Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Uusissa autoissa huonommat valot kuin vanhoissa

Tämä aihe sisältää 201 vastaukset, 33 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 04.07.2018 at 18:50.

Esillä 15 viestiä, 166 - 180 (kaikkiaan 202)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #821670 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    huonomuistinen:

    ”Oma autoni on kyllä katsastettu ja sillä pitäisi pärjätä mielestäni sellaisenaan liikenteessä lisävaloja hankkimatta.”

    Katsastusmies ei valitettavasti hylkää huonoilla ajovaloilla varustettuja autoja.

    #821671 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    huonomuistinen:

    ”Vaihdan Lähivaloille kun eroitan valojen keilojen lukumäärän”

    Ja kun olet saanut lukumäärän varmistettua, vaihdat lyhyille ja vastaantulija jatkaa edelleen pitkien ajovalojen pitämistä päällä?

    #821673 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    huonomuistinen:

    ”Olettaisin etten ole ongelmani kanssa yksin,vai mistä johtuu joidenkin autojen nopeuden huomattava aleneminen kohdattaessa.”

    Voi johtua ihan mistä vaan.

    #821674 Ilmoita asiaton viesti

    huonomuistinen
    Osallistuja (Participant)

    Katsastusmies ei valitettavasti hylkää aina laittomiakaan valoja ja katsastuksen jälkeen on melkein vapaat kädet tehdä muutoksia.
    Laittomia valoja on kyllä kiitettävästi saatavana.

    #821675 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    huonomuistinen:

    ”Vaihdan Lähivaloille kun eroitan valojen keilojen lukumäärän”

    Ja kun olet saanut lukumäärän varmistettua, vaihdat lyhyille ja vastaantulija jatkaa edelleen pitkien ajovalojen pitämistä päällä?

    ”Katsastusmies ei valitettavasti hylkää aina laittomiakaan valoja ja katsastuksen jälkeen on melkein vapaat kädet tehdä muutoksia.
    Laittomia valoja on kyllä kiitettävästi saatavana.”

    Mistä tiedät, että vastaantulijalla on laittomat valot? Ei nykyisen ”valolainsäädännön” puitteissa eikä aikaisemminkaan ole tarvinnut sortua mihinkään laittomiin valoihin, että vastaantulija saadaan vahingossa/tarkoituksella häikäistyä.

    Omien kokemusten mukaan liikenteessä on kyllä uusiakin autoja, jotka minun puolesta voisivat ajaa pitkät päällä vaikka ihan koko ajan. Niiden pitkien ajovalojen teho on niin pieni, että sellainen kun tulee vastaan, niin heidän valojen vaihtohetkeen asti kuvittelen heidän jo tulevan lyhyet päällä vastaan. Useasti nämä samaiset autot pokkaavat TM:n arvosteluista numeron 8 tai 9 ryyditettynä arvosanalla hyvä tjsp.

    #821677 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @Huonomuistinen: voit lopettaa syyllisten etsinnän, koska se löytyy peilistä.

    Ongelmatilanteesi kohtaaminen mäen harjanteella ja uusien autojen vakiovalot ovat vaikeita ainoastaan, koska yrität ajaa pimeässä kohtuuttoman huonoilla valoilla.

    On täysin oma asiasi, jos olet omaan valintaasi tyytyväinen, mutta on kohtuutonta vaatia muilta samaa vain sinun mieliksesi.

    Kukahan vakiohenkikökunnasta tätäkin vedätystä rakentaa, ja monestako viestistä löit vedon?

    #821678 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Huonomuistinen: ”Katsastusmies ei valitettavasti hylkää aina laittomiakaan valoja ja katsastuksen jälkeen on melkein vapaat kädet tehdä muutoksia.”

    Tällä ei ole mitään tekemistä itse aiheutetun ongelmasi kanssa.

    Huonomuistinen: ”Laittomia valoja on kyllä kiitettävästi saatavana”

    Mihin ihmeeseen nykyään tarvii laittomuuksia, kun laillisestikin saa vanhankin auton nokalle helposti ja halvalla 3 – 4 uuden LED valoauton kaukovalot?

    Itse olet valintasi tehnyt, koeta nyt oppia elämään omien valintojesi kanssa. Kitukoon kelle se on mieluista.

    #821679 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Huonomuistinen: pitäisikö vanhempiin autoihin laittaa vilkku katolle että nekin näkyisivät paremmin?
    Voithan sinä kokeilla tuotakin. Kerro sitten auttoiko tilannetta? Muista asentaa sinun käytössäsi laillinen vilkkuvalo. Jotkut kyselevät valojen laillisuuden perään jatkuvasti.

    En tiedä, mikä on sinulle vanha auto, mutta meillä asennettiin kuljettajaansa vanhempaan autoon nokalle sieltä tehtaalla asennettujen H4 vuoksi puuttuneet valot. Toimii kohtuullisen hyvin, kun valitsee käyttötilanteeseen sopivat valot. Referenssilukua olisi vielä jäljellä yhden rekkavaloparin asennukseen, mutta ei ole keksitty, mihin sitä tarvittaisiin?

    Huonomuistinen: valot pitäisi testata myös vastaantulian näkökulmasta ennenkuin niitä ruvetaan kehumaan.
    Jos teit, kuten itse opetat, niin kerrotko, mitä luksimittari näytti?

    Minä testasin meidän perheen maksimista vajaat ajovalot, sekä tuon vanhan että omani. 200 metrissä on 11 – 15 luksia tien laidasta laitaan. Mikä kelpaa katsurille, kelpaa myös sinulle. Alapa keksiä selityksiä, miksi muilta vaatimasi testaaminen ei koske sinua?

    Lakkaa trollaamasta, laita autosi viimeinkin ajoympäristöäsi vastaavaan kuntoon ja lakkaa valittamasta tyhjästä.

    Toinen näkökulma:
    (Lähes) Pimeät autot ovat häiritseviä liikenteessä. Niiden kuljettajat hidastavat kohdattaessa, ja kun kohtaaminen viivästyy jo kaukovaloilla nähdystä paikasta, myös vastaantulija joutuu hidastamaan pelkästään itsekkäästi pimeänä ajavan vastaantulijan vuoksi. Valottomat ajavat myös melkein niin hitaasti kuin heidän näkemänsä edellyttää. Jos näkemää on 50 – 60 km/h nopeuteen, on marssivauhtia ehkä 70? Tällainen liikkuva pimiö on vaikea ohittaa, kun sen edessä on musta aukko, jonne ei näe. Rohkeimmat näistä ohittavat, ja kun ohittajan palatessa omalle kaistalle vaihdan lähivaloille, alkaa edellä hillitön valojen räpsyttely, kun kaukovaloja ei löydykään ja minun lähivaloni painuvat kahta puolta ohittajan ohitse. Ohitettuasn heillä ei ole aikomustakaan poistua minnekään, vasn hetken kuluttua ne hyytyvät taas hankaliksi ohitettaviksi, vaikka ajan vakionopeutta. Lopun matkaa he tulevat ”hinauksessa” aiheuttamatta sen jälkeen enempää häiriötä.

    Mutta en valita, koska itse he ovat häirikön osansa valinneet, minä vaan yritän pärjäillä eteeni osuvissa tilanteissa. Ellei vehkeet toimi siellä missä liikun, sitten hommataan sopivammat.

    #821713 Ilmoita asiaton viesti

    Yosemite J
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä täällä etelässä, jossa tiellä liikkuu muitakin kulkijoita, on lähivalojen tehokkuus paljon kaukovaloja tärkeämpi. Mahdollisimman paljon vastaantulijaa häikäisemätöntä valoa kohtaamistilanteessa on turvaalisuutta parhaimmillaan.
    Surkeat lähivalot oli yksi syy taluttaa edellinen (viimeinen?) MH vaihtohalliin vähillä kilometreillä. Tosin siihen vaikutti muukin ”premiumlaatutaso”.
    Aikoinaan HJ61:een asensin kunnon sumuvalot, joita käytin (laitonta, hyi olkoon) lisälyhyinä surkeiden alkuperäisten apuna.

    Näkeminen ja silmien herkkyys ovat sen verran persoonakohtaisia ominaisuuksia, että neuvot katsesuunnasta ovat aivan turhia. Kukaan tuskin vastaantulijan valoja tuijottaa, mutta yhtä häikäisee, toista ei.
    Laajemmasta avaruuskulmasta tuleva valo pääsääntöisesti aiheuttaa voimakkaampaa häikäisyä, mutta siihen vaikuttaa moni muukin muuttuja.

    #826670 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Ultra Range High Beam tulossa tarjolle myös Ceen faceliftiin:

    Mercedes-Benzin C-sarja nousee osittain lippulaivan S-sarjan tasolle – Ajovaloissa merkittävä parannus

    Data näyttää jossain määrin lupaavalta, mutta valokuvion mittauksia odotellaan yhä…

    #829374 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:

    Mitäs mieltä tuommoisesta keksinnöstä?

    https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/tuote/lazer-triple-r-1000-std-black-e-boost-lazer-triple-r-1000-std-e-boost-musta/00R8-STD-B/

    Speksien ja kuvien perusteella askarruttaa:
    -valmistajan ilmoittama paino vs todellinen?
    -valkoisen ”valopallon” kirkkaus ja koko keulan edessä?
    -ylätukien asentaminen uraan, bolt-in vai askartelua?
    -valokuviota levittävät linssit, oikeasti hyödylliset vai ei?

    Muutkin havainnot Lazereista tervetulleita.

    #829375 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Tässä yksi havainto videon kera.

    #829377 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Lazerin Triple-R 750 (vakiotehoiset) yritin epätoivoisesti tunkea Mersun säleikön taakse, ja melkein onnistuin. Valot sinänsä ovat hyvät, mutta niin kookkaat, että piilovalojen asennuspaikka ei vaan ollut enää käytännöllinen.

    Samat valot korvasivat Rouvan auton vanhat Bosch Touring 190 halogeenivalot. Ilman Reeded-linssiä valokuvio on vähän putkimainen, joten pidän ainakin meidän käytässä 1x Reeded-linssiä mökkitien sarvipäiden vuoksi hyvinkin toimivana. Tuon tonnisen valokuvio on vielä hurjempi, joten yhdelläkin saa lisää valoa merkittävästi, jos sitä ajat takaa?

    Parhaisiin halogeeni- ja xenonlisävaloihin verrattuna tuon Triple-R 750:n valokuviossa näkyy monille LED valoille tyypillinen etupainotteisuus, joka taitaa jopa korostua Reeded-linssillä.

    Lazerin etuna on 5 vuoden takuu, ja se tosiaan painaa niin paljon, että pitää kiinnittää kunnolla ja ilman muuta ylätukien kera. Lattamalliset rosterikiskot ylätuiksi on helppo istuttaa valaisimen rungon yläreunassa kulkevaan uraan saatavaan kiinnityspalikkaan, joka toimii varsin hyvin ja tukevasti.

    Vaihtoehtona voisit harkita tätä TM valotestin voittajaa. Omaa kokemusta tästä ei ole, mutta valokuvioita voi verrata Jussinmäen sivuilla, jossa muistaakseni myös tämä on mukana heidän valotestissään:

    https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/tuote/led-kaukovalo-seeker20x-9-36v-80w-ref45/1605-NS2020/

    #829386 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:

    ”Tuon tonnisen valokuvio on vielä hurjempi, joten yhdelläkin saa lisää valoa merkittävästi, jos sitä ajat takaa?”

    Yhtä kappaletta olen miettinyt.

    ”Triple-R 750:n valokuviossa näkyy monille LED valoille tyypillinen etupainotteisuus, joka taitaa jopa korostua Reeded-linssillä.”

    Siltähän tuo kuvissakin vähän näyttää, että keulan eteen noin 50-100m päähän muodostuu tarpeettoman hyvin valaistu ”pallo”, jonka taakse olisi kuitenki mukava nähdä ilman, että tuo kirkkaampi kohta kiusaa.
    Pystyykö tuota korjaamaan suuntaamalla tuota ”valopalloa” kauemmas vai meneekö puhtaasti vastaantulijoiden kiusaamiseksi/puitten latvojen valaisemiseksi?

    ”Lattamalliset rosterikiskot ylätuiksi on helppo istuttaa valaisimen rungon yläreunassa kulkevaan uraan saatavaan kiinnityspalikkaan, joka toimii varsin hyvin ja tukevasti.”

    Noita kiskoon sopivia kiinnityspalikoita yritinki löytää kehnolla menestyksellä eri verkkokaupoista. Soittamalla tuo selvinnee viimestään.

    ”Vaihtoehtona voisit harkita tätä TM valotestin voittajaa.”

    Mikäpä jottei. Näyttäisi tulevan ne yläkiskon kiinnityspalikatkin mukana.

    Mihin sitten ikinä päätyykään, niin jos ei toimi tieliikennekäytössä, niin voihan sen väkästellä kelkan keulaan.

    #829392 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Vertasin uunituoreen TM:n talviautovertailun valomittauksia vuoden 2008 ja 1998 vastaaviin. Tämäkään ei tue otsikon väitettä, vaan parhaat valot löytyvät tästä uusimmasta vertailusta.

Esillä 15 viestiä, 166 - 180 (kaikkiaan 202)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.