Etusivu Keskustelu Autot Käytetyt autot Volvon nokkahihnan vaihdon hintavertailu toukokuu 2016

Tämä aihe sisältää 2 vastaukset, 3 kirjoittajaa, ja siihen kirjoitti viimeksi  SP 14.11.2016 at 01:02.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #685687 Ilmoita asiaton viesti

    Tapio Taula
    Osallistuja (Participant)

    Tapsan V70 (bensa 103kW) on ylittänyt kestotestin väliraportissa 420 tkm rajan ja olisi aika vaihtaa kaiketi kolmannen kerran nokkahihna. Tarkkana miehenä pyysin tarjouksen yhdeksältä Volvo-huollolta alkuperäisosin. Jokainen näistä on sopivan kesäajomatkan päässä, joten etäisyys ei vaikuta laskelmassa kokonaishintaan.

    Vesipumppu samalla uusiksi ja moottorin yläkiinnike.Hinnat sisältävät
    Essential-ölynvaihtohuollon, mikä kaikilla sama 159€. Hinnat sis ALV.

    Tässä vertailutestin tulokset:

    Firman nimi Kaupunki Kokonaishinta €
    Hämeen Autovaruste Jyväskylä 913,38
    Autokilta Mikkeli 934
    Lohjanportin auto Lohja 969
    Autoilves Hämeenlinna 980
    Autoservia Helsinki 983
    Bilia Espoo Olari 988
    Autosalpa Kerava 1004
    Keskusautohalli Salo 1004
    Autotalo Debil Espoo Ei tarjousta viikossa

    Keskiarvo 971,9225
    Edullisin 913,38
    Kallein 1004
    Mediaanihinta 981,5

    Suurin syy Jyväskylän halvimpaan hintaan oli se, että vesipumpun uusinta siellä maksoi vain 153 euroa, muualla n.250 €

    Jonotusajat näin kesän kynnyksellä vaihtelevat kolmesta päivästä jopa yli 42 vrk (Hämeenlinna).

    Vastaukset tulivat joko samana päivänä tai seuraavana, paitsi Autoserviaa sai patistella, eikä Debil vastannut.

    #691294 Ilmoita asiaton viesti

    740 GLE
    Osallistuja (Participant)

    Nokkahihnan vaihto olemattomassa tilassa on yksi poikittaisen Tinaviitosen ikäviä suunnitteluvalintoja.

    Vertailun vuoksi perjantain puuhapussi Motonetistä, 740 GLE:n hihna 9.90 € ja kiristin 26 €. Molemmat saman tien paikalleen kotitallissa. Ehjää vesipumppua ei tietenkään vaihdeta, kun selvästi näkyvillä oleva juorureikä on kuiva.

    Vaihtoväli on tosin lyhempi, melkein samalla ajomäärällä oli jo kuudes tai seitsemäs hihna.

    Moottorin ylempi tuki on hyvä vaihtaa, jos se on väljä, ettei liian laajasti keinahteleva moottori revi pakoputken joutoniveltä. Sen helankin sai ennen halpana varaosana, mutta nyt tuotekehitys on edennyt niin pitkälle, että joutuu ostamaan koko kannakkeen noin viisinkertaiseen hintaan.

    Tarkista myös alempi tukitangonpätkä koneen alla. Se kestää paremmin, mutta voi olla noilla kilometreillä myös vaihtokunnossa?

    #722023 Ilmoita asiaton viesti

    SP
    Osallistuja (Participant)

    Tuli yhdessä perheen autossa tuo vaihtoväli täyteen ja sattumalta kun puhutaan todennäköisesti samasta ”tinaviitosesta” (S80 2.5T), niin tässä vertailun vuoksi ”tee se itse” vaihtoehto. Osat Motonetista noin 200€ sis. Nokkahihna, kiristin, taittopyörä, vesipumppu, moniurahihna ja sen kiristin. Operaatioon meni alle neljä tuntia rauhallisesti tehden eli tuossa pääsi kohtalaisille tuntiansioille. Tosin harrastusmielessähän näitä tulee tehtyä.

    Toki täytyy sanoa että homma on tullut tehtyä pari kertaa aiemminkin. On se siinä määrin huolellisuutta vaativa homma ettei siihen välttämättä ihan aloittelijan kannata ryhtyä varsinkaan vesipumpun osalta, koska pienestä tilasta johtuen homman joutuu tekemään osin käsikopelolla ja asennuspeiliä käyttäen. Mutta kyllä siitä perustaidoilla ja kunnollisilla perustyökaluilla selviää. Autonostin nopeuttaa hommaa huomattavasti ja tekee työstä paljon mukavamman. Ehkä varoituksena kannatta mainita että pahasti pieleen mnennyt asennus voi hajottaa moottorin kuten kaikissa muissakin ei vapaasti kiertävissä koneissa.

Esillä 3 viestiä, 1 - 3 (kaikkiaan 3)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.