Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Uusissa autoissa huonommat valot kuin vanhoissa

Tämä aihe sisältää 130 vastaukset, 27 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  740 GLE 15.01.2018 at 12:41.

Esillä 11 viestiä, 121 - 131 (kaikkiaan 131)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #817851 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    tracktest:
    Onneksi Xenoneissa/Xenonledeissä korkeapainepesurit ovat pakollinen varuste.

    Ai ovat vai? Ja halogeeneissa ja led-valoissa ei ole?

    #817890 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Suunnilleen näin, paitsi että vain huonot LED valot on vapautettu pesuripakosta.

    Käytännössä LED valoa voi asentaa niin paljon kuin huvittaa. Vain 2000 lm valovirran kohdalla on hintakynnys, koska sitä huonompiin ei pesureita tarvita, mutta tehokkaammissa ne on oltava. Valmistaja valitsee sopivan määrän moduleita ja ajaa niitä haluamallaan teholla ja hyväksyttää koko valaisimen.

    Muut valaisimet seuraavat tyyppihyväksyttyjen vaihdettavien polttimoidensa hyväksyntöjä, jolloin halogeenivalon vaatimattomalla 1000 lm valovirralla ei pesureita kysellä. En muista, onko xenoneille ehdoton pesuripakko, mutta normaalitehoinen 35 W xenon tarjoaa värilämpötilasta riippuen yleensä noin 2800 – 3200 lm valovirran, joten pesurirajakin kyllä ylittyy lähes väkisin, ellei virtalähdettä rajoiteta tahallaan.

    #817891 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Saisko tuon neppailuvapaana kommenttina, kiitos

    #817968 Ilmoita asiaton viesti

    Hank_80
    Osallistuja (Participant)

    Sataako meillä pohjoisessa likaisempaa lunta/vettä vai miksi meillä on valot sotkeutuu enemmän kuin esimerkiksi saksassa? Soratiet on asia erikseen, mutta jos ei aja soratiellä, niin mistä se lika on peräisin?

    #817969 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Vesi sataa varmasti kohtuullisen puhtaana, mutta Suomessa nastarenkaat yhdistettynä liukkaudentorjuntaan sotkevat kyllä kaiken teillä liikkuvan.

    #818035 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Ja kaikki talvikunnossapito irrottaa ja rapautttaa tietä ja sieltä irtoaa sitten nastarenkaiden tuella hienoaineksia tien pintaan. Ja meidän asfaltit ovat erilaisia kuin vaikka Keski-Euroopan. Tällä hetkellä maanteiden runkojen pettämistä koetetaan kompensoida mahdollisimman karkeaa/ kookasta kiviainesta sisältävillä asfalttilaaduilla. Eikä täällä roudan hellimällä tundralla kovin bitumiset ja huonosti kantavat asfalttilaadut toimisikaan (vaikka välillä alhainen bitumipitoisuus epäilyttää, että onko säästöt jo ajaneet ykköseksi tässäkin). Tuntuu, että lauhojen talvien vallitessa ja kelien nimenomaan koko ajan vaihtuessa (0 ympärillä), rapautuu näistä karkeista asfalttilaaduista (jatkuvan) suolauksen myötävaikutuksella kaikki bitumi hyvin aikaisessa vaiheessa irti. Bitumin irrotessa on esillä paljon kiviainesta, josta irtoaa taas sitten paljon hienojakoisia kiviainesta/epäpuhtauksia.

    #818094 Ilmoita asiaton viesti

    Hank_80
    Osallistuja (Participant)

    No ei se kumma jos autovalmistajat eivät halua asentaa ajovalopesureita suomen ja venäjän markkinoita varten. Muualla ei taida juuri vastaavaa ongelmaa olla ainakaan meidän laajuudessa.

    #818103 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija73804
    Osallistuja (Participant)

    Saksassa viisi vuotta aikonaan asuneena toteaisin sen että kaikki tiet ovat päällystettyjä tavalla tai toisella, jopa piha-alueet. Kun mistään ei tule hiekkaa tielle ei sadekaan likaa autoa. Monasti sateessa 500 km ajettuna ei auto ollut juurikaan likainen. Talvi on eri asia, sikäläinen ”suola” on nestemäistä vielä -17 pakkasasteessa, auto on ajon jälkeen vitivalkoinen ja se kakka istuu kuin tauti jos ei märkänä pääse heti pois pesemään.

    #818104 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    @Hank: juuri näin. Pienen markkinan omituiset vaatimukset eivät oikeuta investointeja.

    Juuri siksi tuo pesurivaatimus pitää joko poistaa kokonaan tai ainakin kääntää toisin päin, eli pesuripakko vakkapa ALLE 4000 lm valoille.

    #818111 Ilmoita asiaton viesti

    intelligenstest
    Osallistuja (Participant)

    ”Pienen markkinan omituiset vaatimukset eivät oikeuta investointeja.”

    Miksi pitäisi yhtäkkiä olla kiinnostunut autonvalmistajien kuluista pesurien suhteen ? Tärkeintä kai suomalaisen kannalta on se että lika saataisiin ajovaloista pois haittaamasta näkyvyyttä.

    #818318 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Teoreettisesti paras on riittävän hyvän pahin vihollinen.

    Pesurimoottorit ja lasiset lampunlasit ovat historiaa. Kun oman markkina-alueen painoarvo ei riitä muuttamaan valmistajien roadmappeja, kannattaa miettiä olisiko parempi ajaa huonoilla valoilla ilman pesureita vai hyvillä valoilla ilman pesureita.

Esillä 11 viestiä, 121 - 131 (kaikkiaan 131)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.