Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Suomessa myydään uusia henkilöautoja selvästi muita Pohjoismaita vähemmän Vastaa aiheeseen: Suomessa myydään uusia henkilöautoja selvästi muita Pohjoismaita vähemmän

#851695 Ilmoita asiaton viesti

Kumppani
Osallistuja (Participant)

740GLE:
Minusta Quu näytti laskevan uuden auton hankinnan rahoitusvaihtoehtoja sellaiselle, jolle uuden auton hankinta on mahdollista.

Ja sinusta on realistista tehdä valintaa ja vertailua sen välillä, ostanko auton vai liisaan hinnalla x ja sijoitan lisäksi saman verran?

Jos uuden hinta on realistinen vaihtoehto, mikä estää ostamasta uutta halvempaa käytettyä ja sijoittamasta hintaerosta säästyvää rahamäärää?

Ei mikään. Mutta tuo ei ollut Quu:n lähtökohta kuitenkaan minun tulkintani mukaan.

Kollegani kuskaa perhettään omalla isommalla autollaan ja pitää autohaitaksi kutsumaasi liisaria kakkosautona. Nettopalkkavaikutus pysyi alle kolmen sadan Audi A3:n vaihtuessa BMW 1-sarjan pikkuautoon.

Niin? Aika laveasti esitetty, mutta kuulostaa sinusta ehkä hyvältä diililtä.

Pienoinen ihme on, ettet pysty edes yhden postin sisällä päättämään, onko se uuden auton ostaminen realistinen mahdollisuus vai ei

Jospa esittäisin asian näin: oman auton ostaminen uutena velaksi ja kaikkine muine kuluineenkin maksaisi jollekin vaikka 700€/kk. Liisari autohaittana maksaisi saman verran. Autoetu palkan päälle ei ole optio. Moniko oletuksena repii vielä saman 700€ sijoituksiin liisarihinnan päälle, joka näyttäisi olevan Quulle normi? Asuntolainaakin on ja menoja riittää toki muuallekin.

Jos siis mennään sen käsitykseni mukaan tavallisen tapauksen mukaan, niin autoedun saava voisi ottaa auton liisarina 700€/kk 3 vuodeksi.
Toinen on laskenut, että auto maksaa velaksi ostettuna saman 700€/kk.
Kumpi on ”tienannut” edes jotakin 3 vuoden jälkeen, vaikka arvonalenemaa on tapahtunutkin?

Oletetaan, että molemmat ovat voineet vielä sijoittaa vielä jonkinlaisen kk-summan omalle lapselleen saman ajan, kumpi on ns. voitolla tässä kohtaakin?

Ei siinä mitään, jos haluaa mieluummin uuden, vaikka siihen kuluukin kaikki perheen irtoraha. Mutta tästä omasta valinnasta on turha syyttää muiden huonoa laskupäätä.

Ei siihen tarvitse mennä kaikki perheen raha, jos ostaa uuden. Mikäs oletus se olisi? Mehän emme tiedä kunkin hankkiman auton ostohintaa. Toki jos pitäydytään ”C-Mersuissa”, niin vaikutus on eri suuruinen, joillekin peanuts, toisille vyönkiristyksen paikka. Sinullehan jälkimmäinen versio on tuttua, heh. No, leikki leikkinä.

Tässähän kinataan siitä, kuinka monelle on realistista autoetu (ei haitta) joka maksaisi n. saman ja vielä pitäisi löytyä mukamas saman verran sijoituksiin. Ja lapsilisätkin menevät ihan oikeaan käyttöön, ei ”parempaan talteen”.

Minä tosiaan sanoin tuossa yllä, että ”asuntolainan jälkeen samaa kk-erää omiin sijoituksiin siirtäen” käy suunnilleen noin, ja pidän arviota sangen hyvänä.

Olet jonkun kommentin perässä tuossa kohtaa näköjään. En minä kommentoi sinun viimeisintä, vaan kaikkea mitä sinä tai Quu olette turinoineet. Kerrataan siis: ei olla vielä pariin vuosikymmeneen niin pitkällä, että asuntolaina olisi jo maksettu. Suhteutatko nyt kommenttisi oikein?

Jos sinulle asuntolainan lyhennyserät ovat omien sanojesi mukaan ”hiluja”, voisit lakata teeskentelemästä resurssirajoitteista.

Eivät ole suinkaan hiluja, mutta sillä en viitannutkaan asuntolainaeriin, vaan esim. sinun ”kymppisi”, jolla sijoittajan osingot ja tuotot vaikuttavat sinkoavan nousuun. Ai niin, tarkoitit tietenkin pitkällä tähtäimellä. Mutta se ei ole relevanttia juuri tänä päivänä kun auto pitäisi saada alle. Ei lohduta siis, että joskus voisin ostaa jonkun uuden auton tuotoilla.

Ei laskelmasta tee spekulatiivista se, ettet sinä sitä osaa, eivätkä Quu ja GLE ole ainoat, joilla on mahdollisuus ostaa uusi auto.

Tuottolaskelmat näyttävät hyviltä sellaiselle, jolla on sijoittaa – enemmän. Yhden euron sijoitus 500%:n arvonnousulla 10 vuodessa tekee kait 5 euroa. Eipä lohduta, mutta hyvältä näyttää prossat, vai mitä? Sellaiselle, joka laittaa nollan tai useamman summan perään tilanne on ihan toinen.

Jokainen uuden ostaja ei välttämättä saa yritysliisaria, mutta jokaisella uuden ostajalla on valinnan mahdollisuus ainakin siihen ostamansa uuden hintaan saakka, useimmilla sen ylikin. Nyt on puhe sen valinnan hinnasta.

….johon nyt vaan joku lähti sotkemaan sijoitusmaailmaa mukaan optiona tavalla, joka monelle palkansaajalle ei oikein ole realismia monestakin syystä.