Monet suomalaiset huolestuivat yksityisyydensuojastaan seuratessaan Facebook-skandaalin purkautumista. Kiinassa Facebookin käyttö on laajalti kielletty, mutta teknologian kehitykseen liittyvät yksityisyyshuolet ovat sielläkin suuri kysymysmerkki.

South China Morning Postsivusto kertoo, että Kiinassa on jo täysin tavallista, että työnantajat seuraavat työntekijöidensä aivokäyriä työvarusteisiin kiinnitettyjen tunnistimien avulla.

Mikäli tekoälyalgoritmi löytää aivokäyristä merkkejä väsymyksestä, ahdistuksesta tai esimerkiksi vihantunteista, voidaan työntekijä passittaa pariksi päiväksi hermolomalle.

Teknologialla voidaan parantaa tuotannon tehokkuutta. Jos työnantaja huomaa työntekijöidensä olevan stressaantuneita, taukoja voidaan lisätä tai pidentää.

Tuotantotehtaiden lisäksi teknologiaa hyödynnetään Kiinassa julkisessa liikenteessä, valtionyrityksissä sekä armeijassa.

Kiinalainen Deayea valmistaa aivotoimintaa seuraavia laitteita esimerkiksi junankuljettajille. Tunnistimet on integroitu kuljettajan hatun sisälle.

”Ei ole epäilystäkään, etteikö se olisi tehokasta”, toteaa 40 000 ihmistä työllistävän energiayhtiön ”tunneseurannan ohjelman päällikkö” Cheng Jingzhou.

Teknologia otettiin yrityksessä käyttöön jo vuonna 2014, ja sen kerrotaan kasvattaneen yrityksen voittoja 260 miljoonalla eurolla.

Ningbon yliopiston aivotieteiden ja kognitiivisen psykologian professori Jin Jian mukaan teknologialla voidaan estää vaaratilanteita työpaikalla.

”Avainasemassa työskentelevä äärimmäisen tunteellinen ihminen voi vaikuttaa koko tuotantolinjan toimintaan, ja vaarantaa oman tai muiden turvallisuuden.”

”Kun järjestelmä havaitsee tällaisen henkilön, se varoittaa työnjohtajaa, joka voi pyytää työntekijää ottamaan vapaapäivän tai siirtää tämän vähemmän kriittiselle työpisteelle.”

Teknologia on löytänyt tiensä myös sairaaloihin. Potilaiden tunnemaailman seuraaminen voi ehkäistä esimerkiksi väkivaltaisten välikohtausten syntymistä.

Julkisen liikenteen kuljettajien hattuihin asennetut tunnistimet puolestaan seuraavat kuljettajan valppautta. Jos junan tai linja-auton kuljettaja esimerkiksi torkahtaa kesken matkan, laite antaa käskyn voimakkaan hälytysäänen soittamiselle.

Myös kiinalaisten lentoyhtiöiden pilotit voivat pian joutua pukemaan tunnistimet päälleen. ”(Tunnistimilla varustettu) päähine voi kertoa lentoyhtiölle, onko pilotti todella lentokykyinen”, Civil Aviation -yliopiston professori Zheng Xingwu kertoo.

”Jos päättäjät haluavat tuoda laitteen lentokoneen ohjaamoon, en usko, että kukaan voi pysäyttää heitä. Tämä tarkoittaa sitä, että pilotit joutuvat uhraamaan yksityisyyttään yleisen turvallisuuden nimissä.”

Asiantuntijoiden mukaan teknologian hyödyt ovat kiistattomat, mutta sillä on myös vaaransa.

”Tällaisten laitteiden käyttöä ei ole millään tavalla säädelty laissa. Yrityksillä voi olla vahva insentiivi teknologian käyttämiseen saadakseen lisää voittoja, ja usein työntekijät ovat liian heikossa asemassa sanoakseen ’ei'”, Pekingin Normal-yliopiston professori Qiao Zhian kertoo.

”Facebook-datan myyminen eteenpäin on jo tarpeeksi paha. Aivojen seuranta voi viedä yksityisyyden rikkomisen täysin uudelle tasolle. Ihmismieltä ei pitäisi voida riistää tuottojen vuoksi”, Zhian toteaa ja kannustaa päättäjiä säätelemään teknologian käyttöä.

Aiheesta lisää South China Morning Postin artikkelissa.