Uusi automerkki on aina kiinnostava tapaus. Ensimmäisen tuntuman Kian maailmaan otimme Sorento-katumaasturin merkeissä. Sorento on tällä haavaa Kian nykyaikaisin tuote, mutta ei kauan, sillä lisää tavaraa on lähivuosina tiedossa runsaasti.

Vaikka ulkonäkö antaa ymmärtää Sorenton olevan katumaasturi, teknisesti se on luettava oikeaksi maastoautoksi, sillä autossa on erillinen runko, kytkettävä neliveto ja voimansiirrossa on myös alennusvaihde eli maastovälitys.

Nyt kokeillun 2,4-litraisen nelisylinterisen bensiinimallin vaihtoehtona on Hyundain pakettiautosta tuttu nelisylinterinen 2,5 litran yhteispaineruiskutteinen malli teholtaan 103 kW. Sen saa myös automaattivaihteisena.

Yleisilmeeltään Kia on siisti ja viimeistelty, mutta ilman omaa, persoonallista ilmettä. Ympäristöön on kuitenkin helppo kotiutua. Varustetasoja on kaksi, LX ja EX. Varsinkin jälkimmäisessä tavaraa riittää mukavasti.

Lähtö liikenteeseen palauttaa mieleen, että Sorento on mieluummin maasto- kuin henkilöauto. Hallintalaitteet kyllä toimivat vaivattomasti, mutta esimerkiksi pitkäliikkeinen vaihteensiirto ei pidä kovin nopeasta käsittelystä. Takavetoisena Sorento myös kääntyy erittäin ketterästi. Ohjaus ei kävelyvauhdissa palauta nimeksikään, mutta kevyttä ohjausta on helppo pyörittää molempiin suuntiin.

Maantiellä auto pysyy lajinsa edustajaksi hyvin suunnassa ohjaamattakin. Urat tai kevyt sivutuulikaan eivät tunnu häiritsevän. Voisi arvailla, että talvella pienillä kitkoilla jo nyt kevyestä ohjaustunnosta katoaa merkittävä osa. Liukasta pintaa Sorenton kanssa on mielenkiintoista odottaa.

Teknisesti tai muotoilullisesti Kia ei pysty erottumaan merkittävästi, eikä Koreakaan valmistusmaana anna erityistä lisäarvoa. Hinta ja takuuehdot taitavat siis ratkaista kaupanteon tahdin. Näistä jälkimmäisen kilpailukyky jo tiedetään, ensimmäinen selviää syyskuun myötä.

(Tiivistelmä Velimatti Honkasen artikkelista TM 14/04, s. 103)