Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Suomessa myydään uusia henkilöautoja selvästi muita Pohjoismaita vähemmän Vastaa aiheeseen: Suomessa myydään uusia henkilöautoja selvästi muita Pohjoismaita vähemmän

#851793 Ilmoita asiaton viesti

Kumppani
Osallistuja

Kiitän myös 740GLE:tä ja Quu:ta rautalangasta.

Aihe on monella tapaa mielenkiintoista! Jos Quu:n laskelmat ovat edes aarillaan, niin onnellista olisi valita vapaa autoetu liksan lisäksi. Se kuulostaa todellakin siltä, että työnantaja lahjoittaa auton käyttöön ja työntekijä pistää satkuja syrjään. Tai hassaa menemään. Tuplaliksankorotus oikeastaan! Ei mitenkään jokamiehen valintatilanne edelleenkään.

740GLE:
…en suostu millään tuloilla käyttämään talouteni liikkumavaraa autoon. Jos vapaa irtoraha poltetaan johonkin auton tapaiseen pöljyyteen, on peli pelattu täysin riippumatta siitä, missä muodossa tuo mielestäsni kohtuuton satsaus autoon on toteutettu. Jos liikkumavarani olisi 700 / kk, en suostuisi laittamaan rattaiden päälle enempää kuin puolet siitä.

Samaa mieltä siitä, että auto on aika pöljä hankinta monella tapaa. En kuitenkaan tiedä mitä tarkoitat, tai kuvittelet vapaalla irtorahalla, tai talouden liikkumavaralla. Tuo 700/kk voi olla ihan normi kustannus autosta yhdellä, kun toisella se on vaikka 400/kk. Ei siihen tarvitse liittää mitään ajatusta, että vedettäisiin talous äärirajoille, jos sitä tarkoitit?

Oma oletukseni oli, ja on, että liisarista voi hyötyä, jos sen turvin pystyy vapauttamaan käteista tavalla tai toisella, vaikkapa oman auton kk-erää halvemman liisaten, oman auton liisarin tieltä myyden tai jättämällä kuluttamatta autoa varten jo säästetyn rahan.

Mikäs siinä…

Ei minustakaan (tarvitse käyttää kaikkea autoon), ja silloin voi miettiä, mitä tekee säästyneellä rahalla.

Säästyneellä rahalla? Miksi minusta sinulla on vieläkin vähän hahmottamista tässä suhteessa. Ehkä tod.näköisesti hyvät tulosi vähän vääristävät tilannetta? Sen lisäksi sama talous saattaa nimittäin laskea, että sille ”säästölle” on jokin muu kohde jo mietittynä normikotitalouden menoissa jo. Ja vasta kun ne on laskettu, niin katsotaan jääkö säästöön.

Toki voit aloittaa taas osta halvemmalla -opettamisen, mutta voihan olla, että kaikki on jo halvinta, kierrätettyä, käytettyä jne jne? Ja toki taas voit aloittaa sellaisen ”pienistä puroista syntyy…” -neuvomisenkin, eikä se ole huonoa sekään. Mutta ei näissä talouksissa, kuten varmaan ymmärrät, netota.

Voi myös vertailla, mitä eroja on erilaisten autojen vaikutuksella säästöön ja erilaisten rahoitustapojen vaikutuksella säästöön.

Voisin kuvitella, että näissä talouksissa juurikin niin tehdään.Se mainittu liikkumavaran skaala on sitten jotakin muuta – alaspäin.

Ellei vähemmän sijoittanut ole tyytyväinen, se johtuu siitä, että hän haluaisi enemmän kuin oman osuutensa.

Ei tarvitse olla tyytymätön, mutta ymmärtänet pointin nyt paremmin, kun mainitsin hilujen sijoittamisen?

Tämä on minulle toinen reality bypass. En voisi ottaa merkittävästi yli 10 vuoden asuntolainaa, koska koko lainanhoitokustannus nousee suhteettoman suureksi.

Monelle se on reality go-on. Varmaan haluaisivat maksaa nopeammin, mutta vaikka lyhennyserät vastaisivat yleisesti korkeita vuokratasojakin, niin lopussa häämöttää ihan sama tavoite: asunto on lopulta oma.

Lähtökohta on hommata itsensä tavalla tai toisella tilanteeseen, jossa ei eletä kädestä suuhun. Sen voi tehdä joko tuloja nostaen (vaikkapa sijoittamalla) tai kuluja alentaen, tai vaikka molemmilla.

Kyllähän tuo monella vaikkapa nuorella ruuhkavuoden pariskunnalla, jolla on asunto hankittu, pari lasta pyörimässä jaloissa, auto hommattuna jne. varmaan ihan nurkan takana häämöttää…