Kiinan valtionvirasto Ministry of Industry and Information Technology (MIIT) on julkaissut uudet autonomisten autojen liikennetestausta koskevat ohjesäännökset.

Esimerkiksi kiinalainen hakukonejätti Baidu on suorittanut 5G-verkkoympäristöön nojaavan autonomisen ajamisen liikennekokeiluja nykyhetkeen asti vain rajoitetulla alueella valtionjohdon valvovan silmän alla. Toukokuussa voimaan astuvien maanlaajuisten säännösten myötä paikkakuntakohtaiset viranomaiset saavat järjestää testejä omatoimisesti, kertoo South China Morning Post.

Paikallishallinnot saavat aiempaa vapaammat kädet testiolosuhteiden arvioinnissa valitessaan testiympäristöä. Hallinnoille mahdollistetaan myös rekisterikilpien itsenäinen myöntäminen testiautoille sillä ehdolla, että ne raportoivat liikennekokeilujen etenemisestä kahdesti vuodessa MIIT:lle.

Sääntöuudistukset suovat kehityksen kaasupoljinta rajusti painaville kiinalaisille toimijoille liikennetestausmahdollisuuksia hurjasti enemmän kuin aiemmin. SCMP:n mukaan MIIT ilmoitti, että myös ulkomaiset yritykset voivat hakea liikennetestauslupia autoilleen Kiinan teillä.

Alkaa näyttää siltä, että Kiinalla todella on mahdollisuus syöstä Yhdysvallat alas autonomisten autojen alan valtaistuimelta kertaheitolla. Toisin kuin yhdysvaltalaiset tahot, kiinalaiset toimijat eivät näytä välittävän maaliskuisesta Uber-Volvo onnettomuudesta ja sen jälkiseuraamuksista pätkääkään: useat yhdysvaltalaiset toimijat ovat keskeyttäneet liikennekokeilujaan.

Nähtäväksi jää, mikä on Kiinan seuraava pelisiirto Baidun onnistuneen liikennetestauksen sekä alaa tehostavien ohjesääntöjen käyttöönoton jälkeen.