Kiinalainen GAC on valtava yhtiö, jonka valmistamat autot keikkuvat Kiinan markkinoiden kärkisijoilla. GAC nimittäin valmistaa Toyotan ja Hondan malleja, joilla menee Kiinassa todella hyvin. GAC:n omaa suunnittelua edustavat autot eivät nouse listoilla yhtä korkealle, mutta tähän haetaan nyt muutosta, vaikka sitten maailman toiselta laidalta.

Pariisin autonäyttelyssä GAC oli ottanut paikkansa Mercedes-Benzin ja BMW:n välistä ja käytti tilaisuutta hyväksi aivan uuden katumaasturimallin esittelyyn. GS5 on kymmenisen senttiä uutta Honda CR-V:tä pidempi ja viitisen senttiä korkeampi. Katumaastureiden keskiluokkaan reilun kokoisen auton voimanlähde on 1,5-litrainen turboahdettu bensiinimoottori.

Muotoilun osalta GS5 on modernin tyylikäs, toisin kuin muutama vuosi sitten Eurooppaan yrittäneet kiinalaiset autot.

GS5:n lisäksi näyttelyosastolla olivat esillä katumaasturit GS4 ja GS8, tila-auto GM8 sekä GA4-sedan. Jo yhtiön ensimmäisessä lehdistötiedotteessa todettiin, että yleisö ylisti malliston hyvää laatua ja älykkäitä liitettävyysratkaisuja. Menestystä ei voi enää mikään estää.

Tosin vielä ei tullut mitenkään selväksi, milloin ja missä muodossa GAC aikoo Eurooppaan saapua. Sillä on myyntiverkostoa jo 15 maassa, myös Itä-Euroopassa, joten ehkä rantautuminen onnistuukin ongelmitta. Siinä tapauksessa GAC olisi ensimmäinen omalla nimellään aikuisten oikeasti Eurooppaan tullut kiinalainen automerkki.

GS5 on tilavan ja tyylikkään näköinen katumaasturi. Etuvetoauton moottorimallisto rajoittuu toistaiseksi yhteen vaihtoehtoon.

Uutuusmalli on GAC:n mallistosta moderneimman näköinen, mutta etenkin isomman pään autot näyttävät myös omalla tavallaan hyvältä. GM8 on luksustila-auto, jonka voisi uskoa vetoavan viimeisiin amerikkalaisiin tila-autoasiakkaisiin, jotka eivät ole vielä siirtyneet katumaastureihin. GS8 taas on iso luksusmaastoauto, jolle löytyisi markkinat ainakin Lähi-Idästä.

Porrasperäinen GA4 sen sijaan näyttää jo vanhalta, ja kompakti GS4-katumaasturikin tippuu pian suurimpien merkkien uutuusmallien varjoon. GS5 kuitenkin näyttää ihan hyvältä. Sen moottoritehoksi kerrotaan 124 kilowattia ja väännöksi 265 newtonmetriä. Vaihteisto on kuusivaihteinen Aisinin automaatti, josta eurooppalaiset valmistajat ovat siirtyneet pääosin uudempaan kahdeksanvaihteiseen. Mutta varmasti silläkin pärjää.