Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Polkupyörällä pääsee Vastaa aiheeseen: Polkupyörällä pääsee

#851922 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE
Osallistuja

OK, luulen että näen pisteesi, joka on tietenkin hyvin inhimillinen ja valitettavasti aivan totta. Tietämättömyys ei kuitenkaan poista vastuuta oikeudessakaan, koska omien tekojen seuraukset olisi pitänyt ymmärtää.

En silti hyväksy laskuvarjohyppyä, sukeltamista, järeällä metsästysaseella ammuskelua enkä ajoneuvon kuljettamista asenteiden ja tuntemuksien pohjalta. Olettaisin muuten, että suurin osa meistä asiaa tuntemattomista kokee laskuvarjohypyn, sukelluksen ja ampumisen luonnostaan niin vaarallisena, ettei mihinkään niistä ole syytä ryhtyä perehtymättä asiaan, mutta ehkä peilasin tässä vain omaa arkuuttani? Tavoittelin tällä sitä, että usein toistuvan rutiinin riskitasoa yleensä vähätellään ja itselle oudon lajin riskejä pelätään korostuneesti. Ihmisen oma käsitys riskitasosta ei siis ole kovin laadukas, vaan lähestulkoon mielipide.

Näitkö itse omassa vastauksessasi tätä puolta lainkaan? Eikö sinua pelottaisi hypätä lentokoneesta reppu selässä? Minä voin tulla Kemoran pääsuoran jarrumerkilleni kahtasataa eturengas ABSin rajoilla hennosti viheltäen, mutta vakaasti lentävästä lentokoneesta en suostu poistumaan. Hyppään laskuvarjolla vain palavasta koneesta sitten kun kaikki muut toimintamallit ovat vielä varmemmin tuhoon johtavia. Ei tässäkään riskianalyysissäni ole mitään realismia takana, mutta siltä minusta tuntuu. Tämä kysymys ei tietenkään toimi sinulle, jos olet laskuvarjoharrastaja, joka ymmärtää mitä on tekemässä.

Se on tietenkin reaalimaailmaa, että läheskään aina (vai ei juuri koskaan?) oma tietämättömyys ei kortin saanutta kuljettajaa itseään enää vaivaa. Olen spekuloinut jo vuosia sitten ajoittain uusittavalla kuljettajatutkinnolla, ja siitä ensimmäisestä ajokortin ansaitsevasta tutkinnosta vaikkapa EAK- ja talouspainotteiden osalta tiukemmin vaatimuksin. (jälkimmäinen ei ole viherpiippoiluani, vaan nykyajan muotisanoihin kätkettyä liikenteen sujuvuutta. Polttoaineen säästö on collateral benefit)

On täysin inhimillistä, että tutkinnon jälkeen ajokorttia pidetään kansalaisoikeutena. Valitettavasti se ei pakota oppimaan ajotutkinnon jälkeen enää ikinä mitään, joten vaarallisetkin väärät käsitykset jäävät voimaan. Kuljettajalla itsellään ei ole realistista käsitysta oman tekemisensä tasosta, koska sitä ei kukaan hänelle pakota.