Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Vain hybridi- ja sähköautoilla on enää vaihtoarvoa

Tämä aihe sisältää 56 vastaukset, 11 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Hans-Derrick Landa 24.09.2017 at 20:57.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 57)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #789593 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Sisälukutaidon lisäksi lauseenjäsennyksiäsi voisit tarkistella ennen enteriä, Quu… Esimerkkinä vaikkapa se, että versio 1-vastauksestasi luulin, että autosi 45tkm:n huolto maksaisi ”700-800€”. Se olikin huollot yhteensä noihin kilsoihin asti! Selvisi vasta kun vertailit ”pelkkään polttomoottori”-versioon (kohdasta ”PS”).

    Quu:
    Minä en pidä kirjanpitoa automme kuluista

    Et siis pysty päättelemään, tai vahvistamaan, onko 740GLE (piilo)väittämä Toyota-konsernin (Lexus ja Toyota) autojen kalleudesta huoltojen tai vakuutusten osalta paikkansa pitävä, kun hankkii hybridin ”merkkikohtaisena”. Emme siis tiedä TM-testin perusteella asiaa, koska muut autot olivat vain polttomoottorisia ja pikkukorisia)

    740GLE:n kommentti on kohdassa 19.09.2017, 10:34. Minusta hän vähän ”antaa ymmärtää”, mutta onko tietoa vain Lexuksesta ja muu arvailua. Sinulla olisi tilaisuus oikoa (väärin?)käsityksiä, jos niitä on.

    #789604 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Mitä Kumppani sekoilee, minulle on ihan sama mitä Lexuksen pitäminen kustantaa.
    Otan kantaa otsikkoon.
    Minun pointti on ettei hybridit / sähkö vielä vuosiin tule horjuttamaan perinteisten polttomoottoreiden asemaa.
    Minun hybridini valintaan ei ole vaikuttanut kustannukset vaan tekniset uudet ratkaisut auton käytönkannalta.
    Autoja myydään vuosittain n. 120000 kpl vuonna 2016 uusia hybridiautoja myytiin yhteensä 5448 kpl
    Meitä on siis vielä hyvin pieni siivu jotka uskaltaa ostaa uutta tekniikkaa. Minulla ei ole mitään riskiä kokeilla uutta koska vaihdan auton kaikesta huolimatta ennen takuun loppua.
    Pahoittelen kirjoitusvirheitä ja lausejakoa jos se aiheuttaa väärinymmärryksiä. Ihan sama pikakeskustelussa, etenkin kun osa kirjoitetaan puhelimella.

    #789606 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Quu:
    Mitä Kumppani sekoilee, minulle on ihan sama mitä Lexuksen pitäminen kustantaa.

    … ja sama juttu oman Toyota-hybridisi suhteenkin, okei.

    Ajattelin vain, että olisit voinut kommentoida 740GLE:n väitteeseen kerrankin asiantuntijana, hän kun juuri nappasi tuolta vetokoukkujen lisäksi myös huolto- ja vakuutuskustannukset kriteereiksi. Mutta arvasin aika poskelleen. Joka olisi toisaalta pitänyt arvatakin…

    #789611 Ilmoita asiaton viesti

    FARwd
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE: ”Kiinnitän erityishuomiota siihen, että tässä vanhojen paljon kuluttavien bensakoneiden seassa hybridin saavuttamasta pienimmästä kulutuksesta huolimatta testin huonoimman auton, viimeiseksi jääneen Lexus hybridin käyttökustannukset olivat testin autoista kaikkein suurimmat, johtuen hybridiauton kalliista huolloista ja kalliista vakuutuksista:

    https://tekniikanmaailma.fi/digilehti/192013/vertailu-pienet-premiumautot

    Olisi myös älyllistä epärehellisyyttä kuvitella kalliita huoltoja ja vakuutuksia hybridivoimalinja ominaisuuksiksi, koska merkkikohtaisia rasitteita nekin ovat, ja ne liittyvät Katukiven edustaman konsernin tuotteisiin.”

    Kumppari: ”740GLE kirjoitti että Lexus-hybridissä olisi kalliit huollot ja vakuutukset. Ja melkein kuin olisi vielä yleistänyt asian hybrideihin?”

    Tässä vielä faktaa TM vertailusta kumpparille ja muille lukutaidottomille:

    Ylläpitokulut 60 000 km 2/3 vuotta (huollot, vakuutukset, talvirenkaat ym.):
    Audi A3 1,4 TFSI: 4371,07 € / 5394,86 €
    BMW 116iA: 4509,74 € / 5537,32 €
    Mercedes A 180: 4500,39 € / 5846,70 €
    Volvo V40 T3: 4686,15 € / 5805,45 €
    Lexus CT200h: 5312,36 € / 6596,01 €

    Vertailun yleisarvosanat:

    BMW 9,0
    Audi 8,9
    Volvo 8,7
    Mercedes 8,4
    Lexus 8,1

    #789614 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Enhän minä ota kantaa 740GLE:n väitteeseen kun en pidä vertailevaa kirjanpitoa autojeni kustannuksista. Minun suurin kustannuserä oletan on väliraha 2-3v välein riippuu vähän mihin mieltyy.
    Suksia ei ole eikä vetokoukkua, moottorikelkkaan en ole koskenut ikinä.
    Kahdenhengen matkalaukut mahtuu hyvin Auriksen kyytiin kun ajaa Vehoon.

    #789617 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kumppani:”Vai tarkoittiko vaikkapa kaikkia segmenttejä yleisesti”

    Bingo!

    Katukivi ei erittele mitään käyttötilanteita, joten silloin hänen pitää väitteensä todistaakseen löytää se ylivoimainen talviauto ihan tasan kaikkiin tilanteisiin.

    Annoin mielestäni helpon vastuksen tilavan henkilöauton talvikäytöstä, johon muuten jo pidin hyvänä vastauksena NHB:n ehdottama Vokkaria, vaikka en sitä itselleni tahdokaan. Tuon minun autonihan voi korvata hybridillä helposti, kun lyö sen Toyotan hinnaston roskiin ja katsoo muita merkkejä. Nelivetoisista löytyy oikeasti hankalia hybridillä korvattavia.

    Tiiliskiven väite kestää lähinnä sillä reunaehdolla, että haetaan parasta Auriksen hinnastosta löytyvää talviautoa.

    #789621 Ilmoita asiaton viesti

    Hans-Derrick Landa
    Osallistuja (Participant)

    Julkisiin maksuihin liittyen niin Trafi on laskenut että dieselautoilijan eri verot ja maksut per 10 vuotta olisivat 17.000 euroa (142 euroa kuukaudessa) kun taas ladattavalla hybridillä ajavan verot ja maksut olisivat vain noin 6.000 euroa per 10 vuotta. Bensa-autolla ajavan verot ja maksut olisivat 14.000 euroa per 10 vuotta (117 e/kk).

    Summissa on mukana autovero, ajoneuvovero, käyttövoimavero ja energiavero. Verotustaso on laskettu vuodesta 2017.

    Laskelmassa on se ihmeellisyys että dieselauton vertailupäästöksi on merkitty peräti 123 g/km kun taas bensa-auton vertailupäästöksi on laitettu 119 g/km. Ajosuoritteena on käytetty 17.000 km vuodessa. Auton verottomana arvona on käytetty 30.000 euroa, siihen autovero päälle.

    Autoliiton Nieminen on paheksunut Trafin kampanjaa diesel-auton kulujen osalta.

    http://www.hs.fi/autot/art-2000005374182.html

    #789646 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    Dieselit ja Webastot ovat kallista menneisyyttä:

    https://www.trafi.fi/oleedellakavija

    Modernissa autossa matkustamoa lämmittää ilmalämpöpumppu ja akuilla on erillinen lämmitys. Kesällä sama ilmalämpöpumppu viilentää auton ja kaikki tuo vain avainpalikan nappia painamalla vaikkapa aamukahvia juodessa niin tallissa olevan auton ilmalämpöpumppu käynnistyy.

    Se on todellinen talviauto se. Lämpenee sisätilat ja akku.

    http://www.iltalehti.fi/autotestit/201702152200071009_at.shtml

    Jos vaikka perehtyisitte sellaiseen asiaan kuin ilmalämpöpumppu autossa.

    #789649 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    SKODA OCTAVIA 5 531
    TOYOTA PRIUS 271
    Mikähän pumppu Skodassa on kun se myy noin hyvin.
    Tänä vuonna 1-6 kk
    SKODA OCTAVIA 3 320
    TOYOTA PRIUS 103
    TOYOTA PRIUS PHV 25.
    TOYOTA PRIUS PLUS 21
    LEXUS CT200H 15
    Piruksessa varmaan ulkonäkö tökkii ja jos pääsee sisälle asti niin loputkin ostohalut haihtuu.

    #789656 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Kaksitoiminen lämpöpumppu on Hondan dieselmalleissa ollut arkipäivää jo vuosikausia, joten ihan hyvä, että alkavat kopioida tätäkin sangen kätevää oivallusta myös hybrideihin ja sähköautoihin.

    Mutta lämpeneekö sähköttömälle parkkipaikalle pysäköity Toyota hybridi lämpöpumpulla avaimella kauko-ohjattuna?

    Kun ilman mitään rajauksia on polttomoottoriset pesevä hybridi luvattu, silloin sellainen pitää tarjota jokaiselle käyttäjälle ja jokaiseen käyttötilanteeseen – tai pyytää anteeksi liioitteluaan.

    Ei takerruta minun käyttötilanteeseeni, vaan haetaan hyvin suurella todennäköisyydellä Toyotan valitsevan kuljettajan käyttötilanne. Mikä hybridi pesee lumisessa talvessa raskasta perävaunua töissään vetävän Land Cruiserin?

    #789657 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    TM keskustelua vuonna 2006:

    Hondassa nerokas lämppäri

    Moottori-lehden sitaatti Toyotan markkinointisanomasta 2016:

    Toyota Prius Plug-in – pistokehybridin uudet kujeet

    ”Toyota väittää ilmalämpöpumppunsa olevan maailman ensimmäinen autossa”

    #789658 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:

    ”Kaksitoiminen lämpöpumppu on Hondan dieselmalleissa ollut arkipäivää jo vuosikausia, joten ihan hyvä, että alkavat kopioida tätäkin sangen kätevää oivallusta myös hybrideihin ja sähköautoihin.”

    Kopioida?

    Denson (ei siis Hondan) kehittelemästä systeemistä on kyse ja nyt ne käyttää sitä sähköllä, mitä Honda tuskin teki liisatessaan ko. tekniikan autoihinsa.

    #789659 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    FARwd:
    Tässä vielä faktaa TM vertailusta kumpparille ja muille lukutaidottomille

    Odottaisin samaa lukutaitoa myös sinulta, FARwd. Ja se linkki toimi hyvin, jutun pääsi lukemaan kyllä. Luin mm. kohdan Ylläpitokulut kappaleiden ”Melu” ja ”Valot ja näkeminen” välistä. Entäs sinä?

    Noiden testattujen pikkuautojen keskinäisen sijoitusten sijaan se, mitä lähdin tarkistamaan oli hänen väitteeksi tulkitsemani kohta lainauksesi lopussa: (740GLE) …johtuen hybridiauton kalliista huolloista ja kalliista vakuutuksista.

    Minä tulkitsin tuon (ainakin aluksi) niin, että hänen mielestään se koskee hybridejä ylipäätään. Siksi kiinnosti kuulla, olisiko Quu:lla ollut asiaan kommenttia Toyota-hybridin omistajana.

    740GLE tarkensi tarkoittaneensa konsernin autoja, eli sekä Lexusta että Toyotaa. Quun vastauksen (tyhjää) tiedämme, joten nyt jäi vähän aukkoa ovatko samaa tasoa tms. Tietysti olisi hyvä saada tarkennusta, oliko se 740GLE:n käsitys muistakin hybridimerkeistä, vai ainoastaan tölväisy ”konsernia” kohtaan.

    Jutussa muuten kerrottiin Lexuksen kalliimman liikennevakuutuksen johtuvan suurimmasta moottorista ja kaskon ”vakuutusyhtiön riskioletuksista ja kalliimmasta korjauspotentiaalista”, tai jotakin sen tapaista. Huoltohinnat kait simppelisti siitä, että huoltoväli on lyhyempi kuin muissa.

    Tämän keskustelun kannalta oleellisin lause testiraportissa taisi olla että ”moottorivalinnat kertovat eri merkkien ratkaisuista päästö- ja taloudellisuustavoitteiden saavuttamiseksi”, ei koukut, jalka- tai päätilat, värikartta tms. Ja jos mainitun TM-testin osalta jättäisikin pois muut pisteytykset, niin muuttuisiko järjestys? Osaisikohan FARwd lukea siitä jotakin, vaikkapa?

    #789715 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Voisiko Katukivi valistaa mitkä automallit on uudessa 30:n eniten myydyn listalla hybridejä.
    Auriksenkin suosio laskee joka listalla.

    #789812 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    FARwd osasi lukea tekstini aivan oikein, kiitokset testin referaatista, jota en jaksanut itse kirjoittaa auki.

    Lakkaa Kumppani höpöttämästä minun väitteestäni, kun ainoat epäselvyydet ovat omaa valmistettasi. Minä en kertonut mielipidettäni, vaan viittasin TM juttuun, jossa kerrottiin Leksan kalliista ylläpitokuluista.

    En myöskään vihjaillut hybriditekniikan kalliista huolloista ja vakuutuksista, vaan päinvastoin väärinkäsityksiä välttääkseni varoitin hätäisistä johtopäätöksistä jo samassa postissa, jossa TM testiin viittasin.

    Mitään tölväisyä ei ole tapahtunut, ellei myös ikävien (muiden mittaamien) faktojen esiin tuominen tarkistettavien linkkien kautta ole sitä.

    Sinä itse lähdit jostain syystä jahtaamaan Toyotan käyttökustannuksia kaikilta, jotka kanssasi vielä suostuvat keskustelemaan. Nyt ei ole kyse Toyotan kustannuksista, vaan siitä, että Katukivi esitti hybridin etujen evidenssinään TM testin, jossa havaittiin (=anteeksi, TM havaitsi, eli tämä ei ole minun eikä Quun mielipide) että ainakin Lexuksen hybridi kuluttaa ihan liikaa päästäkseen käyttökustannuksissaan edes vanhanaikaisten bensamoottorien tasolle. (Anteeksi tölväisy, mutta totta se silti on, vaikka sinusta pahalta tuntuukin)

    Jos vertailuun halutaan Toyotan kustannukset, miksi ei saman tien lueta uudempaa vertailua, jossa Toyota on mukana?

    Osaat kyllä lukea ja selvästi ymmärrät lukemasi, joten lakkaa trollaamasta luomalla keinotekoista draamaa ja epäselvyyttä sinne missä sitä ei ole!

    Odotan yhä mielenkiinnolla ensimmäistä hybridiautoani. Mutta hybridiveto on valintakriteereissä muiden vaatimusten lisäksi, ei niiden sijasta. Ja hybridivalinnasta pitää olla minulle hyötyä, tai se jää valitsematta.

Esillä 15 viestiä, 31 - 45 (kaikkiaan 57)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.