Etusivu Keskustelu Autot Autotekniikka Volvo D4 moottori

Tämä aihe sisältää 18 vastaukset, 10 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  Työmies 03.03.2016 at 21:13.

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #665237 Ilmoita asiaton viesti

    Työmies
    Osallistuja (Participant)

    Onko kokemuksia että kyseinen moottori syö öljyä jopa 4 desii
    tuhannella km:llä.

    #665980 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Uusi 4-pyttyinen vai vanhempi D4 (2.4 5-syl.)…?

    #668531 Ilmoita asiaton viesti

    Työmies
    Osallistuja (Participant)

    Uusi 4-pyttyinen -14 eteenpäin 181 hv.

    #668532 Ilmoita asiaton viesti

    Linnankundi
    Osallistuja (Participant)

    Minulla ei ainakaan ole kuluttanut öljyä juuri lainkaan 30 tkm vaihtovälillä

    #668916 Ilmoita asiaton viesti

    Työmies
    Osallistuja (Participant)

    Niin näinhän se lähtökohtaisesti on.

    #670273 Ilmoita asiaton viesti

    Työmies
    Osallistuja (Participant)

    Tarkennetaan vähän eli 181 hv D4 -14 ajettu 160 tkm. Eli tyyppivikako ?

    #671353 Ilmoita asiaton viesti

    700
    Osallistuja (Participant)

    Mikäli volvosi todella kuluttaa 4dl öljyä/ajettu 1000km tarkoittaa se tyypillisella 30 tkm öljynvaihtovälillä 12 litraa. Ei ole normaalia, jotakin vikaa tuossa yksilössä on pakko olla.

    Mitä öljyä olet käyttänyt?

    #671354 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Tuohan on täysin normaali öljynkulutusominaisuus Volvolle.

    Maahantuojan mukaan näin, muu on poikkeavaa.

    Volvo 2,5 – 5,0 dl / 1000 km (riippuen käyttöolosuhteista).
    Volvo 5,5 dl / 1000 km (150 000 ajetun km jälkeen).

    #671355 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Audin kohdalla surullisen kuuluisa Audi A5 vei litran / 1000 km.

    Tässä normaali öljynkulutusominaisuus Audille.

    Audi 10 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 asti).
    Audi 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 eteenpäin ).

    Nämäkin maahantuojan suositus kulutusluvut.

    Huomattavasti siedettävämmät luvut nykyisin mootttorien päivityksen myötä.

    Eikä mikään merkki poikkea juurikaan näistä luvuista, kun puhutaan normaalista öljynkulutuksesta.

    Tosin BMW M-sarjan mallit 10 dl / 1000 km, samoin Audi RS mallit ja MB AMG mallit.

    Huomioitavaa BMW:n kohdalla nykyisin M-sarjan turbomoottorit kuluttavat luonnollisesti tuon kyseisen luvun, vanhemmat vapaastihengittävät vähemmän tästä itselläni on kokemusta.

    #671356 Ilmoita asiaton viesti

    700
    Osallistuja (Participant)

    Niin no maahantuojat kyllä määrittävät mikä on normaalin yläraja, mutta todellisuudessa ko moottori ei kuluta normaalisti öljyä desitolkulla/1000 km, niinkuin ei kuluttanut edellinenkään sukupolvi D4/D5 koneita. Normaalia on tuollainen alle 1 litra/30 tkm.

    #671357 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Onhan nuo ylärajat uusille moottoreille melkoisen suuria. Omasta kokemuksesta BMW:llä vaihtovälillä ei ole öljyä tarvinnut lisäillä. Nuo ylärajat sopivat paljon ajettuihin autoihin niin litra 15 000 on silloin ihan normaali öljynkulutus. Toisaalta onhan noita juttuja paljon, että joillakin merkeillä kulutus on suurta oli auto sitten uusi tai enemmän ajettu ja sekin on kuulemma aivan normaalia. Omasta kokemuksesta se ei sitä kuitenkaan mielestäni ole.

    #671359 Ilmoita asiaton viesti

    JN64
    Osallistuja (Participant)

    On kokemusta. Oma alkoi syömään öljyä heti uudesta lähtien. Käyttöauto lisäili öljyä veloituksetta ja lopulta auto pajalle. Ensiksi vaihdettiin huohotin. Öljynkulutus jatkui. Tutkittiin ja selvitettiin lisää. Punnittiin öljyn kulutusta ja raportoitiin tehtaalle. Lopulta vaihdettiin molemmat ahtimet. Siihen kulutus tasaantui niin että ehkä kerran per 30 000 km pitää lisätä. Ja tämä oli ainoa auto lajiaan, ei näitä ole ollut😄

    #671360 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Tervetuloa mukaan JN64. Valmistevikaiset turboahtimet kyseessä. Tärkeintä, että vika paikannettiin ja öljynkulutus tasaantui.

    #671377 Ilmoita asiaton viesti

    Jassu 46
    Osallistuja (Participant)

    Oma kokemukseni rajoittuu kolmeen erilaisella D5 koneella ajamaani Volvoon. ensimmäinen vm 2001, jossa ”vanha” VV/Audi-konsernin D5 kone. Tällä ajelin 300.000 km, eikä silloisella 30.00 km:n huoltovälillä koskaan tarvinnut lisätä öljyä. Samoin seuraava vm. 2006 autossa ollut D5 kone, jolla ajelin 250.000 km, eikä huoltovälien aikana ikinä ollut öljyn lisäsys tarvetta. Em. autoilla ajelin lähes yksinomaan pitkiä matkoja n. 60.000 km/v.
    Nykyisessä vm 2013 autossa oleva D5 kone (215 hv) on vähemmällä käytöllä ja ajoista merkittävästi enemmän on lyhyitä matkoja ja yllätyksekseni olen joutunut lisäämään 0,5 l öljyä vuosittain tapahtuvien huoltojen- / n. 20.000 km:n välillä. Liekö ero edellisiin ajomatkojen erilaisuudessa vai D5 ”hyötysuhteen” paranemisessa? Kaikki D5 koneet ovat 5- sylinteri-tekniikalla.

    #671640 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Kyllä lyhyet matkat ja varsinkin kylmäkäynnistykset lisäävät nykyisten ahdettujen (niin diesel kuin bensa)moottoreiden öljynkulutusta eli syynä taitaa olla usein ahtimet, kuten ylempänä jo todettiin. Tuolla jossain ketjussa taisin todeta, että eri merkeillä saman tilavuuden moottoreiden öljymäärätkin vaihtelevat sen verran, että osassa ”tikkuväli” on sen verran suurempi, että öljyä ei tarvitse huoltovälillä lisäillä, vaikka moottori sitä vähän ”söisikin”.

    Aiemmat 3 eri merkkien dieseliä ovat kaikki vaatineet lisäyksiä vaihtovälillä. Tällä hetkellä minulla on hiukan päinvastaisia kokemuksia Volvon (D4 5-syl 2013) osalta, koska se on ollut muutaman vaihtovälin (20 tkm) verran ensimmäinen auto pitkään aikaan omien ja työautojen joukossa, joka ei syö öljyä. Tämähän ei mitään todista. Kyseessä voi olla ns. hyvä yksilö. Pitäisin vielä tuommoista noin 0,5 l/ 20 tkm aivan normaalina.

    Sitten kun talvipakkasilla hiukkasloukulla varustetun dieselin öljy alkaa lisääntyä, on syytä huolestua. Tästä vaikka eri ketju…

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 19)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.