Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Uusissa autoissa huonommat valot kuin vanhoissa

Tämä aihe sisältää 213 vastaukset, 37 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Juhamatti2 31.10.2018 at 16:42.

Esillä 15 viestiä, 196 - 210 (kaikkiaan 214)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #847421 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Lukija5911: Tiedän, että jotkut ovat kyseisissä autoissa noihin halogen-lisäpitkiin rakennelleet jälkiasennusxenoneja. Auton ulkonäkö ei muutu, mutta valoa on kuulemma tullut vielä rutkasti lisää.
    Edellisessä S204 Ceessäni oli juuri tuo quad-xenon setti ja se on ainoa auto, jolla olen 40 vuoteen ajanut talven ilman lisävaloja. Nuo W204 Ceen xenonit ovat vielä hieman paremmat kuin W211:n vastaavat, joilla tosiaan on taipumus tummua iän myötä.

    Nykyisessä W212:ssa olisi ollut jo aikoja sitten vaikkapa Hella DE mini-xenon lisäkaukovalot pienempien salmiakkien sisällä, ellei siellä olisi parkkivalon lisäksi myös muuta tekniikkaa, jota ei voi raivata pois auton huomaamatta jotain puuttuvan.

    #861543 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Olet vähään tyytyväinen. Pari sataa metriä on Liikenneturvan mallinnuksen mukaan jo 80 km/h talvirajoituksella aivan ehdoton minimi, silti edes tien laidasta laitaan 200 metrin kaukovaloja saa hakemalla hakea, riittävän leveästä valokuviosta puhumattakaan.
    
    Ristiriita valotehon ja käytettävissä olevan tekniikan välillä vain pahenee, kun katsotaan mitä nyt olisi tehtävissä, jos joku viitisi vaivautua.
    

    Joo no, tuota luokkaa ne historian parhaat toteutukset ovat olleet, enkä koe tuollaista kaukovalojen näyttämää turvallisuusriskinä. Moni ajaa autoilla, joissa sama raja on vain 100 metrin päässä. Ennen kuin saadaan tuota pidemmälle tarkasti mukautuvia valoja, niin eipä pidemmästä kantamasta paljoa iloa ole.

    Uuden TM:n farkkujen ja maasturien vertailussa olleessa 5er:ssä oli oikein hyvät valot. kantamaa 195 metriin ja mukautuvina nuo valot ovat turvalliset myös silloin, kun samaa tietä käyttävät muutkin. Jotenkin tuntuu, että TM:n ”katoavaa kansanperinnettä” -arviota olisi syytä päivittää. Ainakaan kyseisen lehden omien mittausten mukaan hyviä kaukovaloja ei ole koskaan ollut paremmin tarjolla.

    #864044 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    NHB: tuota luokkaa ne historian parhaat toteutukset ovat olleet, enkä koe tuollaista kaukovalojen näyttämää turvallisuusriskinä.
    Täsmälleen samaa mieltä. Itse asiassa tätä huonommatkaan valot eivät ole riski, jos kuljettaja ei aja enempää kuin näkee.

    Minimi 200 m + parin sekunnin reservi on jo ihan käyttökelpoinen. Useimmat eivät kaipaa kovin paljon yli 250 metrin ylittävää kaukovaloa. En minä ainakaan tällaisiin valoihin asentaisi mitään lisää

    Omaa nykyistä mitoitustani en edes tarjoa yleisohjeeksi, ja pärjäisin kyllä vähemmälläkin. Mutta kun lisävalot joudun asentamaan, en vaan osannut perustella itselleni huonoja ja kalliita, kun halpoja ja hyviäkin saa.

    NHB: Moni ajaa autoilla, joissa sama raja on vain 100 metrin päässä.
    Tässä se ongelma on, tai oikeastaan kaksikin. Yllä sovittu talvikelissä riittävä näkemä vaatii suunnilleen maailmanennätysvalot.

    Ennen tuo oli luonnon laki, koska halogeenivalon valovirta ei vaan riitä kuin juuri ja juuri tuohon minimiin, ellei toteutuksessa mokata yhtään. Nyt maksimissaan siedettävä valoteho ei johdu vehkeistä, vaan tekijöistä.

    Koska niitä ei useimmilla ole, aika moni ajaa puolivaloilla maaiimanennätysvaloja vaativilla nopeuksilla.

    NHB: Ennen kuin saadaan tuota pidemmälle tarkasti mukautuvia valoja, niin eipä pidemmästä kantamasta paljoa iloa ole.
    Mitäpä se nakkikioskin kiertäjä valoilla tekisikään. Joutaa ajaa sen verran hitaammin, että näkee vaikka parkeillakin. Pidempää matkaa ei Pohjoismaissa mahdu ajamaan liikenteessä, jossa kunnolliset 200+ metrin kaukovaloista olisi ongelmaa.

    Moitteellani nykyajan valaisinten suunnittelusta siteeraamassasi postissa tarkoitin sitä, että ennenkin valaisimet suunniteltiin kaupallisin rajoituksin. Silti tavoitteena oli hyvät valot hinnan ja käytettävissä olevan valovirran sallimissa rajoissa.

    Nykytekniikka tarjoaa mahdollisuuden reilusti riittävän tason ylittäväänkin valotehoon ja nopeaan ja tarkkaan säädettävyyteen kohtuukustannuksin. Kaikkiin tarpeisiin riittävät ajovalot eivät vaatisi mitään erityistä onnistumista, vaan tekniikan puolesta täysin rutiinisuorituksella koko ala voisi siirtää henkilöautojen lisävalot tekniikan museoon vuosimallista 2019 alkaen.

    Se että ala vastaa tähän mahdollisuuteen asemoimalla itsensä vuoden 1979 Hella 186 H4 valoilla tuplatun Taunuksen kilpailijaksi on säälittävää räpeltämistä.

    En valitettavasti liioittele, vaan valovirran lumenit ovat samat, lähi- ja kaukovalot suunnilleen samat ja pesurit puuttuvat kummastakin.

    Hyvä juttu silti, että parhaat alkavat jo lähestyä käytännön minimivaatimusta.

    #866371 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Minimi 200 m + parin sekunnin reservi on jo ihan käyttökelpoinen. Useimmat eivät kaipaa kovin paljon yli 250 metrin ylittävää kaukovaloa.
    

    Mitä muuten teet siinä tilanteessa, jos joudut muiden liikkujien vuoksi joskus sammuttamaan kauas näyttävät lisävalot? Tiputatko nopeuden vastaamaan valojen näyttämää samalla kaavalla?`

    Nykyisin näyttää siltä, että hyvin usein koeajoissa ja vertailuissa näkee sellaisia valoja, joiden TM julisti olevan jo sukupuuton partaalla. Uusimman koeajon A-Klassen perusleditkin näyttivät leveällä keilalla 185 metriin. Uusin ViB käytti S-Klassen valojen pitkistä kuvausta extremt långt. Vib:n mittauksen mukaista 320 metrin näyttämää voisi verrata vaikka V90:n 241 metriin, joka sekin sai jo lehden vertailussa arvosanan 5/5 ja E-Klassen multibeameihin, joille Vib mittari 220 metrin kantaman. Taitaa olla parhaat koskaan mitatut valot tuossa S-Klassessa, mikä ei oikein istu TM:n propagandaan.

    #866372 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    Ei taida olla samat luximäärät Vi Bilägaren ja TM:n testeissä?

    #866399 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    En tiedä lukseista, mutta ViB:n mittaukset tosiaan antavat pidemmän keilan. Noista verrokeista saa kiinni vähän suuruusluokkaa.

    #866480 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    En lisää valoa nostaakseni nopeutta, vaan saadakseni hieman reserviä näkemääni, ettei minun tarvitse himmata näkemän vuoksi normaalissa talvikelissä niin usein. Toinen syyni on silmien lepuuttaminen jatkuvassa kirkkaassa valossa. Mutta jo kuivalla asfaltilla nopeus putoaa alle satasen pimeässä, vaikka valoa on kolmen nykyauton edestä.

    Yhden tai kahden vastaantulijan vuoksi en joudu hidastamaan. Koska valot vaihtuvat valokeilojen kohdatessa, olen jo nähnyt tien ja ojat kohtaamispaikkaan saakka ennen lähivaloja.

    Hyvällä kelillä noin sadan metrin lähivaloilla voin ajaa talvirajoituksella, mutta se on selvästi rasittavampaa kuin täysillä valoilla.

    Liukkaalla joudun sitten hidastamaan kun alan monen vastaantulijan vuoksi rullata ulos jo näkemältäni alueelta. Olen joskus maininnutkin hieman ärsyttävänä itsekkäitä autoilijoita jotka ulosmittaavat täysimääräisenä oikeutensa ajaa kehnoin valoin. Tullessaan vastaan hän usein tilaa mahdollisimman myöhäisen lähivaloille vaihdon vaihtamalla itse liian aikaisin. Koska vaihtokohta on valokeilojen kohtasminen, sehän on pyyntö nähdä vastaantulijan kaukovalot entistä lähempää, mutta kaikkein onnettomimpien saunalyhtyjen kanssa seikkaileville ei oikein kehtaa tätäkään suoda, kun tietää, miltä kunnon valot näyttävät pupillinsa pimeydessä äärimmilleen venyttäneelle. Pakotettuaan minutkin vaihtamaan liian aikaisin tuo vastaantulija vielä hidastaa vauhtiaan pakottaen minut tekemään lähivaloilla samoin. Valoton siis kuluttaa omaa nuukuuttaan minun polttoainettani. Näiden vuoksi meidän automme saapuu mökin pihaan useimmiten yöllä. Vastaantulevien rahtarien kanssa aina pärjää, jotkut pikkuautojen kuskit häiritsevät enemmän.

    Tavoitteeni ei ole pitää aina vakionopeutta, vaan minimoida tilanteet, joissa joudun hidastamaan huonojen vehkeiden vuoksi.

    Sumussa ja sakeassa lumisateessa olen yksi hitaimmista, koska en tosiaan uskalla ajaa enempää kuin näen.

    S-sarjan Ultra High Beam LEDien mittaustietoja odotan mielenkiinnolla, koska speksit vaikuttavat hyvältä. Ilmoitetusta 1 luksi @650 m lukemasta voi interpoloida 4 luksia yli 300 metrissä, mikä on jopa enemmän kuin tarvitsen, vaikka sattuukin olemaan vähemmän kuin mitä nyt on nokalla. Mutta LEDien säädettävyys kyllä korvaa aika paljon metrejä kaukovalossa, etenkin tässä tapauksessa, jossa valoa on henkilöautoon riittävästi.

    TM propaganda ei ota uytta Ässää huomioon, koska he eivät ole sitä vielä mitanneet. Laskennallisesti Ultra High Beamin pitäisi saada 5 luksia noin 300 metriin, mikä on ilman muuta uusi ennärys ja enemmän kuin tarpeeksi.

    Lakkaan valittamasta, kun siitä yksittäisestä ennätyksestä tehdään normi.

    #904177 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    TM 18/2018 julkaisi hyvän jutun auton valoista.

    Ennen halogeeniaikana kunnon valot oli resurssirajoitteinen haaste, jota suurin osa yrittäjistä ei osannut ratkaista. Nyt tilanne on toinen ja olen itsekin nalkuttanut jo pitkään turhautumistani siitä, kuinka nykytekniikan mahdollisuudet tuhlataan valmistajien tehdessä entistä paremmilla vehkeillä entistä huonompia valoja.

    Niinpä oli jo aikakin siirtää parikymmentä vuotta vanha Saabin halogeenivaloista mitattu ennätys historiaan. Mersun S-sarjan uusi Ultra High Beam LED työntää 5 luksin käyrän 280 metrin päähän, mikä vastaa aika hyvin yllä tehtaan pressimateriaalista arvioitua. Valokuviosta reilut 200 metriä on vielä kohtuullisen leveää.

    Hieman parempiakin lähivaloja on, mutta jos säädettävyys on Mersun halvempien LED valojen tasolla, niin tuollaisilla valoilla voisin ajaa ilman lisävaloja poronhoitoalueellakin. Se olisikin ensimmäinen kerta 40 vuoden ainoan poikkeuksen, eli quad-xenoniksi konvertoitujen bi-xenonien jälkeen.

    S-klasse on kallis, mutta toivottavasti sen esimerkki pakottaa muutkin tarjoamaan samaa lähiaikoina?

    #904461 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)
    Ennen halogeeniaikana kunnon valot oli resurssirajoitteinen haaste, jota suurin osa yrittäjistä ei osannut ratkaista. Nyt tilanne on toinen ja olen itsekin nalkuttanut jo pitkään turhautumistani siitä, kuinka nykytekniikan mahdollisuudet tuhlataan valmistajien tehdessä entistä paremmilla vehkeillä entistä huonompia valoja.
    

    Valoa ledeistä kyllä sa irti, mutta pitkille etäisyyksille sen suuntaaminen on haaste. Mersuhan on kehitellyt pitkään näitä pitkän kantaman ledejään ja monella muulla valmistajalla on laser-ledejä vastaavassa käytössä. Jälkimarkkinoiden ”ledimetri” ei vain ole ratkaisu, jota valmistajat voisivat käyttää.

    Nuo S-Klassen valot ovat jo nyt superit ja kehitysnopeus on sellainen, että seuraava sukupolvi lienee jotain vielä parempaa. Mitään lisävalovirityksiä tai halogeenien kapeita keltaisia keiloja ei voi edes verrata S-Klassen valoihin.

    #904520 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Jännä huomata tuosta TM:n jutusta, kuinka arvostelu ei ole sama eri autoille. Dusterin valot ovat ”ilahduttavan kelvolliset” ja osoittavat halogeenien hyvyyttä. Octavian selvästi paremmissa valoissa ”ei vieläkään ole kunnollista tehoa” ja XC40:n valot ”eivät vastaa Volvon turvallisuusimagoa”, ovat ilkeitä ja häiritsevät.

    #904523 Ilmoita asiaton viesti

    ▫️
    Osallistuja (Participant)

    TM:hän on nykyisin Mercedeksen mainoslehti, kun A-sarjaa ja GLC:tä nyt valmistetaan Suomessa. Katumaasturitestin jälkeen oli välittömästi Mercedeksen mainos, jossa mainostettiin GLC:n voittoa TM:n testissä. Ensin siis oli katumaasturitesti ja välittömästi seuraavalla sivulla testin jälkeen oli Mercedeksen mainos jossa mainostettiin että GLC oli voittanut TM:n katumaasturivertailun.

    #905992 Ilmoita asiaton viesti

    Sami Rainisto
    Valvoja (Moderator)

    Kommentti oli niin kiintoisa, että se piti käydä tarkistamassa.

    Numerossa 1/2018 on tosiaan Mercedes-Benzin mainos katumaasturivertailun jälkeisellä aukeamalla.

    https://tekniikanmaailma.fi/digilehti/01-2018-nakoislehti/42-58

    Mainoksessa ei ole kuitenkaan mainintaa katumaasturivertailusta.

    Ei voisi ollakaan, koska emme tietenkään kerro ulkopuolisille etukäteen vertailujen voittajia. Muutenkin toimituksellisen sisällön ja mainosten välillä on tiukka palomuuri. Lehdessä olevat mainokset eivät vaikuta millään tavalla vertailujen ja testien eikä muuhunkaan journalistiseen sisältöön.

    ystävällisin terveisin
    Sami Rainisto / Tekniikan Maailma

    #906197 Ilmoita asiaton viesti

    ▫️
    Osallistuja (Participant)

    Okei, kiitos selvityksestä, taisin muistaa nuo faktat väärin.

    #910566 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija77772
    Osallistuja (Participant)

    Kuitenkin samaan aikaan monet kalpeasävyiset nykyvalot häiritsee silmää pahemmin. Olen pistänyt merkille, että esim. uusimmissa mersuissa tulee
    niitä ääripään pistäviä häikäsijöitä vastaan. Pitää kohta varmaan aurinkolasit päässä ajella pimeällä. Kalpea kelvini varmasti hieman vaikuttaa siihen kuinka pahalta se silmässä tuntuu, mutta liekö kyse sitten vain siitä?

    #911191 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    LED-valojen valokuvio on harvoin yhtä hyvin hallinnassa kuin laadukas heijastimella muotoiltu xenonvalaisimen valokuvio.

    En ole tehnyt kattavaa testaamista, mutta kaikki käsiin osuneet lisävalot olen käynyt mittasuoralla katsomassa luksimittarilla. Teoreettista valovirtaa löytyy LEDeistä vaikka kuinka, mutta sen valotehon tähtääminen tielle auton eteen onkin vaikeampi temppu.

    Syksyn uutuus W-Light Comber on tästä hyvä esimerkki. Banaaniksi väännetty valaisin välttää hyvin monille tehokkaille LEDeille tyypillisen putkinäön ja ylikirkkaan läiskän nokan edessä. Valotehoa on silti auton eteen 200 metriin tehokkaimpien xenonvalojen tapaan.

    Erona tässäkin silti LEDien kaksinkertainen valovirta. Kun LEDivalaisin tekee 13500 lumenin valovirrallaan 200 metriin auton eteen samat luksit kuin 6400 lumenin xenonvalo, niin voi vain arvailla, minne katoaa se osa LEDien valotehosta, jota ei auton edessä polven korkeudelta mitaten löydy?

    Toinen mahdollinen selitys Mersun häiritseville valoille voi olla vähän vanhempien mallien projektorivalaisin, jonka valokuvion äärirajoilla saattaa näkyä värivirheitä.

Esillä 15 viestiä, 196 - 210 (kaikkiaan 214)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.