Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Uusissa autoissa huonommat valot kuin vanhoissa

Tämä aihe sisältää 213 vastaukset, 37 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Juhamatti2 31.10.2018 at 16:42.

Esillä 4 viestiä, 211 - 214 (kaikkiaan 214)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #911224 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    NHB kirjoitti toisaalla: Yksi tärkeimpiä kehityksen ilmenemiä on juuri se, että vähemmällä häikäisyllä saadaan enemmän valoa tielle.
    LED valaisimen adaptoituvan ohjauksen kautta tämä on ilman muuta hyvä parannus, kunhan algoritmi vain toimii kunnolla. Ja parempaan suuntaanhan ne ovat menossa softantekijöiden oppiessa aiheesta lisää.

    Mutta itse valaisimen suunnittelun osalta tilanne on joskus jopa päinvastainen. Valaisimien suunnittelijoiden käytössä oleva valovirta on ollut kasvamaan päin halogeenien jälkeen. Sekä xenon- että LED valaisinten valovirta ylittää vakiotehoisen halogeenivalaisimen reilusti, mutta referenssiluvut eivät ole kasvaneet vastaavasti. Jos kasvanut valaistuksen määrä ei osu auton edessä oleviin referenssimittauspisteisiin, niin minnekähän se mahtaa suuntautua?

    Hyvien halogeenivalojen referenssiluvut olivat 30 – 35 tasoa, silti niiden sekaan saapuneita projektorilla toteutettuja xenonvaloja pidettiin häiritsevinä niiden tullessa markkinoille, vaikka referenssiluvut olivat selvästi alemmat.

    LEDeissä on näkyvissä samoja oireita, vaikka älykäs ohjaus lieventääkin hyvin valaisimen epätäydellisyyden haittoja.

    Lisävaloissa on refernssilukujen mittausnormi jäänyt ajastaan jälkeen jo aika pahasti, kun 80 Watin LEDivalaisimen referenssiluku on mukamas 10, tai sekä HR että DR hyväksytyn valaisimen referenssiluku pienenee valoteho kaksinkertaistamalla, eli siis vaihtamalla halogeenipolttimon tilalle xenon. Normi ei nykyisellään tunnista silmän kokemaa häikäisyä kovinkaan tarkasti.

    Juuri sitä olin sanomassakin, että mittausmenetelmän karkeuden vuoksi käytännössä suurempi häikäisy saattaa jopa alentaa referenssilukua, kunhan valaisin hukkaa riittävän suuren osan hurjasta valotehostaan puiden latvoihin referenssimittauspisteiden ohitse. Osin tähän perustuvat häiritsevimmät lisävaloviritykset, joilla saa hirveän paljon valoa sinne, missä sitä ei tarvita. Ja vieläpä ihan laillisesti.

    #915848 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Joku kyseli aiemmin LED panelivaloista, johon olisi nyt antaa suosituksena W-Light Comber.

    Koko valaisin on väännetty kaareksi, ja se välttää LEDeille tyypillisen putkimaisen valokuvion ja kuvissa puhki palavan valkohehkuisen läiskän nokan edessä. Valokuviossa on leveyttä hallitusti reunoja kohden himmentyen, joten ainakaan minun silmäni eivät koe häiritsevän terävää valon ja pimeyden rajaa.

    Paneli on toteutettu epäsuoralla valolla peilitekniikalla ja on hieman aiempia vastaavia hoikempi ja niin sirokokoinen kuin yli puolimetriseltä panelilta voi kohtuudella odottaa.

    Aiempaan postiini häikäisystä viitaten, 2*80 watin ref 10 SAE 210 valoihin verrattuna W-Light näyttää datalehdellä jäävän teoriassa tappiolle pienemmällä ottotehollaan ja valovirrallaan. Käytänmössä silti näennäisesti tehottomampi W-Light tarjoaa 200 metriin lähes puolta suuremman luksimäärän. Auton eteen eikä harakoille suuntautuvan valon määrä näkyy myös isossa yhden panelin 45 referenssiluvussa.

    Esitteen lupaamaan 18 luksiin 300 metrissä en silti usko, eikä sitä liikennekäytössä tarvitakaan. Mutta minun luksimittarini näytti sateisen mustalla mittasuoralla 15 luksia 200 metrissä pusikosta pusikkoon yli koko tien, mikä on ainakin minulle sopiva lukema, etenkin kun nätisti pyöristetty valokuvio on tasaisempi kuin aiemman NBB Alpha xenonin ja myös hieman lyhempi (mikä on tässä tapauksessa hyvä asia).

    Mutta on se vaan silmille aika äkäinen välähdys tuo LED-kaukovalon nopea syttyminen. Näitä ei kytketä ennen kohtaamista.

    EDIT: lisämeriittinä Comberille sekä pääty- että pohjakiinnitys. Jälkimmäisen turvin sen voi pultata perinteiseen kilven taakse asennettavaan valotelineeseen tarvitsematta porata näkyviä reikiä autoon. Matalan valaisimen ylätuet mahtuvat vaikka säleikön alta niissä malleissa, joissa säleikkö nousee konepellin mukana.

    #915963 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija77772
    Osallistuja (Participant)

    Tämän luokan asiaan perehtyneitä vastaajia maailma tarvitsee enemmän.

    #915973 Ilmoita asiaton viesti

    Juhamatti2
    Osallistuja (Participant)

    Ei ole Comber pahan hintainen, 165€ Lumiselta hankittuna, ref 45 vaan rajaa käyttöä.

Esillä 4 viestiä, 211 - 214 (kaikkiaan 214)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.