Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Katumaasturien suosio kasvaa Vastaa aiheeseen: Katumaasturien suosio kasvaa

#868738 Ilmoita asiaton viesti

740 GLE
Osallistuja (Participant)

HybridRules: olen sanonut koko ajan, että ilmanvastuksen merkitys on tietysti suurempi, jos ajaa paljon suurella nopeudella.
Aivan. Tässä mielessä 60 km/ tai 80 km/h on jo suuri nopeus, koska kulutus lähtee ilmanvastuksen vuoksi nousemaan voimakkaasti.

HybridRules: minulla tällä hetkellä oleva SUV keskikuluttaa vähemmän kuin moni tavallinen sedan tai farmari
Ilmanvastuksen ja rengaskoon merkityksen ymmärtääkseen on kiinnostavampaa verrata Volvon nelivetoista katumaasturia Volvon samalla tekniikalla olevaan nelivetoiseen farkkuun.

HybridRules:absoluuttisesti ottaen kulutuksen suuruus riippuu siitä paljonko ajaa jopa riippumatta siitä, millaisella autolla ajaa.
Juuri näin. Priuskuskilla ei ole varaa irvistellä naspurin parkkipaikalle pysäköityä Hummeria. Litrat vuodessa ratkaisevat ajamisen ympäristörasituksen, ja jo mainitsemasi kaikki elintavat yhdessä henkilön ympäristörasituksen.

En voi käsittää aivopierua kävelykadun lämmittämisestä. Hienoin reality-bypass tapahtuu Oulussa, missä Rotuaarin lämmittäminen lumettomaksi talvellakin ei kuulemma kuluta energiaa lainkasn, koska lämmitys tehdään kaukolämmön PALUUvirralla. Äly hoi…

HybridRules:60-kympin nopeudessa ilmanvastus ei vielä hirveästi vaikuta
Koska keskinopeutesi on yli 60, ajat maantiellä selvästi yli 60. Ilmanvastuksen vaikutuksen havainnollistamiseksi kerropa meille minkä verran valitsemaasi energiaa autosi kuluttaa ajaessasi saman mahdollisimman tasamaalta valitsemasi koepätkän 60, 80 ja 100 nopeudella.

HybridRules: Jos ajaa esim. Helsingistä Ouluun yhteen putkeen, niin on aika vaikea saada keskinopeutta yli 80km/h, jos noudattaa rajoituksia, eikä sekään nopeus vielä ole dramaattisen korkea ilmanvastuksen kannalta.
Pointti on siinä, mitä XC90 ja V90 kuluttavat samalla tekniikalla samassa ajossa. Niiden ero samalla tasanopeudella jo 80 nopeudessa on käsittääkseni kaksinumeroinen prosenttiluku, korjaa jos olen väärässä? On jokaisen oma asia, kuulostaako vaikkapa 20 % dramaattiselta, mutta ei se ilmanvastuksen aiheuttama ero selittämällä minnekään katoa.

Oulu – Helsinki välillä oma tyypillinen keskinopeuteni on 80 – 90 välillä ja sakkoja en ota. Sanoisin, että mahdollisimman tarkasti rajoitusnopeudella ajettuna keskinopeus nousee ihan väkisin yli 80.