Kia on antanut uudelle 48 voltin sähkömoottorin ja litiumioniakun sisältävälle järjestelmälle nimeksi EcoDynamics+. Akun energiasisältö on vain 0,46 kWh, joten se on tarkoitettu vain avustamaan tietyissä tilanteissa.

Sähkömoottorin teho on enimmillään kymmenen kilowattia, jolla voidaan avustaa dieselmoottoria (!) kiihdytyksissä. Invertterin avulla järjestelmä ohjaa sähkömoottorin toimintaa monipuolisesti.

Järjestelmän hyviin puoliin kuuluu se, että moottorin sammutusjärjestelmää voidaan käyttää auton liikkuessa jarrutuksen ja moottorijarrutuksen aikana. Samalla järjestelmä kerää vapautuvaa liike-energiaa. Järjestelmä käynnistää moottorin välittömästi kuljettajan painaessa kaasupoljinta.

Kevythybridijärjestelmän hyviin puoliin kuuluu pieni koko, minkä ansiosta sen voi liittää nykymallien rakenteisiin ilman mainittavia muutoksia. EcoDynamics+:n voi liittää niin käsivalintaisen kuin automaattivaihteiston yhteyteen. Eikä vetotavalla ole väliä, vaan järjestelmä sopii niin etu-, taka- kuin nelivetoisiin voimalinjoihin.

Ensimmäisenä uusi EcoDynamics+ asennetaan uudistuneeseen Kia Sportageen, joka esitellään tämän vuoden lopulla. Kolmannen sukupolven Ceediin kevythybridijärjestelmällä varustettu versio lisätään ensi vuonna.

Kia lähettää pienen piikin konsernisisar Hyundaille toteamalla, että kevythybridijärjestelmän ansiosta sen sähköisten voimalinjojen valikoima on maailman monipuolisin. Uuden kevythybridijärjestelmän lisäksi mallistosta löytyvät hybridi, lataushybridi ja sähköauto. Niiden ohella valikoimaan tulee polttokennoauto, jollainen Hyundailla jo on. Eli oikeastaan puntit ovat tällä hetkellä tasan 4-4.