Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Uusissa autoissa huonommat valot kuin vanhoissa

Tämä aihe sisältää 76 vastaukset, 19 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 18.09.2017 at 13:03.

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 77)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #751846 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Sokea-Reetta”Heijasteleeko liikennemerkit kuinka tympeästi takaisin noilla Lazereilla verrattuna aikasempiin xenon-lisävaloihisi?”

    En osaa arvioida häiriön suuruutta, mutta molemmissa on tuo sama selkeä efekti, että suuri puhdas sinivalkoinen suunnistustaulu häikäisee pahasti.

    Lazerien valovirta on vakiotehoista xenonpolttimoa suurempi, mutta Lazerin valokuvio on selkeästi NBB Alphaa kapeampi, joten en osaa sanoa häikäisyn ainakaan pahentuneen.

    Saa nähdä, mitä sitten tapahtuu, kun tilauksessa olevat valokeilaa levittävät 1xReeded linssit saadaan paikalleen? Nykyinen valokuvio ei ole mikään pistevalo, mutta sekä kapeampi kuin mihin olen tottunut että myös epäkäytännöllisen pitkä, kun metsän reuna alkaa vaalentua 400 metrin päässä olevassa mutkassa.

    Lähivaloille vaihtaminen vasta pestyn liikennemerkin vuoksi on tuttua.

    #751867 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE: ”Lähivaloille vaihtaminen vasta pestyn liikennemerkin vuoksi on tuttua.”

    Tarkoititko Mersun automatiikkaa?

    #751878 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Mersun vuosimallin 2012 ILS valonvaihtoautomatiikka ei ole kovin fiksu vakiovaloillakaan, mutta isoilla lisävaloilla sitä ei voi käyttää ollenkaan.

    Kytkentäni mahdollistaa automaatti- tai manuaalivaihdon tuplilla tai ilman, mutta valokuvio on säätöalgoritmille liikaa.

    Pahiten homma menee pieleen etääntyvää ohittajaa seuratessaan. Lähivalot nostavat nätisti valokuviota edellä loittonevan takana, kunnes viimeinen säätöporras sytyttää sinisen merkkivalon kojetauluun, rele vetää ja edellä ajava näkee yli sata metriä pitkän oman varjonsa.

    Muuten en koe liikennemerkkien heijastusta häiritsevänä, mutta puhdas iso suunnistustaulu ulkokaarteen puolella lumisessa luonnonpuistossa mökkimatkalla tulee kyllä ohitetuksi lähivaloilla tai tuplat hetkeksi pimentäen.

    #786651 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    TM 16/2017 koeajama Mazda CX-5 on uusin esimerkki kaukovalojen unohtumisesta tehtaalle. Ihan mainio lähivalokuvio äärimmillään 110 metriä. Kaukovaloja ei ole auton LED valoihin asennettu lainkaan, vaan leveämpi lähivalo sinisellä merkkivalolla lisää tuohon noin 2 metriä!

    Selvää Citymaasturiainesta, tehty ajettavaksi valaistulla alueella.

    Täällä on piilovaloasennus hylätty, koska yksiripaisen AMG tyylisen säleikön taakse asennetun valaisimen valokuvio vääristyy säleikön paksun kiiltävän koristelistan vuoksi. En valitettavasti tuota älynnyt ennen suuritöistä asennusta. Hyvät valot koeajolla ilman säleikköä, mutta auto ehjäksi koottuna tulee valaisimen päälle lipaksi hopeavärinen heijastin, joka korostaa LED valon muutenkin kirkasta lähialuetta.

    NBB pari takaisin nokalle perinteisin keinoin. Lisävalot näyttävät henkilöauton nokalle asennetuilta vetäjän kattovaloilta, mutta niin näyttää valokuviokin.

    #788038 Ilmoita asiaton viesti

    PL57
    Osallistuja (Participant)

    Ostin uuden BMW320, valot ovat LEDit. Referenssi on 12,5 per valo. Käytännössäkin surkeat kaukotuikut. Ajattelin asennuttaa lisäkaukovalot, varaahan on lisätä 100 – 2 x 12,5 = 75 ref. Maahantuoja ei osannut auttaa asiassa, heidän mukaansa kyseiset tuikut ovat riittävät. Löytyykö autopajaa, joka osaa asentaa BMW F31 vm. 2017 autoon asiallisesti lailliset lisäkaukovalot, esim. 2 x 30 ref. lisää?

    #788435 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Lisävalomääräyksiä ollaan muuttamassa kesäkuun alussa voimaan tulevassa lakimuutoksessa.

    Trafissa muhii valomääräysten muutos siten, että auton keulalle saisi nyt asentaa kolmannen apukaukovalon. Määräysesityksessä todetaan, että ylimääräinen kaukovalo sallitaan, ”kunhan kaukovalojen yhteinen voimakkuus ei ylitä E-säännön n:o 48 rajaamaa vertailuarvoa eli referenssilukua 100”.

    Edelleen: ”Muutos mahdollistaa parittoman määrän kaukovalaisimia, joten yksi lisäkaukovalaisin voidaan esimerkiksi asentaa ajoneuvon pituussuuntaiselle keskilinjalle”.

    Valot pitäisi siis edelleen asentaa symmetrisesti, mutta yksi valo voisi hyvin olla keskellä ruotsalaiseen tyyliin.

    Trafin esityksen taustalla on valotekniikan kuten led-valojen kehitys.

    Nykyään tarjolla on mm. vaakamallisia litteitä lisävaloyksiköitä, jotka voidaan sijoittaa vaikka rekisterikilven yhteyteen.

    Nykylaki vaatii, että kaikkien lisäkaukovalojen pitää olla referenssiltään samoja.

    Jos tämä vaatimus muuttuu, niin yksi valo voisi aiheesta ensimmäisenä kirjoittaneen Tekniikan Maailman mukaan keskellä olla vaikka muita valoja pidempään valokiilaa heijastava.

    Jos uusi määräys valoista hyväksytään eduskunnassa, se tulee voimaan ajoneuvolain muutosten kanssa 1. kesäkuuta.

    Päivitetty lisäys: ”auton omien kaukovalojen lisäksi”.

    Torstai 27.04.2017 klo 07:30 (muokattu 27.04.2017 klo 15:01)

    PENTTI J. RÖNKKÖ

    Asentajista tuskin on pulaa asuu sitten missäpäin Suomea hyvänsä.

    #788469 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    tracktest
    Asentajista tuskin on pulaa asuu sitten missäpäin Suomea hyvänsä.

    PL57 kyselee käsittääkseni sähkökytkennän tekijää.
    Ohjausvirtaa lisävalojen releelle ei saa ledissä johdosta ”ryöstämällä”.

    Itse valot, tai valon keulalle kiinnittäminen on perinteistä hommaa.

    #788507 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Juu ymmärsin kyllä asian. Näistä löytyy asiallisia videoita myös kytkennän osalta.

    Tässä vielä omalla kielellä.

    #788551 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @PL57: jos ongelmasi on se, ettei LED valojen ohjauksesta löydy 12 V ohjausta kaukovaloreleelle, niin ratkaisu on Altendorfin CAN-M8 High beam kontrolleri.

    Erikoistekniikka on ehdottomasti valojen ja asennusten asiantuntijafirma, mutta tuo yllä oleva Skoda Octavia on helppo esimerkki yksinkertaisesta bi-xenonista. Asentaja käyttää aivan oikein relettä, joka kuormittaa ohjaussignaalin varastamiseen käytettävää piiriä vain niin vähän, ettei sitä ohjaava kontrolleri tulkitse vikatilannetta, kuten perinteisellä releellä suoraan valopolttimon langasta varastaen saattaisi käydä.

    Mutta noilla vehkeillä ei tee mitään xenon ILS älyvalojen tai useimpien LED valojen kanssa, koska ongelmana ei ole releen ohjausvirran varastaminen kontrollerin huomaamatta, vaan se, että mitään +12 voltin kaukovalosignaalia ei ole olemassa koko autossa. Kontrolleriohjatuissa (ILS xenon tai LED) järjestelmissä on vain yksi tehosyöttöjohto per valaisin ja kontrolleri, joka odottaa bittivirtana väyläkomentoa valittujen valojen sytyttämiseen. Ei siltä millään induktiivisella anturilla eikä virtarosvolla saa selville onko valaisimessa päällä lähi- vai kaukovalaot vai jotain siltä väliltä 3 astetta vasemmalle käännettynä.

    Linkitin tähän samaan threadiin pari sivua aiemmin noin vuosi sitten selostuksen oman autoni asennuksesta. Sieltä löytyy ohjeet, miten myös sinun autoosi saadaan se vaikein osa, eli lisävalorele vetämään sinisen merkkivalon syttyessä kojetaulussa.

    #788582 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    EDIT: kannattaa huomata, että tuo CAN-M8 lisäkontrolleri seuraa vain kojetaulun merkkivaloa ohjaamon väylältä.

    Sen ohjamat lisävalot palavat silloinkin, kun auton omat älyvalot pitävät kaukovalot päällä, mutta himmentävät LED matriisin joitain elementtejä vastaantulijaa varjostaakseen. Lisävaloja käyttäessäsi saatat siis joutua vaihtamaan lähi- ja kaukovalot itse, joten kannattaa asentaa lisäkytkin, jolla voit sammuttaa lisävalot halutessasi.

    Jos asennat hyvin tehokkaat lisävalot, silloin se lisäkytkin on muutenkin tarpeen sakeassa kelissä kun sumun tai lumisateen vuoksi täysillä valoilla eteen nousee valkoinen seinä. Etenkin kokeilemieni LED-valojen hajavalon määrä on selvästi kunnollisia xenonvalaisimia suurempi, joten lumisade näyttää sakeammalta kuin se oikeasti onkaan.

    #788584 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Sakeassa lumisateessa ja sumussa ei kaukovaloilla ja lisäkaukovaloilla ole mitään käyttöä, hyvillä lähivaloilla näkee huomattavasti paremmin. Lisäksi hyvät sumuvalot ovat olleet BMW 5-sarjoissa aina hyvät. En ole tarvinnut lisäkaukovaloja missään autossani koska ajan kaiken ajoni päiväsaikaan ja iltasella kun liikun ajelen valaistuilla kaupungin kaduilla. Lähivaloille BMW 5-sarjan kantama on aivan riittävä omiin ajoihini. Ja ne vähät mitä kaukovaloja tarvitsen ajossani riittävät myös. Ymmärrän hyvin sen että paljon pimeässä ajavalle lisäkaukovalot tuovat turvallisuutta kulkemiseen. Peurojen ja hirvien lukumäärät ovat Suomessa liian suuret, mutta mikä on oikea määrä siitä päättäköön metsästäjät ja viranomaiset.

    TM:n mukaan BMW E60 LCI:n kaksoisksenonajovalojen kantama lähivalon keila 90 m (kiitettävä leveyttä riittävästi) ja pitkät reilu 140 m. BMW 5-sarjan F10 valoista ei tietoa eikä uuden BMW 5-sarjan osalta, kuin että laservalot 300-600 m. Hieman 5-sarjan historiaa mukaan lähivaloista ja kaukovaloista puutteineen kertauksen vuoksi.

    #788602 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Syy heikkoihin kaukovaloihin on tietenkin vain kovin harvojen tarve niille. Hyvät valot eivät myy autoja. On myös aivan oikea periaate suunnitella valot lähivalojen ehdoilla, kuten xenoneille käy lähes luonnostaan.

    On silti sääli tuhlata nykytekniikan hienoudet pelkkiin lähivaloihin nyt kun kunnon kaukovalojen lisäksi tekniikka myös niiden haittavaikutusten minimointiin olisi saatavilla.

    Mieleisin valovarustus kaikista tähänastisista autoistani oli pre-facelift W204 C-mallin quad-xenon. Ei mitään lisävalopönttöjä, vaan nelivalojärjestelmän bi-xenonien rinnalla olleet H7 kaukovalot konvertoitu myös xenoneiksi. Laiton, koska vain kaksi valaisinta oli tyyppihyväksytty xenoneille, mutta minulle riittävä ja siisti asennus ilman kanistereita puskurin päällä pesua haittaamassa.

    #788653 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    tracktest: ”Peurojen ja hirvien lukumäärät ovat Suomessa liian suuret, mutta mikä on oikea määrä siitä päättäköön metsästäjät ja viranomaiset.”

    Niin kauan, kun metsästäjät saavat päättää noiden vahinkoeläimien kannasta ne tulevatkin pysymään aivan liian suurina. Tästä aiheestahan löytyy omiakin ketjuja, joten ei tässä tämän enempää.

    #788654 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Sen verran tuota 740GLE:n teknistä osuutta täydentäisin, että lisävaloja asentaessa kannattaa etupeltoon selvittää ko. auton kaiken maailman antureitten, tutkien, kameroitten yms. sekä niille menevien piuhojen sijainti asennuskohteella ja sen läheisyydessä.

    En tiedä otettiinko yllä olevilla videoilla ko. asiaan kantaa (kun en jaksanu niitä katsoa), mutta ihan suinpäin ei kannata alkaa puskuria/maskia rei’ittää sekä em. komponentteja lisävaloilla peittämään.

    Koitas PL57 puhua itsesi 740GLE:n pajalle. Sinne mie ainakin yrittäisin ensin ajan varata, jos antasin jonku vieraan asentaa lisävalot autooni.

    #788712 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kiitos luottamuksesta.

    Samaa kauhistelin tuota Bemarin keulaa poraavan ruotsalaiskaverin videossa, että toivottavasti hän on valmiiksi selvittänyt, mitä puskurin muovipinnan takan on?

    En muuten käyttäisi itseporautuvia ruuveja valotelineen kiinnittämiseen. Urakkatyössä nopeaa, mutta ei mahdollista kovin tiukkaa kiristämistä. Joko läpipulttaus isojen aluslaattojen kanssa tai muovipinnan taakse leviävä Gyproc-proppu mahdollistaa kunnon kiinnityksen.

    Oma valoasennukseni saattoi olla yksi Suomen ensimmäisiä silloin kun noita CAN-M8 High Beam kontrollereita ei vielä ollut edes Suomesta saatavilla, joten dokumentoin tuon pioneerityön muidenkin hyödyksi. Oikeasti valoista perillä olevat ammattilaiset kuten Erikoistekniikka ja Jussinmäki ja mitä niitä onkaan ovat käsittääkseni perillä näiden CAN-kontrollerien avulla asennettavista valoista. Ammattiapuakin siis löytynee, kunhan löytyy firma, jossa on varauduttu lisäkontrollerin (CAN filtterin) asennukseen eikä tarjota tuota yllä linkitettyä Skoda Octavian asennuksessa käytettyä tunnistinrelettä.

    Se kontrollerin hinta ei ollut muistaakseni kovin kummoinen, ja asennus on sinänsä yksinkertainen, kunhan ensin saa virka-apua merkin tuntevalta löytääkseen CAN-väyläliittimen, jossa on vapaita kontakteja, ja löytää auton väyläliittimeen sopivan pistokkeen, jolla tarvittavan lisäkontrollerin voi kytkeä väyläliittimeen luotettavasti. Näillä eväillä homma on kirjaimellisesti plug-in.

    Eikös F31 ole F30:n farkkuversio? Siihenkin sopiva kontrolleri näyttäisi kuuluvan valikoimaan:

    http://www.a-a.de/CANM8-Highbeam.html?language=de

Esillä 15 viestiä, 61 - 75 (kaikkiaan 77)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.