Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Katumaasturien suosio kasvaa Vastaa aiheeseen: Katumaasturien suosio kasvaa

#868000 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE
Osallistuja (Participant)

@HybridRules, mulla on ne molemmat. Uutena ostettu 740 GLE on ollut jo vuosia kesäisessä harrastekäytössä, kun olen ajanut arkiautona ja talvisin mitä milloinkin.

Vuosia jatkunut Volvo-kavalkadini loppui siihen, kun lähdin autokauppakierrokselle kuvitellen tarvitsevani V70 AWD:n. Tuon quattro-kelissä ajetun koeajoviikonlopun jälkeen olen esittänyt tässä threadissa kerrotun tradeoffin myös korkeista farkuista, tyyliin V70XC, Subaru Outback, Audi Allroad jne. Niiden korkeudessa on selvä etu, mutta katumaasturin tapaan sekään ei tule ilmaiseksi.

En siis kehota ketään ostamaan mitään, enkä paheksu muiden tuhlaamista niin kauan kun omiaan polttavat. Mutta varoitan vain siitä, että korkean auton KIISTATTOMILLA EDUILLA on hintansa. Se on jokaisen oma asia, onko jokin tavoiteltu ominaisuus hintansa arvoinen vai ei. Haastan siis vain sellaisen oletuksen, että todellisten etujensa vuoksi katumaasturi tai korotettu farkku olisi automaattisesti kaikille käyttäjille matalaa autoa parempi tai sopivampi.

Vanhan V70:n vankina kolme talvea kärvistellyt Volvokuski koki koeajolla valaistumisen takapainoisiin mekaanisiin nelivetoihin tutustuttuaan, mutta koska hiekoitussäkki mökin liiterissä on lähinnä naapuria varten, en oikeasti tarvitse nelivetoa, vaikka sellaisen haluaisinkin.

Kun Amazon, 240, 740, 940 evoluution läpi käynyt ja ajamistaan autoista pitänyt vanha Volvokuski lähtee hakemaan tämän vuosikymmenen autokaupasta 744 pohjalta mahdollisimman tuttua autoa, hän mitä todennäköisimmin palaa kotiin E-sarjalaisen tai 500-sarjan Bemarin kanssa.

Samat reilut tilat ja käytännöllisyys, tuttu rauhallisesti käyttäytyvä takaveto ja aikakausi huomioon ottaen yksinkertaiset rakenteet ilman myynninedistämiskikkailuja, joilla 2 euron mikrokytkin myydään satakertaisella hinnalla kilpivaloihin ja takaluukun kahvaan kiinni valettuna.

Siinä muuten on jo neljännessä mallisukupolvessa Mersun perinteenä katkaistun Kamm-korin piirteitä, eli taakse pöin kapeneva häntä. Katsopa 1980-90 luvun W124 E-sarjan sedania etuviistosta. Aivan tuon oman 2012 mallisen tapaan korkea ja taakse päin kapeneva tavaratila häviää näkyvistä. Pisaran piirteitä siis voi hyödyntää myös tuotantomalleissa. W124 oli muuten ensimmäinen tai ainakin yksi ensimmäisistä tuulen muotoileman Audi 100:n ennätysmäisen ilmanvastuskertoimen alittajista, vaikkei päältä katsoen uskoisi.

Ilmanvastuksen vaikutuksen simulointiin alhaisilla nopeuksilla suosittelen polkupyörää tehonmittauspolkimin. Ajo vakioteholla myötätuuleen ja vastatuuleen osoittaa selvän nopeuseron. Vertailumittaus myötä- ja vastatuuleen vakionopeudella osoittaa selvän tehoeron. Tämä on tosin ilmanvastuksen vaikutusta korostava koe, koska polkupyörän ja pyöräilijän yhdistelmä on ilmanvastuskertoimeltaan katastrofi.