Etusivu Keskustelu Autot Liikenne Nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto nuorten käyttöön Vastaa aiheeseen: Nopeudeltaan rajoitettujen henkilöautojen käyttöönotto nuorten käyttöön

#869165 Ilmoita asiaton viesti

TeeCee
Osallistuja (Participant)

740 GLE: ”Kyllä minun autooni saa asentaa rajoittimen kunhan tekee sen elektronisesti siten, että auton käyttöominaisuudet alle rajoittimen eivät heikkene miltään osin.”

SO2001:llä asia on hiukan monimutkaisempi. Vaikka hän on koko tällä palstalla oloaikansa kääntänyt melkein joka aiheen siihen, miksi nopeusvalvontaa ei ole korvattu nopeudenrajoittimilla, niin loppupeleissä hän ITSE ei ole halukas ottamaan rajoitinta käyttöön.

Rajoittimen pitäisi SO2001:n mielestä olla otettavissa pois päältä haluttaessa. Olen kertonut hänelle Ruotsissa tehdystä tutkimuksesta, jonka mukaan poiskytkettävissä olevan rajoittimen teho hiipui niin, että kolmen vuoden kuluttua sitä käyttäneiden kuljettajien nopeuskäyttäytyminen oli palannut lähtötilanteeseen. Vapaaehtoisella rajoittimella ei siis ole pysyvää vaikutusta liikenneturvallisuuteen, joten sitä ei voi esittää vaihtoehdoksi nopeusvalvonnalle. Mutta SO2001 esittää, aina vain uudelleen, mistään perusteluista piittaamatta.

Jatkuvasti päällä oleva rajoitinkin kelpaisi hänelle, kunhan rajoituksia samalla nostettaisiin n. 20 km/h. Nopeusrajoittimen ainoa hyöty liikenneturvallisuudelle tulee siitä, että se alentaa ajonopeuksia, ja rajoitusten samanaikainen nosto nostaisi niitä. SO2001 on sanonut nopeuden noston vaikutuksen uhrien määrään olevan niin itsestään selvää, ettei siitä kannata edes puhua. Hän varmaan tarkoitti tuolla sitä, ettei siitä kannata puhua hänelle, koska hän ei kuitenkaan aio antaa sen tapaisten tosiasioiden vaikuttaa mielipiteisiinsä.