Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Vain hybridi- ja sähköautoilla on enää vaihtoarvoa

Tämä aihe sisältää 56 vastaukset, 11 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Hans-Derrick Landa 24.09.2017 at 20:57.

Esillä 12 viestiä, 46 - 57 (kaikkiaan 57)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #789814 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Sokea-Reetta:”Denson (ei siis Hondan) kehittelemästä systeemistä on kyse ja nyt ne käyttää sitä sähköllä, mitä Honda tuskin teki liisatessaan ko. tekniikan autoihinsa.”

    Ei minun väitteeni, vaan taaskin linkitetty sitaatti ylempää:
    ”Toyota väittää ilmalämpöpumppunsa olevan maailman ensimmäinen autossa”

    Tuossa väitteessä on Katukiven jutuista tuttua liioittelua. Sitä en jaksanut selvittää, onko osittain vaihtoehtoisesta totuudesta syntetisoitu väittämä TM:n vai Moottori-lehden toimittajan?

    Kumppanille tiedoksi, että TM tarkoittaa yllä Nasdaq tikkerin takaa löytyvää Toyota Motors-nimistä yritystä.

    #789860 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)

    Tänään ostettu ylihintainen sähköauto menettää vaihtoarvoaan koska sähköautokehitys kiihtyy lähivuosina ja uusien hinnat tulee reippaasti alemmaksi.
    Onhan vw sähkögolfin 40000 hinta ihan älytön kun vastaavia polttomoottorisia golfeja saa sillä hinnalla kaksi.

    #789863 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:
    FARwd osasi lukea tekstini aivan oikein, kiitokset testin referaatista, jota en jaksanut itse kirjoittaa auki.

    Aika turha referaatti se oli minun kannaltani, olinhan toki poiminut samat tiedot jutusta. Aivan kuin siitä olisi ollut edes kyse….(toistoa)

    Minä en kertonut mielipidettäni, vaan viittasin TM juttuun, jossa kerrottiin Leksan kalliista ylläpitokuluista. En myöskään vihjaillut hybriditekniikan kalliista huolloista ja vakuutuksista, vaan päinvastoin väärinkäsityksiä välttääkseni varoitin hätäisistä johtopäätöksistä jo samassa postissa, jossa TM testiin viittasin.

    Et toki ollut tarkoitushakuinen…

    Nyt ei ole kyse Toyotan kustannuksista, vaan siitä, että Katukivi esitti hybridin etujen evidenssinään TM testin, jossa TM havaitsi että ainakin Lexuksen hybridi kuluttaa ihan liikaa päästäkseen käyttökustannuksissaan edes vanhanaikaisten bensamoottorien tasolle.

    Etkös sinä tuonut sen pikkuautotestin tähän keskusteluun. Katukivi ei ainakaan 18.09.2017, 18:54 mennessä ollut sitä tehnyt, ei ainakaan linkkiä näy, vain lainauksia jostakin. TM:n ja Talouselämän juttuihin viittasi.

    Jos vertailuun halutaan Toyotan kustannukset, miksi ei saman tien lueta uudempaa vertailua, jossa Toyota on mukana?

    …tai miksei tarkisteta sitä ”elävän elämän kokemusta”, jota joku täällä innokkaasti pyysi (jos ei tämä niin joku vast. keskustelunaihe). Siispä kuvittelin, että Quu olisi voinut valaista asiaa, mutta ei sitten.

    Ns. puhdasta sattumaa tuo Quu:n hybridi-Auris sinänsä. Konserniin osui juu, mutta yhtälailla minkä tahansa merkin hybridi kiinnostaisi.

    lakkaa trollaamasta luomalla keinotekoista draamaa ja epäselvyyttä sinne missä sitä ei ole

    Aika keinotekoiseksi alkoi mennä siinä vaiheessa juurikin, kun piti ottaa mukaan koukkuja sun muita draaman aineksia.

    hybridiveto on valintakriteereissä muiden vaatimusten lisäksi, ei niiden sijasta. Ja hybridivalinnasta pitää olla minulle hyötyä, tai se jää valitsematta.

    No kenelläpäs ei olisi siinä vaiheessa kun kaupoilla ollaan!

    Sanoisin, että tämä keskustelu, jossa kinataan polttomoottorin, hybridin ja vaikka sähköauton paremmuudesta teknisinä suorituksina menee kuitenkin aika mahdottomaksi, jos mukaan otetaan tilat, varusteet yms. Kuten tuolla edellä olen yrittänyt vihjailla. On aika naiivia yrittää nokittaa lillukanvarsilla, jos kommentoitava kirjoittaa yleisellä tasolla. Ja tämä on ihan merkkineutraalisti kirjoitettu (vrt. seuraava).

    ensin…(Anteeksi tölväisy, mutta totta se silti on, vaikka sinusta pahalta tuntuukin).. ja sitten lakkaa trollaamasta luomalla keinotekoista draamaa ja epäselvyyttä sinne missä sitä ei ole!

    Kiitos, samoin.

    #789866 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    World first: gas-injection heat pump air conditioning

    Outstanding ‘firsts’ of the 2017 Toyota Prius Plug-in

    #789867 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    ”Etkös sinä tuonut sen pikkuautotestin tähän keskusteluun.”

    En tosiaankaan. Vastasin mielestäni harhaanjohtavaan väitteeseen.

    Mutta jos joku on jo päättänyt ostaa Toyota Auriksen, niin kannattaa toki harkita myös hybridiverdiota.

    #789870 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    ”world-first gas-injection heat pump air conditioning system that runs independently of the engine to avoid compromising efficiency.”

    Hyvin vedetty Toyotalta. Ja nyt ei minullakaan ole mitään valittamista väitteestä maailman ensimmäisestä, toisin

    Mäntämoottorista vapautettu ilmastointi (ja lämpöpumpun tapauksessa myös lämmitys) on eräs kevytbridinkin meille luvatuista eduista, joten seurataan mielenkiinnolla milloin muut valmistajat saavat tämän hyvän periaatteen tuotantoon?

    #789886 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Etkös sinä tuonut sen pikkuautotestin tähän keskusteluun.

    740GLE:
    En tosiaankaan.

    Aivan! 19.09.2017, 10:34 toit tosiaan linkin TM:n testiin suoraan. Kommentoit Katukivelle.

    Vastasin mielestäni harhaanjohtavaan väitteeseen

    Sitä ennen juuri Katukivi oli poiminut (ja linkitti) Talouselämä-lehdestä lainauksina sen arvioita samaisesta TM-testistä ja testattavista. TE kirjoitti siinä mm. näin (tämä on siis ko. lehden mielipide, ei minun):

    Uusin Tekniikan Maailma vertaili joukon pieniä premium-autoja, jotka kaikki osoittautuivat mainioiksi peleiksi. Vertailussa oli voittajan eli BMW 116iA:n lisäksi kolme muuta pienehköllä bensaturbomoottorilla varustettua autoa ja lisäksi yksi sähkö- ja bensamoottorin yhdistävä hybridiauto, Lexus CT 200 h Hybrid E. Vertailuryhmä koostui siis lähtökohtaisesti pienistä, mukavista ja taloudellisista, no in 30 000 euroa maksavista autoista.

    Polttoainetaloudesta kiinnostuneelle mielenkiintoisimpia olivat mitatut kulutusluvut. Lähellekään virallisia normilukemia ei tietenkään tälläkään kertaa päästy, mutta hybridi osoitti taloudellisuudessa täydellisen ylivertaisuutensa. Maantielenkillä kilpailijat kuluttivat vähintään 16 prosenttia enemmän kuin Lexus, lähimmäs pääsi testivoittaja BMW. Lähimpänä hybridin kulutusta tasaisen nopeuden kulutuksillaankin oli myös BMW, joka osaa tehdä erinomaisia turbomoottoreita. Vaikka siis pienet bensaturbot ovat taloudellisia tien päällä verrattuna vanhanaikaisiin isoihin bensamoottoreihin, on hybridi vieläkin taloudellisempi.

    Koko stoori: http://www.talouselama.fi/uutiset/tm-n-premium-autojen-vertailu-paljasti-hybridin-kulutuksesta-yllattavan-asian-3359177

    Oliko tuossa mielestäsi siis jotakin harhaanjohtavaa väitettä tms?

    #789963 Ilmoita asiaton viesti

    Jokeri
    Osallistuja (Participant)

    Katukivi:
    Se on todellinen talviauto se. Lämpenee sisätilat ja akku.

    http://www.iltalehti.fi/autotestit/201702152200071009_at.shtml

    Mitä tälle talviautolle sitten tehdään kun on enemmän kuin -10 pakkasta?
    Uskoakseni se on vielä jopa etelä-ja lounaissuomessa mahdollista.
    Aurinkopaneeleista kannattaa ehdottomasti maksaa tuo lisähinta. 700km vuodessa auringon voimalla, ehkä. Minulle tuo matka maksaa nyt polttoaineena n. 40€.

    Hybridi, varsinkin ladattava sellainen on hieno keksintö. Tuon Priuksen suhteen kuitenkin omalla kohdallani hinta ja ominaisuudet eivät kohtaa.
    Vetokoukun suhteen käytävän keskustelun hybridien kanssa ymmärrän hyvin, koska niihin kaikkiin sitä ei saa!

    Jos jollain osuu speksit kohdalleen, niin hyvä sitten, mutta ei siitä täällä uskontoa kannata yrittää tehdä!

    #790377 Ilmoita asiaton viesti

    Kumppani
    Osallistuja (Participant)

    Kauppalehden mukaan suomalaisten kiinnostus dieselautoihin romahti – ”ero bensa-autoihin repesi valtavaksi”. Perustuu autoilun markkinapaikan Autotalli.comin selvitykseen.

    Kiinnostuksen laskun uskotaan heijastuvan lähitulevaisuudessa myös hintoihin, selviää Autotalli.comin aineistosta. Suomalaisten kiinnostus dieselkäyttöisiin autoihin on romahtanut. Palvelun käyttäjien hakumääriä selvitettiin polttoainetyyppien mukaan.

    Vielä viime vuonna tammi-elokuussa bensiinikäyttöisiä autoja haettiin keskimäärin 25 prosenttia dieselautoja enemmän. Tämän vuoden kahdeksan ensimmäisen kuukauden aikana ero on revennyt 74 prosenttiin bensiinin hyväksi. Muutos kuluttajien käyttäytymisessä alkoi jo helmikuussa, kun bensiiniautoja alettiin hakea yhä enemmän. Vastaavasti dieselhaut alkoivat laskea maaliskuussa. Markkinapaikan kävijämäärät ovat samaan aikaan olleet kasvussa.

    ”Laaja Euroopan-laajuinen keskustelu dieselautojen kohtalosta näkyy väistämättäkin kysynnässä. Selvää trendiä Autotalli.comin dieselautojen pyyntihintojen kehityksestä emme vielä saaneet, mutta havaitsemamme dieselhakujen lasku tulee varmasti heijastumaan lähitulevaisuudessa myös myyntilukuihin ja hintoihin”, sanoo Autotalli.comin web-analyytikko.

    #790427 Ilmoita asiaton viesti

    Hans-Derrick Landa
    Osallistuja (Participant)

    Tutkimuksessa on todettu että nimenomaan isot dieselmoottorit saastuttavat pahiten, kun taas pienet dieselmoottorit ovat suurinpiirtein tasoissa vastaavan kokoisten bensamoottorien kanssa.

    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/uusi-tutkimus-dieselien-ja-bensakoneiden-paastot-tismalleen-samalla-tasolla

    #790507 Ilmoita asiaton viesti

    Katukivi
    Osallistuja (Participant)

    Dieselautot jo kuolivat. Pelkällä bensiinimoottorilla varustetut tulevat perässä:

    https://tekniikanmaailma.fi/autot/nettihaut-paljastavat-diesel-autojen-hinnat-ja-myynti-sakkaavat-suomessakin/

    #790508 Ilmoita asiaton viesti

    Hans-Derrick Landa
    Osallistuja (Participant)

    Tuulilasin juttu jonka linkitin.

    ”Kun ihmiset puhuvat dieselautojen päästöistä, usein puhutaan typpioksidipäästöistä. Juuri sen määrää Volkswagen yritti peitellä päästöskandaalissaan.

    Uuden tutkimuksen mukaan dieselmoottorit päästävät kuitenkin ilmaan myös paljon hiilidioksidia.

    Reutersin mukaan Saksan liikenneministeriö on kertonut, että diesel- ja bensiinimoottorien hiilidioksidipäästöissä ei ole juuri mitään eroa.

    Vuonna 2016 rekisteröidyistä autoista dieselit päästivät ilmoille 128 grammaa hiilidioksidia kilometriä kohden, bensiiniautot 129 grammaa.

    ”On myytti, että uudet dieselit saastuttaisivat ilmaa vähemmän. Osasyy siihen on, että suuri osa myydyistä dieselautoista on isoja ja erittäin voimakkaita. Pienemmät dieselit kyllä saastuttavat vähemmän”, kertoi Saksan Vihreiden liikenneasiantuntija Stephan Kühn.

    Reuters uskoo, että uusi tutkimus saa yhä useammat maat kieltämään josskain vaiheessa dieselit kokonaan.”

    Tämän jutun nojalla lähinnä herää kysymys siitä että mikä on ”iso ja voimakas dieselmoottori” ? Tarkoitetaanko tällä henkilöauton moottoreita vaiko kenties kuorma-auton moottoreita ?

Esillä 12 viestiä, 46 - 57 (kaikkiaan 57)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.