Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot VOLVO häntäpäässä uudessa JD laatututkimuksessa

Tämä aihe sisältää 235 vastaukset, 21 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  tracktest 16.12.2017 at 11:46.

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 236)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #809226 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Inspektor70 mihin viittaat tuolla ”kesäisellä herrasmies” viittauksella?

    #809227 Ilmoita asiaton viesti

    Marko
    Osallistuja (Participant)

    Missään testissä en kanssa voi saksalaisten ylivoimaa todeta.
    https://www.thecarconnection.com/car-compare-results/bmw_x3-series_2017-vs-volvo_xc60_2018

    #809228 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Joskus kun olemme tuttujen kanssa baijerilaisilla liikkeellä, olemme huomanneet, että herrasmiesmäisyys on ollut osalla 4-pyöräisillä saman merkkisillä ajavilla pahasti kateissa (mm. tapa ajaa inhottavan lähellä perässä, myös meidän motoristien).Mutta tämähän ei koske kaikkia, vai mitä? Edit: pari tuttua BMW merkillä ajavaa autoilijaa ei ainakaan kuulu tuohon joukkoon, aika sähäkistä malleista huolimatta. Toisinaan jopa tuntuu, että joillakin muilla merkeillä on tarvetta ajaa ajattelemattomasti-etten sanoisi haastavasti näiden baijerilaisten tuntumassa.

    #809229 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    ”Missään testissä en kanssa voi saksalaisten ylivoimaa todeta.
    https://www.thecarconnection.com/car-compare-results/bmw_x3-series_2017-vs-volvo_xc60_2018

    Jostain syystä en minäkään, enkä myöskään ruotsalaisten ylivoimaa- vaikka juuri nyt osan kilometreistä Volvolla ajankin, joka yllättäen meni tänään 0-virheillä katsastuksesta läpi! Heja!

    #809232 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Inspektor70 kiitos tarkentavasta selvityksestä. Aina löytyy kuljettajia joilla ei ole kaikki pelisäännöt hallussa ja ajotaidotkin ovat vähän niin ja näin.

    #809233 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Inspektor:”Paremmuudesta en ota mitään suoraa kantaa, kun kaikilla on mielestäni aivan oikeasti hyvät ja huonot puolensa- eri mallien puitteissa.”

    Juuri näin. Verrataan ominaisuuksia ja annetaan itse kunkin asettaa havaitut faktat tärkeysjärjestykseen omassa käyttötilanteessa.

    Inspektor:”Edellä mainittu voi olla vetotavan ja kulutuksen (kenen ajoissa ne desit merkitsee) yhteydessä se ratkaiseva tekijä auton valinnassa.”

    Meidän perheeseen ei niin vastenmielistä autoa osteta ollenkaan, että tulisi mieleen ihan pienellä ajomäärällä vaihtaa. Niinpä kahdessa autossa polttoainekulut ovat suurin menoerä ja kahdessa muussa toiseksi suurin.

    Hyväksyn, että tämäkin riippuu tietenkin omista valinnoista, mutta minä tartuin väitettyyn Volvon etumatkaan nimenomaan päästöjen suhteen. En pidä Volvon ylivoimaa kulutuksen suhteen kovin selvänä, ja juuri oman autoni kokoluokassa Volvolla on pikemminkin takamatkaa kiinni juostavaksi.

    #809234 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    740 GLE kun välttää aina hetken mielijohteisten päätösten omaksumista noin yleensä, ei tule tehtyä autojenkaan kohdalla hankintoja mistä haluaisi luopua kovin pienillä ajomäärillä.

    #809235 Ilmoita asiaton viesti

    Äxä3
    Osallistuja (Participant)

    Volvolla ei ole mitään jakoa BMW vastaaviin autoihin millään osaalueella. Turvavarusteista ei löydy Bemarin käyttämää Nightvision järjestelmää millä pystyy havaitsemaan tarpeeksi ajoissa esimerkiksi hirvet! TM on useasti vienyt tarkoituksella testeissä pisteet Volvolle syystäkin kun mainoksia katselee. Bemarilta löytyy älyavain millaista Volvolta ei löydy.

    #809236 Ilmoita asiaton viesti

    tracktest
    Osallistuja (Participant)

    Äxä3 BMW:n omistajissa on vahvat kannattajansa ja niin myös Volvolla jostain puutteista huolimatta.

    #809237 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Derppa:”Fiatin vuoden 2016 päästötaso on 116,4 g/km.”

    Kiitos korjauksesta. Vedin hatusta ensimmäisen mieleen tulleen pelkkien pikkuautojen valmistajan (Fiatin nimellä), mutta arvasin näköjään väärin.

    Pointtini jota en näköjään osannut kommunikoida oli, että samaan koriin saatavissa oleva bensakasi tai neliveto ei nosta nelosdieselin ostajan kulutusta yhtään. Siksi merkkikohtaisilla keskiarvoilla on merkitystä valimstajille ja yhteiskunnalle, mutta ei auton ostajalle.

    Derppa:”Volvon nykyiset päästöt ovat 119,2 g/km. Volvon vuoden 2021 päästötavoite on 103,50 g/km. Kyllä saa melkoinen peruspessimisti olla, jos kuvittelee etteivät Volvon päästöt alenisi viidessä vuodessa (2017 – 2021) edes tuota 15,7 g/km.”

    En minä tulevaisuutta halua haastaa, kun olen niin hidas, että tiedän tulevaisuuden vasta kun olen siellä.

    Mutta omasta näkökulmastani tuota promoamaasi Volvon etumatkaa on TÄNÄÄN vaikea löytää käytännössä. Tosielämää mittaavassa Spritmonitor rankingissa minä jään yli puoli litraa oman kuusivuotiaan automallini pohjista. Vaikka oma kulutuslukemani ei ole mikään mallikohtainen maailmanennätys, ja vaikka osallistunkin vanhalla autolla, niin tässä vertailussa silläkin sentään voitan kaikkein taloudellisimmankin Volvo S90 kuskin lähes litran erolla. Oma Mersuni pystyy suunnilleen normilukemaansa 127 g/km (ja kesäisin alittaa sen), mutta jostain syystä yksikään Spritmonitor kuski ei aja Volvoa edes tuohon halveksimaasi Mersun isoon lukemaan, mainostamastasi Volvon teoriassa paremmasta lukemasta nyt puhumattakaan.

    Tässä kokoluokassa siihen lupaamaasi Volvon ajavista suurin osa liikkuu Bemarilla, joku harva (minä en) Mersulla, mutta Volvokuskit eivät jostain syystä osallistu.

    Kun tämän lisäksi lukee TM talviautovertailun Volvon päästömittaukset, näkee että väitetty Volvon ylivoima päästöjen osalta on kestämätön väite.

    Mutta Volvo on kyllä luvannut eniten tulevaisuudessa, sitä en kiellä. Toivottavasti onnistuvat, koska kaikki onnistumiset kirittävät koko alaa entistä parempaan.

    #809238 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:

    ”Siksi merkkikohtaisilla keskiarvoilla on merkitystä valimstajille ja yhteiskunnalle, mutta ei auton ostajalle.”

    http://www.paconsulting.com/insights/the-co2-emissions-challenge/

    ”Two German carmakers – Volkswagen and BMW – as well as Hyundai-Kia, Peugeot-Citroen, Fiat Chrysler and Ford are likely to miss their targets. Many of their alternative vehicles will not reach the market in time to make an effect on emission levels before 2021. They risk penalties of €95 for each gram of CO₂ above the limit, multiplied by the number of cars they sell in 2020. On current performance, the fines can reach or rise above the €1bn mark for some carmakers.”

    Meinaatko 740GLE, että em. autonvalmistajat eivät maksata noita kohta maksuun tulevia sakkoja heidän uusien autojen ostajillaan?

    #809239 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Derppa:
    ”Sportverbrauch
    Testrunde
    Sparverbrauch”

    No NYT alat päästä jäljille! Katsotaanpa tarkemmin, mitä tässä tapahtuu:

    AutoBildin sportkulutus ajetaan kaasu pohjassa moottoritiellä. Volvo fuskasi tuossa kokeessa, koska sitä ajettiin Audia ja Mersua hitaammin. Jos 200+ nopeuksilla on merkitystä tällaisille liitereille, kannattaa Volvokin virittää kulkemaan saman mitä muutkin.

    Voidaanko jättää Suomen kannalta vähämerkityksiset nopeudet vähemmälle huomiolle, etenkin kun Volvo ei edes osallistu kisaan (eikä ole mitään tarvettakaan)?

    Jos tuo sopii, huomataan siististikin ajettuna Volvon kuluttavan vähemmän kun verrataan nelivetoisia, ja tässä on mielestäni todellinen valinnan paikka.

    Nimittäin Spritmonitor vahvistaa taloudellisten Volvokuskien myös käytännössä alittavan Audin, Bemun ja Mersun kuskien kulutuksen. Vajaavetoisena takamatkalla ollut Volvo menee edelle, kun sitä verrataan jähmeämmin liikkuviin koviin nelivetoihin. Ollaan sen syyn äärellä, jonka vuoksi Audin takakardaani katkesi juuri, ja myös oikeasta quattrosta (ei Haldex) tehtiin kytkeytyvä. Mersulla on sama jo tuotantoputkessa, mutta siltä varalta, ettei joulupukki tuo E63AMG S-mallia, odotsn mielenkiinnolla, tuleeko AMG:n drift-mode säästömalleihin tarjolle ÖKO-moodina, jota toisen kardaanin lepuuttaminen merkitsee.

    Tässä on siis tradeoff kolmen hienon takapainoisen aina samalta tuntuvan ajettavan nelivedon ja kytkeytyvän kaupungissa kinoksesta itsensä helpommin irti penkovan citymaasturin välillä. Kumpikin ryhmä on omassa tyylilajissaan toista ryhmää parempi. Kovassa nelivedossa ei voi katuautossa käyttää vahvoja lukkoja, joten ne ovat kiinni istuessaan lähes yksipyörävetoisia ilman jarruja lämmittäviä sähköisiä avustimia. Haldex osaa simuloida Kempin lukkoa hienosti, josta on etunda kinoksessa kömpiessä. Kaarreajossa Volvon AWD sen sijaan on kiikkulauta, joka heiluttaa voimanjakoaan kaasun asetusten mukaan, siis jo ennen ESP:n aktivoitumista.

    GLC käsittääkseni jatkaa Volvomiehen silmää hivelevän kaunislinjaisen GLK:n perinnettä, jonka mukaan pienin Mersun katumaasturi tehdään henkilöauton nelivedolla, eli siis ei 50/50 voimanjaolla, vaan hieman (mutta ei minun makuuni riittävän) takapainoisella.

    Nyt joudutaan siis valitsemaan kulutuksen ja itselle mieleisen nelivedon toiminnan välillä, johon en edes odota yksimielisyyttä. Oma kantani puhtaasti nelivetojen kesken asettaa BMW:n ja Audin yli muiden. Mersun 4Matic on jo minun makuuni liian etuvetoinen. Volvo AWD oli syy siihen, miksi vannoutunut Volvomies osti ensimmäisen Mersunsa.

    Mutta jos joku tarvitsee vaimoa varten perustelun AWD hankintaan, niin sekin on olemassa: ”kuule kultsi, etuvetopohjainen neliveto kulkee vakaasti lumessa. Ja se säästää polttoainetta vapauttamalla nelivedon silloin kun ei ole liukasta. Eikö olekin miljövänlig, häh? Ja mökillä venettä järvestä nostettaessa se osaa automasttisesti lukita nelivedon, ettei tarvi soittaa naapurin Kyöstiä vetämään traktorilla niinkuin viime kesänä”

    #809240 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Sokea-Reetta:”Meinaatko 740GLE, että em. autonvalmistajat eivät maksata noita kohta maksuun tulevia sakkoja heidän uusien autojen ostajillaan?”

    Enhän toki. Mutta koska kilpailtujen mallien hinnassa ei ole nousuvaraa, odotan rasitteen kohdistuvan lähinnä niihin malleihin, joiden hinta on ostajalle vähemmän tärkeä. Jos tämä vähentää kyseisten mallien kysyntää, niin sehän on luonnonvalintaa.

    Suunnilleen tätä tarkoitin saksalaisten haasteella hoitaa tekninen sukupolvenvaihdos EPSin ja osingon kärsimättä. Schumpeterin luovaa tuhoa puhtaimmillaan.

    #809241 Ilmoita asiaton viesti

    Sokea-Reetta
    Osallistuja (Participant)

    740GLE:

    ”Mutta omasta näkökulmastani tuota promoamaasi Volvon etumatkaa on TÄNÄÄN vaikea löytää käytännössä.”

    Edelleenkin tuohon lähitulevaisuuden CO2-haasteeseen viitaten, kun spriimonitorilla vertaa Mersun ja Volvon koko malliston keskiarvoja, niin eihän Mersu kauheasti takamatkalla ole vm2017 kalustollaan.

    https://www.spritmonitor.de/en/overview/28-Mercedes-Benz/0-All_models.html?vehicletype=1&constyear_s=2017&minkm=&powerunit=2

    https://www.spritmonitor.de/en/overview/51-Volvo/0-All_models.html?vehicletype=1&constyear_s=2017&minkm=&powerunit=2

    #809281 Ilmoita asiaton viesti

    inspektor70
    Osallistuja (Participant)

    Äxä3 nimimerkin osalta taitaa olla hiukan runsaanlaisesti merkkiuskollisuutta joukossa. Hyvähän se on, että löytyy tästä epävarmasta maailmasta jokin johon uskoo. Mutta mitä tulee vaikkapa hirvien havaitsemiseen, niin nuo Nightvision järjestelmät ovat kuljettajan näkemistä auttavia järjestelmiä ja sinällään hyviä sellaisia. Mutta niidenkin välittämän viestin pitää kulkea kuljettajan silmän ja aivojen kautta jarrupolkimelle. Mutta metsästä ryntäävän hirven osalta ei toisinaan ole ajoissa tehdystä havainnosta huolimatta reaktioaikojen puitteissa mitään mahdollisuutta estää törmäystä. Usein ei edes ehditä nopeutta vähentää. Nightvision järjestelmät ovat hyviä auttamaan esim. tiellä liikkuvan ihmisen tai vaikka tielle pudonneen kappaleen ajoissa havaitsemisessa.

    Volvon järjestelmä varoittaa jo silloin, kun ihminen ei edes hirveä näe ja tiukemmissa tapauksissa järjestelmä jarruttaa ennen kuin ihminen on ehtinyt reagoida. En usko tämänkään järjestelmän estävän täysin törmäyksiä, mutta jo pienikin nopeuden pudotus auttaa. Sen jälkeen sitten testataan A-pilareitten ja välissä olevan katon kestävyyttä, jossa ruotsalaisilla oli ainakin aikoinaan testattua kestävyyttä. Mutta älä huoli Äxä3. Kaikkein autojen A-pilarit ovat vahventuneet viime vuosien aikana, joten mahdollisuudet välttää loukkaantuminen on parantunut kaikilla. Muistetaan vain lisäksi huolehtia siitä, että kuljettaja skannaa tietä tarkkaavaisesti ja ennakoi aina ajaessaan, niin jää paremmat mahdollisuudet toimia.

Esillä 15 viestiä, 106 - 120 (kaikkiaan 236)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.