Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka VAG-konsernin 1.8 TSI-moottorien ongelmat

Tämä aihe sisältää 10 vastaukset, 8 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  SP 13.12.2016 at 10:48.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #673193 Ilmoita asiaton viesti

    Marko
    Osallistuja (Participant)

    Olisiko kellään tietoa, onko VAG-konsernin TSI-moottorien jakopään ongelmat korjattu uudemmissa vuosimalleissa? Lähinnä ongelmia on kai aiheuttanut jakoketjun löystyminen ja hyppääminen joka aiheuttaa pahimmillaan moottorin hajoamisen? Olen löytänyt artikkeleita joissa puhutaan 1.2 ja 1.4 TSI-moottorien ongelmista, mutta vähemmän 1.8 TSI:n ongelmista.

    Kysymyket tarkemmin:
    1) Koskevatko ongelmat myös 1.8 TSI-mottoria vai vaan 1.2 ja 1.4 TSI-moottoreita?
    2) Ovatko nuo ongelmat korjattu uudemmissa vuosimalleissa (2012 –>), eli koskevatko vaan vanhempia vuosimalleja?
    3) Tarkemmin olen kiinnostunut Skoda Superb 2012-vuosimallin 1.8 TSI-koneella olevasta manuaalivaihetisesta, onko tästä lisätietoja tai kokemuksia?

    Kiitos!

    #689508 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Voitollisen tuloksen maksimointi keinolla millä hyvänsä näyttää kostautuvan. VW-konsernin menestyksen jälkeinen aika paljastaa toimintatavat konsernin johdossa. Maineenpalautus tehtyjen virheiden korjaamiseksi taitaa olla konsernin historian haasteellisin tehtävä. Päästöhuijaus, suunnitteluvirheet jne…

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001202639.html

    #689516 Ilmoita asiaton viesti

    トヨタ
    Osallistuja (Participant)

    Kaikesta huolimatta myynnin kärki merkki.

    #727224 Ilmoita asiaton viesti

    ukkelo
    Osallistuja (Participant)

    VAG konsernin pikkuturboissa, siis noisssa 1.2 ja 1.4 litraisissa, voima venttiilikoneistoon välittyy hihnalla ja siihen sisältyy vaurion riski jos hihnaa ei vaihdeta suositusten mukaisesti, kuten muisssakin sellaisissa koneissa.

    1.8 litran koneessa hihnan virkaa hoitaa ketju, joka on ei erityistä huoltoa tarvitse ja on pomminvarma kuten kyseinen kone muutenkin.

    #727229 Ilmoita asiaton viesti

    SP
    Osallistuja (Participant)

    Itselläni ei ole VAGeista juurikaan kokemusta mutta yleisesti ottaen mielestäni monilla on virheellinen käsitys ketjun kestävyydestä ja huoltovapaudesta. Ketju on hyötysuhteeltaan yleensä parempi kuin hihna ja todennäköisesti siihen perustuu niiden jonkinasteinen paluu moottoreihin.

    Mutta ketjulla on vain pidempi huoltoväli kuin hihnalla. Nokkaketjut, kuten kaikki ketjut kuluvat ja venyvät käytössä. Ketjut kulkevat kosketuksessa muovisiin ketjuohjaimiin jotka kuluvat kuten ketjutkin. Myös ketjupyörät ja kiristin kuluvat. Ketjujen vaihdon yhteydessä pitäisi siis vaihtaa kaikki nuo edellä mainitut osat. Se ei kuitenkaan välttämättä onnistu konetta irrottamatta ja on siten erittäin kallis operaatio. Ketjut alkavat pikkuhiljaa ”rallattaa” ja väittäisin että ovat käytännössä vaihtokunnossa välillä 200-300tkm.

    Linkin videossa näkyy millainen hässäkkä esimerkiksi tsi-koneen ketjupiiri on.

    Itse pidän nokkahihnaa parempana ratkaisuna. Tuleepahan varmistettua koneen toimintavarmuus kriittisten komponenttien osalta 100-150tkm välein. Hihna tosin pitää olla riittävän hyvin koteloitu, ettei epäpuhtaudet pääse tekemään tuhojaan.

    #727255 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    ”Ketju on hyötysuhteeltaan yleensä parempi kuin hihna ja todennäköisesti siihen perustuu niiden jonkinasteinen paluu moottoreihin.”

    Taitanee olla toisinpäin:

    http://www.contitech.de/pages/produkte/antriebsriemen/kfz-erstausruestung/kettentrieben_en.html

    Kyllä ne hihnakoneidenkin hihnat, kiristys- ja ohjainrullat kuluvat, samoin kuin itse hihnapyörätkin, Oulussa ilmeisesti vähän kiivaammin.

    http://www.theseus.fi ja Sassi Jukka hakusanoiksi googleen…

    #727497 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija35033
    Osallistuja (Participant)

    Minulla edellisen auton vm-2009 1,8 TSI koneen nokkaketjun kiristäjä vaihdettiin v. 2010 ekassa 30000 km huollossa eikä siihen sen jälkeen kajottu. Autosta luopuessani sillä oli ajettu 156000 km ilman mitään moottoriongelmia. Nyt uusi 2,0 TDI ei lähde tietyillä keleillä pakkasilla käyntiin kuin webastolla lämmitettynä sylintereihin menee kuulemma kosteutta kondenssivetenä. Öljypohjalämmitin joka siihen on vaihtoehdoksi asennettu ei auta kun se ei lämmitä sylinterilohkoja.

    #727505 Ilmoita asiaton viesti

    SP
    Osallistuja (Participant)

    Mielenkiintoista, Koneenrakennuksessa ketjukäyttöjä on usein pidetty hiukkasen parempina hyötysuhteeltaan…

    Niin, hihnakoneissa taittopyörät, kiristinrullat ja vesipumppu vaihdetaan useimmiten hihnanvaihdon yhteydessä ainakin jos kyseessä on pitkä vaihtoväli. Ketjukoneissa ajatellaan että ne kestävät auton eliniän vai loppuuko auton elinikä siihen kun todetaan että kyseisiä osia ei enää kannata vaihdattaa.

    #727512 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    Tuolta löytyy aikasempaan linkkiini verrattuna osittain toisen suuntaista tietoa.

    https://www.borgwarner.com/en/news-media/media-center

    Näyttäisi menevän osan valmistajasta riippuen ristiin nuo heidän ilmoittamansa tulokset.

    #727537 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    ”Mielenkiintoista, Koneenrakennuksessa ketjukäyttöjä on usein pidetty hiukkasen parempina hyötysuhteeltaan…”

    Tuolloin monesti puhutaan erilaisista ketjuista ja hihnoista, jotka ovat tarkoitettu vain tehonsiirtoon. Nokkakoneiston synkronoimisvaatimukset muuttavat tilannetta. Nokkakoneistossa ei voi käyttää rullaketjua, eikä tuossa linkitetyssä öljyssä pyörivässä hihnassa ole kovin paljon yhteistä perinteisten kumihihnojen kanssa.

    #727578 Ilmoita asiaton viesti

    SP
    Osallistuja (Participant)

    Tuo tsi koneen ketju näyttää olevan tyypiltään ns. hammasketjua mutta perinteisesti autojen moottoreissa on kyllä käytetty ihan normaalia 1- tai 2-rivistä rullaketjua nokka-akselien ja mahdollisten tasapainotusakselien pyörittämiseen.

    Koneensuunnittelukäsikirjojen oppien mukaan hammasketjulla voidaan saavuttaa jopa 99% hyötysuhde kun taas rullaketjuilla jäädään prosentti pari alemmas, mutta moottoreissa nuo laahaavat ohjurit taitavat heikentää tilannetta kaikkien ketjutyyppien osalta.

    Hammashihnoja ja niiden hammastyyppejä on lukematon määrä eri tarkoituksiin. Moottorin jakoremmin tarkkuus vaatimukset ovat aika kesyjä kun niitä verrataan vaikka jonkin laitteen moelmpiin suuntiin ajettavan servopiirin vaatimuksiin. Toisaalta niissä hyötysuhde ei ole kriittisin juttu. Tuo hihnan oljykylpykin on mielenkiintoinen juttu, koska toisaalta oljy lisää hydrodynaamista kitkaa.

Esillä 11 viestiä, 1 - 11 (kaikkiaan 11)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.