Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot VAG:n päästökorjaukset muuttavat vääntökäyrää ?

Tämä aihe sisältää 72 vastaukset, 12 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Derrick. 28.04.2017 at 16:59.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 73)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #752534 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Näillä VAG:n päästökorjauksilla näköjään on kuin onkin vaikutusta auton suorituskykyyn. Tällaista Teknikens Värld totesi esimerkiksi VW Passat Alltrackista.

    ”Innan åtgärden fanns maximalt vridmoment på knappt 380 Nm till hands mellan 1 500-2 300 varv. Efter omprogrammeringen hos Volkswagen är vridmomentskurvan sluttande. Vid 1 500 varv ger motorn bara 220 Nm. Först vid 1 900 varv ger den maximalt 369 Nm. Eftersom det är i det varvtalsområdet man normalt kör en diesel är det en skillnad som märks nästan hela tiden.”

    Vääntökäyrä siis muuttui ja autosta tuli laiskempi. Tehoja päästökorjaus söi 13 hp (176 hp vastaan 163 hp).

    Dieselgate: Volkswagen-bilarna blir slöare efter åtgärd

    Tässä vielä The Guardianin artikkeli asiasta.

    https://www.theguardian.com/money/2017/mar/25/vw-volkswagen-audi-skoda-seat-emissions-fix-left-car-undriveable

    #752543 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Näihin kysymyksiin ei tullut aikoinaan vastauksia koitetaan uudestaan miten käy.

    Miten NHB vakuutat kuluttajat ettei autoon tehtävistä muutoksista ole haittaa tulevaisuudessa? Taitaa olla hieman aikaista olla vakuuttunut tehdyistä muutoksista. Aika näyttää miten autot toimivat. Ja onko kulutuksessa tapahtunut jotakin ja ovatko tehot tallella kuten valmistaja lupaa? Ja toinen kysymys sinulle NHB tekikö VW-konserni täysin turhaan kyseisen päästöhuijauksen? Se on ainakin selvää, että maine meni ja huijaus tuli äärimmäisen kalliiksi VW-konsernille.

    VW-konserni loistaa taas oikein urakalla. Ensin päästöhuijaus ja sitten ”korjaus” teho/vääntöhuijaus. Nyt on huijattu pariin kertaan kuin kuivin jaloin selviten, mitähän seuraavaksi? Paksuin lasein varustettu VW-konsernimies tuskin välittää uusista tiedoista tuon taivaallista. Kommentit on olleet tähän asti fanaatikoilla kuin mitään ei olisi tapahtunut ”muutkin huijaa tuli aluksi kaikkien suusta” kuin yhteen ääneen, mutta kun toisia ei löytynyt puolestapuhujat ovat tyystin kadonneet. Toki muutama täälläkin kirjoittava fanaatikko ei näe mitään ongelmaa menettelyssä vaan kaikki on kuten kuuluu.

    #752545 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Saa nähdä uskaltavatko suomalaiset autolehdet kirjoittaa asiasta.

    #752546 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Derrick juuri näin, tuskin jäävät tämän tapauksen viimeisiksi käänteiksi. Tässä mitataan taas kerran kanttia onko sitä vai ei. Vaietaanko kuoliaaksi, saapa nähdä. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

    #752551 Ilmoita asiaton viesti

    Quu.
    Osallistuja (Participant)
    #752552 Ilmoita asiaton viesti

    Maajuntti
    Osallistuja (Participant)

    Sen verran on jo ikä rauhoittanut että en jaksa olla enää niin fanaattinen autojen suhteen kuin joskus aikoinaan ja sen jälkeen olen jopa omistanut ennen parjaamiani merkkejä. No heitän kuitenkin oman kysymykseni soppaan kun autotekniikka kiehtoo silti edelleen. Eli sitä en itsekään lakkaa ihmettelemästä että jos moottorit olisi saatu ”laillisiksi” ohjelmamuutoksella tai pienellä muovispiraalilla imusarjaan niin miksi lähteä jopa miljardien riskisijoitukseen? Siinä panos/tuotos-suhteessa ei oikein laskelmat täsmää. Joo kyllä, yksikin pieni osa maksaa isossa mittakaavassa paljon mutta omalla matematiikalla en silti jaksa uskoa että siitä olisi ollut kysymys. Täytyy myöntää että TM:ssäkin asia on toistaiseksi ohitettu melko pintapuolisesti noin niikuin jälkihoitojen osalta. Skandaalit kiehtoo aina asiasta riippumatta ja nyt kansa haluaa faktoja

    #752554 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Sen verran vielä että Teknikens Värld on tuossa jutussaan julkaissut seitsemän eri automallin tehot ja väännöt ennen korjausta ja sen jälkeen.

    #752571 Ilmoita asiaton viesti

    Lukija23054
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä TM ei uskalla käsitellä kunnolla ruotsin lehdistön testiä.
    TM:ssä nehän jo testasivat näitä dieseleitä ja jokainen joka on lukenut TM:ää tiesi etukäteen vastauksen.
    Ikävä kyllä TM on aina ollut vag:n mainoslehti.

    Talvitestiä odotin mielenkiinnolla koska olisi ollut kiva mitä TM olisi saanut volkkarin päästöistä, mutta kuinka ollakkaan otettiin nelivetoiset autot testiin ,päästöjä ei voitu mitata- juuri silloin päätettiin tehdä näin kun oli valtava haloo vag:n huijauksesta.

    #752573 Ilmoita asiaton viesti

    NHB
    Osallistuja (Participant)

    Eihän mikään taho ole löytänyt huijauskoodia Volkkarin uusista malleista, joten mitä oikein odotit uutuuksiin keskittyvältä TM:n talvitestiltä?

    #752640 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Suomalaisten autolehtien varmin tapa säilyttää hyvät suhteet VW-konserniin on jättää Teknikens Världin kaltaiset tutkimukset testipenkissä tekemättä. Ja voihan testit tehdä, mutta jättää tulokset julkaisematta kun tulokset näyttävät olevan kaikkea muuta kuin konserni on alunperin luvannut ja vakuutellut. Taitaa tosin olla pian myöhäistä tutkia, kun päästöhuijaus autot on nopealla tahdilla saaneet ohjainlaite päivityksen.

    Näin päästöhuijaus uutisoitiin 7.11.2016.

    Moni Volkswagen-omistaja saa pian kirjeen maahantuojalta.

    Maahantuoja ottaa asiakkaisiin yhteyttä kirjeitse. Kirjeen saatuaan asiakas voi valita ajan valtuutettuun merkkihuoltoon.

    Volkswagenin tiedotteen mukaan moottorin ohjainlaite päivitetään ja niihin asennetaan ilmanvirtausohjain. Korjaus kestää puolesta tunnista tuntiin, ja se on asiakkaalle maksuton.

    Volkswagenin mukaan korjaus hoituu vaivattomimmin esimerkiksi huoltokäynnin tai renkaanvaihdon yhteydessä.

    Korjaus ei vaikuta auton polttoaineenkulutukseen.

    Iltasanomat
    Julkaistu: 7.11.2016
    Suomessa korjausluvat koskevat yhteensä 17 000 Audia, Seatia ja Volkswagenia, ja niistä 46 prosenttia on jo korjattu.

    http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001948096.html

    Viime vuonna paljastuneen Volkswagen-konsernin typpipäästökohun aiheuttama takaisinkutsuohjelma jatkuu vielä pitkään.

    – Pieni osa korjauksista jää vuoden 2018 puolelle, mutta suurin osa on autoista on korjattu ensi vuoden aikana, VV-Auton viestintäjohtaja Riitta Karjalainen kertoo.

    http://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-2000005016568.html

    PS,
    Mielestäni Tekniikan Maailma voisi lukijoiden ja kyseisten autojen omistajien tiedon lisäämiseksi, ainakin kertoa onko mahdollisia tutkimuksia tehojen, vääntökäyrien ja polttoaineenkulutuksen osalta tehty tai aiotaanko kenties tehdä?

    #752658 Ilmoita asiaton viesti

    Derrick.
    Katsoja (Spectator)

    Ruotsin AMS julkaisee huomenna kyselytutkimuksen joka on tehty 500:lle VW-konsenin autoilla ajaville. VW itse on kiistänyt kaikki päästökorjausongelmat.

    Hyvää on tietenkin se ettei uusissa autoissa ole ongelmia.

    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170329/ny-rapport-visar-stort-missnoje-hos-svenska-vw-agare-efter-dieselgate/

    http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170329/vw-agare-larmar-bilarna-forlorar-kraft-efter-atgard/

    #752827 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Tekniikan Maailma teki aiheesta jutun sen ollessa akuutti. Ihmettelin jo silloin, miksi tyydyttiin pelkkiin päästömittauksiin ja jätettiin tekemättä dynoajot ennen ja jälkeen 🙁

    VW päästökorjaus 1.6 TDI : huijaustako?

    #752830 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:

    ”Tekniikan Maailma teki aiheesta jutun sen ollessa akuutti. Ihmettelin jo silloin, miksi tyydyttiin pelkkiin päästömittauksiin ja jätettiin tekemättä dynoajot ennen ja jälkeen”

    TM:n tilaamat päästömittauksetkin suoritettiin käyttäen WLTP-sykliä ja jotain VTT:n vast. lanseeraamaa ”Vesijättömaa”-sykliä.

    Nyt jäi täysin epäselväksi, että mitkä olivat säänneltyjen päästöjen erot uudella ja vanhalla ohjelmalla NEDC-sykliä käyttäen. NEDC-sykli oli kuitenkin tyyppihyväksynnän perusteena käytetty sykli alunperin.

    Ominaiskulutuskartat uudella ja vanhalla ohjelmalla olisivat olleet myöskin hieno lisä ko. testissä.

    #752985 Ilmoita asiaton viesti

    Maajuntti
    Osallistuja (Participant)

    Se on kyllä viimeinen virhe tänä internet-aikakautena että salaillaan asioita koska a: sitten huhut vasta alkavat liitääkiin ja b: tieto todellisistakin ongelmista leviää muutenkin tehokkaasti. Oli jännä ilmiö sekin kun tuli kaverin kanssa takaisinkutsut hälle BMW:ltä ja itselle Hondalta tuossa pari vuotta sitten. Bemariin vaihdettiin joku patruuna kojelaudan alle eikä siitä sen enempää ja Hondaan turvatyynyn räjähdyspanos joka voi sirpaloitua ja vahingoittaa matkustajia. Ja ellen nyt ihan väärin arvaa niin kumpikin liittyi näihin Takatan ongelmiin. Enkä ollut yhtään pahoillani että tiedotteessa kerrottiin tarkasti mitä vaihdetaan ja mitä voi tapahtua. Lisäsi kummasti motivaatiota viedä auto huoltoon. Kaikki eivät kuitenkaan lue autoalan julkaisuja ja sitä kautta saa informaatiota asioista omatoimisesti.

    #752991 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Ja sitten on vielä joukko ihmisiä, jotka todistavat auton huonoutta takaisinkutsuilla. Siis ”milloin ajankohta arvoisalle asiakkaallemme sopii, tulisitteko ystävällisesti nauttimaan kupillisen hyvää kahvia sillä aikaa kun mekaanikkomme tekevät uudesta autostanne entistä paremman”.

    Ja nyt 2016 kuulolle: tässä on Toyotan todellinen vahvuus: kaikille sattuu huteja, mutta Toyota muiden japanilaisten ohella pitää erittäin tarkasti huolen siitä, että minkä Keiretsu kasaan ruuvaa, siitä se myös vastaa.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 73)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.