Etusivu Keskustelu Autot Uudet autot Katumaasturien suosio kasvaa Vastaa aiheeseen: Katumaasturien suosio kasvaa

#869078 Ilmoita asiaton viesti

HybridRules
Osallistuja (Participant)

No, mutta sittenhän oli paikallaan vähän ravistella luutuneita käsityksiä.

Maasturit sekä katusellaiset ovat oikein hyviä autoja ja niillä ajaa mielikseen.

Eikä niiden käyttökulut välttämättä ole suurempia kuin ei-maastureidenkaan. Voi vaikka verrata XC90T8 kulutusta, joka pitkältä ajalta on nyt auton mittarin mukaan 5,9L/100km. Melko varmaan (huom! MuTu, NHB:lle tiedoksi) löytyy liuta pienemmälläkin korilla olevia bensamoottoriautoja, joissa on suurempi kulutus.

Edelleen olen sitä mieltä, että tekniikkalehden toimittajan ei tarvitsisi kirjoittaa mihinkään suuntaan asenteellisia tekstejä vaan yrittää keskittyä teknisiin asioihin. Tai sitten kirjoittaa ne asenteelliset tekstit erikseen johonkin spekulatiiviseen artikkeliin.

Kuin vanhasta tottumuksesta usein taivastellaan maasturi-tyyppisen korin aiheuttamia suuresta ilmanvastuksesta aiheutuvia isoja polttoainekuluja. Edelleen väitän (taas mutu NHB:lle), että tavallisen autoilijan tapauksessa pelkän ilmanvastuksen erosta johtuva kuluero on minimalistinen. Koeolosuhteessa voi tietysti verrata kahden auton kulutusta ajamalla sama matka samalla nopeudella ja tutkimalla tulosta. Mutta käytännön kulutukseen vaikuttaa kuskin ajotapa kiihdytyksineen, auton paino, vierintävastus, muut kitkat, keliolosuhteet, maaston tyyppi (meneekö polttoainetta paljon vai vähän auton potentiaalienergian kasvattamiseen), ja ilmanvastus, jonka suuruus siis riippuu voimakkaasti ajonopeudesta.

Musta tuntuu, että omassa käytössäni ilmanvastus ei lisää ainakaan liikaa käyttökustannuksia, koska olen nykyiseen keskikulutukseen ihan tyytyväinen, en osaa kaivata pienempää. Aikaisemmissa autoissani oli reilusti suurempi kulutus vaikka ne olivat dieseleitä.

Ja tuo polttoaineen avulla autoon varastoitu potentiaalienergia. Hybridissä siitäkin saa osan takaisin, koska ylämäkeä seuraa enemmin eli myöhemmin alamäki.

Kyllä. Maasturi on hyvä autotyyppi. Rahaa siihen menee enemmän kuin johonkin harmaaseen farmariin, mutta on se sen väärtti. Ainakin minun ja enenevästi muidenkin ihmisten mielestä. Silti ”hyvä auto” on niin subjektiivinen asia, että se on vähän kuin makuasia, josta voi kiistellä loputtomiin.