Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Uusissa autoissa huonommat valot kuin vanhoissa

Tämä aihe sisältää 201 vastaukset, 33 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 04.07.2018 at 18:50.

Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 202)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #817851 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    tracktest:
    Onneksi Xenoneissa/Xenonledeissä korkeapainepesurit ovat pakollinen varuste.

    Ai ovat vai? Ja halogeeneissa ja led-valoissa ei ole?

    #817890 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Suunnilleen näin, paitsi että vain huonot LED valot on vapautettu pesuripakosta.

    Käytännössä LED valoa voi asentaa niin paljon kuin huvittaa. Vain 2000 lm valovirran kohdalla on hintakynnys, koska sitä huonompiin ei pesureita tarvita, mutta tehokkaammissa ne on oltava. Valmistaja valitsee sopivan määrän moduleita ja ajaa niitä haluamallaan teholla ja hyväksyttää koko valaisimen.

    Muut valaisimet seuraavat tyyppihyväksyttyjen vaihdettavien polttimoidensa hyväksyntöjä, jolloin halogeenivalon vaatimattomalla 1000 lm valovirralla ei pesureita kysellä. En muista, onko xenoneille ehdoton pesuripakko, mutta normaalitehoinen 35 W xenon tarjoaa värilämpötilasta riippuen yleensä noin 2800 – 3200 lm valovirran, joten pesurirajakin kyllä ylittyy lähes väkisin, ellei virtalähdettä rajoiteta tahallaan.

    #817891 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Saisko tuon neppailuvapaana kommenttina, kiitos

    #817968 Ilmoita asiaton viesti

    Hank_80
    Osallistuja (Participant)

    Sataako meillä pohjoisessa likaisempaa lunta/vettä vai miksi meillä on valot sotkeutuu enemmän kuin esimerkiksi saksassa? Soratiet on asia erikseen, mutta jos ei aja soratiellä, niin mistä se lika on peräisin?

    #817969 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Vesi sataa varmasti kohtuullisen puhtaana, mutta Suomessa nastarenkaat yhdistettynä liukkaudentorjuntaan sotkevat kyllä kaiken teillä liikkuvan.

    #818035 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Ja kaikki talvikunnossapito irrottaa ja rapautttaa tietä ja sieltä irtoaa sitten nastarenkaiden tuella hienoaineksia tien pintaan. Ja meidän asfaltit ovat erilaisia kuin vaikka Keski-Euroopan. Tällä hetkellä maanteiden runkojen pettämistä koetetaan kompensoida mahdollisimman karkeaa/ kookasta kiviainesta sisältävillä asfalttilaaduilla. Eikä täällä roudan hellimällä tundralla kovin bitumiset ja huonosti kantavat asfalttilaadut toimisikaan (vaikka välillä alhainen bitumipitoisuus epäilyttää, että onko säästöt jo ajaneet ykköseksi tässäkin). Tuntuu, että lauhojen talvien vallitessa ja kelien nimenomaan koko ajan vaihtuessa (0 ympärillä), rapautuu näistä karkeista asfalttilaaduista (jatkuvan) suolauksen myötävaikutuksella kaikki bitumi hyvin aikaisessa vaiheessa irti. Bitumin irrotessa on esillä paljon kiviainesta, josta irtoaa taas sitten paljon hienojakoisia kiviainesta/epäpuhtauksia.

    #818094 Ilmoita asiaton viesti

    Hank_80
    Osallistuja (Participant)

    No ei se kumma jos autovalmistajat eivät halua asentaa ajovalopesureita suomen ja venäjän markkinoita varten. Muualla ei taida juuri vastaavaa ongelmaa olla ainakaan meidän laajuudessa.

    #818103 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija73804
    Osallistuja (Participant)

    Saksassa viisi vuotta aikonaan asuneena toteaisin sen että kaikki tiet ovat päällystettyjä tavalla tai toisella, jopa piha-alueet. Kun mistään ei tule hiekkaa tielle ei sadekaan likaa autoa. Monasti sateessa 500 km ajettuna ei auto ollut juurikaan likainen. Talvi on eri asia, sikäläinen ”suola” on nestemäistä vielä -17 pakkasasteessa, auto on ajon jälkeen vitivalkoinen ja se kakka istuu kuin tauti jos ei märkänä pääse heti pois pesemään.

    #818104 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @Hank: juuri näin. Pienen markkinan omituiset vaatimukset eivät oikeuta investointeja.

    Juuri siksi tuo pesurivaatimus pitää joko poistaa kokonaan tai ainakin kääntää toisin päin, eli pesuripakko vakkapa ALLE 4000 lm valoille.

    #818111 Ilmoita asiaton viesti

    intelligentsia
    Osallistuja (Participant)

    ”Pienen markkinan omituiset vaatimukset eivät oikeuta investointeja.”

    Miksi pitäisi yhtäkkiä olla kiinnostunut autonvalmistajien kuluista pesurien suhteen ? Tärkeintä kai suomalaisen kannalta on se että lika saataisiin ajovaloista pois haittaamasta näkyvyyttä.

    #818318 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Teoreettisesti paras on riittävän hyvän pahin vihollinen.

    Pesurimoottorit ja lasiset lampunlasit ovat historiaa. Kun oman markkina-alueen painoarvo ei riitä muuttamaan valmistajien roadmappeja, kannattaa miettiä olisiko parempi ajaa huonoilla valoilla ilman pesureita vai hyvillä valoilla ilman pesureita.

    #820519 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Pidätän oikeuden kokeilla ainakin yhden talven ilman lisävaloja, jos tuo Ultra Range High Beam pitää minkä lupaa:

    Kehittikö Mercedes-Benz markkinoiden parhaat ajovalot? Näin ne toimivat

    600+ metriä lupaa useampi auton- ja lisävalon valmistaja, mutta pelkillä metreillä ilman valaistusvoimakkuutta siellä satojen metrien päässä ei ole informaatioarvoa. Ässän valoille ilmoitettu yksi luksi 650 metrissä tarkoittaa 5 luksia lähes 300 metrin päähän, eli siinä on aika tarkalleen kahdet hyvät nykyajan kaukovalot peräkkäin.

    Myös muut valmistajat puuhastelevat ajovalojen kanssa, mutta esim BMW:n ”jopa 600 metrin” kaukovalojen luksimääristä en ole nähnyt mitään mainintaa? Toivon lisää tällaisia yksittäisiä irtiottoja, koska niillä ehkä saadaan aikaan valmistajien kisa kuljettajien hyväksi – lopultakin!

    Tuo jää oman autoni valotehosta enää niin vähän, että jos valokuvio on yhtään oikein suunniteltu, niin paljon paremmalla säädettävyydellään nuo suurteho LEDit ovat varmasti kaikissa käyttötilanteissa paremmat.

    Odotan mielenkiinnolla sekä näiden että myös muiden valmistajien suurtehovalojen mittaustietoja, koska nyt alkaa olla mittakaava kohdallaan?

    #820568 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Jahas, nyt nuo pitkän kantaman ledit ovat siis markkinoilla. Itse olet nähnyt tuon lupaavimpana kehityssuuntana jo vuosia. Laserit ovat ajatuksen tasolla ihan kivoja, mutta niiden hinta on kova ja tuloksetkaan eivät ole olleet aina niin kovin hyviä. Ei ole helppo sovittaa hyvin erilaisia valoja toimimaan saumattomasti yhteen.

    Uusimman TM:n koeajo tarjoaa fiilistelymateriaalia kaikille niin, jotka haikailevat halogeenien perään. Itseäni aina välillä yllättää se, kuinka moni kehuu halogeeneja. Koeajon Citikan 4-valohalogeenit yltävät kapeilla keiloilla 60/130 metriin. Aivan kuin palaisi viime vuosituhannelle.

    #820680 Ilmoita asiaton viesti

    kello68
    Osallistuja (Participant)

    Miksi ihmeessä kauhea vääntö pitkien tehosta kun käytännössä suurin osa ajaa ajosuoritteensa tilanteissa missä väkeä tulee tämän tästä vastaan.
    Ainakin itse koen tärkeimpänä, kuinka hyvin saadaan valoa omalle kaistalle tien pintaan kun vastaan tulee autoja ja tien pinta on märkä.

    Vaikka Audin matriisivalot eivät ole kaikkein tehokkaimmat valovirran suhteen niin näilläpä onkin pitkät päällä omalla kaistalla vaikka väkeä tulee vastaan tai jos ajan jonkun perässä ilman että vastaan tulajat tai edellä menevä häikäistyy.
    Aika harvoin saa ajaa yksin tyhjällä tiellä.

    Minusta valotesteissä pitäisikin mitata myös kuinka paljon matriisisysteemin kaltaiset adaptiiviset valot tarjoilee tehoa omalle kaistalle kun vastaan tulee toisia.
    Aika turha olla huolissaan pätkien lyhyestä kantamasta kun kuitenkin kyse on pitkistä omalla kaistalla…

    #820681 Ilmoita asiaton viesti

    huonomuistinen
    Osallistuja (Participant)

    Miksi pitää nähdä yli 500 metrin päähän kun vaaratilateita tapahtuu paljon lähempänä autoa jotka voivat jäädä huomaamatta kun tuijotetaan horisonttiin?
    Onko kirkas valo lakannut häikäisemästä kun niitä niin ihannoidaan.
    Valot pitäisi testata myös vastaantulioiden näkökulmasta .
    Häikäisevät lähivalot heikentävät myös jalankulkioiden havaitsemista taajamaalueilla.

Esillä 15 viestiä, 121 - 135 (kaikkiaan 202)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.