Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Katumaasturien suosio kasvaa Vastaa aiheeseen: Katumaasturien suosio kasvaa

#868783 Ilmoita asiaton viesti

HybridRules
Osallistuja (Participant)

Sitä asiaa olen yrittänyt sanoa, että ilmanvastuksella yleensäkään ei ole matalissa nopeuksissa käytännön merkitystä eikä varsinkaan sillä erolla, mikä on saman painoisen vaikka farmarin ja maasturin välillä.

XC90 on vähän huono vertailukohta ilmanvastuskertoimen suhteen esim. farmareihin, koska XC90 on sellainen möhkö, että ilmanvastusta kyllä riittää, kun nopeus nousee. Onneksi tehoakin riittää torppaamaan sen vastuksen.

Maasturivastaisuus ei kai kuitenkaan rajoitu XC90:een vaan koskee yleensä maastureita. Eiköhän niitä löydy pienemilläkin kertoimilla kuin XC90:ss on.

Olenhan minä ajellessa seurannut auton tehonpyyntömittaria, jonka viisari siis näyttää, paljonko kuski ottaa tehoa peliin vastustavia voimia vastaan. Siinä näkyy joko bensalla tai sähköllä puskeminen riippuen, kummalla mennään juuri sillä hetkellä. Eniten viisari heilahtaa kiihdytyksessä.

Melkein saa viisarin kaakkoon, kun joskus tulee mieleen heittää Power-tila peliin, painaa pedaali pohjaan ja heilahtaa rekan ohi koko tehoarsenaalilla. Onhan sitä välillä kokeiltava.

Tottakai suuremmalla nopeudella tarvitaan enemmän tehoa kuin pienemmällä.

Juuri se minua häiritsee TM:n artikkelissa, että toimittaja kokee asiakseen tehdä asennekasvatusta. Mutta ei se häiritse kovin paljon ja kun on lukenut tämän palstan tekstejä, niin ehkäpä se toimittaja ei pyrkinytkään asennekasvatukseen vaan halusi palvella viherpiipertäjiin päin kallistuvia lukijoitakin.

Minä olen näihin TM:n keskusteluihin suhtautunut niin, että täällä saa, jollei jopa pidä, esittää omia mutujaan eikä tarvitse olla esim. pisaratieteen lisenssiaatti, mutta voi silti esittää arveluja aiheesta. Ja onhan meillä NHB, joka sitten kyllä korjaa, jos ei joku muuten ymmärrä, mikä on missäkin asiassa oikea tola.