Malesialainen DRB Hicom on omistanut autoja valmistavan Protonin, mutta se on halunnut päästä eroon tappiota tuottavasta yhtiöstä. Proton on oikeastaan koko toimintansa ajan tehnyt autoja muiden rakenteille ja osaan autoista on vaihdettu vain merkki. Yhteistyökumppanina oli pitkään Mitsubishi, mutta viime vuosina osa Protonin malleista on perustunut myös Hondiin ja Suzukeihin.

Proton ei ole osannut valmistaa autoja yhtä laadukkaasti kuin niiden alkuperäiset valmistajat, mikä on johtanut myynnin laskuun. Protonilla on kuitenkin omistuksessaan varsin modernit autotehtaat, joiden kapasiteetti on 400 000 autoa vuodessa. Tämä on ollut ostajien suurin kiinnostuksen kohde.

Geely alkaa luultavasti valmistaa oikealta ohjattavat Lynk & Co:t uusilla Malesian tehtaillaan, mistä niitä voi viedä Australiaan, Intiaan ja Iso-Britanniaan. Lisäksi malesialaiselle medialle on jo esitelty Protonin ensimmäisen katumaasturin kuvat, joka pohjautuu Geely Boyueen. Aika hyvin ostajalta, joka vielä maaliskuussa ilmoitti vetäytyvänsä kaupasta.

Malesialaisen Protonin lisäksi Geelyn omistukseen siirtyi brittiläinen Lotus. Sen taidosta kevyen tekniikan ja komposiittien parissa on varmasti hyötyä kiinalaiskonsernille. Ehkä Geelyn avulla Lotuksen katumaasturiprojekti saadaan toteutumaan.