Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Suomessa myydään uusia henkilöautoja selvästi muita Pohjoismaita vähemmän Vastaa aiheeseen: Suomessa myydään uusia henkilöautoja selvästi muita Pohjoismaita vähemmän

#851411 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE
Osallistuja (Participant)

Kumppani: Jos asetelmanne ei ollut ihan tuo, niin miten suhteuttaisit tämän teeman sellaiselle tavalliselle tasolle, eli pienituloiselle, nuorelle lapsiperheelle, jolla on asuntonvelkaa, tai nykyhinnoilla vain korkea vuokrakin. Toisella vanhemmista on opintovelkaakin ja pitäisi vain yksinkertaisesti hankkia auto asioiden hoitamiseksi?
Hyvä kysymys, ja olen itsekin sitä mieltä, että ilman vanhempien apua tai posketonta tuuria yksilön omilla valinnoilla ei tulla lanteilla miljonääriksi. Aika ei riitä, tai säästämisestä tulee vaihtoehto elämiselle.

Mutta yllä mainitsemasi ovat sen nuoren perheen omia valintoja. Meidän valintamme oli halpa vuokraluukku ja minun syystäni tietenkin paljon hienompi auto, kuin mihin olisi oikeasti ollut varaa. Koska se oli paljon maailmaa nähnyt seurasi teknisiä ongelmia. Tappio realisoitiin yhden vuoden jälkeen vaihtamalla taikamattokyytiä tarjonnut suuri ja mukava ranskatar karuun mutta ja pomminvarmaan käytettyyn Opel Kadett C-malliin. Opintolainaa oli vain minulla, koska Rouva ehti olla töissä jonkin aikaa ennen opintojaan ja säästi sen verran ihan rahana tilille, että pystyi minun avullani opiskelemaan velatta. Rouvan valmistuttua alkoi kahdesta palkasta säästyä, mutta sitten tuli ulkomaan komennus ja piti saada ihan uusi 740 GLE.

Ensimmäinen realistinen sijoitushistorian alkukohta on valmistuneen opiskelijan työllistyessä. Ei edes kaduta, vaikka mekin lähes missasimme ensimmäisen tilaisuutemme varovaisella alulla. Se oli eeppinen ajanjakso, jota voi muistella Rouvan kanssa 740 GLE:n takapenkillä nuorten miesten ajaessa vanhaa autoa, jolla heidät ajettiin aikanaan sairaalasta kotiin heidän muuttaessaan meille.

Lapsille on annettu ennakkoperintöä sen verran, että he ovat ensin tehneet tupakkalakkolaskelman itse selvittämistään lähtötiedoista ja sen jälkeen nähneet teorian vahvistavan salkkuraportin. Tilanteen ymmärrettyään laskutaitoisten nuorten eläkesalkku lähti rakentumaan suunnilleen ensimmäisestä palkasta heidän omalla rahallaan, joten uskon tuntevani minun sukuni tulevat ensimmäiset miljonäärit? Kun ei hankkeeseen laita kovin paljon enempää kuin polttamattomat tupakat, se ei ole pois elämisestä.

Mutta eipä luovuteta me vanhemmatkaan, vaikka paras (ja halvin kk-erä!) tilaisuus meni jo. Seuraava tilaisuus koittaa asuntolainan loppuessa. Siitä kun ottaa kiinni, ja ellei ihan kaikkea, niin ainakin suurin osa aiemmasta lainanlyhennyssummasta osakeindeksiin, niin alkaa tapahtua. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita on niin että hirvittää. Aikaa on edessä päin vähemmän, romahduksia tulee ihan varmasti ja tässä kohdassa pitää panostaa jo enemmän kuin tupakat, joten tappiovuodet ovat konkreettisia. Eikä ole enää varmaa, että takaisin sijoitetut osingot ehtivät ajan kanssa korjasta romahdusten menetyksiä.

Tähän saakka toteutunut pörssihistoria tuo 8 – 10% keskituoton vuodessa, joka keskimäärin tuplaa sijoituksen vuosikymmenessä osingot takaisin sijoitettuna. Eli 10 vuoden asuntolainan jälkeen samaa kk-erää omiin sijoituksiin siirtäen on seuraavien 10 vuoden jälkeen suunnilleen samanlainen talo myös salkussa. Siis keskimäärin. Todellisuudessa on joko enemmän tai vähemmän, mutta keskimäärin jo kk-erien tuoton verran enemmän, vaikka vaihtelu lyhyellä periodilla onkin suurta. Mutta tästä eteenpäin se säästetty pääoma tuottaa jo yhtä paljon kuin mitä itse ehtii toisella vuosikymmenellä maksaa lisää, joten 20 vuoden kuluttua niitä taloja onkin keskimäärin neljä. Yhdessä asutaan ja salkussa on kolme muuta. Sen kokoinen salkku ainakin meidän talon hinnoilla ostaa suunnilleen uuden Corollan joka vuosi pääomaa syömättä, jos omistaja niin haluaa, eikä sitä viimevuotista Corollaa tarvi edes antaa vaihdossa.

Olkaa silti varovaisia aikajänteen suhteen. Näissä viimeisissä arvioissa puhutaan jo lyhyestä ajasta ja nyt on menty yli keskimääräisten arvostustasojen jo monta vuotta. Vaikka ei olekaan näkyvissä syytä, miksi sama periaate ei jatkuisi tulevia 50 vuotta, kun autopalstoillakin puhutaan sijoittamisesta, pitää lähivuosiin suhtautua varauksella. Tulee vielä vuosia, jolloin uuden Mersun osto olisi lyhyellä tähtäimellä parempi sijoitus kuin saman rahan pitäminen osakkeissa.