulos näyttää enemmänkin kevyeltä faceliftiltä kuin uudistukselta. Sekä sisällä että ulkona ilme ja olemus on niin lähellä jo kymmenisen vuotta koettua versiota, että pöljempi ei edes huomaa eroa. Tätä vielä korostaa BMW:n omaksuma tyyli tehdä eri malleistaan mahdollisimman paljon toistensa kaltaisia etenkin sisältä. Ihan sama toki koskee Audia.

    Arvaisin tässä tapahtuneen virheen, joka havaittiin liian myöhään. 7-sarjan myynnin ongelmat on toki huomattu ja tulossa on ollut samasta puusta veistetty vitonen. Eipä naurattaisi vastuullisen tirehtöörin nahkahousuissa. Annetaan ostavien asiakkaiden päättää. Varmasti tämäkin alkuun myy kohtuullisesti, mutta todellinen suksée näkyy vasta vuoden kuluttua. Epäilen toooosi nopean faceliftin olevan jo tekeillä.

    #704074 Ilmoita asiaton viesti

    PiiJei
    Osallistuja (Participant)

    Ajan itsekin tämän tyyppisellä germaanilla, mutta jotenkin alkaa tuntua, että näiden kuolleilla dinosauruksilla kulkevien premium-sedanien aika alkaa olla ohi. Tähän kun laittaa rinnalle samanhintaisen sähköauton, joka mahdollistaa joustavamman tilankäytön ja näyttää 2020-lukulaiselta, BMW vaikuttaa, no, dinosaurukselta.

    #704075 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    PiiJei: ”Annetaan ostavien asiakkaiden päättää. Varmasti tämäkin alkuun myy kohtuullisesti, mutta todellinen suksée näkyy vasta vuoden kuluttua. Epäilen toooosi nopean faceliftin olevan jo tekeillä.”

    BMW 5-sarja E39 facelift tuli reilun neljän vuoden päästä (2001), E60 oli niin radikaali Banglen muotoilema luomus, että facelift jäi kokonaan väliin ja F10 sai facelift mallin 2013. Korjaus BMW E60 sai faceliftin 2007 eteenpäin.

    #704077 Ilmoita asiaton viesti

    Mp–autoilija
    Osallistuja (Participant)

    Tuota asiaa itsekin ihmettelen, että miksei näihin isoihin sedaneihin kehitetä käytännöllisempää tavaratilaa. Nyt ollaan jo tajuttu, että takapenkin pitää kaatua useammassa osassa, että voidaan tarvittaessa kuljettaa pitempiä esineitä. 5-sarjassakin on takapenkkien 40/20/40 -kaato kuvien perusteella. Volvo S90:stä on tuokin käytännöllisyys unohtunut ja takapenkit kaatuu vain 60/40 -osissa. Volvossa on lisäksi surkean pieni suksiluukku, jonka pienuutta puolustavat käsittämättömällä kommentilla, että ”heidän tutkimustensa mukaan suksiluukkua ei kuitenkaan juuri käytetä”.

    Miksei kukaan tämän luokan sedaneiden valmistaja kopioi edellisessä Superbissa ollutta 2-osaista takaluukkua, jonka voi avata joko sedan-tyyliin tai katon rajasta asti tarpeen mukaan? Uudessa Superbissa tuota takaluukkua ei ole, koska toteavat sellaisen olevan liian kallis valmistaa. Ei luulisi kalleuden olevan este tässä luokassa tai voisihan tuollainen luukku olla vaikka lisävaruste. Itse ainakin olisin valmis maksamaan siitä. Tai ehkä syynä on se, että sitten farmarimallit ei tekisi enää niin hyvin kauppaansa ja niistä voi kuitenkin kiskoa vähän enemmän rahaa. Tämän luokan autot on minustakin vanhoillisia dinosauruksia tuossa suhteessa.

    #704081 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    ”5-sarjassakin on takapenkkien 40/20/40 -kaato kuvien perusteella. Volvo S90:stä on tuokin käytännöllisyys unohtunut ja takapenkit kaatuu vain 60/40 -osissa. Volvossa on lisäksi surkean pieni suksiluukku, jonka pienuutta puolustavat käsittämättömällä kommentilla, että ”heidän tutkimustensa mukaan suksiluukkua ei kuitenkaan juuri käytetä”.

    Miksei kukaan tämän luokan sedaneiden valmistaja kopioi edellisessä Superbissa ollutta 2-osaista takaluukkua, jonka voi avata joko sedan-tyyliin tai katon rajasta asti tarpeen mukaan?”

    Mikä on se oleellinen ero 40/20/40 ja 60/40 -jakojen välillä? Itse pidän oikeastaan enemmän tuosta 60/40-jaosta, koska siinä tarvitsee kaataa vain kaksi osaa silloin, kun tarvitsee koko selkänöjan alas. Itse en ole yhdessäkään autossa koskaan tarvinnut suksiluukkua. Suurimmalla premiumautojen markkinalla Kiinassakaan tuskin kovin moni suksiluukkua tarviitsee. Siksi ei ole kovin vaikea ymmärtää Volvon tutkimustuloksia.

    Nuo kaksiosaiset luukut ovat tuovat mukanaan massaa, melua ja hintaa. Itse pidän enemmän perinteisestä sedanin luukusta moottoroidulla avaamisella ja sulkemisella. Keveässä ja lyhyessä sedanin luukussa luukun käyttömoottoritkin toimivat paremmin.

    #704082 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    ”5-sarjassakin on hinnat alkaen bensamalli n. 250 hv 4-sylinterinen bensaturbo, aivan kuten S90:ssä. Tähänkö ollaan menty, että bensakoneisen aloitusmallinkin pitää olla 250 hv? Saadaan tietysti näin kiskottua vähän enemmän rahaa jo aloitusmallista. Itselleni riittäisi jo n. 200 hv bensaturbo aivan hyvin ja varmasti monille muillekin.”

    Eiköhän tuon 530i:n alle ole lähitulevaisuudessa odotettavissa moottoreita.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 302)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.